Toti am fost pusi in aceasta situatie.
Ai descoperit camasa perfecta.
Iti treci degetele peste materialul de calitate, ridici umerasul sa iti dai seama cat de bine ti-ar veni si… vine momentul adevarului.
Incet, ridici eticheta cu pretul, iar ochii ti se maresc, din cauza surprizei.
Din ce panza de paianjen a fost facuta de se cere un astfel de pret? La costul acesta, ai putea cumpara chiar 5 camasi!
Evident, acesta este un comportament des intalnit la cumparaturile offline, insa ai gresi total daca ti-ai inchipui ca fenomenul nu are loc si in magazinele online.
In online nu e nevoie sa intorci ecranul pentru a descoperi costul pe care trebuie sa il suporti, deoarece este (sau ar trebui sa fie) clar specificat langa imaginea produsului.
Pretul se numara printre principalii factori ce determina sau nu o vanzare si isi va pastra importanta mult timp de acum incolo.
In postura de antreprenor, proprietar al unui magazin online sau site de prezentare pentru produsele si serviciile tale, calcularea pretului reprezinta o sarcina destul de dificila, pentru care trebuie sa urmezi un proces metodic.
Daca nu ai mai trecut inca printr-un astfel de proces si te intrebi ce trebuie sa iei in considerare pentru a stabili pretul potrivit, sa ai un profit frumos, dar, in acelasi timp, sa te adaptezi la posibilitatile clientilor tai, articolul de astazi iti este destinat.
Asadar, cum calculezi pretul potrivit pentru produsul tau?
Formula de baza pentru calcularea pretului unui produs
Desi procesul prin care ajungi sa calculezi pretul potrivit poate deveni complicat, in esenta ceea ce e important, se rezuma la doua aspecte. Ai nevoie de preturi suficient de mari incat sa:
-
Acoperi costurile afacerii tale – salarii, taxe, stocuri etc. (e clar ca lumina zilei, ai nevoie sa produci un profit destul de mare cat sa iti platesti facturile)
-
Castigi mai mult decat ai nevoie pentru a supravietui – trebuie sa iti incluzi propriul salariu in pret, pentru a fi sigur ca iti vei putea intretine stilul de viata
Cei mai multi antreprenori incepatori stabilesc pretul pentru produsele pe care le vand consultand liste din industrie sau orientandu-se dupa concurenta.
Ok, aceasta strategie e simpla si rapida insa nu va functiona daca uiti ca vei fi nevoit sa traiesti din ceea ce vinzi. Daca pretul e mai mic, e posibil sa nu castigi suficient. Si atunci, pentru ce ti-ai mai deschis un magazin online?
Hai sa vedem impreuna alti 3 factori pe care ii vei lua in calcul pentru a stabili pretul produselor tale.
1. Cum calculezi pretul potrivit in functie de COMPETITIE
Exista peste 20.000 de comercianti online in Romania (martie 2020).
Asta inseamna ca nu poti sa operezi in completa izolare fata de piata ci vei fi nevoit sa iei decizii in functie cererea si parametri existentei.
Din moment ce potentialii tai clienti iti vor compara oferta cu restul alternativelor importante de pe piata, e necesar sa intelegi unde te situezi tu fata de concurenta la nivel de pret, pe langa ceilalti factori ce inflenteaza decizia – testimoniale, beneficii suplimentare etc.
O sugestie e sa folosesti aplicatii online de analiza si comparare de preturi, cum ar fi Prisync. Astfel, vei avea in timp real date privitoare la preturile utilizate de competitori si vei putea modifica, dinamic, propriile preturi.
De exemplu, este chiar posibil sa vezi ca preturile tale sunt mult sub cele ale concurentilor si le vei putea creste, gradual, pentru a-ti mari si marja de profit.
In schimb, problema cu preturile in competitie, cele in care te straduiesti sa oferi un cost mai mic decat concurenta, este posibilitatea de a-ti distruge profitul. Chiar daca ai un numar mult mai mare de vanzari, la sfarsit te vei trezi cu un profit minim sau chiar deloc. Asadar ai grija.
Chiar daca am inceput cu strategia de calcul in functie de concurenta, trebuie sa intelegi ca factorii deciziei nu se opresc aici, ci trebuie sa ii aliniezi la ceea ce discutam mai departe.
2. Cum calculezi pretul potrivit in functie de COSTURI
In esenta, aceasta strategie ia in calcul costul pe care il platesti pentru produs, fie ca il produci tu, fie ca il cumperi de la un furnizor.
La acesta adaugi un cost suplimentar pentru a atinge marja de profit dorita.
Partea privitoare la costul produsului poate fi inselatoare, deoarece aici nu incluzi doar productia acestuia, ci si toate elementele de logistica legate de vanzare.
Adauga si costul pe care il suporti pentru a-l prezenta pe site, costurile pe care le ai cu angajatii, costul pentru a-l livra sau costurile suplimentare in caz de situatii exceptionale (cum ar fi returul, probleme la livrare, deteriorari, furturi etc.)
Marja de profit va depinde foarte mult de factorul concurenta, de preferintele clientilor, dar si de vizibilitatea companiei tale.
De ce mentionez si acest lucru? Deoarece consumatorii se ataseaza de branduri si atunci cand se intampla acest lucru, pretul nu mai este principalul factor ce determina vanzarea – poti ajunge la o marja de profit mai mare.
Citeste si: Despre Hosting Si Plata Domeniilor Anuale
3. Cum calculezi pretul potrivit in functie de CONSUMATOR
Accentul pe consumator in comertul online nu este doar o moda ci, acum, o adevarata necesitate. Primii pasi pe care trebuie sa ii faci este sa raspunzi la doua intrebari fundamentale:
-
Cine sunt clientii mei?
-
Care este propunerea mea unica de vanzare – e orientata spre pret sau spre valoare?
In cazul in care clientii tai sunt vanatori de reduceri – majoritatea sunt asa in prima faza – va fi nevoie sa alegi un pret competitiv si sa te lansezi in stil mare, oferind reduceri.
Pe de alta parte, daca vinzi produse de lux sau retail si propunerea ta unica de vanzare este orientata spre valoare, exista o strategia de excelenta pentru stabilirea preturilor.
Clientii vizati nu sunt sensibili la pret, ci sunt dispusi sa cumpere chiar daca ai un cost mare – reducerile doar afecteaza valoarea perceputa si scad vanzarile.
La drept vorbind, stabilirea preturilor sta undeva la intersectia dintre economie si psihologie.
Nu stii, concret, ce il face pe consumator sa ia decizia de cumparare. Poate fi vorba de un cumul de factori sau poate fi simpla emotie pe care reusesti, cu succes, sa o trezesti.
Nu e de mirare ca, de-a lungul timpului, s-au facut tot felul de experimente legate de preturi si impactul lor asupra utilizatori. Dintre acestea vom vedea astazi doar cateva exemple, pe care le poti aplica in site-ul tau:
a. Preturile psihologice
Cu siguranta stii deja de acestea.
Ma refer la preturile ce se termina in 95 si alte cifre si, chiar daca la nivel rational toata lumea stie ca e vorba doar de cativa banuti, emotional, creierul ne pacaleste din nou si din nou.
De ce functioneaza preturile psihologice? Deoarece suntem puternic influentati de primul numar, citim de la stanga la dreapta iar daca vezi ca primul numar e 2, acesta pare mai mic si mai avantajos decat 3.
Cu toate acestea, ai grija cand folosesti preturile psihologice.
Ratiunea consumatorilor intervine mult mai puternic atunci cand e vorba de decizii fara impact pe termen lung. In schimb, atunci cand iau decizia de a cumpara o masina de exemplu sau un produs scump, preturile rotunde functioneaza mai bine si se aliniaza la emotie.
b. Adaosul de valoare
Cat costa un elefant?
Cum sa nu stii – are vreo 3 ani si in jur de 2 tone jumatate. Inca nu iti dai seama?
Nimic surprinzator, nici eu nu as stii sa iti dau raspunsul si asta. Deoarece, in acest caz, creierul nu poate gasi o referinta de pret pe care sa se bazeze pentru a estima un cost.
Pe de alta parte, daca as incerca sa iti vand o cafea la 100 de lei, mi-ai spune ca am innebunit.
Si ai dreptate, e prea putin probabil ca o cafea simpla sa valoreze atat de mult, cand stii ca o poti lua cu 1.5 lei de la automat.
Toti avem variate referinte pe care ne bazam atunci cand incercam sa ne dam seama de valoarea unui anumit pret sau serviciu, in functie de experientele anterioare, concurenta etc.
