Cand incepi o afacere in ecommerce este destul de simplu sa faci greseli, ceea ce de multe ori ajunge sa fie un lucru bun pana la urma.
Pentru ca doar asa poti invata, poti evolua si ai sansa sa reusesti in ceea ce ti-ai propus. Analizand piata, magazinele online, comunitatile, am ajuns sa descoperim 7 greseli pe care le fac antreprenorii in ecommerce.
1) Lipsa unui plan de afaceri
Chiar daca este online, este totusi un magazin, o afacere care trebuie tratata cu maxima seriozitate. Aici ma refer doar la cateva puncte cheie care trebuie avute in vedere inca de la inceput, cum ar fi:
- cunoasterea produsului si a pietei
- creionarea cat mai clara a clientului tinta
- intelegerea problemei clientilor si cum poti tu solutiona asta
- modul de pozitionare in piata (pret mic, servicii bune, suport clienti etc.)
- intelegerea concurentilor (punctele forte si cele slabe)
- puterea de a valorifica tu punctele lor slabe
- asigurarea prezentei online
- intelegerea fluxului de vanzare si post vanzare online
- stabilirea unor KPI-uri (indici de performanta)
2) Subestimarea muncii depuse
Inca sunt foarte multi cei care cred ca online totul se face rapid si simplu.
Ei bine lucrurile sunt putin mai diferite dupa ce ai intrat in acest joc numit ecommerce. De ce? Pentru simplul fapt ca este vorba de un intreg proces de vanzare, in care sunt implicati mai multi oameni, lucru care, de regula, poate atrage destule probleme.
Fiind vorba de vanzari, in primul rand ne gandim la preluarea comenzilor, contactarea clientului pentru confirmare si trimiterea acestora prin intermediul unui curier.
Fiind vorba de un magazin nou, aici se recomanda si contactarea clientului la scurt timp dupa ce produsul a ajuns la el. Avand un volum redus de vanzari, inca poti sa faci acest lucru si te va ajuta mult la imaginea ta.
3) Alegerea platformei de ecommerce
In mod normal, fiind la inceput trebuie sa iesi in evidenta, sa fii diferit fata de restul concurentilor, dar lucrurile nu stau mereu asa. Aici sunt doua greseli majore:
1) alegerea unei platforme prea slabe din punct de vedere al design-ului si al functionalitatii
2) copierea in prea mare masura a concurentilor
Cunoscand mai multe informatii despre piata, produs si clientul tinta, trebuie sa iti poti crea o imagine unica in nisa ta. Vrei sa afli care este cea mai buna platforma de ecommerce pentru tine?
4) Lipsa unui plan de marketing
Sunt multi cei care inca nu inteleg diferenta intre SEO si PPC, sau neglijeaza puterea retelelor sociale atunci cand vine vorba despre promovarea unui magazin online.
Odata creat si populat cu produse, un magazin online trebuie si promovat. Stiu ca pare un lucru normal, dar pentru multi chiar nu este.
Fiind totusi intr-o piata tot mai aglomerata, inca de la inceput este recomandat sa ai un buget de marketing si un plan bine stabilit in acest sens.
Stabilirea si monitorizarea indicilor de performanta cu ajutorul Google Analytics sau alt tool de web analytics, sunt actiuni de baza pe care trebuie sa le faci.
5) Prezentarea sumara a produselor din magazin
Fiind mult prea ocupati cu partea tehnica si analiza sumara a concurentilor, de cele mai multe ori, se neglijeaza total prezentarea produselor dintr-un magazin online.
In acest sens se poate aminti atat partea media (imagini de calitate superioada, galerii de imagini, dar si eventuale prezentari video), plus descrierile de produs.
Sunt foarte multe magazine online care au astfel de probleme, relativ usor de rezolvat, dar care au un impact foarte mare asupra vanzarilor.
Pagina de produs trebuie sa ofere raspunsuri la toate intrebarile pe care le poate avea un client fata de produsul dorit, mai mult decat atat, poti crea nevoia lui fata de produsele tale si chiar poti grabi procesul de vanzare.
6) Lipsa implicarii in comunicare si educare
Aici putem discuta de tipul postarilor de pe retelele sociale, care in multe cazuri sunt mediocre (simple postari de link spre produs), majoritatea au ca scop doar vanzare sau prezentarea de oferte in mod continuu.
O solutie in acest caz ar fi o activitate mai mare pe blog, unde se pot posta multe informatii cu scop educativ despre produsele dintr-un magazin online, informatii legate de piata, de industrie, modul de utilizare a diferitelor produse, testimoniale de la clienti, studii de caz legate de aplicabilitatea produselor si multe altele.
Aceste postari pot fi usor preluate ulterior pe conturile din retelele de socializare si au un efect mai mare decat ai crede la prima vedere. In plus, aceste postari au efect pe termen lung si din punct de vedere SEO.
Pentru ca azi foarte multi clienti se documenteaza mult inainte de a face o achizitie, poti profita de acest lucru adaugand continut in magazin. Astfel cresc sansele ca cei aflati in stadiul de cercetare / documentare, sa ajunga in magazinul tau, iar apoi sa-ti devina clienti.
7) Atentia acordata clientului se pierde cu timpul
Luarea unor decizii de marketing, comunicare sau dezvoltare doar pe baza unor dorinte personale, de cele mai multe ori pot avea un efect negativ asupra vanzarilor. Trebuie avut in vedere faptul ca banii vin de la clienti, nu de la echipa, prieteni si alte cunostinte pe care ii intrebi diferite informatii sau carora le impartesesti viziunea ta asupra lucrurilor.
Analizand comportamentul clientului tau, analizand informatii din Google Analytics sau Gomag Insights, cerand feedback de la clientii tai si vizitatorii magazinului tau, poti lua cele mai bune decizii pentru ei, iar efectul se va vedea asupra vanzarilor garantat.
Retentia clientului este un alt minus pentru majoritatea antreprenorilor din ecommerce.
- SEO & GEO: Cum castigi vizibilitate pentru magazinul tau in era cautarilor AI - octombrie 7, 2025
- Idei de afaceri la tara: oportunitati de business pentru mediul rural - septembrie 23, 2025
- Cum iti optimizezi profitabilitatea cu Gomag - septembrie 16, 2025