GPeC Summit 2015 a constituit mai mult decat o sarbatoare a dezvoltarii nisei eCommerce in Romania. Resursele si informatiile pregatite pentru noi, cei care activam in aceasta nisa, au depasit cu mult asteptarile. Am obtinut continut premium nu numai de la speakerii de renume la nivel mondial ci si de la oamenii de baza ai eCommerce-ului romanesc, care au luat pulsul pietei si l-au analizat in profunzime pentru ca pana si novicii din domeniu sa inteleaga care este situatia actuala in Romania.

Am scris deja un articol despre Cum a fost la GPeC Summit 2015 – Editia a X-a si, dupa cum ai observat, am promis un articol cu ultimele cifre si tendinte in eCommerce din 2015, prezentate de Iulian Stanciu, CEO eMAG. Consider ca ultimul punct al agendei reprezinta o linie de demarcatie de la care eforturile magazinelor online pot sa se dezvolte sanatos si corect, pe viitor. Cifrele si tendintele prezentate aici sunt utile pentru toti cei care activeaza pe nisa eCommerce si pe baza acestora se pot realiza strategii si campanii de promovare si pozitionare a tuturor magazinelor online.

Asadar, te invit sa descoperi punctele esentiale ale prezentarii lui Iulian Stanciu din cadrul Galei Premiilor eCommerce 2015. Aceasta prezentare este cu atat mai utila deoarece e orientata in deosebi pe partea bizz&client, excluzand informatiile tehnice care ingreuneaza intelegerea. In acest articol nu vei primi informatii pe tema SEO, CRO, CPC, Social Media etc. ci strict elemente despre cum sa-ti dezvolti business-ul pe viitor.

In primul rand, prin prisma faptului ca GPeC 2015 a avut loc dupa cel mai mare eveniment de  Black Friday organizat in Romania, eMAG a reusit sa obtina cifre peste asteptari, realizand o premiera pe piata electro-it, castigand 60% din totalul pietei de Black Friday. Astfel, s-a inregistrat un numar de 602.000 produse comandate, in valoare de 202 milioane de lei, pe parcursul unei singure zi.

O alta informatie cruciala este faptul ca mobile-ul a reusit sa depaseasca desktop-ul, cu 51% dintre cele 5.579 milioane de vizite pe site-ul eMAG. De fapt, cu 2 zile inainte de Black Friday, 150.000 de persoane au instalat aplicatia de mobile a magazinului.

Iulian Stanciu afirma ca aceste cifre care dovedesc impactul mobile-ului asupra eCommerce nu ar trebui sa ne suprinda, avand in vedere faptul ca exista afaceri pe piata internationala, India de exemplu, unde cel mai mare jucator pe nisa fashion si-a inchis site-ul deoarece utilizatorii acceseaza magazinul doar prin aplicatie, App only.

Acest fapt se datoreaza experientei utilizatorului care este perceputa drept una mai placuta prin aplicatia mobile dedicata, comparativ cu cea oferita de PC/desktop. Desi aplicatia de mobile pare a reprezenta viitorul comertului online, nu toate magazinele ar trebui sa se axeze, inca, pe acest instrument. Marile magazine de pe piata au nevoie, intr-adevar de aplicatia pentru mobil dar magazinele mici ar trebui sa isi directioneze eforturile mai mult pe versiunea adaptativa/alternativa pentru mobil sau design responsive.

eMAG se afla in continua expansiune, dezvoltandu-si afacerea in Romania dar migrand si pe pietele din Ungaria, Bulgaria si Polonia. Daca tot a venit vorba de Ungaria, cel mai mare jucator vecin, Extreme Digital, a fost achizitionat de un fond de investitii din Africa de Sud. Banii pentru cei 51% au intrat in firma dar nu la actionari, ci vor fi utilizati pentru consolidarea pietei din Ungaria si cresterea gigantului in Romania.

Haide sa observam putin capacitatea pietei din Romania. La momentul actual, volumul populatiei este de 19 milioane de locuitori, dintre care grupul tinta se limiteaza la 13 milioane, persoane cu varste cuprinse intre 16-55 de ani (cu putere de cumparare). Populatia urbana din Romania este undeva la 54%, exista 10.617.642 utilizatori de internet dintre care 6.773.323 de oameni care au cumparat online vreodata.

