Poti invata foarte multe cu ajutorul chestionarului.

Poti invata de ce sunt atrasi oamenii in site-ul tau sau ce sta in calea conversiei lor, astfel incat sa faci optimizari acolo unde este nevoie.

Poti invata ce lipseste din oferta ta si sa iti segmentezi mesajele astfel incat sa apelezi exact la nevoile si dorintele audientei tale.

De asemenea, poti sa descoperi datele demografice ale celui mai fidel public. Si toate acestea, doar printr-un chestionar.

Insa cum?

In articolul de astazi vei descoperi cum te ajuta chestionarul sa vinzi mai mult catre publicul tau tinta si cum sa obtii date exclusive pe care sa le folosesti in continutul si abordarile tale de marketing si vanzare.  

De ce ai nevoie de chestionare?

In introducere ai aflat pe scurt care sunt avantajele folosirii chestionarelor.

Acestea sunt cu atat mai utile, cu cat prin intermediul lor poti sa descoperi chiar de la audienta ta cu ce probleme se confrunta si cum poti sa le rezolvi cat mai rapid.

Nu e ca si cum utilizatorii tai s-ar simti frustrati ca le adresezi cateva intrebari, ci trebuie sa vezi chestionarul ca o oportunitate de a-si face auzita propria voce.

Este nevoie sa creezi mai multe chestionare, la fel cum trebuie sa construiesti mai multe landing page-uri, targetate.

In functie de obiectivele tale, identifici care sunt tipurile de intrebari ce iti pot furniza mai multe informatii despre publicul tau, cu privire la fiecare campanie in parte.

Chestionarul este un instrument vital pentru a obtine feedback direct de la utilizatori, feedback pe care te poti baza in crearea unei directii optime pentru strategia ta de marketing si vanzare.

Fara chestionare, e ca si cum ai arunca pietre in intuneric, fara sa stii ce nimeresti. E inutil, pe langa ca e foarte periculos.

Ce tipuri de chestionare poti folosi?

Exista 4 tipuri de intrebari si raspunsuri care functioneaza cel mai bine pentru colectarea datelor audientei tale. Hai sa le vedem pe fiecare si apoi poti hotari care dintre acestea sunt potrivite pentru publicul tau.

1. Nominale

Respondentul alege o categorie in defavoarea alteia/altora. De exemplu, iti plac pisicile sau cateii? 1 – Pisicile, 2 – Cateii, 3 – Leonardo di Caprio

2. Ordinale

Se raspunde la o intrebare de tipul “cat de mult?”. De exemplu, cat de sigur este ca vei povesti si prietenilor tai despre noi? 1 – Foarte sigur, 2 – 50/50 sanse, 3 – Voi sterge toate amintirile despre voi chiar in momentul asta

3. Interval

De exemplu, care este varsta dumneavoastra? a. 18-24, b. 25-34, c. 35-44, d. 45+

4. Intrebari deschise

Astepti un raspuns personal de la respondentul tau. De exemplu, vrei sa ne spui care sunt problemele care te-au impiedicat sa finalizezi comanda? _______________________

Bune practici in folosirea chestionarelor

Procesul de construire a unui chestionar decurge exact la fel ca orice strategie de marketing.

Totul incepe cu stabilirea obiectivului acestuia si a modului in care informatiile preluate de la audienta ta va influenta mesajele si strategia de marketing pe care o aplici.

In cadrul acestui proces, este indicat sa urmezi bunele practici din domeniu insa nu uita sa le aliniezi la obiectivele stabilite din start:

  • Incepe cu o scurta introducere

Audienta ta va fi mai usor de convins sa iti ofere raspunsuri daca le oferi de la inceput o scurta explicatie asupra motivelor pentru care le adresezi aceste intrebari si ce ai de gand sa faci cu datele obtinute.

  • Fii scurt

Pastreaza lungimea si numarul intrebarilor cat de redus posibil pentru a mentine interesul si motivatia respondentilor pana la sfarsit.

  • Nu cere date prea personale

Cand ceri informatii confidentiale sau detalii prea personale, publicul tau intra la idei sau se sperie.

Insa, daca tu consideri ca este intr-adevar necesar sa pui si acest tip de intrebari, pastreaza-le pentru final si da-le ocazia sa se incalzeasca, raspunzand intai la intrebari mai putin intruzive.

  • Adu clarificari (acolo unde este necesar)

De exemplu, cand intrebi daca respondentul tau este conservator, ce vrei sa afli cu aceasta intrebare? Orientarea politica? Stilul de imbracaminte? Crezul moral?

  • Fii specific

Creeaza chestionare care trateaza o singura idee o data si asigura-te ca respondentii stiu clar ce ii intrebi.

