E cel mai bogat om din lume (si din istorie) cu o avere neta de 112 miliarde de dolari iar compania sa vinde anual produse in valoare de peste 136 miliarde de dolari.
Unii il considera un geniu cu o minte analitica si ambitioasa care l-a ajutat sa prevada trendurile si sa schimbe piata comertului din temelii. Altii il considera un monstru care cere imposibilul de la angajatii sai si distruge piata locurilor de munca.
Indiferent ce crezi despre Jeff Bezos, un lucru e clar: omul e un pionier al comertului electronic care si-a pus la bataie inteligenta si pasiunea pentru a transforma o “librarie” online necunoscuta, intr-un gigant ce astazi vinde orice – Amazon.
Astazi continuam seria #ExpertulSaptamanii la Gomag cu Jeff Bezos. Nu e neaparat un expert in marketing digital, asa cum te-am obisnuit pana acum, dar e o personalitate al carui cuvant atarna cel mai greu in eCommerce.
Iti voi povesti despre parcursul lui Jeff Bezos pana in top cea mai bogata persoana din istorie si o voi face cat mai obiectiv.
Jeff Bezos s-a nascut in Albuquerque, New Mexico, in 1964. Tatal sau biologic, Ted Jorgensten a fost un artist de circ de top la nivel local insa a fost casatorit cu mama lui Jeff, Jacklyn Bezos, pentru mai putin de un an.
La scurt timp, ea s-a recasatorit cu Mike Bezos, un imigrant nascut in Cuba, alaturi de care s-a mutat in Texas.
Jeff a inceput sa dea dovada de un talent tehnic remarcabil inca de cand era mic: a reusit sa isi demonteze patutul (pentru ca voia sa doarma intr-un pat adevarat) si a dezvoltat o alarma electrica pentru a-i impiedica pe fratii mai mici sa intre in camera.
Bunicul lui a fost exemplul pe care l-a urmat. Lawrence Preston “Pop” Gise a fost director regional la United States Atomic Energy Comission in Albuquerque si a supravegheat activitatea laboratoarelor nucleare Los Alamos si Lawrence Livermore, inainte de a se retrage la ferma.
De la 4 pana la 16 ani, Jeff si-a petrecut verile la ferma bunicilor sai in Texas, unde si-a dezvoltat talentul de a face rost din nimic de resursele de care avea nevoie.
Jeff a pus bazele primei lui afaceri in scoala: o tabara de vara pentru clasele 4, 5 si 6 pe nume Dream Institute. Interesant e faptul ca exista o lista de lecturi obligatorii, ce includea carti precum Stapanul Inelelor (J.R.R. Tolkien), Dune (Frank Herbert), Calatoriile lui Gulliver (Jonathan Swift), Comoara din insula (Robert Louis Stevenson) sau David Copperfield (Charles Dickens).
Cartile de mai sus, de fictiune sau stiintifico-fantastice, sunt cateva dintre cele care l-au format drept personalitatea ce e astazi dar si motivatia din spatele Blue Origin, compania sa aerospatiala.
Jeff Bezos a intentionat sa studieze fizica la Princeton University dar a renuntat rapid pentru a-si urma pasiunea pentru calculatoare. La aceeasi universitate, si-a finalizat studiile cu doua diplome de licenta in informatica si inginerie electrica si a inceput sa munceasca, pentru scurt timp, pentru un startup, Fitel, pe Wall Street.
A ramas o vreme in domeniul finantelor la Bankers Trust si D.E. Shaw, acolo unde a cunoscut-o si pe sotia sa, MacKenzie. In cadrul D.E. Shaw, in 1990 Jeff a reusit performanta de a deveni cel mai tanar vice presedinte senior din istoria firmei.
In aceeasi vreme, statisticile aratau cum mediul digital creste vertiginos, cu 2.300% pe luna. Odata ce a dat peste aceasta stire, Jeff a inteles potentialul imens pe care il au vanzarile online. Iar de aici, restul e istorie.
Dupa mai multe analize, a hotarat sa inceapa sa vanda carti online si s-a mutat in Seattle (in acel moment, legea ii permitea sa nu plateasca taxe in statele in care cataloagele online nu aveau si o prezenta fizica).
Bezos si-a inregistrat compania sub numele de “Cadabra”, in iulie 1994. Insa, la un an dupa, a hotarat sa schimbe denumirea deoarece avocatul lui, cu care vorbea la telefon, a inteles ca e vorba de “cadaver” (cadavru) in loc de Cadabra. Amazon.com s-a nascut abia dupa ce Jeff a cautat un nume mai potrivit luand la rand cuvintele cu A din dictionar.
Primul birou Amazon a fost chiar garajul celor doi soti iar intalnirile cu angajatii se pretreceau (ironic) la libraria locala Barnes & Noble (brand cu care vor avea mai multe dispute de-a lungul timpului).
Oficial, Amazon.com a fost lansat pe 16 iulie 1995, ajutat de vestile imprastiate de peste 300 de cunoscuti si prieteni ai familiei Bezos.
Un detaliu interesant: primele comenzi erau sarbatorite cu un clopotel care suna de fiecare data cand oamenii cumparau. Datorita faptului ca vanzarile au explodat repede (in 50 de state si 45 de tari, in mai putin de o luna), clopotelul a disparut in scurt timp.
