Retailul si marketing-ul intra intr-o noua era, post-digitala, unde schimbarea este singura constanta.

Adevarul e ca oamenii nu mai cauta doar simple produse; cauta sens, experiente si o conexiune transparenta cu brandurile pe care le aleg.

Asa ca, pentru azi, o sa predau cuvantul catre doi experti ce ofera o perspectiva interesanta asupra viitorului industriei de vanzari si marketing. Pentru ca, nu-i asa, doar invatand continuu, putem sa devenim mai buni la ceea ce facem, fiecare dintre noi.

In cartea lor, Redefining Retail: 10 Guiding Principles for a Post-Digital World, profesorul Philip Kotler – considerat parintele marketing-ului modern – si Dr. Giuseppe Stigliano formuleaza 10 principii (numite ”Be”) pe care orice companie ar trebui sa le adopte pentru a ramane relevanta in macro-mediul actual, si pe viitor.

principii-magazinul-viitorului

De la clientul in centru, pana la phygital retail (integrarea online cu offline), lucrarea publicata in 2024 vine cu lectii importante pentru antreprenorii moderni, iar cele 10 porunci traseaza o harta utila atat pentru antreprenorii incepatori, cat si pentru cei cu ani buni de experienta in spate.

Hai sa vedem care sunt acestea.

 

Cuprins Decalogul magazinelor online ale viitorului

  1. Fii modest, dar ambitios
  2. Fii condus de un scop autentic
  3. Exploreaza si exploateaza in acelasi timp
  4. Combina digitalul si fizicul
  5. Fii relevant pentru fiecare individ
  6. Ramai profund uman
  7. Creeaza experiente, nu doar magazine
  8. Gandeste in retele, nu in silozuri
  9. Fa tehnologia invizibila
  10. Construieste incredere reciproca

1. Be Humbitious – Fii modest, dar ambitios

Primul principiu imbina doua trasaturi aparent opuse: modestia cu ambitia. Liderii ”humbitious” stiu ca nu detin toate raspunsurile, cauta sa invete si sa colaboreze, dar pastreaza curajul de a inova si de a visa la scara mare.

Giuseppe Stigliano spune ca acesta este punctul de plecare pentru orice lider modern. Intr-o lume volatila, in care piata se schimba rapid afectata de crize sanitare, economice si geopolitice, echilibrul intre modestie si curaj creeaza lideri care inspira si atrag oameni valorosi.

regula-be-humbitous

Principiul sprijina unul dintre cele mai importante lucruri pe care le-am invatat de-a lungul timpului: cat de mult conteaza mindset-ul de antreprenor pentru a fauri o afacere de durata, o echipa unita si puternica si o misiune cu impact in viata oamenilor.


2. Be Purposeful – Fii condus de un scop autentic

O companie fara un scop clar e ca o nava fara directie.

Scopul sau viziunea este cea care creeaza rezilienta, atrage talente, inspira incredere si diferentiaza brandul intr-o piata aglomerata.

regula-be-purposeful

Nu mai e suficient sa vinzi produse – trebuie sa oferi o contributie reala societatii. Consumatorii de astazi aleg branduri care stiu de ce exista, nu doar ce vand.

3. Be Ambidextrous – Exploreaza si exploateaza in acelasi timp

Retailul modern cere echilibru intre inovatie si eficienta. Iar liderii ambidextri sunt capabili sa experimenteze modele noi, dar si sa optimizeze procesele actuale.

regula-be-ambidextrous

De exemplu, investesc in noi formate de business, dar si in optimizarea lanturilor logistice existente. Sau adopta tehnologiile emergente fara a ignora experienta clientului actual. Ori cultiva o cultura a experimentarii, dar cu o disciplina operationala beton.

Succesul vine, asadar, din combinatia intre explorarea viitorului si gestionarea prezentului.