Secretul este sa iti faci preturile sa arate mai mici, decat referintele consumatorilor.
Corect, am spus sa arate si nu sa fie, concret, mai mici. Cum poti face acest lucru? Apeland la analogii. In loc sa spui ca are de platit pentru un frigider o rata de 50 de lei pe luna, sa zicem, ii poti spune ca plateste 1.6 de lei pe zi, adica aproximativ o cafea de la automat.
Prima impresie conteaza si cand vine vorba de preturi. Desi ii vei spune pretul total mai apoi, creierul sau va fi concentrat, inca, pe primul pret vizualizat, iar acest fapt va influenta pozitiv vanzarea.
c. Reducerea durerii de a plati
Probabil stii deja ca toti suntem influentati de diferite prejudecati cognitive, tendinte naturale ale oamenilor de a actiona intr-un anumit fel, ce sunt determinate de diferiti factori: memorie, atributii sociale etc.
Una dintre acestea este durerea de a plati – sentimentul de disconfort in momentul in care vezi cum banii tai trec in mainile altcuiva.
In eCommerce ai cateva oportunitati prin care sa reduci impactul acestui efect si sa asiguri o experienta mai placuta la cumparare. De exemplu, poti implementa plata cu cardul, ca si metoda de plata principala.
Daca oferi un discount pentru produsul afisat, ai grija sa mentionezi si pretul initial, pentru ca utilizatorii sa inteleaga ca plata pe care o au de facut este mult mai mica decat in mod normal. De asemenea, afiseaza preturile intr-un font mic si ai grija sa aiba cat mai putine silabe, atunci cand sunt rostite.
Citeste si: Am ales platforma Gomag. Ce trebuie sa fac acum?
Sper ca articolul de astazi iti va fi de ajutor in procesul stabilirii preturilor pentru produsele tale. Am discutat despre strategii de pret bazate pe concurenta, costuri si consumatori, 3 factori de care trebuie sa tii cont neaparat, pentru a ajunge la pretul potrivit.
Evident, pe parcursul existentei site-ului tau, preturile vor varia, vor creste sau vor scadea tot in functie de aceiasi factori.
De exemplu, daca toti concurentii tai ofera discount-uri intr-o anumita perioada nu este avantajos sa mentii aceleasi preturi ca de obicei, asta in cazul in care nu te axezi pe asigurarea unor beneficii suplimentare, ce te diferentiaza.
Stabilirea pretului este un proces obligatoriu in cadrul calatoriei tale ca si antreprenor insa cu putin calcul matematic, tinand cont de toate variabilele, cu siguranta vei reusi sa gasesti pretul potrivit.
Cum ti se pare articolul de astazi? Tu de ce factori tii cont atunci cand vrei sa stabilesti pretul potrivit pentru produsul tau? Hai sa discutam in sectiunea de comentarii.
- Cele 10 principii pentru magazinele online ale viitorului - octombrie 14, 2025
- SEO & GEO: Cum castigi vizibilitate pentru magazinul tau in era cautarilor AI - octombrie 7, 2025
- Idei de afaceri la tara: oportunitati de business pentru mediul rural - septembrie 23, 2025
Un material cuprinzator in care iti poti face o idee despre ce inseamna stabilirea unui pret. Dar ce faci atunci cand ai un produs digital care te-a costat 1 singura data sa il creezi si apoi principalele costuri sunt cele de promovare si marketing. Produsul oferit se afla in mediul offline foarte bine implementat dar nu exista in mediul online. De unde stii care este pretul corect?
Salut, Daniel,
Tii cont de aceiasi factori pe care i-am notat in articol. Calculeaza costurile (valoarea muncii depuse pentru produsul respectiv + costurile de promovare + costurile tehnice + actualizari ale produsului, daca e cazul), vezi cum evolueaza preturile competitiei pentru acelasi produs si vezi ce spun clientii tai despre pret.
Daca nu esti sigur ca oferi un pret competitiv, iti poti intreba utilizatorii ce cred. De exemplu, poti face un chestionar intr-un pop-up din site si sa ii intrebi pe cei care nu cumpara care este motivul. Poate unii iti vor spune de pret sau ca gasesc produsul in alta parte la un pret mai bun.
Asa lucrezi pe baza datelor si, practic, mergi la sigur.
Tine cont si de feedback-ul primit offline in stabilirea pretului pentru online.