Tu stii care sunt cele 10 principii de urmat in optimizarea site-ului tau pentru mobil?

Influenta dispozitivelor mobile este in crestere, mai ales asupra site-urilor de eCommerce, si nu exista semne ca ar scadea prea curand.

Dimpotriva, specialistii prevad ca pana in 2024, mobile commerce va constitui 44% din piata de comert online, cu o valoare totala de 448 miliarde de dolari in vanzari.

Daca esti designer, developer, un antreprenor in eCommerce, blogger etc., ai nevoie neaparat sa citesti articolul de astazi.

Afla cele mai importante principii de urmat in optimizarea site-ului tau pentru dispozitivele mobile.

Daca alegi platforma Gomag pentru site-ul tau eCommerce, ai din start tema responsive, asa ca scapi de cea mai mare grija.

Si acum, hai sa vedem impreuna care sunt cele 10 principii de urmat in optimizarea site-ului tau pentru mobile.

1. Navigarea

Navigarea ar trebui sa ii permita utilizatorului sa se miste usor in paginile site-ului tau si sa gaseasca rapid orice informatie dorita.

Cuvantul cheie de retinut aici este “usor”, asa ca gandeste-te la posibilitati prin care sa creezi un sistem de navigare simplu, fara sa folosesti termeni ambivalenti sau denumiri prea sofisticate pentru meniul tau.

Mai jos, vei gasi si alte ponturi pentru o navigare usoara in site-ul tau optimizat pentru mobil:

  • Foloseste tab-uri limitate in meniul tau de navigare, cu denumiri comune si usor de inteles
  • Foloseste doar navigarea verticala (de sus in jos) pentru scroll si evita sa iti frustrezi utilizatorul cerandu-i sa navigheze stanga-dreapta.
  • Daca, de exemplu, este nevoie ca utilizatorul sa schimbe orientarea pentru a vedea ofertele, rezultatele cautate etc., specifica-i acest lucru si ofera-i un motiv intemeiat pentru care sa o faca.
  • Afiseaza principalul call-to-action/cea mai importanta informatie in partea de sus a ecranului (above the fold) pentru a fi accesata de catre utilizator, fara sa dea scroll.
  • Ofera utilizatorului o modalitate usoara si accesibila de a se intoarce in prima pagina a site-ului tau.
  • Redu numarul de pop-up-uri / chestii de inchis.

afisare-mobil-cosmetice

2. UX

Experienta utilizatorilor pe mobil si interfata paginilor web este vitala pentru ca site-ul sa fie usor de folosit pentru cumparare.

Exista cateva specificatii tehnice, mici, dar importante, pe care le poti implementa pentru ca site-ul tau sa obtina mai multe conversii pe mobil:

  • Lungimea link-urilor – Ai grija ca URL-urile tale sa fie cat de scurte si descriptive se poate, astfel incat utilizatorii sa isi dea seama rapid ce vor gasi in pagina accesata. Aceasta actiune este la fel de importanta si in SEO pentru desktop, asa ca iti recomand sa faci URL-urile cat mai scurte, din start.
  • Alaturarea link-urilor – Link-urile afisate pe paginile mobile ar trebui sa aiba o distanta potrivita intre ele, astfel incat utilizatorul sa nu dea click din greseala pe alt link, in afara de cel dorit.
  • Fonturi potrivite – Din moment ce continutul afisat pe mobil este mult mai mic in raport cu cel afisat pe desktop, imbunatateste-le experienta utilizatorului folosind un font cu o marime si culori potrivite.
  • CAPTCHA (pentru site-uri non-Gomag) – daca folosesti acest cod pentru a-ti securiza site-ul, ai grija sa il optimizezi pentru mobil. Noile tehnologii iti permit sa faci diferenta dintre oameni si roboti, iar in loc sa prezinti utilizatorului un cod alfanumeric, poti sa ii afisezi imagini dintre care sa le aleaga pe cele corespunzatoare descrierii. Sau poti folosi Google reCAPTCHA.
  • Fa redirect pentru paginile 404 – Daca nu ai o pagina 404 optimizata pentru mobile si personalizata, este mai bine sa trimiti utilizatorul spre pagina personalizata pentru desktop.
  • Permite autocomplete pentru formularele lungi pe care le are utilizatorul de completat si ofera optiuni de creare cont prin intermediul retelelor de socializare (Facebook sau Google).

3. Continut

Pe dispozitivele mobile, continutul in orice format este consumat altfel decat pe desktop.