Pana in septembrie 1995, vanzarile au crescut constant pana la 20.000 de dolari pe saptamana, fapt ce a atras numerosi investitori.
Anii ‘90 au fost intensi pentru Amazon si Jeff Bezos. Luptand pentru monopol cu Barnes & Noble dar si eBay, compania a inceput sa isi diversifice aria de produse, incluzand si o functionalitate pentru licitatii, zShops care, insa, a esuat.
Au aparut apoi articolele de imbracaminte, in colaborare cu Land’s End, Nordstrom, The Gap dar si Amazon Services care permitea clientilor sa comande produse de la site-uri partenere precum Borders sau Toys ‘R Us.
In 1998, Bezos a investit 250.000 de dolari in Google, investitie ce s-a transformat in actiuni in valoare de 3.3 milioane de dolari cand compania s-a lansat public in 2004.
Expansiunea Amazon i-a permis lui Bezos sa experimenteze cu noi linii de produse si servicii. Unul dintre cele mai reusite a fost Amazon Prime, care oferea transport gratuit in 2 zile pentru consumatorii fideli, contra unui abonament anual de 79 de dolari. Succesul Prime a determinat, in urmatorii 10 ani, lansarea Amazon in Franta, Italia, Germania, Marea Britanie, Canada si Japonia.
In 2007, Amazon a facut un pas urias in dezvoltarea tehnologiei, odata cu lansarea Amazon Kindle. Pana in 2010, odata cu lansarea iPad, Amazon Kindle a ramas un lider de necontestat pe piata de carte electronica.
In 2006, Jeff Bezos a lansat Amazon Web Services, ce includ o paleta larga de servicii si cloud computing. Astazi, Amazon cuprinde o multime de filiale precum a2z, Amazon Web Services, A9, Alexa Internet, Audible, comiXology, Goodreads, Zappos, Twitch, Internet Movie Database, Junglee etc.; multe dintre acestea permit altor oameni ce vor sa vanda online sa se foloseasca de infrastructura tehnologica a Amazon.
In 2012, compania a lansat Amazon Studios, un site de crowdsourcing (asemanator cu Kickstarter), concentrat exclusiv pe dezvoltarea de filme si emisiuni TV.
Sa devina un pionier in eCommerce, sa reinveteze comertul cu carti si sa devina una dintre cele mai vizibile personalitati ale internetului au fost doar o parte din obiectivele lui Jeff Bezos.
Una dintre cele mai ambitioase pasiuni ale sale – explorarea spatiului – continua sa existe in mintea lui inca din copilarie.
In 2004, Bezos fondeaza Blue Origin, o companie aerospatiala, cu scopul de a dezvolta o noua tehnologie care sa scada drastic costul calatoriilor in spatiu, permitand si oamenilor obisnuiti sa se bucure de aceasta experienta.
Compania lui detine un campus de cercetare de 26 de hectare in afara orasului Seattle dar si o baza privata de lansare a rachetelor, in West Texas. In 2015, Blue Origin a ocupat titlurile ziarelor datorita faptului ca a reusit sa trimita o racheta in spatiul suborbital, ce s-a intors cu succes pe platforma de aterizare.
Intr-o anumita masura, Blue Origin se afla in competitie cu SpaceX, detinuta de Elon Musk, companie care recent a luat avans odata cu lansarea Falcon Heavy.
Revenind la Jeff Bezos, in 2013 a cumparat publicatia The Washington Post pentru 250 de milioane de dolari, numerar, intr-un moment in care aceasta se afla deja pe pierdere.
Decizia preluarii publicatiei a fost una intens discutata virtual si offline, insa cert e ca astazi, The Washington Post se afla pe panta de crestere. Managementul existent la acea vreme a ramas acelasi.
Azi, Amazon este evaluat la peste 600 miliarde de dolari si, desi primeste o multime de critici datorita efectelor pe care le are asupra angajatilor si a competitiei, ramane in continuare un gigant al pietei de comert electronic si nu numai.
Ca persoana, Jeff Bezos a fost caracterizat de multi… si in multe feluri. Pentru unii este un geniu creativ, inteligent si deschis la discutii insa pentru altii inspira frica sau emotii si mai negative.
Faptul ca detine companii de top la nivel mondial si ocupa primul loc in topul celor mai bogati oameni de pe planeta e intimidant: poti sa il critici in orice fel doresti insa cred ca intotdeauna va exista o doza mare de respect pentru ceea ce a reusit sa faca.
Vezi tu, Jeff Bezos nu s-a nascut intr-o familie bogata care sa ii ofere tot confortul inca din fasa. A muncit intr-un mod mai inteligent decat restul, a profitat de oportunitati, a riscat si a esuat de multe ori insa felul sau analitic si ingenios l-a transformat azi intr-o personalitate demna de urmarit – si de la care sigur ai ceva de invatat.
Iti recomand sa ii urmaresti cu atentie munca si sa inveti din ceea ce are de spus. Pana la urma, Amazon s-a nascut si a crescut din pasiunea si dorinta lui.
Spune-mi, tu pe cine ai nominaliza drept #ExpertulSaptamanii la Gomag?
Citeste si: