Intre piata de eCommerce B2B si cea B2C raman cateva deosebiri clare: ciclul de cumparare in B2B este mai lung, motivul din spatele deciziei de cumparare este diferit iar costurile de vanzare, mult mai ridicate.

Dar, intr-un mod fundamental, linia intre cele doua tipuri de business ramane nemarcata. Exista si asemanari intre B2B si B2C, mai ales cand vine vorba de eCommerce.

Cativa dintre factorii comuni sunt chiar usor de identificat: elementele cheie precum cautarea intuitiva, fotografiile de produs calitative, interfata prietenoasa si navigarea simpla.

Concentrandu-ne atentia asupra sectorului B2B, datele ne arata ca in Romania, comertul electronic de tip business-to-business este in crestere, cu 20% mai mult fata de 2015, iar specialistii estimeaza ca pana la sfarsitul anului, va ajunge la 12 miliarde de euro.

Exista doua motive principale in spatele acestei cresteri.

In primul rand, din ce in ce mai multi producatori si distribuitori investesc in canale online pentru a-si prezenta si vinde produsele/serviciile.

Multi si-au dat seama ca online au oportunitatea sa castige mai mult profit, sa isi diminueze costurile si sa aiba acces la un segment mult mai mare si diversificat de potentiali clienti.

In al doilea rand, un procent mult mai mare de cumparatori se orienteaza spre online pentru a face achizitii, in detrimentul canalelor traditionale, ce implica mai mult timp si efort.

In general, clientii de tip business intra in categoria millenials – in jurul varstei de 30 de ani – si au cunostinte solide despre online si moduri in care pot cumpara online.

Tehnologia existenta ii ajuta sa acumuleze informatii complete despre produsul/serviciul dorit, inainte de a contacta un reprezentat de vanzari si a finaliza cumpararea.

Daca ai o afacere B2B articolul de astazi iti este destinat; am selectat 4 elemente cheie la care trebuie sa fii atent pentru a-ti imbunatati pozitia pe piata si a maximiza profitul castigat.

Nimic surprinzator, probabil ai mai gasit acesti 5 factori in bunele practici B2B insa ceea ce conteaza este modul in care ii folosesti, ii organizezi si ii evaluezi pentru a creste impactul asupra audientei tale.

1. Alege Multi-Channel

Avand in vedere faptul ca utilizatorii consuma informatie pe o multime de canale si dispozitive, este vital pentru orice afacere B2B sa fie prezenta pe respectivele device-uri si canale pentru a capta atentia si interesul potentialilor clienti, in momentul luarii deciziei de cumparare.

In primul rand, ai nevoie de design responsive, pentru ca site-ul tau eCommerce sa se adapteze corect la orice dispozitiv folosit de vizitator: PC, smartphone sau tableta. Tehnologia din ziua de astazi ii permite sa finalizeze cumpararea indiferent de device. Intrebarea e: site-ul tau ii permite sa faca acelasi lucru?

Privitor la canale, ia in considerare realizarea unor pagini potrivite pe retelele de socializare, crearea unei aplicatii mobile, listarea produselor intr-un marketplace etc. Oamenii navigheaza pana in cele mai ascunse colturi ale internetului: daca aceste canale sunt relevante pentru business-ul tau, de ce sa nu le folosesti?

Daca ai nevoie de o platforma eCommerce intuitiva pentru brandul tau B2B, iti recomand sa incerci platforma noastra Gomag, gratuit, timp de 15 zile, pentru a te convinge singur de avantajele pe care ti le oferim. Trebuie sa stii ca avem un modul B2B complet pentru afacerea ta, design responsive implicit pentru site-ul tau si, in curand, un modul special pentru magazine pe Facebook.

2. Ofera continut calitativ si consistent pe toate canalele

Acum, continutul calitativ este vital pentru afacerile B2B. Si stiu ca poate fi o provocare uriasa, daca esti distribuitor sau producator. Haide sa examinam putin ambele situatii.

Daca produci servicii sau produse, crearea de continut nu trebuie sa fie un proces prea complex. Continutul calitativ trebuie sa includa toate informatiile despre produs de care are nevoie clientul pentru a lua decizia de cumparare: codurile SKU, numele producatorului, provenienta geografica, specificatii, atribute, unitati de masura, preturi etc.

De asemenea, ar trebui sa includa descrieri lungi si scurte, manuale de instructiuni (instalare, ansamblare etc.), proceduri de securitate si regulamente legale. La fel ca si in cadrul B2C, pentru produse este nevoie de multiple imagini, de calitate. In ceea ce priveste materialele si tutorialele video, acestea devin din ce in ce mai populare.

Continutul ar trebui sa fie disponibil atat pe canale online cat si offline,  la fel cum produsele sunt disponibile atat pe site cat si in magazinele fizice. Daca esti producator, tine minte ca tipurile de continut pe care le creezi trebuie sa ajunga la distribuitori, din moment ce acestea sunt, de obicei, entitatile intermediare intre tine si clientii finali.

Daca distribui produse sau servicii, continutul prezent in site ar trebui sa includa aceleasi informatii complete de care au nevoie clientii finali. De cele mai multe ori, este necesar sa investesti intr-o echipa care sa finiseze informatiile si continutul primit de la producator, deoarece cateodata acesta variaza ca si calitate si structura.