Prin urmare, trebuie sa te gandesti cum sa il organizezi astfel incat sa plasezi cea mai importanta informatie in partea de sus dar si sa oferi minimum de detalii spre celelalte pagini ale site-ului tau. Vezi si urmatoarele ponturi:

  • Afiseaza un buton “Back to top
  • Organizeaza cele mai importante informatii si link-uri in partea de sus a site-ului, pentru a atrage atentia asupra acestora
  • Daca site-ul tau are mult continut de tip text (blog, platforma de stiri etc.), acesta trebuie sa se adapteze marimii ecranului folosit, fara navigare orizontala.
  • Animeaza-ti continutul – foloseste video-uri sau GIF-uri – sunt mult mai atragatoare si interesante pentru utilizatorii mobile.
  • Permite ca fotografiile de produs sa poata fi marite simplu, printr-un pop-up pe care il pot inchide dupa ce termina de analizat produsul respectiv.

afisare-variante-produse-mobil

Citeste si: Proiectul Google AMP – Tot Ce Trebuie Sa Stii

4. Imagini

Imaginile sunt vitale mai ales in eCommerce si au un impact puternic asupra vizitatorilor oricarui site.

Dupa cum spuneam mai devreme, ai grija ca fotografiile de produs sa poata fi marite cat mai usor.

Nu cere utilizatorului sa descarce o fotografie sau orice alt tip de material, decat in cazul in care este absolut necesar.

Pozele sunt cu atat mai importante cu cat pe mobil, rabdarea utilizatorilor este mult mai putina.

Foloseste imagini de calitate, clare si incearca sa transmiti un mesaj relevant pentru site-ul tau, prin intermediul acestora.

5. eCommerce

Despre modul in care dispozitivele mobile au schimbat comertul online din intreaga lume am discutat in nenumarate randuri.

Ei, cand vine vorba de optimizarea site-ului tau pentru mobile, gandeste-te la confortul utilizatorului si creeaza un proces simplu de gestionare si finalizare a comenzilor:

  • Nu le cere din prima sa isi faca un cont pentru a cumpara din site-ul tau. Ofera-le optiunea de a intra in contul creat anterior sau, daca nu au unul, permite si guest checkout. Astfel, utilizatorii nu se vor simti presati ci liberi sa ia propriile decizii.
  • Permite-le vizitatorilor sa iti exploreze site-ul dupa bunul plac si nu ii obliga sa isi faca un cont, pentru a naviga linistiti in site.
  • Daca utilizatorii au deja un cont in magazinul tau, atunci cand realizeaza comanda completeaza campurile formularelor automat cu informatiile pe care le ai deja (nume, prenume, adrese, date de livrare si plata etc.)
  • Ofera-le suport pe tot parcursul procesului de comanda si afiseaza-le butoane de click-to-call
  • Ofera-le posibilitatea sa isi finalizeze comanda pe orice alt device. Nu ii obliga sa o ia de la inceput daca trec de la mobil la desktop, pentru ca te asigur, sunt slabe sanse sa faca de doua ori aceiasi treaba.
  • Pastreaza formularele cat mai scurte, intuitive si liniare
  • Daca are de ales o anumita data dintr-un calendar, ofera un calendar in format vizual care poate fi inchis dupa ce intervalul de timp a fost ales

afisare-produse-mobil

6. Prioritizare

Gandeste-te la ce vrei sa faca utilizatorul atunci cand ajunge in site-ul tau. Vrei sa interactioneze cu brandul? Sa faca o achizitie rapida? Sa afle mai multe informatii despre oferta ta de produse sau servicii?

Hotaraste-te care este cea mai importanta actiune pe care vrei sa o faca vizitatorul in site si tine cont de faptul ca aceasta va fi facuta cu ajutorul unui deget.

Exact, ai grija ca utilizatorul sa poata citi, consuma, cumpara, completa sau orice alta actiune, fara sa dea zoom. Evident ca nu iti poti afisa toata informatia la fel ca si pe desktop, prin urmare prioritizeaza-ti continutul in scopul indeplinirii obiectivului final.

Acorda maxima atentie butoanelor de call-to-action si fa-le suficient de mari incat sa fie usor de accesat.

Citeste si: Google Modifica Pozitiile In Afisarile Pe Mobile

7. Reclamele platite

Reclamele si bannerele de advertising afisate in site-ul tau au sens daca site-ul obtine profit in urma accesarii lor (de exemplu, un blog de afiliere, ziare online etc.).

Insa daca ai un site de eCommerce, au dezavantajul ca distrag atentia de la catalogul de produse si servicii si iti pot afecta rata de conversie.

Daca totusi vrei sa afisezi reclame in site-ul tau, ai grija sa se delimiteze de restul continutului si pastreaza proportia de anunturi cat mai limitata:

  • Ai grija ca materialele publicitare sa nu interfereze cu meniul de navigare din site-ul tau. Nu e nimic mai frustrant decat sa vrei sa ajungi in pagina de contact si sa apesi din greseala pe un ad, care te duce cine stie unde.
  • Diferentiaza reclamele de butoanele tale de call-to-action, sunt sigur ca vrei sa iti vinzi mai degraba propriile produse decat pe ale altora.
  • Incearca sa eviti popup-urile.

8. Cautarea in site

Casuta de cautare in site este importanta mai ales pentru site-urile bogate in continut, in special afacerile si magazinele online.

Aceasta ajuta utilizatorii sa ajunga direct la produsul/serviciul pe care il au in minte, cat mai rapid:

  • Ai grija ca optiunea de cautare interna sa fie vizibila in site, cat mai la indemana utilizatorilor
  • