gomag-logo


Cum faci un Audit SEO 

pentru magazinul tău online


Vrei să afli cum stă site-ul tău la capitolul SEO?
Vrei acces la super cursuri de SEO pentru eCommerce, blog și local SEO?

Profită de reducere și ia-ți abonamentul anual în Academia+!

Ești curios cum se face un Audit SEO?
Vrei să înveți "secretele" din spatele optimizării pentru motoarele de căutare?

SEO înseamnă strategie pe termen lung. Blah.

În SEO, primul de impresionat e clientul, nu Google. Whoaa.

Google Analytics şi Search Console sunt cei mai buni prieteni ai tăi în SEO. Mda.


Toate cele 3 afirmaţii de mai sus sunt adevărate, dar plictisitoare.

Care mai e distracţia dacă SEO presupune, la prima vedere, doar date brute pe care trebuie să le procesezi, excesiv de multă grijă şi - panică, panică, panică - la gândul penalizărilor Google sau un procent mult prea puţin de control asupra rezultatelor muncii tale?

În tutorialul pe care tocmai ai început să îl citeşti, îţi voi arăta cât de captivant poate fi SEO... 

... cât de importantă este imaginea de ansamblu asupra site-ului pe care îl analizezi şi cum să dezvolţi practic un audit SEO.

Şi da, o să mai vezi şi cât de distractiv poate fi, dacă îţi abordezi munca în felul potrivit.

Adevarul e că Google seamană cu un mare câmp de bătălie.

Gândeşte Game of Thrones.

Iar pe un câmp de război, toţi combatanţii vin înarmaţi şi poziţionaţi strategic, nu-i aşa?

Ei, armele tale sunt tacticile de SEO.

Dacă vrei să câştigi, trebuie să porneşti la drum cu o strategie bazată pe o analiză completă, dar şi pe previziuni, trebuie să ai la îndemână instrumente de SEO şi un hocus-pocus, ceva, care să te diferenţieze de concurenţă.

Cu ce se mănâncă un audit SEO?


  • Acesta te ajută să descoperi oportunităţi de optimizare pentru fiecare campanie SEO de care te ocupi, iar scopul său este, în principal, să identifice punctele slabe, lipsurile şi elementele care pun beţe în roate în calea performanţei unui site. 
  • Cea mai tare chestie după ce faci un audit SEO este că rămâi cu o listă de lucruri de rezolvat, un checklist de care te poţi ocupa ulterior într-un interval de timp stabilit chiar de tine.
  • În ceea ce priveşte momentul potrivit pentru un audit SEO, auditul este realizat obligatoriu la începutul unui proiect nou de SEO, si se repetă la fiecare 3 luni (depinde de cât de nou sau vechi este un site, de amploarea acţiunilor pe care le realizezi etc.).






Cum dezvolţi, practic, un audit SEO in magazinul tău online

Analiza tehnică a site-ului

  • Stabilirea obiectivelor
  • Viteza de încărcare a site-ului
  • Accesabilitatea
  • Indexabilitatea
  • Design responsive

Analiza factorilor de rankare on site

  • Analiza cuvintelor cheie
  • Meta Titluri
  • Meta Descrieri
  • Tag-urile H1 - H6
  • Link-uri
  • Conţinut
  • Imagini

Analiza factorilor de rankare off site

  • Profilul de backlink-uri
  • Social Media
  • Google My Business
  • Analiza competitorilor

 

Analiza tehnică a site-ului

STABILIREA OBIECTIVELOR

  • Ca orice plan, strategie, campanie, bla bla, un audit SEO începe cu stabilirea obiectivelor. Până la urmă, de ce ai face un audit dacă n-ai niciun scop?! 

  • Când începi un proiect SEO - în definitiv, doar o altă formă de marketing digital - stabileşte şi un sfârşit, o linie de finish pe care să o treci cu surle şi trâmbiţe şi confetti.

EXEMPLE

  • “În următoarele 6 luni, site-ul exemplu.ro va creşte cu 60% în vizibilitate organică”.
 
  • “Site-ul exemplu.ro va ranka pe prima poziţie pentru grupurile de cuvinte cheie x, y, z în următoarele 12 luni”.

 

  • “Site-ul exemplu.ro va creşte profilul de backlink-uri de la 30 de domenii la 100 de domenii în următoarele 6 luni”.

