Fiecare proprietar de mica afacere priveste cu speranta spre ziua in care firma sa isi va lua avant si va creste semnificativ. Intr-adevar momentul in care vezi ca afacerea ta s-a dezvoltat atat de mult este plin de entuziasm dar aduce cu sine si multe probleme stresante.

Una dintre acestea tine de angajarea unor oameni competenti, pe langa echipa pe care o ai momentan (daca aceasta exista). Angajarea este o sarcina ingrijoratoare mai ales pentru antreprenorii incepatori, cei care nu s-au mai pus in pozitia angajatorului pana acum.

Ca si antreprenor, esti obisnuit cu jonglatul cu o multime de responsabilitati, cu orele lungi de munca pe care trebuie sa le investesti pentru a te asigura ca afacerea ta merge bine, in directia potrivita. Insa cum iti dai seama ca e timpul sa aduci inca o persoana in familia afacerii tale?

Astazi discutam despre momentul in care iti dai seama ca trebuie sa angajezi, despre calitatile pe care trebuie sa le cauti la candidatii tai, posibilitatile de simplificare a procesului de angajare precum si despre eventualele probleme de care te poti lovi.

Cum iti dai seama ca e timpul sa angajezi?

Evident, e foarte posibil sa fii atat proprietarul afacerii tale cat sa joci si rolul unicului angajat. Insa acum nu discutam despre perioada de start a unei afaceri mici, ci de momentul in care iti dai seama ca nu mai faci fata si ai nevoie de inca o persoana, sau mai multe, care sa iti preia o parte din responsabilitati.

  • Angajatii tai nu mai fac fata la volumul de sarcini

Fie ca e vorba de tine, fie ca e vorba de angajatii pe care ii ai momentan, in situatia in care business-ul creste odata cu sarcinile pe care le aveti de rezolvat, e posibil sa apara probleme. Nimeni nu poate lucra non-stop si chiar daca unii dintre angajatii tai sunt dispusi sa faca ore suplimentare, la un moment dat vor ceda fizic si psihic.

Orice munca pe care o faci cu pasiune si placere, se poate transforma intr-o corvoada insuportabila daca esti obligat sa o faci intr-un ritm accelerat, pentru o perioada super indelungata.

Daca tu sau angajatii tai pur si simplu nu mai puteti respecta deadline-urile din cauza oboselii si a volumului de munca, e timpul sa cauti o mana de ajutor in plus.

suprasolicitarea-angajatului

  • Afacerea ta creste intr-un ritm rapid

Poate ai nevoie de inca un om la ambalarea produselor sau poate de unul care sa raspunda telefoanelor, mail-urilor si mesajelor pe chat cu care te bombardeaza clientii aproape non-stop.

Cresterea afacerii vine intotdeauna cu un surplus de probleme ce au nevoie de atentie dedicata. Acum e momentul sa alegi o echipa iar fiecare membru sa aiba un set de responsabilitati specifice: nu exista omul bun la toate pentru ca, mai devreme sau mai tarziu, va claca, va pleca sau iti va face probleme.

  • Ai ramas fara un angajat: a demisionat, l-ai concediat sau a intrat in concediu de maternitate/ crestere a copilului

Concediere sau demisia merge mana in mana cu angajarea, in afara cazului in care pur si simplu vrei sa desfiintezi un post. Pe de alta parte, daca ai angajate casatorite e inutil sa iti faci sperante ca nu isi vor dori un copil la un moment dat. Acesta e cursul natural al lucrurilor si trebuie sa fii pregatit pentru situatia in care una sau mai multe dintre angajatele tale intra in concediu de maternitate si cel de crestere a copilului.

Ce posibilitati ai?

In functie de timpul si bugetul de care dispui, ai mai multe posibilitati prin care sa pornesti procesul de angajare. Haide sa vedem cateva.

1. Prin terte parti – agentii de recrutare

Multe companii (in general de dimensiuni mari, intr-adevar) apeleaza la agentii de recrutare pentru a evita pierderea timpulului prin care altfel ar fi nevoite sa treaca daca angajeaza pe cont propriu. Sincer, daca esti inca la inceput, iti recomand totusi sa conduci tu interviurile.

Agentiile de recrutare au deja experienta in acest sector, sunt specializate pe nevoile unor tipuri variate de afacere si uneori, iti pot prezenta din start un portofoliu de potentiali candidati – ceea ce economiseste mult timp pentru tine.

2. Internship

Nu subestima niciodata valoarea unui potential intern! Chiar daca nu ajunge in compania ta cu un portofoliu sau prea multa experienta, exista posibilitatea sa se transforme intr-unul dintre cei mai buni angajati (asta daca il ajuti si tu).

Poti implementa un program de internship si sa creezi o colectie de documente, carti, ghiduri si instrumente prin care sa iti ajuti internul sa invete mai mult, intr-un timp scurt.

program-internship

3. Referinte de la actualii angajati

In general, candidatii recomandati de angajatii actuali au cel mai mare potential de a ajunge angajati. De ce? Deoarece oamenii nu iti vor recomanda decat alti oameni in compania carora le-ar face placere sa munceasca.

De asemenea, nimeni nu ti-ar da referinte pentru cineva in care nu are incredere ca se va descurca. In acest fel, esti sigur ca atmosfera de lucru ramane la fel de productiva.

4. Networking / Intalniri

Daca te implici intr-un grup (LinkedIn, Facebook etc.), si comunici activ in comunitatea din jurul nisei tale ai mari sanse sa iti gasesti viitorul angajat. Chiar si participarea la anumite evenimente si conferinte din domeniu te poate pune in legatura cu specialisti dispusi sa lucreze pentru tine.

