6 minute timp de citire

Dupa 3 zile de eCommerce pe paine la GPeC Summit mai 2017, proprietarii de afaceri online din Romania au acum la dispozitie o colectie impresionanta de date si informatii, atat despre piata de comert online din Romania si obiceiurile de cumparare cat si bune practici pentru dezvoltarea si promovarea business-urilor lor.

Inca dinainte de participarea la cele 3 zile de eveniment, planul era sa iti povestesc aici cum a fost la GPeC Summit si care sunt ideile si bunele practici pe care ar trebui sa le stii si tu.

Insa a intervenit ceva.

Pe langa cel mai nou studiu realizat de GPeC in colaborare cu iSense Solutions asupra comportamentului de cumparare online a romanilor, inca un jucator de pe piata, CEL.ro, si-a facut publice rezultatele ultimelor cercetari asupra publicului sub forma unui infografic.

Pentru ca, inainte sa vinzi, ai nevoie sa stii cine este, cum se comporta si ce isi doreste publicul tinta, astazi pe blogul Gomag vei descoperi cele mai recente studii privind comportamentul romanilor in contexul cumparaturilor online.

[Studiul GPeC & iSense Solutions] Ce preferinte au romanii in contexul cumparaturilor online?

Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ la nivel national – 1.012 respondenti, cu varste de peste 18 ani, utilizatori de internet, din mediul urban – in perioada martie-aprilie 2017.

Frecventa cumparaturilor / vizitelor intr-un magazin online

  • Romanii viziteaza putine magazine online pe parcursul unui an (doar 9) dar la o frecventa ridicata (3-4 ori pe saptamana)
  • 77% dintre acestia cumpara din acelasi magazin de cel putin doua ori pe an
  • In schimb, cei care nu cumpara, viziteaza aproximativ 5 magazine online intr-un an

Ce produse prefera romanii sa cumpere online?

  • 90% prefera sa cumpere produse electronice si electrocasnice (cu o medie de 3 ori pe an)
  • Pe locul 2 se situeaza achizitiile de computere, accesorii, soft, hard (82%)
  • Urmeaza imbracaminte / incaltaminte (80%) – vezi imaginea de mai jos pentru restul clasamentului
top-produse-achizitionate

sursa: iSense Solutions

  • In schimb, cele mai mari sume de bani alocate pe an pentru cumparaturile online merg in turism (1.313 lei), in achizitia de electronice si electrocasnice (1.076 lei), accesorii auto (818 lei), calculatoare, soft, hard (793 lei) si mobila /decoratiuni interioare (715 lei).
  • O idee pentru cei care vor sa isi construiasca un magazin online, din rezultatele studiului reiese ca nisa sex-shop-urilor are un potential mare de exploatare (16% dintre romani si-au exprimat preferinta pentru aceasta categorie)

De la ce magazine?

  • Romanii prefera mall-urile si platformele online incepand cu eMAG (preferat de 58% dintre cumparatori), OLX, elefant.ro, Okazii.ro, H&M si FashionDays (7% dintre respondenti au declarat ca au cumparat de cel putin 2 ori, in ultimele 12 luni)
  • Vezi mai multe detalii aici

De ce / care sunt motivele pentru care romanii cumpara online?

  • 72% deoarece economisesc timp
  • 51% deoarece online gasesc o varietate mai mare de produse si pot compara usor ofertele propuse
  • 48% deoarece online gasesc preturi mai accesibile
  • 43% deoarece si-au gasit produsul dorit doar online
  • 41% deoarece online este mai confortabil
  • 6% deoarece sa cumperi online este popular

Prin urmare, nu e de mirare ca principalele criterii de evaluare a unui magazin online sunt: pretul produsului, increderea pe care reuseste sa o castige, calitatea informatiilor de pe site si usurinta procesului de cumparare.

Cele mai folosite metode de plata

  • 78% prefera plata in numerar la primirea coletului
  • 50% platesc si online cu cardul
  • 17% prefera sa plateasca in numerar la sediul magazinului
  • 9% opteaza pentru transfer bancar sau bani virtuali

Care sunt elementele ce influenteaza cumparaturile online?

  • Romanii evita sa cumpere de la acelasi magazin daca nu mai gasesc produsul/serviciul cautat, daca gasesc o oferta mai buna in alta parte (27%), daca sunt nemultumiti de serviciile magazinului
  • Romanii nu au incredere in magazinele online deoarece nu sunt siguri ca produsele prezentate corespund realitatii (69%) sau sunt nemultumiti deoarece nu pot atinge sau verifica produsele (40%)
  • Din acest motiv, respondentii si-ar dori ca magazinele sa poata fi verificate de o entitate independenta, care sa le reprezinte interesele
  • Atunci cand vine vorba de cumparaturile online, romanii sunt atenti si la conditiile de garantie si reparatie (84%), politica de retur a magazinului (80%) si informatiile despre procesul de cumparare / metodele de plata (76%).
  • 59% s-au inteles bine cu magazinele online, 57% au intampinat probleme in achizitiile online iar 38% au renuntat la achizitie.

