Fiecare sfarsit de decembrie ne prinde analizand datele pe care le-am strans pe parcursul anului, astfel incat sa putem identifica trendurile pentru anul ce urmeaza.
Asa ca i-am rugat pe cativa dintre colegii mei sa pregateasca o lista cu trendurile pentru 2022 in eCommerce si marketing.
E vital sa ai acces la astfel de date cand iti pregatesti strategia pentru viitorul an in magazinul tau online.
Asa te poti asigura ca actionezi corect, conform nevoilor identificate in piata, si iti pregatesti terenul pentru un 2022 cu rezultate exceptionale.
Uite care sunt trendurile 2022 de care sa tii cont acum:
Cuprins Trenduri 2022 in eCommerce si marketing
- Trenduri pentru strategia de business – Iulia Szabo
- Trenduri Social Media 2022 – Alexandra Dragos
- Trenduri in email marketing – Orsi Csongovai
- Trenduri in eCommerce – Aurelian Motica
- Sfaturi pentru vanzari in 2022 – Andreea Rusz
- Trenduri in design – Remus Ungur
- Trenduri in eCommerce – Cosmin Daraban
- Trenduri in strategia de content – Porto
Trenduri pentru strategia de business – Iulia Szabo, Business Developer Gomag
Sfat 1: Lanseaza un business in una din nisele: home & garden, sport & lifestyle, jocuri & carti.
Nu se va renunta prea curand la munca de la distanta. 2022 va fi un nou an in care multi vor lucra in continuare de acasa. Se va cumpara la fel de mult, poate chiar mai mult.
Fa o lista cu ce ai comandat tu in 2021 si vei realiza ca printre achizitii se numara produse pentru casa si gradina, echipamente pentru fitness si sport acasa, carti, dulciuri, jocuri de societate sau jocuri video – in principiu, lucruri care ti-au tinut mintea si mainile departe de plictiseala.
Sfat 2: Arunca un ochi peste calendar si evenimente importante ce vor avea loc in 2022.
Intereseaza-te din ianuarie sau chiar de acum de lista evenimentelor majore ce se vor petrece in 2022 la nivel global. Cu o campanie bine pusa la punct poti sa faci usor legatura intre business-ul tau si eveniment in sine. Astfel vei face diferenta.
Esti fan Star Wars? Foarte bine, in 2022 franciza va implini 45 ani. Poate faci o campanie frumoasa prin luna mai, daca vinzi produse din zona de entertainment.
Dar Valentine’s day stii ca va fi intr-o zi de luni? Lanseaza campanii cu mesaje haioase pe tema aceasta, nu tot ce e romantic se intampla in weekend.
Si lista poate continua in functie de evenimentele care ti se pare tie ca se potrivesc cu business-ul tau. There are no rules.
Citeste si: Planul de marketing – Calendar pentru 365 de zile de postari, continut si idei de promovare
Trenduri Social Media 2022 de la Alexandra Dragos, Social Media Manager Gomag
Instagram:
#1 Reels – 2020 si 2021 au fost anii cu cel mai mare impact in crearea si consumarea continului de tip video. Trendurile anului 2022 duc spre un consum si mai crescut de clipuri video in forma scurta (30 – 60 secunde).
#2 LIVE – consumul continutului video ne indeamna sa facem si live-uri, iar de acum acestea se pot anunta si se pot programa si pe Instagram cu postare in feed si story.
#3 Stories – toate conturile de Instagram au optiunea de link – trimitere catre un site – astfel poti sa vinzi mai mult direct de pe stories. Nu mai este nevoie sa ai 10k urmaritori pentru acest swipe up, acum pot sa adaugi eticheta cu link catre site-ul tau.
#4 Continut de tip carousel in feed – cel mai popular tip de continut in 2021 si va predomina si in 2022 pentru ca este un continut care care genereaza engagement si reactii.