5. Anunturi de angajare targetate

O alta modalitate de a ajunge la candidati este prin crearea unor anunturi de angajare targetate (optimizate pe cuvinte cheie), pe care sa le publici in site-ul tau dar si in site-uri de profil (de exemplu, un instrument util pentru oamenii din eCommerce este ecomJobs). Nu uita sa iti promovezi anunturile pe Social Media dar si in blog, pentru a fi sigur ca ajung la o audienta cat mai mare.

6. Social Media

Profita de potentialul platformelor de socializare, in special LinkedIn, reteau special destinata obiectivului tau. Intra in grupuri de profil si promoveaza-ti activ oportunitatile de job.

Citeste si: 7 Semnale Ale Unui Angajat Exceptional

Cum te asiguri ca angajezi oamenii potriviti?

Pe langa setul de calitati pe care il cauti la viitorul tau angajat, exista 4 lucruri dupa care te poti ghida, indiferent de tipul tau de business.

1. Trebuie sa fie integri

Nici nu cred ca este nevoie sa aprofundez subiectul. Ideea e ca foarte posibil, la interviuri se vor prezenta oameni talentati, experimentati sau care bifeaza absolut toate cerintele din anuntul tau insa daca fac glume proaste, au un comportament ofensiv sau nu respecta etica profesionala, mai bine nu ii angaja.

Crede-ma, atmosfera din birou si productivitatea echipei tale este in pericol sa ajunga sub nivelul marii.

2. Trebuie sa fie inteligenti

Exista o tendinta in randul angajatorilor, aceea de a angaja oameni care nu sunt sau nu par mai inteligenti decat ei. Si e pacat, pentru ca toti vrem sa angajam oameni inteligenti si isteti, care sa gandeasca si cu propriul creier si sa ia decizii pe cont propriu, nu doar daca le spui tu ce sa faca.

3. Trebuie sa fie pasionati

Indiferent cat de inteligenti sau integri ar fi candidatii tai, nu faci nimic daca nu au nicio pasiune pentru munca pe care urmeaza sa o presteze in compania ta. Pe de alta parte, lucrurile nu vor functiona nici daca acestia nu au nicio pasiune pentru specificul firmei tale. Cand intervievezi fii atent si ia in considerare candidatii care si-au dat putin silinta sa citeasca despre cine esti si cu ce te ocupi, nu cei care parca au ajuns in biroul tau direct din piata.

angajati-pasionati

4. Trebuie sa fie potriviti pentru viziunea companiei

Angajatorii par sa uite deseori cat de important e sa alegi candidati care se potrivesc cu viziunea si atmosfera de lucru a firmei. Intr-adevar, toti suntem diferiti si diversitatea e esentiala intr-o echipa insa la fel de important e ca toti sa aiba o cultura asemanatoare.

3 Probleme cu care te poti confrunta

La inceput si chiar daca ai mai angajat anterior, te confrunti inevitabil cu unele probleme. Iata 3 dintre cele mai presante.

  • Nu prioritizezi procesul de angajare

Daca afacerea ta este in crestere, angajarea ar trebui sa se afle undeva in topul prioritatilor tale. Cea mai buna modalitate prin care sa fii pregatit este sa iti lasi anunturile deschise non-stop si sa continui sa intervievezi oameni chiar daca, momentan, nu mai ai posturi libere. E important sa ai mereu la indemana un portofoliu de nume dintre care sa alegi un potential candidat.

  • Afacerea ta creste prea repede

Cresterea afacerii tale e minunata, mai ales ca aceasta creeaza noi oportunitati si promovari pentru angajatii existenti. Insa, cu cat ritmul de crestere este mai rapid, cu atat abilitatea ta de a angaja oameni exceptional va scadea.

Acesta este un principiu numit legea lui Packard, dupa cofondatorul gigantului american Helwlett-Packard, care a observat ca daca la inceput o firma are posibilitatea sa aleaga doar candidati de categoria A (exceptionali), in timp, odata ce nevoia de angajati este mai urgenta, cazi in capcana angajarii candidatilor de categoria B (mediocri).

  • E greu sa descoperi angajati exceptionali

Toti vrem sa angajam oameni exceptionali, pasionati, integri, inteligenti, talentati, harnici si toate cele. Si toti vrem sa ii gasim cat mai repede si cat mai usor.

Din pacate multi ajung sa faca rabat la calitate cand vine vorba de angajare. Insa ai grija, dezvoltarea companiei tale si responsabilitatile de care te achitai cu succes inainte vor avea de suferit daca nu alegi persoane cat mai potrivite.

Citeste si: Cum Sa Iti Gestionezi Echipa Eficient

Astazi am vorbit cate putin despre nevoia de angajare, despre momentul in care iti dai seama ca ai nevoie de un om in plus, calitatile pe care trebuie sa le cauti la candidati, indiferent de tipul afacerii dar si despre cateva probleme cu care te poti confrunta pe parcursul calatoriei tale.

Angajatii tai sunt una dintre cele mai importante resurse de care dispui – fii atent si implica-te in crearea unui mediu cat mai ok pentru ei si acestia, la randul lor, te vor rasplati prin modul in care se achita de sarcinile ce le revin.

Tu cum tratezi procesul de angajare? Ce calitati urmaresti la potentialii candidati pentru un post in firma ta? Hai sa povestim in sectiunea de comentarii.