Practic, gândeşte-te la indicatorii de performanţă SEO (KPIs) şi combină-i cu cei de business. Şi tadaaa, ar trebui să ai obiective strategice bine stabilite.

Viteza de încărcare a site-ului

  • Poţi să faci şi miracole din punct de vedere SEO dacă site-ul de care te ocupi are nevoie de câţiva ani lumină pentru a se încărca (sau mai mult de 3 secunde).

 

  • Plus, dacă site-ul e leneş, va fi poziționat mai jos în pagina cu rezultate. Foloseşte PageSpeed Insights pentru a verifica timpul de încărcare.

Accesabilitatea

  • Altfel spus, identifică paginile care permit motoarelor de căutare să le acceseze.
  • La acest capitol, elementele ce influenţează accesibilitatea sunt fişierele robots.txt, Sitemap-ul (harta site-ului), redirect-urile, protocolul criptat (https) şi altele. 
  • Cu ce instrument poţi verifica accesabilitatea site-ului analizat? Foloseşte Google Search Console (fostul Webmaster Tools).

La ce să fii atent?


  • Fişierele robots.txt trebuie să fie configurate corect - să permită indexarea paginilor sau, dacă este cazul, să ascundă anumite pagini (de exemplu, pagini cu informaţii sensibile sau pagini în care programatorii încă mai lucrează)
  • Să existe un sitemap.xml adaugată în contul de Search Console - un fişier care indică spiderilor Google (sau alte motoare de căutare) paginile şi arhitectura site-ului, facilitând indexarea
  • Fişierul robots.txt să specifice locaţia sitemap-ului - din nou, ajută botii motoarelor de căutare să o găsească uşor şi să indexeze site-ul mai repede
  • Protocolul criptat (https în loc de http) - chiar dacă nu este vorba de un magazin online, în care certificatele SSL sunt obligatorii, până şi un blog ar trebui să aibă protocol securizat dacă adună adrese de mail - acest element este luat în considerare şi la rankarea site-ului
  • Redirect 301, în loc de 302 (dacă este cazul) - în cazul 302 (redirect temporar), Google nu acordă aceeaşi vizibilitate adresei noi, ci este posibil să o considere conţinut duplicat
  • Rezolvarea erorilor de tip 404 - ai grijă mare la paginile ce pot fi accesate dar întampină utilizatorii cu un mesaj de eroare (şi nepersonalizat).
  • Redirect www la non-www sau alegerea unui domeniu preferat - dacă site-ul de care te ocupi are mai multe variante de domeniu “http://exemplu.ro/”, “http://www.exemplu.ro”, “https://exemplu.ro” sau “https://www.exemplu.ro” fă redirect către domeniul pe care vrei sa îl indexeze Google

INDEXABILITATEA

  • Lansează o comandă “site:exemplu.ro” (fără ghilimele şi cu adresa site-ului pe care îl auditezi).
site-command

 

  • Numărul de rezultate obţinut este rareori corect în totalitate, dar chiar şi această estimare îţi este utilă pentru a face comparaţia cu harta site-ului.
  • Dacă numerele diferă foarte mult faţă de Sitemap şi raportul site crawl din Search Console, e posibil să existe două situaţii: fie site-ul a fost penalizat (când Google îţi spune că ai mai puţine pagini decât ştii tu), fie ai conţinut duplicat (atunci când numărul afişat la comandă este mult mai mare decat volumul real).

DESIGN RESPONSIVE

  • Există versiune pentru mobil / design responsive - pentru Google prioritară este experienţa clientului, indiferent că acesta accesează site-ul de pe desktop sau un dispozitiv mobil.
  • Lipsa optimizării pentru mobil duce la scăderea invariabilă a poziţiei site-ului respectiv. Şi ce se întâmplă dacă nu e vizibil? Într-un anume fel, poţi spune chiar că nu există. Magazinele Gomag sunt responsive by default.