Formatele vizualurilor se schimba, s-a facut trecerea de la dimensiuni de tip landscape la cele de tip portret.
Utilizarea ecranelor de tip mobil si consumarea continutului pe aceste ecrane inseamna ca vizualurile trebuie adaptate. Se preteaza bannere de tip portret (patrat) si story care capteaza atentia consumatorului si ocupa o mare parte a ecranului.
Citeste si: Ce faci pe Instagram cand iti lansezi magazinul online
Facebook:
#1 Comunitatea si grupurile raman si in 2022 un factor important in comunicare si eCommerce.
#2 Continutul scris, blogurile si articolele raman si in 2022 in topul preferintelor utilizatorilor.
TikTok:
#1 Este canalul cu cea mai mare crestere a numarului de utilizatori din toate timpurile, iar trendul este unul ascendent pentru 2022.
#2 E-commerce si-a gasit locul pe TikTok la final de 2021 si se preconizeaza o intrare a multor branduri din eComm in 2022.
#3 Continutul de pe TikTok devine viral mult mai usor, iar in 2022 te va ajuta la awareness, engagement si cresterea vanzarilor.
#4 TikTok Ads va fi next level in materie de promovare platita.
Influenceri:
2022 este anul in care este momentul sa lucrezi cu unul sau mai multi influenceri. Campaniile din ultimii doi ani de pandemie au avut o rata crescuta de succes pentru branduri mari si mici in ceea ce priveste colaborarea si promovarea cu influenceri.
Recomandam sa incepi sa lucrezi in 2022 cu influenceri locali, regionali (nano, micro), si apoi cu influenceri mari.
Super pont! 2022 va fi anul care va taxa absenta brandurilor de pe marile retele sociale. Este important sa iti creezi planul de marketing pentru ca afacerea ta sa fie prezenta pe toate retelele relevante.
Campanii PPC
Campaniile platite vor fi si in 2022 un factor important in cresterea afacerilor. Pe langa buget, in 2022 diferenta o vor face creativitatea si modul de a gandi campaniile.
Trenduri in email marketing – Orsi Csongovai, SEO Copywriter Gomag
In ceea ce priveste marketing-ul prin email, in 2022 trebuie sa fim foarte atenti la cel putin un lucru:
Confidentialitatea si consimtamantul exprimat in mod explicit.
Destinatarii email-urilor sunt din ce in ce mai preocupati de confidentialitate. Acestia sunt mai constienti ca oricand in ceea ce priveste unde, cand si daca si-au oferit consimtamantul pentru a primi sau nu unele newsletter.
Sunt cateva lucruri pe care poti sa le faci pentru a oferi clientilor tai increderea necesara:
- Fii la zi cu prevederile legale in ceea ce priveste protectia datelor cu caracter personal;
- Practica o comunicare deschisa cu clientii;
- Trimite notificari celor abonati ori de cate ori intervine o modificare cu privire la confidentialitatea datelor;
- Explica abonatilor modul in care protejezi datele lor personale;
- Ofera posibilitatea de dezabonare in fiecare newsletter trimis;
Dupa ce te-ai asigurat ca esti 100% in grafic cu Confidentialitatea si Consimtamantul poti sa iti indrepti atentia asupra:
1. Adauga in newsletter dovezi sociale, recenzii sau review-uri ale clientilor
Aceasta este una dintre cele mai simple si mai eficiente metode prin care sa consolidezi increderea clientilor si sa imbunatatesti rata de conversie.
Daca abonatii vad in mod regulat feedback pozitiv venit de la clientii care au folosit deja produsele tale, ii ajuta sa isi creeze o impresie buna despre acestea. Iar acest lucru, la randul sau, creste sansele de conversie.
2. Optimizare pentru mobil
Traim intr-o era guvernata de smartphone-uri. Totul, de la cumparaturi si pana la organizarea intalnirilor oficiale, este acum facilitat prin intermediul telefoanelor mobile.
Asadar cand un utilizator deschide newsletter-ul trimis de tine prin intermediul telefonului mobil, trebuie sa te asiguri ca acesta se incarca corect. Daca utilizatorul nu poate citi corect ofertele sau promotiile tale, poti sa il consideri un abonat pierdut.
3. Introdu elemente interactive
Pe masura ce creste concurenta, specialistii in email marketing depun tot mai multe eforturi pentru a-i face pe abonati sa deschida si sa interactioneze cu email-urile lor.
Poti face si tu asta prin introducerea unor elemente interactive in newsletter-ele pe care le trimiti. Iata cateva elemente prin care poti obtine interactivitate:
- Butoane de Call to Action;
- Gif-uri;
- Elemente de gamification;
- Imagini cu efect;
- Sondaje & rapoarte;
Citeste si: Cum sa vinzi pe email ca un expert – tendinte 2021
Trenduri in eCommerce – Aurelian Motica, CTO Gomag
1. Furnizorii de servicii cumpara acum, platesti mai tarziu vor fi mai activi;
Acestia vor influenta modul in care clientii se asteapta sa poata plati online si tipul de optiuni de plata pe care se asteapta sa le ofere magazinele de la care cumpara. Contextul economic actual este suficient de instabil incat sa descurajeze cumparaturile la preturi consistente.
Insa optiunile diversificate de plata precum Buy now, Pay later reprezinta un impuls pentru consumatori, astfel incat sa isi permita achizitiile dorite fara a simti prea puternic durerea de a plati.
2. Crestere in e-commerce D2C (Direct-2-Consumer):
Tot mai multe business-uri aleg sa vanda direct clientilor prin propriul magazin online, ca o completare la vanzarile facute prin revanzatori sau marketplace-uri.
Observam din ce in ce mai multi mici producatori si fabricanti care isi expun produsele in online direct catre consumatorii finali. Dezvoltarea si accesibilitatea tehnologiei reprezinta o oportunitate, mai ales pentru cei care se bazeaza pe oamenii cu experienta din piata pentru dezvoltarea componentei de online a afacerilor lor.
3. Cresterea volumului de plati online cu cardul
Am vazut o crestere semnificativa si pentru anul asta – de exemplu, in magazinele online Gomag, de Black Friday, in intervalul 12-14 noiembrie, 38% dintre comenzi au fost platite cu cardul, fata de 25% in 2020.
Observam si o incurajare din partea comerciantilor catre clienti sa foloseasca metode de plata online. Aceste comenzi au o rata mai scazuta de retur sau de a fi refuzate la livrare.
Sfaturi pentru vanzari in 2022 – Andreea Rusz, Team Leader Support Gomag
1. Keep it minimal: Incearca sa ai un magazin cat mai aerisit.
Este foarte important sa pastrezi ideea asta si atunci cand este vorba despre meniu.
Nu aglomera meniul cu o structura care are extrem de multe categorii si subcategorii. Nu ii ajuta asta pe clienti, ci din contra vor gasi mai greu produsele dorite.
Daca pentru nisa ta trebuie neaparat sa ai multe categorii si subcategorii incearca sa redirectionezi clientii din bannere & din filtre spre produsele lor.
2. Foloseste-ti toate armele: Asigura-te ca esti la curent cu tot ceea ce se intampla in platforma
Foloseste pana si cele mai mici functionalitati pentru a-ti dezvolta strategia de marketing, pentru a procesa comenzi mai rapid, a interactiona mai bine cu clientii tai sau a afisa elementele din magazin intr-un anumit fel.
Am fost tentata sa vin cu o serie de functionalitati, dar nu este vorba aici despre trend-uri, ci despre ce consideri tu ca se potriveste cel mai bine pentru felul in care lucrezi, pentru nisa ta si pentru cum te organizezi. In trend este sa folosesti cat mai multe, sa mergi la razboi cu toate armele la tine.
