Daca tocmai ti-ai construit un magazin online, un site de prezentare sau un blog, primul lucru pe care ti-l doresti este ca oamenii sa il poata gasi. Si asta cat mai repede.
Desigur, deoarece vorbim de un site, una dintre modalitatile prin care speri sa fii gasit este cautarea in Google. Problema e ca, in general, robotilor motorului de cautare le poate lua chiar si cateva saptamani bune (sau chiar mai mult) pana sa iti indexeze site-ul.
Prin urmare, apare intrebarea pe care am primit-o si noi de multe ori la Gomag: cum te asiguri ca magazinul tau e indexat mai repede in Google si alte motoare de cautare?
Astazi iti voi oferi un raspuns complet la intrebarea ta si vei descoperi cum poti sa grabesti eficient procesul de indexare al site-ului tau.
Citeste si: Ghid SEO pentru magazine online – Afla cum iti optimizezi magazinul in 30 de zile!
Ghid Indexare magazin online
- Creeaza un Sitemap
- Incarca harta site-ului in Google Search Console (Webmaster Tools)
- Foloseste robots.txt
- Instaleaza Google Analytics
- Incarca URL-ul site-ului tau in motorul de cautare
- Creeaza sau actualizeaza pagini de Social Media pentru site-ul tau si promoveaza link-urile
- Fa-ti un blog
- Creeaza continut in afara site-ului
Dar mai intai, sa intelegem cate ceva despre Google.
Inainte sa primesti cateva sugestii cu ajutorul carora sa atragi robotii Google in site-ul tau, e important sa intelegi care sunt diferentele intre procesul de crawling si cel de indexare.
Ce este Googlebot?
Googlebot (bot, spider) este, simplu, programul software de cautare pe care Google il foloseste pentru a colecta informatii despre diferite documente de pe web, cu scopul de a le adauga in indexul sau.
Ce inseamna crawling?
Crawling reprezinta procesul prin care robotii Google merg din pagina in pagina, gasesc informatii noi si actualizate si le raporteaza inapoi la Google. Practic, acestia gasesc informatia prin intermediul link-urilor.
Ce inseamna indexarea?
Indexarea presupune procesarea informatiilor adunate de botii motorului de cautare, in urma procesului de crawling. Odata ce documentele sunt prelucrate, acestea sunt adaugate la indexul Google – in cazul in care sunt considerare continut de calitate.
Pe parcursul indexarii, robotii Google proceseaza cuvintele dintr-o pagina si locul in care sunt amplasate. Odata cu acestea sunt analizate si tag-urile (title tag, alt text etc.).
Asadar, cum te gaseste Google daca tocmai ai terminat de construit un site?
Practic, incepe cu paginile pe care le-a crawlat anterior, detecteaza link-uri in acestea si le adauga pe lista cu pagini de crawlat. Altfel spus, continutul nou pe web este descoperit prin intermediul hartilor de site si a link-urilor.
Ei, in trecut, cand ne aflam in Vestul Salbatic al web-ului, robotii motorului de cautare nu erau chiar atat de inteligenti pe cat sunt acum. Puteai chiar sa ii fortezi sa iti indexeze sau sa iti rankeze pagina doar prin simplul fapt ca fraza la cautare pe care doreai sa rankezi era suficient de mult repetata in pagina.
De fapt, cuvantul cheie nici macar nu era necesar sa se afle in corpul paginii, propriu-zis. Multi au reusit chiar sa rankeze pe numele de brand al celor mai mari competitori (furandu-le traficul) prin imbuibarea meta tag-urilor cu diferite variatii ale numelui de brand.
Astazi lucrurile s-au schimbat iar astfel de actiuni te pot ajuta sa obtii doar o penalizare extrem de dureroasa.
Cum te asiguri ca magazinul tau online e indexat (mai repede)?
Lista de sugestii pe care am alcatuit-o mai jos cuprinde tactici pe care le folosim si noi pentru clientii nostri, asadar iti recomand sa o urmezi cu incredere si vei obtine nu numai o indexare mai rapida ci si pozitii bune in motorul de cautare, pe termen lung.
1. Creeaza un Sitemap
Poate ai mai auzit pana acum de harta site-ului. Aceasta este, practic, o lista (in format XML) cu toate paginile din site-ul tau. Functia sa primara este sa spuna motoarelor de cautare cand se adauga pagini noi si cat de des sa se intoarca pentru a verifica schimbari pe anumite pagini (de exemplu, poate vrei ca motoarele de cautare sa verifice zilnic pagina de home pentru continut / produse noi).
O intrebare pe care o primim des referitoare la harta site-ului este daca aceasta ajuta, pe termen lung, la obtinerea unei pozitii mai bune in Google. Adevarul e ca acest element nu are un impact semnificativ asupra pozitiilor insa te poate ajuta sa fii indexat mai repede.
E o garantie ca vei fi indexat instant? Nup, insa cu siguranta e eficient in grabirea procesului.
Unde gasesti in Gomag sitemap-ul site-ului tau? Vezi care sunt pasii in documentatia platformei.
2. Incarca harta site-ului in Google Search Console (Webmaster Tools)
Dupa ce iti gasesti sitemap-ul, conecteaza-te la contul tau de Google Search Console (denumit anterior Webmaster Tools). Mergi la Optimization→ Sitemaps si adauga link-ul spre harta site-ului tau pentru a spune Google despre aceasta si despre paginile pe care le-ai publicat.
Daca vrei mai mult, iti poti crea un cont si pe Bing: adaugi in Bing Webmaster Tools acelasi link.
3. Foloseste robots.txt
Daca nu esti un expert in cod, probabil ai vazut in fisierele domeniului tau ceva numit “robots.txt” si te-ai intrebat la ce foloseste.