Nu fa un ghiveci de legume in capul utilizatorilor tai pentru ca intrebarile vagi, neclare, pe mai multe subiecte, doar ii deruteaza.

  • Fii obiectiv

De exemplu: “majoritatea oamenilor considera ca dezvoltarea mijloacelor de comunicatie este critica pentru schimbarea mediului social.

Simti ca dezvoltarea mijloacelor de comunicatie este critica pentru schimbarea mediului social?”

Gresit.

Intrebarile care incep cu “majoritatea oamenilor”, “conform specialistilor”, “oamenii spun intotdeauna ca” etc. vor determina raspunsuri distorsionate.

Nu uita de principiul dovezii sociale; utilizatorii tai sunt tentati psihologic sa accepte de bun ceea ce spune majoritatea.

  • Renunta la intrebarile da/nu

Acestea nu capteaza prea multe informatii de la respondentii tai ci doar confirma sau infirma opinia ta personala.

Citeste si: 5 Pasi De Urmat Pentru A Creste Rata De Conversie

Ce instrumente folosesti?

Pe piata exista atat instrumente gratuite cat si premium, la costuri decente, pe care le poti folosi pentru a construi chestionare, a le automatiza sau a face tot felul de artificii.

In principiu, instrumentele gratuite au mai putine functionalitati, iti permit sa creezi doar chestionare simple, mai greu de personalizat si sunt potrivite in special daca te adresezi unui segment redus de public.

In schimb, instrumentele premium iti permit sa personalizezi chestionarele, sa faci automatizari, sa creezi reguli de afisare in functie de comportamentul si raspunsurile respondentilor etc.

Printre instrumentele pe care le-am folosit si testat la Gomag, si pe care ti le pot recomanda cu incredere se numara Omniconvert, Google Forms, Hotjar, SurveyMonkey.

Care e planul tau de promovare a chestionarului?

Odata chestionarul construit, ai nevoie de un plan de promovare pentru a-l face cat mai vizibil publicului tau tinta si a creste sansele sa fie completat. Nu iti imagina ca treaba ta se termina la procesul de construire, pentru ca vei avea de pierdut.

Asadar, cum iti promovezi chestionarul?

  • Newslettere – acestea sunt extrem de utile pentru a obtine informatii de la persoane ce interactioneaza deja cu tine, astfel ca sansele sa obtii raspunsuri sunt mai mari
  • Social Media – foloseste canalele de social pentru a-ti promova chestionarul insa trebuie sa stii ca poti crea chestionare chiar si pe platformele respective.
  • Oferte sau discount-uri – poti realiza un concurs prin care utilizatorii castiga anumite premii daca raspund la intrebarile tale, poti oferi un discount, un card cadou, un ghid, o carte sau orice alt premiu atractiv pentru segmentul tau de audienta. Cand folosesti aceste canale, recomandarea mea este sa introduci in chestionar si o casuta unde respondentii isi pot scrie adresa de email si atunci impusti doi iepuri dintr-o lovitura.

Analizeaza datele si vezi care sunt urmatorii pasi

Daca ai reusit sa parcurgi toti acesti pasi, felicitari, ai trecut de partea cea mai usoara. Urmeaza etapa analizarii datelor obtinute si punerea lor in practica. Iar acum trebuie sa raspunzi tu la cateva intrebari:

  • Feedback-ul de la utilizatori intareste sau submineaza presupunerile mele?
  • Cum ar trebui sa folosesc informatiile obtinute in planul meu strategic de comunicare?
  • Catre ce nevoi sau probleme ar trebui sa ma adresez acum?
  • Ce idei sau sugestii ar trebui sa incep sa testez?

Daca tocmai ai realizat primul tau chestionar, nu te grabi sa faci schimbari drastice pe baza raspunsurilor obtinute. Foloseste-le pentru a realiza mici imbunatatiri, pentru a optimiza mesajele si continutul, si, foarte important, monitorizeaza impactul acestor schimbari in randul audientei.

Citeste si: Tot Ce Trebuie Sa Stii Despre Lead Generation [Infografic]

In articolul de astazi ai descoperit cum te ajuta chestionarul sa vinzi mai mult, care sunt tipurile de intrebari si chestionare in functie de obiectivele strategiei tale, care sunt bunele practici in folosirea chestionarului, cum sa il faci cat mai vizibil si cum sa tratezi datele obtinute de la respondentii tai.

Iti recomand sa folosesti cu incredere acest instrument deoarece iti ofera o privire exclusiva in mintea publicului tau tinta.

Este un ajutor de nadejde pentru realizarea unei strategii profitabile de marketing si vanzare si crearea unor abordari unice, diferite de cele ale concurentei.

Tu folosesti chestionarele pentru a-ti optimiza rata de conversie a afacerii tale? Hai sa discutam in sectiunea de comentarii de mai jos.

Cosmin Daraban