Citeste si: InstaApp, RRP, securizare date, filtrare rapida si alte noutati la Gomag
3. Automatizare: In 2022 te sfatuiesc sa iti propui sa automatizezi tot ce se poate.
Vei ridica o parte din greutate de pe umerii echipei tale, rata de greseala va scadea si vei avea timp sa te ocupi de strategii sau alte treburi mai importante care necesita neaparat interventia ta.
Gobotii din Gomag pot face atat de multe lucruri in locul tau; pot actualiza informatiile produselor, procesa comenzi, trimite mail-uri si sms-uri in diverse situatii si pot monitoriza clientii si istoricul lor.
Te sfatuiesc sa ii studiezi bine si sa decizi ce actiuni pot realiza ei pentru magazinul tau, cum ii poti pune la treaba in 2022.
4. Fii mereu la curent cu ce se intampla in magazinul tau si actioneaza in functie de asta!
Exista in Gomag sectiunea de Rapoarte, unde poti vedea exact cum a stat treaba intr-o anumita perioada.
Nu o ignora.
Verifica tot timpul care sunt produsele si categoriile de top, cati clienti noi ai, cati sunt recurenti si asa mai departe.
Actioneaza apoi conform datelor pe care le-ai obtinut de aici. Daca vezi ca nu sunt clienti recurenti, inseamna ca trebuie sa lucrezi pe partea de fidelizare.
Daca observi ca anumite produse nu au vanzari, verifica de ce. Este important sa folosesti aceste informatii ca baza pentru strategiile tale.
5. Nu toti clientii tai sunt la fel.
Pe orice nisa ai avea magazinul, niciodata clientii tai nu vor fi la fel.
Exista intotdeauna comportamente diferite, reactii la diferite elemente din magazin, interes diferit, posibilitati de cumparare diferite etc.
Tocmai de aceea, daca nu ai facut-o pana acum, iti recomand ca in noul an sa segmentezi clientii. Exista in Gomag posibilitatea de a creea grupuri de clienti si de a adauga chiar tag-uri pentru clienti astfel incat sa ii recunosti usor, in functie de anumite caracteristici.
Asa vei stii ca au avut un nr. de x comenzi in magazinul tau, ca sunt nascuti intr-o anumita luna sau chiar ca le place o anumita colectie.
Pe baza grupurilor si a tag-urilor vei putea apoi sa setezi discount-uri, vouchere, sa trimiti anumite mail-uri sau sa personalizezi flow-ul procesarii comenzii.
Asta te va ajuta sa ai strategii pe care sa le aplici exact pe un anumit tip de client si iti va usura modul in care interactionezi cu ei.
Trenduri in design – Remus Ungur, Senior Designer Gomag
1. Interactiune prin miscare
Animatiile, gif-urile si codurile QR nu au aparut de ieri, de azi. Insa in 2021 am inceput sa ne impiedicam de ele la tot pasul, iar 2022 le va aduce o crestere si mai puternica.
Fiecare miscare spune o poveste, in functie de locul si momentul in care este folosita. Am fost privati de contactul social de care avem nevoie si suntem satui de repetitivitatea continutului din online. Asa ca animatiile si storytelling-ul sunt lucrurile care ne atrag atentia si ne provoaca gandirea.
Despre codurile QR nu cred ca e nevoie sa spun prea multe. Vor exista in continuare restrictii asa ca, pentru a evita contactul fizic, acestea vor deveni din ce in ce mai populare.
2. Influente culturale cu impact in design
Generatia TikTok aduce anii ‘90 inapoi in trend. Estetica nostalgiei pentru mileniali reprezinta in acelasi timp o cultura a cringe-ului asumata, pentru care am inceput deja sa avem filtre pe TikTok si influente in fashion pentru influenceri.
2022 va prelua si mai mult din aceasta cultura.
3. Materiale si influente sustenabile pentru ambalare
Interesul pentru sustenabilitate si folosirea materialelor reciclabile in viata de zi nu reprezinta o noutate. 2022 va fi anul in care acesta va continua sa creasca.
Consumatorii adora brandurile cu care se pot identifica si care sustin aceeasi misiune ca si ei. Pentru multi, aceasta misiune inseamna actiuni mici care ne influenteaza viitorul, mai devreme sau mai tarziu.
Cred ca pentru multi comercianti, 2022 va inseamna anul in care vor deveni mai atenti la ambalajele folosite si impactul procesarii acestora asupra planetei.
Trenduri in eCommerce – Cosmin Daraban, CEO Gomag
# Personalizarea mesajelor pe baza AI
Cred ca am tot mentionat personalizarea ca trend in ultimii 2 ani. Si nu am facut-o degeaba. Mesajele si ofertele personalizate au un impact mult mai puternic asupra procesului decizional al clientilor tai, pentru ca sunt mai relevante si ii influenteaza in momentele oportune.
Din ce in ce mai multe branduri personalizeaza modul de abordare in functie de interesele si comportamentele identificate la consumatori, asa ca ar trebui sa o faci si tu. Daca nu ai facut-o pana acum, testeaza instrumente de marketing pe baza de AI.
# Folosesti chatboti in strategia ta? Daca nu, acum e momentul.
Multi dintre noi suntem familiarizati cu conceptul de chatboti prin intermediul Facebook. Chatbotii te ajuta enorm sa economisesti timp si resurse pe partea de relationare cu clientii, dar nu numai. Exista inclusiv chatboti care se ocupa de automatizarea fluxurilor de lucru sau chatboti cu inteligenta emotionala, ori care se bazeaza pe NLP.
Verifica-ti optiunile pe care le ai la dispozitie si incepe sa delegi task-uri catre chatboti in 2022.
# Antreprenorii vor incepe sa ia mai serios retelele sociale
Ma refer atat ca testarea de noi canale pentru a identifica platformele cele mai relevante, crearea de continut consistent in Social Media, precum si folosirea infrastructurii canalelor alese pentru a vinde direct catre clienti.
# Investeste in crearea de continut, pentru ca acesta primeaza
Continutul ramane regele si in 2022, pentru ca, la drept vorbind, reprezinta singura metoda de diferentiere fata de ceilalti “rechini” din piata. Poti sa tai din preturi, dar nu poti sa tai la nesfarsit.
Asa ca schimbarea abordarii si publicarea continutului util, relevant, provocator, ramane singura optiune pentru a-ti crea propriul ocean.
Trenduri in strategia de content – Porto, Copywriter Gomag
Putine lucruri sunt mai previzibile decat articolele cu trenduri la inceput si la sfarsit de an.
Tocmai de aceea e bine sa le iei cu un praf de sare – trebuie sa le aliniezi la strategia ta pe termen lung si sa vezi daca merge sa tii cont de ele sau nu.
Acesta e cel mai bun “trend” pe care ti-l pot da in 2022 si in anii ce au sa vina.
Acum, intre noi fie vorba, globul de cristal pentru prevazutul viitorul s-a cam incetosat de cand cu pandemia.
Dar asta nu inseamna ca nu ne putem da cu presupusul, mai ales ca acum avem (aproape) datele acumulate de-a lungul anului.
Pentru partea de continut, din punctul meu de vedere, cam astea sunt lucrurile de tinut minte in 2022:
1. Foloseste cultura pop si evenimentele contextuale, dar ai mare-mare grija
Real-time marketing sau marketing-ul contextual e astazi la indemana oricarei afaceri.
Nu mai e un atu disponibil doar brandurilor mari, cu putere financiara si acces prioritar la informatii.
Iar retelele sociale, in particular, si internetul, in general, ne ajuta sa imprastiem orice mesaj, indiferent de relevanta, in mai putin de-o respiratie.
Iubim reactiile rapide si creative din partea firmelor, mai ales daca se intampla in repetate randuri. Marketing cu Squid Game, alegeri prezidentiale sau ultimul format de meme? Bring it on!
Dar mare-mare-mare atentie la ce folosesti si in ce context. Pentru ca nu e totuna sa ajungi viral pentru cat de funny esti, sau pentru ca ai dat-o in bara in stil mare.
2. Ducem lipsa de podcast-uri bune, dar asta nu inseamna ca trebuie sa iti faci si tu unul.
Iep, m-am uitat pe net inainte sa dau sfaturile astea. Normal. In sfera noastra, un trend major pare a fi impactul podcast-urilor, in timp ce toata lumea te sfatuieste sa iti faci si tu unul.
Ca pe vremea in care toata lumea isi facea blog pe blogspot si era blogger. Like me.
Sfatul meu e sa NU iti faci un podcast.
Intr-adevar, continutul audio branduit poate deveni un instrument de marketing interesant pentru tine, dar numai daca ai ceva valoros de spus, in repetate randuri. Daca ai o abordare atragatoare pentru o audienta suficient de mare incat sa merite tot timpul si resursele investite.
Gandeste-te bine daca vrei sa faci acest pas. Nu il face din plictiseala sau pentru ca nu ai chef sa mai lucrezi cu alte forme de marketing, care ar cere mai mult efort din partea ta.
3. Lasa comoditatea. Daca folosesti platforme diferite, aliniaza continutul la specificatiile fiecareia in parte.
Ce merge pe Facebook, e foarte-foarte posibil sa nu mearga si pe TikTok. Sau ce merge pe Facebook, nu va merge si pe LinkedIn.
Daca vrei sa folosesti multiple canale social media, dar nu ai chef sa iti ajustezi abordarea si continutul (sau dimensiunile materialelor vizuale), mai bine las-o balta. Foloseste un singur canal.
4. Gaseste echilibrul potrivit pentru tine, intre storytelling si “cumpara”
Ce se intampla cu mana intinsa care nu spune o poveste?
Exact, falimenteaza dupa ce baga prea multi bani in PPC sau dupa ce scade preturile pana la ridicol 🙂 .
Ideea e, insa, ca in vanzari nu merge orice poveste.
Trebuie sa fii atent la interesele, comportamentul, nevoile si momentul in care se afla clientul.
Asta se aplica inclusiv in SEO.
Mai ales cand acorzi atentie INTENTIEI din spatele cautarilor. Fiecare gandim si cautam diferit, lucru vizibil prin diversitatea formularilor pentru long tail keword. Uita-te in Google Search Console la termenii de cautare (poti folosi o multime de tool-uri), si foloseste cuvintele clientilor tai pentru a le oferi povestea potrivita.
Am scris aici mai mult despre storytelling, asa ca, atat din partea mea azi 🙂
Storytelling in eCommerce – Cum sa vinzi fara sa dai impresia ca vinzi ceva
Acestea sunt, din punctul nostru de vedere, lucrurile de care trebuie sa tii cont in stabilirea strategiei pentru 2022.
Speram ca lista noastra cu trenduri in eCommerce si marketing sa te ajute sa iti construiesti un 2022 plin de vanzari, ROI pozitiv si profit.
Multumim ca ne-ai fost alaturi in acest an si te invitam sa ramai alaturi de noi, pentru ca in 2022 pregatim o multime de evenimente si super continut pentru intreaga comunitate Gomag.
Sarbatori fericite alaturi de cei dragi!
- Cum sa faci vanzari si sa intretii un magazin online pe profit - februarie 4, 2025
- Ce lucruri pot influenta atragerea si interactiunea cu actualii si viitorii clienti - ianuarie 28, 2025
- Cum setezi secventa de email-uri bun venit pentru a-ti asigura vanzarile - ianuarie 21, 2025