Robots.txt este un fisier text ce ar trebui sa se afle in radacina domeniului tau; rolul lui este sa dea instructiuni stricte robotilor motoarelor de cautare despre ce pagini trebuie crawlate si indexate, si care nu.
Practic, atunci cand spiderii gasesc acest fisier intr-un domeniu nou, il citesc inainte de a face orice altceva. Daca nu il gasesc, vor presupune ca iti doresti indexarea tuturor paginilor.
Dar de ce ai vrea ca Google sa NU iti indexeze anumite pagini? Nu, nu e vorba de ascunderea continutului duplicat deoarece aici se pot face multe greseli daca nu stii sa folosesti fisierul in mod corect (plus ca e un fisier disponibil public si oricine poate vedea ce vrei sa ascunzi).
E posibil ca site-ul tau sa cuprinda pagini folosite pentru stocare, admin, cautare interna etc. Acestea nu ofera prea multa valoare utilizatorilor deci le poti transmite spiderilor sa nu le indexeze.
4. Instaleaza Google Analytics
Crearea unui cont de Google Analytics te poate ajuta sa impusti doi iepuri dintr-o lovitura. In primul rand, ai nevoie de monitorizare si analiza a datelor site-ului tau pe termen lung, pe baza carora sa iei decizii de dezvoltare.
Pe de alta parte, este foarte posibil sa oferi un impuls (slab, dar eficient), sa ii dai de veste lui Google ca exista un nou site ce asteapta sa fie crawlat si indexat.
In platforma Gomag iti poti activa Google Analytics in site extrem de simplu. Mergi la Setari si alege Google Analytics iar apoi doar adauga ID-ul contului tau si salveaza.
Gata 🙂 .
Citeste si: Cum Sa Optimizezi Paginile De Categorie In Magazinul Tau Online
5. Incarca URL-ul site-ului tau in motorul de cautare
Adevarul e ca aceasta metoda este intens dezbatuta de specialistii SEO. Avand in vedere faptul ca exista o multime de alte metode, mai eficiente de stimulare a indexarii, cei mai mult ignora acest pas.
Pe de alta parte, nu dureaza mult si chiar nu iti poate rani site-ul, deci iti recomand sa iti rezervi o secunda pentru a incarca URL-ul manual in Search Console.
Tot ce trebuie sa faci este sa intri in contul tau, mergi la “Fetch & Submit” si urmeaza pasii:
- Adauga URL-ul si da Fetch as Google
- Da click pe „Request indexing” langa fetch din tabelul Fetch History
- Selecteaza daca vrei sa fie crawlat doar URL-ul adaugat sau si link-urile directe catre acesta
- Da click pe „Submit” iar cererea ta va intra pe lista de asteptare
6. Creeaza sau actualizeaza pagini de Social Media pentru site-ul tau si promoveaza link-urile
Desi paginile de Social Media sau numarul de distribuiri nu se contorizeaza ca backlink-uri (practic, nu influenteaza pozitia in Google), acestea te pot ajuta la capitolul trafic si vizibilitate.
Motoarele de cautare sunt atente la semnalele sociale iar acestea pot influenta crawlarea si indexarea mai rapida a site-ului tau.
In plus, tab-urile de descriere a paginilor tale de social sunt locul potrivit in care sa afisezi un link spre site. Astfel e mai usor si pentru utilizatori sa te gaseasca – nu uita sa iti actualizezi paginile cu link spre site-ul tau.
7. Fa-ti un blog
De ce ai nevoie de un blog? Deoarece acesta e atuul tau pe termen lung la capitolul SEO. Pe langa faptul ca iti aduce trafic, blogul este, de obicei, cel mai des vizitat de spiderii motoarelor de cautare deoarece se presupune ca aici publici continut nou, actualizat, mai frecvent decat in alte pagini.
Postarile tale nu trebuie sa fie extrem de complexe ci ar fi ideal ca aiba link-uri spre diferite pagini ale noului tau site – din link in link, botii motoarelor de cautare vor ajunge acolo unde vrei.
Cum adaugi un blog la magazinul tau pe platforma Gomag? Vezi aici.
8. Creeaza continut in afara site-ului
Acum e momentul potrivit sa incepi sa lucrezi la profilul tau de backlink-uri. O strategie buna este sa creezi guestpost-uri de calitate, publicate pe site-uri de nisa, cu autoritate si relevanta pentru clientii tai sau comunicate de presa, in care sa iti anunti lansarea noului magazin online etc.
Stai departe de site-urile ce nu au legatura cu tine, sunt la fel de noi ca si site-ul tau sau nu sunt agreate de Google – desi poti obtine din acestea un link gratuit sau la pret de nimic, pe viitor roata se va intoarce si va trebui sa cheltui o multime de resurse pentru a scapa de penalizari.
Citeste si: Cum Creezi Continut Pentru Industriile “Plictisitoare”
Odata ce site-ul tau este indexat in Google, vei vedea ca volumul de trafic va incepe sa creasca. Iti recomand sa nu uiti de optimizarea paginilor tale si sa iei in considerare optimizarea conversiilor, pentru ca degeaba ai trafic daca acesta nu iti ofera si conversii.
Vrei informatii bune pentru optimizarea magazinului tau pe Gomag? Citeste urmatoarele 2 articole si aplica informatiile:
- Cum setezi secventa de email-uri bun venit pentru a-ti asigura vanzarile - ianuarie 21, 2025
- 25 de sfaturi de bun simt pentru afacerea ta in 2025 - ianuarie 14, 2025
- Planul de marketing 2025 – Calendar pentru 365 de zile de postari, continut si idei de promovare - ianuarie 3, 2025