Asadar, piata de retail adresata (fara FMCG, imobiliare si auto) este de 20 miliarde $, cheltuielile estimate de grupul tinta sunt in valoare de 14 miliarde $ iar cheltuielile estimate pentru cumparatori online sunt de 9,1 miliarde $.

eMAG a reusit sa evolueze intr-un ritm accelerat, bazandu-ne doar pe informatia ca in 2010 a introdus pentru prima data categoria electrocasnice iar, la momentul actual, detine 20% din totalul pietei, online si offline.

Cu toate acestea, Iulian Stanciu afirma ca piata de fashion este mai mare decat cea de electronice, avand marje mai bune, aspect confirmat si de Ela Moraru (Google), care a declarat ca de Black Friday, cautarile pentru cuvinte cheie “rochii de mireasa” si “rochii de seara” au depasit pragul de 4000%.

Tot de Black Friday s-au inregistrat recorduri in eMAG Marketplace, cei peste 800 de vanzatori integrati in platforma avand comenzi generate in valoare de 20 de milioane lei si s-a inregistrat un numar de 40.000 de comenzi generate pentru parteneri.

Valoric, marketplace-ul reprezinta 20% din business-ul eMAG cu aproximativ 850 de selleri integrati pe platforma si inca 500 in asteptare.

Iulian Stanciu a insistat pe modelul 1st Party (care induce incredere) & 3rd Party (for the long tail). Mai multe produse in market reprezinta o indexare foarte buna in motoarele de cautare iar mai multi clienti inseamna mai multi sellers, ceea ce duce la dezvoltarea accentuata a comertului electronic romanesc.

Pe viitor, eMAG incearca sa se ghideze dupa formula servicii mai bune si o experienta placuta a utilizatorului in magazin, pentru a obtine mai multe vanzari.

In primul rand, elementul esential pentru o experienta buna a utilizatorului se refera la respectarea promisiunii de livrare. Degeaba asiguri o interactiune placuta in site si oferi produse premium sau de cea mai buna calitate, daca produsul comandat nu ajunge la utilizator in limita de timp promisa. In acest scop, eMAG a pus bazele unui proces de livrare simplu (contra cost) pentru Bucuresti care promite livrarea in maxim 2 ore, 24 ore din 24, 7 zile pe saptamana. Acest serviciu este foarte apreciat de catre clienti.

In al doilea rand, compania doreste sa ofere un serviciu de retur simplu si rapid in 30 de zile, in ideea ca un procent mare din public are dubii sa comande produsele, gandindu-se la procesul complicat de retur. Acest dezavantaj este vizibil mai ales in cazul produselor de fashion, aspect discutat in cadrul altui panel cu cele mai sonore firme din eCommerce la ora actuala in Romania.

Iulian Stanciu a dezvoltat si aspectul experientei de despachetare, de care nu tin cont majoritatea magazinelor online din Romania. La eMAG, clientii vor primi comanda intr-o cutie cu banda dublu adeziva, care se dezlipeste usor, cu aproximativ 7 secunde mai repede, plus inca o banda adeziva in interior, astfel incat cutia sa fie refolosita in casa sau utilizata pentru retur.

Revenind la subiectul aplicatiei mobile, eMAG doreste sa asigure un proces de checkout simplu, doar cu un swipe si un click pe app. De asemenea, va oferi solutii de credit online, deoarece multi utilizatori doresc sa cumpere produse din magazin dar nu au fondurile necesare.

Nu in ultimul rand, eMAG incurajeaza platile cu cardul, avand in vedere faptul ca din decembrie scad comisioanele de interchange la 0,2% debit si 0,3% credit, ajungand la un procent de 0,5% in urma comisioanelor procesatorului.

Dupa cum poti observa, la momentul actual, in Romania, nisa eCommerce este in continua expansiune iar cifrele pe care ti le-am prezentat mai sus se imbunatatesc pe zi ce trece.

Principalul trend care se mentine este importanta mobile-ului si a satisfactiei utilizatorului atunci cand interactioneaza cu magazinul online, incepand de la prima cautare a produsului sau serviciului dorit si pana la etapa post conversie.

Spune-mi, tu cum ai de gand sa folosesti aceste cifre si tendinte din eCommerce pentru a-ti dezvolta magazinul online in 2016?

Cosmin Daraban
[i]
[i]
[index]
[index]
[i]
[i]
[index]
[index]
[i]
[i]
[i]
[i]
[index]
[index]