Pont! Vezi daca poti sa investesti intr-un forum de tipul intrebari si raspunsuri, in care sa incluzi toate informatiile de care are nevoie clientul pentru a lua decizia de cumparare, in format FAQ. Acesta iti va asigura un plus de valoare in raport cu alti producatori si distribuitori.

3. Niveluri de personalizare

Personalizarea continutului, a mesajelor transmise pe diferite canale si dispozitive precum si a abordarilor va crea pentru afacerea ta B2B o oportunitate de a identifica profilul Buyer Persona si a asigura o experienta placuta in site.

Primul pas spre personalizare este dat de segmentare: organizeaza-ti baza de clienti si lead-uri in functie de datele contului, interese, istoric in site etc. Te asigur, clientii B2B sunt obisnuiti sa isi faca un cont si sa il foloseasca in site-urile eCommerce de acest tip. Prin urmare, ai oportunitatea de a stii de la inceput pentru ce firma lucreaza, ce pozitie au, ce obiective au etc.

In functie de segmentele create, personalizeaza astfel:

  • Creeaza cataloage de produs personalizate in functie de contractul fiecaruia
  • Stabileste preturi in functie de contracte si volumul de produse/servicii
  • Daca ai realizat cate un profil separat pentru fiecare client, lucreaza la sistemul de navigare in site astfel incat sa ii permiti sa vada doar gama de produse de care este interesat in momentul in care s-a logat in cont
  • Segmenteaza continutul in pagina de home, in functie de industria in care activeaza
  • Dupa prima comanda si completarea datelor in cont, la urmatoarele comenzi usureaza-le munca: completeaza automat campurile de finalizare comanda cu adresa introdusa anterior, datele de plata, nume, prenume, numar de telefon, email etc.

4. Preia controlul asupra experientei clientului

Adevarul e ca pretentiile legate de customer experience au fost setate chiar de site-urile B2C. Clientii acestui tip de business (printre care se numara si clientii tai si, probabil, chiar si tu) isi doresc site-uri rapide care sa fie usor de accesat indiferent de dispozitiv, cu un continut calitativ si relevant, testimoniale, recenzii si insigne de incredere.

De asemenea, isi doresc un proces de finalizare comanda liniar si rapid precum si instrumente de navigare si cautare simple.

Ei, clientii B2B au asteptari chiar si mai mari. Avand in vedere faptul ca fac comenzi repetate continand aceleasi produse/servicii, isi doresc acces la istoricul comenzilor, stocuri disponibile si optiuni rapide si comode de transport.

Ca si reguli generale, preturile si catalogul tau de produse/servicii ar trebui sa fie disponibil utilizatorilor, indiferent de device sau locatia in care se afla. La fel si datele conturilor precum istoricul comenzilor si bugetul cheltuit.

Dupa cum am mentionat si mai sus, acorda o mare atentie continutului de pe site, indiferent de forma sa. Nu uita ca in cazul B2B continutul are un impact chiar mai mare decat asupra clientilor B2C.

Experienta utilizatorului in B2B se bazeaza acum pe continut, personalizare si un mix de date solide – precum si pe un design prietenos si o platforma eCommerce stabila.

5. Integrari suplimentare pentru a asigura suport elementelor de mai sus

Ecommerce B2B impune integrari complexe cu terte parti si sisteme care includ aproape intotdeauna gestionarea informatiilor despre clienti si lead-uri, produse, preturi si stocuri. In general, integrarile se fac cu urmatoarele aplicatii:

  • CRM (Customer Relationship Management) – platforme ce gestioneaza informatiile clientilor, sisteme de oferta, indicatii pentru reprezentantii de vanzari si, de cele mai multe ori, preturi
  • ERP (Enterprise Resource Platforms) – pentru informatiile cumparatorilor, preturi, produse, stocuri, gestionarea comenzilor etc.
  • Aplicatii de facturare si taxe
  • Servicii de transport si procesatori de plati
  • Aplicatii de marketing automation si emailing

Daca alegi platforma eCommerce Gomag, trebuie sa stii ca multe dintre aceste integrari sunt preexistente in panoul de administrare al site-ului tau iar treaba ta este strict sa introduci datele de acces in tab-urile din admin. Iar pentru integrari suplimentare, trebuie doar sa discuti cu echipa noastra de suport si ne vom ocupa de transformarea afacerii tale B2B intr-un adevarat brand.

Vezi 7 Aspecte care nu trebuie sa iti lipseasca dintr-o platforma ecommerce B2B

Concluzie

Succesul afacerii tale eCommerce B2B se bazeaza pe factori cheie regasiti in B2C insa si pe elemente cheie diferite, asupra carora trebuie sa iti concentrezi atentia.

In articolul de astazi ai descoperit 5 dintre aceste elemente cheie: o platforma eCommerce Multi-Channel, continut calitativ, personalizare, control asupra experientei utilizatorilor si integrari cu terte parti/sisteme.

Desi aceste 5 elemente reprezinta principii cheie in orice plan de joc eCommerce, modul in care le folosesti, le organizezi si le evaluezi iti poate duce afacerea B2B spre succes.

Daca esti un antreprenor de afacere eCommerce B2B si ai nevoie de o platforma stabila si intuitiva, te invit sa incerci gratuit Gomag pentru a descoperi avantajele pe care le ai de castigat. Contacteaza-ne si lasa-ne sa iti crestem afacerea intr-un brand de succes pe piata romaneasca.