Citeste si: Piata De eCommerce Din Romania 2016 VS 2015 [Infografic]

[Studiu CEL.ro] Comportamentul consumatorului roman online

Studiul CEL.ro a fost realizat pe un esantion de 1.500 de respondenti, cu varste cuprinse intre 18 si 50 de ani. Interesant e faptul ca respondentii au fost majoritatea femei, barbatii avand o pondere de doar 44%.

super gomag

Vrei sa iti deschizi un magazin online?

Descopera cum iti gasesti produsul vedeta

Primesti acces la video-ul in care iti arat cum sa iti alegi cel mai bun produs in magazin! Vrei?

De ce spun interesant? Deoarece contrar asteptarilor, valoarea medie a cosului de cumparaturi este mult mai mare in cazul barbatilor, decat in cazul femeilor.

Hai sa vedem si acest studiu tot pe baza criteriilor anterioare.

Frecventa cumparaturilor / vizitelor intr-un magazin online

  • 53% dintre respondenti spun ca fac cumparaturi online o data pe luna
  • 26% dintre romani cumpara online doar odata pe an
  • 12% dintre romanii chestionati cumpara online o data pe saptamana
  • 15% dintre cei care cumpara online fac parte din generatia Y (18-24 de ani) – atentie mare deoarece acestia vor fi in curand majoritari in publicul tinta

Ce produse prefera romanii sa cumpere online?

  • 50% cumpara laptopuri, telefoane si televizoare
  • 30% cumpara electrocasnice, parfumuri si produse de ingrijire personala
  • 20% cumpara articole pentru copii (scutece, biberoane, jucarii etc.)

De ce / care sunt motivele pentru care romanii cumpara online?

  • Deoarece online economisesti timp si efort – produsul iti este livrat direct acasa
  • De asemenea, romanii prefera sa cumpere online deoarece aici gasesc preturi mai mici dar si produse diverse, intr-un singur loc
  • 54% se asteapta la livrare in 1-2 zile
  • 36% isi doresc livrare in 2-3 zile
  • 10% asteapta mai mult de 3 zile sa primeasca o comanda

Cele mai folosite metode de plata

  • 90% dintre respondenti refera plata in cash la livrare cu toate ca o treime dintre respondenti au afirmat ca prefera sa plaseze o comanda online

Care sunt elementele ce influenteaza achizitia online?

  • 65% cumpara online pentru ca gasesc preturi mai mici si reduceri
  • 25% sunt influentati de livrarea rapida si promisiunea transportului gratuit
  • 10% cumpara online daca au posibilitatea de a plati in rate
  • Si daca tot a venit vorba de plata in rate: 42% ar prefera plata in 6-12 rate, 24% ar prefera plata in 4-6 rate iar 23% prefera plata in 12-24 rate

Vezi si infograficul complet 🙂 .

infografic-cel

sursa: www.amosnews.ro

Dupa cum observi si tu, cele doua studii se completeaza desi, intr-adevar, unele procente difera datorita decalajului intre numarul de respondenti din fiecare esantion. Dar, luand in considerare fiecare informatie poti sa prevezi linistit ca piata de eCommerce din Romania este in crestere accelerata si va depasi cu siguranta pragul de 2 miliarde de euro in 2017.

Potential exista iar online va fi mereu mai usor si sa cumperi dar si sa vinzi.

Cred ca cifrele prezentate azi te-au convins ca nu vorbesc degeaba. Daca visezi la propriul magazin online si iti doresti sa raspunzi asa cum trebuie publicului care te asteapta deja, incepe chiar acum sa ii faci planul magazinului online.

Si pentru ca ai nevoie de o platforma eCommerce care sa te sprijine si sa iti ofere libertate de miscare, te invit sa incerci cu incredere platforma Gomag. Ai 15 zile la dispozitie sa o folosesti gratuit – nu iti cerem datele cardului sau vreun alt angajament din partea ta.

Incearca platforma si convinge-te cu ochii tai ca este exact solutia eCommerce de care ai nevoie.

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
Pasionat de antreprenoriat si ecommerce, am inceput activitatea online in anul 2000.
Cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Impreuna cu echipa am ajutat sa creasca peste 1500 de companii.

[i]
[i]
[index]
[index]