4. Be Onlife – Combina digitalul si fizicul

Conceptul de Onlife, inspirat de filozoful Luciano Floridi, defineste estomparea totala a granitelor dintre viata digitala si cea fizica. Practic, retailul devine phygital – o experienta integrata, fluida, unde clientul navigheaza fara obstacole intre canale.

regula-be-onlife

Exemplele de succes includ cumparaturi online cu ridicare in magazin, experiente AR/VR si aplicatii care conecteaza vizita fizica cu interactiunea digitala.

5. Be Personal – Fii relevant pentru fiecare individ

Clientii nu mai vor comunicare de masa, ci experiente personalizate adaptate preferintelor, stilului de viata si momentului in care se afla.

Prin folosirea datelor si a inteligentei artificiale, afacerile pot anticipa nevoile, ajusta ofertele si pot crea relatii autentice cu toti stakeholderii.

regula-be-personal

Datele sunt, practic, noul petrol, dar valoarea lor apare doar daca sunt transformate in insight-uri actionabile. Foloseste-le pentru predictii de comportament, campanii de marketing hiper-personalizate si optimizarea stocurilor.

Pentru ca personalizarea creeaza sentimentul de valoare individuala, clientii raspund prin loialitate si sunt dispusi sa devina ambasadorii tai de brand.

6. Be Human – Ramai profund uman

Desi tehnologia este tot mai prezenta, factorul uman ramane centrul oricarei experiente memorabile.

Pana la urma, empatia, creativitatea si inteligenta emotionala sunt atuuri pe care nicio masina nu le poate inlocui complet.

regula-be-human

Antreprenorii trebuie sa foloseasca tehnologia pentru a amplifica umanitatea, nu pentru a o inlocui pur si simplu.

7. Be a Destination – Creeaza experiente, nu doar magazine

Magazinele fizice si online trebuie sa devina spatii de experienta, nu doar locuri de tranzactie. 

regula-be-a-destination

Intr-o lume în care consumatorii pot cumpăra orice, motivul pentru care intra intr-un magazin si pana la urma aleg sa cumpere acolo este experienta – un mix intre educatie, inspiratie si emotie.

8. Be Exponential – Gandeste in retele, nu in silozuri

Organizatiile exponentiale se bazeaza pe ecosisteme, platforme si parteneriate. Ele nu cresc liniar, ci exponential, prin colaborare si partajare de resurse. In loc sa detina totul, creează aliante strategice care le permit sa inoveze mai rapid si sa acopere piete noi.

regula-be-exponential

De exemplu, aici intra modelul marketplace-urilor online sau ecosistemele de scalare construite prin parteneriate private intre companii.

9. Be Invisible – Fa tehnologia invizibila

Cea mai buna tehnologie este cea care dispare in fundal. Vezi tu, clientul nu ar trebui sa simta complexitatea sistemelor cu care interactioneaza, ci doar usurinta experientei si, foarte important, sa ramana in minte cu brandul tau .

regula-be-invisible

Tehnologia invizibila inseamna interfete simple, fara bariere, procese automatizate care elimina frictiunile si experiente fluide, fara intreruperi.

Indiferent cat de avansate, fancy sau scumpe sunt solutiile tehnologice pe care le ai, prioritizeaza efectul lor in experienta clientilor, nu simplul fapt ca le folosesti. 

10. Be Loyal – Construieste incredere reciproca

Loialitatea nu mai e doar un simplu program de puncte.

Companiile trebuie sa fie loiale fata de clienti, angajati, parteneri si actionari deopotriva. Sigur, nu e un concept nou, dar e vital sa retii ca face parte din acest decalog – deci, trebuie sa il prioritizezi.

regula-be-loyal

Pana la urma, brandurile care inspira incredere si respect reciproc construiesc relatii durabile si obtin un avantaj competitiv urias pe piata.

Retail-ul viitorului sta in mainile noastre, ale tuturor celor implicati in business, indiferent pe ce parte a baricadei ne aflam: vanzatori sau consumatori.

Dincolo de tehnologie, Kotler si Stigliano ne arata ca retailul post-digital e despre echilibru intre oameni, scop si inovatie.

Viitorul apartine brandurilor care nu doar vand, ci inspira, educa si construiesc relatii autentice. Brandul tau ce face?