Oricat de putina experienta ai avea ca si antreprenor in eCommerce, cu siguranta ai dat, cel putin o data, peste un client care te-a scos din pepeni. Cred ca nici nu cunosc personal vreun om de afaceri care sa nu treaca printr-o astfel de situatie.
Oamenii sunt diferiti, stii si tu asta. Unii pot fi clienti intelegatori, cu care iti face placere sa interactionezi, pe cand altii se leaga pana si de cel mai mic detaliu, de parca au o misiune de a-ti face viata un calvar.
Pentru ca articolele de vineri sunt destinate sa te sfatuiasca in privinta modurilor de gestionare a vietii de antreprenor, astazi vom discuta despre 5 tipuri de clienti fara de care vei fi mai linistit, clienti de care afacerea ta chiar nu are nevoie.
1. Atotstiutorul
Indiferent de cat de profesioniste sunt sugestiile tale, indiferent de forta argumentelor pe care i le aduci sau de beneficiile pe care i le oferi, acest client va gasi intotdeauna un motiv pentru care solutia ta nu este potrivita pentru el ori nu va avea rezultatele pe care I le garantezi.
Si chiar daca se hotaraste intr-un final sa cumpere de la tine un produs sau serviciu, procesul va fi anevoios si nu e exclus sa iti ceara si luna de pe cer pentru a fi multumit.
Cum il recunosti?
- Ii plac ideile tale, dar iti va spune ca nu au cum sa functioneze pentru situatia lui
- Va ramane aproape de afacerea ta (eventual se va abona, va deveni un lead), dar nu va cumpara niciodata de la tine
In cel mai rau caz, ajungi sa risipesti o gramada de resurse (timp, energie, bani, resurse umane) pentru a-l convinge sa cumpere, dar fara succes. Si chiar daca se hotaraste, nu ai niciun avantaj deoarece va face tot dupa cum il taie capul, iar daca ceva nu iese cum trebuie sau apar probleme, te va invinovati tot pe tine.

2. Clientul fara respect
Daca vrei sa te dezvolti pe ramura management, iti recomand cartea lui Wiliam Swanson, Regulile nescrise ale managementului. Aici vei gasi si regula ospatarului: “Daca o persoana este de treaba cu tine dar fara respect fata de ospatarul care va serveste, nu este o persoana de treaba”.
Prin urmare, tipul de client despre care vorbim este foarte respectuos si dragut cu tine ca si sef, insa arata o lipsa crasa de respect fata de echipa si personalul tau. Problema e ca acest tip de comportament afecteaza productivitatea si dedicarea echipei, iar rezultatele se vor reflecta asupra intregii munci pe care o presteaza.
Clientul fara respect iti va demoraliza echipa si te va face, in final, sa pierzi mai multi bani decat cei pe care ii castigi din contractul lui.
Cum il recunosti?
- Este respectuos fata de tine dar nepoliticos cu echipa ta
- Este plin de sine intr-o ambianta sociala
Ei, sfatul meu este sa incetezi munca pentru acesti clienti si sa pui accent pe parerile echipei tale. Daca angajatii tai iti demonstreaza cu argumente ca un client ii trateaza ca si pe ultimii oameni, asculta-i si inceteaza imediat legatura cu clientul respectiv. Crede-ma, vei castiga mai mult asa.

Citeste si: 4 Intrebari Din Mintea Clientilor Tai
3. Clientul care iti iroseste timpul si energia
Timpul costa bani iar succesul afacerii tale depinde de eficienta cu care il gestionezi. Cel mai probabil deja te imparti intre management, logistica, viata personala si chiar marketing pentru business-ul tau.
Clientii care par sa fie multumiti de ceea ce le oferi, apoi se razgandesc si iti cer altceva iar apoi se razgandesc din nou nu au ce cauta in programul tau deja incarcat, pentru simplul fapt ca iti intrerup ritmul de lucru si iti afecteaza productivitatea.
In aceeasi categorie se incadreaza clientii ce iti consuma toata energia. Vorbesc despre cei cu care nu poti comunica, cei cu care iti este aproape imposibil sa cooperezi sau pur si simplu clientii insuportabili.
Tacticile lor incep de la o abordare pasiv-agresiva si pana la abuz verbal si injurii. Problema e ca negativitatea pe care o emana iti este transmisa tie si echipei alaturi de care lucrezi.
Daca recunosti cel putin un semnal din cele descrise mai sus, renunta chiar acum la relatia cu clientii respectivi. In schimb, concentreaza-ti eforturile pe atragerea de noi clienti, cu care te poti intelege si cu care ti-e drag sa interactionezi.
Cum ii recunosti?
- Te tin ore incontinuu la telefon sau pe live chat pentru a-ti pune tot felul de intrebari, care nu au nici macar legatura cu ceea ce vinzi
- Accepta o oferta, dar se razgandesc in repetate randuri
- Clientii care nu raspund la telefon sau orice alt canal de comunicare desi ati convenit de la prima discutie ca ii vei contacta ulterior
- Clientii care isi exprima nemultumirea printr-un limbaj vulgar, lipsit de respect

4. Clientul care critica si se plange
Criticile venite din partea clientilor tai ar trebui sa fie bine primite, atata timp cat sunt constructive. In schimb, daca acestia isi fac un obicei din a-ti cauta nod in papura, aduc critici negative doar de dragul de a te pune intr-o lumina proasta si sunt nesatisfacuti, chiar daca tu ai facut totul pentru a-i multumi, ar trebui eliminati cat mai repede din lista ta.
La fel sta treaba si cu cei care se plang deoarece nimic nu este ok din ce le-ai oferit sau ai facut (oricum pentru ei nimic nu este de ajuns, niciodata). Cand te confrunti cu acest tip de clienti, iti recomand sa verifici valabilitatea afirmatiilor lor iar daca iti dai seama ca se plang sau critica fara un motiv intemeiat, elimina-i din lista ta de clienti.
Cum ii recunosti?
- Se plang de munca pe care ai prestat-o pentru ei, mai ales in Social Media chiar daca te-ai dat peste cap sa le indeplinesti toate cerintele
- Te denigreaza in public si iti aduc critici nefondate
- Influenteaza si alte persoane sa nu apeleze la produsele si serviciile tale

5. Clientul care nu plateste la timp
Ideea e ca ai un business de condus, deci ai nevoie de un flux de numerar constant, iar clientii care nu platesc ori nu platesc la timp iti clatina stabilitatea financiara. Cel mai important, clientii care nu te platesc iti demonstreaza cat de putin apreciaza valoarea pe care le-o oferi.
Foarte putini oameni constentizeaza cat de greu este sa intretii o afacere, mai ales daca ai si o echipa. Investitia pe care tu, personal, o faci nu e neglijat: trebuie sa investesti intr-un spatiu de lucru, in taxe si facturi, salariile si taxele angajatilor, in bunul mers al afacerii tale, intr-o platforma eCommerce, in produse si servicii etc.
Daca alegi sa muncesti in continuare pentru clientii care nu te platesc, te trezesti curand pe minus, spre dezavantajul tau dar si al celorlalti clienti care au incredere in tine.
In momentul in care vezi o factura neplatita de la un client, oricat de vechi ar fi acesta, contacteaza-l pentru a afla motivele intarzierii platii. Daca aceasta este nefondata, inceteaza lucrul imediat pana la plata facturii.
Citeste si: 5 Tactici De Negociere Pe Care Sa Le Folosesti In Vanzari
Daca vrei sa ai timp, energie, bani si resurse pentru a-ti creste afacerea, nu iti pierde timpul dadacind cele 5 tipuri de clienti pe care i-am prezentat mai sus. Tu, echipa si business-ul tau nu aveti nevoie de influenta lor negativa, nici de intreruperi in ritmul de lucru.
Crede-ma, daca renunti la acestia te vei trezi mai vesel dimineata, cu pofta de viata, mai productiv. Odata ce ii ocolesti, vei avea mai mult timp sa te ocupi de clientii care merita si cu care este o placere sa lucrezi.
Spune-mi, tu te-ai confruntat cu astfel de clienti? Cum ai ales sa gestionezi situatia?
- [Ghid] Migrare magazin in platforma Gomag: te ajutam sa faci tranzitia fara pierderi! - noiembrie 11, 2025
- Viitorul comertului fizic: cum iti reimaginezi magazinul pentru consumatorii digitali - noiembrie 4, 2025
- De la primul click, la clientul tau pentru totdeauna: UX si CRO in magazin - octombrie 28, 2025