Analiza factorilor de rankare on site

Analiza cuvintelor cheie


Iată paşii pe care trebuie să îi parcurgi: 


  • Centralizează toate cuvintele cheie pe care le ai  deja într-un fişier Excel sau alt program de calcul tabelar 
  • Foloseşte instrumente precum Ahrefs, SEMrush, cognitiveSEO etc. pentru a verifica poziţia actuală a cuvintelor cheie 
  • Poţi folosi aceleaşi intrumente pentru a verifica poziţia competitorilor pe cuvintele cheie respective

Dacă nu ai o listă şi vrei să găseşti cele mai bune cuvinte cheie pentru site-ul tău:

  • Creează un nou fişier Excel şi completează-l cu un minimum de cuvinte cheie la care te poţi gândi şi sunt relevante pentru afacerea clientului tău (foloseşte şi căutarea în Google)
  • Foloseşte instrumente precum Ubersuggest, Google’s Keyword Planner (îţi afişează şi date privind numărul de căutări, costul aproximativ, competivitatea etc.), Keyword Tool, Google Trends pentru a completa fişierul cu mai multe cuvinte cheie 
  • Din nou, uită-te şi în ograda concurenţilor, dar nu uita nici de paginile sau forumurile în care se vorbeşte despre categoria de produse comercializată de clientul tău - inspiră-te şi de acolo pentru a găsi cuvinte cheie potrivite. 

Foloseşte această formulă în strategia ta pentru cele mai bune cuvinte cheie:

relevant pentru companie + rating scăzut de dificultate (poate fi rankat usor) + volum ridicat de căutare = cel mai bun cuvânt cheie”.

keyword-planner

Un lucru foarte important de reţinut: dacă site-ul este nou, iar concurenţa acerbă, este foarte greu să rankezi pentru un cuvânt cheie generalist. Soluţia este dată de cuvintele cheie long-tail (ex. rochie de seară neagră mărimea M) - cu o intenţie de cumpărare mult mai mare decât termenii cheie generali.

Centralizează lista şi ordonează cuvintele cheie conform obiectivelor strategice pe care le-ai stabilit la primul pas.

A, şi nu uita de sezonalitate - cumpărăturile online precum şi căutările sunt influenţate de anotimpuri, sărbători şi alte evenimente speciale. Ţine cont şi de acest aspect atunci când formulezi recomandările pentru utilizarea cuvintelor cheie.

Meta Titluri

  • Toate paginile site-ului au titluri (meta-titluri) unice
  • Titlurile încep cu un cuvânt cheie relevant sau dacă formularea nu este naturală, conţin cel puţin un cuvânt cheie relevant
  •  Titlurile au o lungime corespunzătoare - între 50 şi 60 de caractere

Meta Descrieri

  • Toate paginile au meta descrieri unice, cu o lungime 155 de caractere şi conţin cuvântul cheie reprezentativ + CTA, număr de telefon etc.

Tag-urile H1 - H6

  • Paginile conţin un singur tag H1, diferit de meta titlu, dar şi tag-uri H2, H3 etc. şi cuvinte cheie relevante

Link-uri

  • URL-urile site-ului arată curat, au sub 100 de caractere, nu conţin caracterul underscore “_” şi nu conţin parametri querystring (parametri dinamici pe care spiderii Google îi vizitează doar în anumite situaţii)
  • Există link-uri interne, fără atribut nofollow şi la o frecvenţă proporţională cu volumul de conţinut din pagină

Conţinut

  • Raportul între codul HTML şi text din paginile analizate este de peste 20% (densitatea conţinutului) 
  • Conţinutul are o lungime potrivită (cu cât este mai mult şi relevant, cu atât mai bine pentru utilizatori şi Google) - minimum 350 - 400 de cuvinte 
  • Textele din site sunt optimizate în jurul unor cuvinte cheie, dar proporţia acestora în text nu este prea mare, limbajul este unul natural (nu faci keyword stuffing) 
  • Foloseşti sinonime şi cuvinte din acelaşi câmp semantic al termenului cheie targetat - de când cu Hummingbird, algoritmul Google reuşeşte să ghicească intenţia la căutare 
  • Nu ai conţinut duplicat în site - experienţa proastă pentru vizitatori, deci semnal negativ pentru Google 
  • Există date structurate implementate în site - folosind Schema.org, site-ul va fi rankat mai sus la căutare 
  • Conţinutul din site are formate variate (text, imagini, GIF-uri, video, infografice etc.)

Imagini

  • Imaginile din site sunt clare, relevante şi de calitate bună (de preferinţă, realizate de sau pentru site-ul de care te ocupi, nu copiate din altă parte) 
  • Denumirea imaginilor este optimizată, conţine cuvinte cheie şi nu a fost încărcată direct cu denumirea standard din aparatul foto (ex. pantofi-roşii-dama.jpg, nu DSC_00235) 
  • Imaginile au completat atributul Alt-Tag, iar această descriere conţine inclusiv cuvinte cheie Imaginile au fost redimensionate pentru a nu ocupa un spaţiu foarte mare la stocare, lucru ce poate încetini viteza de încărcare

Analiza factorilor de rankare off-site

Profilul de backlink-uri

  • Numărul de domenii unice care trimit spre site - 100 de link-uri de la 100 de domenii va arata mai bine pentru Google decât 100 de link-uri de la acelaşi domeniu
  • Există o proporţie decentă de backlink-uri cu atributul nofollow - da, e trist, pentru că nofollow înseamnă no link juice pentru site-ul tău dar dacă acestea nu există deloc, arată ciudat pentru Google.
  • Textele ancoră pentru link-urile externe sunt naturale - nu folosesc potrivirea exactă, ci potrivirea amplă sau numele de brand
  • Backlink-urile către site vin din surse relevante la domeniul de activitate, cu autoritate şi vechime

SOCIAL MEDIA

  • Paginile relevante din site au buton de social share pe Facebook, Twitter, LinkedIn etc. şi buton de Facebook Like
  • Există un blog activ, în care se postează regulat informaţii valoroase şi relevante pentru utilizatori
  • Există un buton în pagina principală de unde utilizatorii pot ajunge la blog
  • Există butoane de social share pe blog

Google My Business

  • Există un cont Google My Business pentru site-ul analizat - acesta e un instrument util chiar şi dacă afacerea ta nu este una locală
  • Citaţiile NAP (nume, adresă şi număr de telefon) există şi sunt corecte - chiar dacă tinzi să crezi că merită folosite doar pentru afacerile locale, cu cât brandul este menţionat mai mult, cu atât Google va înţelege că trebuie să îl pună mai sus
  • Pentru a verifica existenţa şi corectitudinea acestor elemente îţi recomand să foloseşti GeoRanker, un instrument românesc pentru SEO local

Analiza competitorilor

Îţi mai aminteşti la început când vorbeam despre importanţa imaginii de ansamblu?

Oricât de bun ai fi la SEO sau cât de bine ai cunoaşte tacticile, fără un context, auditul tău porneşte de la premisa greşită.

Înainte să faci orice, trebuie să înţelegi ideea business-ului, publicul ideal targetat (da, exact, acel Buyer Persona) şi să urmăreşti mişcările concurenţilor.

Vezi tu, poţi să înveţi foarte multe de la concurenţă: cum îşi abordează strategia SEO, pe ce cuvinte cheie rankează comparativ cu site-ul pe care îl analizezi, cum arată profilul lor de backlink-uri, dacă au fost sau nu penalizaţi şi pentru ce etc. 

Centralizează datele despre concurenţă în comparaţie cu datele site-ului de care te ocupi folosind instrumentele pe care ţi le-am recomandat pe parcursul articolului.

Pfiuuu, cred că ar trebui să mă opresc, nu-i aşa?

După cum probabil ai observat în acest tutorial, un audit SEO înseamna multă muncă.

Dacă vrei să îl faci singur, într-o manieră profesionistă, ai nevoie de 1-2 săptămâni, depinde şi de gradul de optimizare al site-ului.

Dar dacă lucrezi împreună cu o echipă, treaba va merge mai repede.

 În final, sper ca tutorialul de astăzi va reprezenta un real ajutor.

Nu uita că în acest domeniu, trebuie să înveţi continuu dacă vrei să rezişti.

Clienţii tăi se bazează pe îndemânarea şi dedicarea ta - şi crede-mă, de fiecare dată când reuşeşti să rankezi pe prima poziţie pentru anumite cuvinte cheie, vei fi cu adevărat satisfăcut.

Cosmin DARABAN,
CEO Gomag

Citeste cateva articole noi despre SEO - optimizare pagini web si campanii de back link-uri

Google Search Console Logo
seo moz logo
google analytics logo
cognitiveseo logo
raventools logo
raventools logo
ubersuggest logo
Yoast Logo

2024 Toate drepturile rezervate @ Gomag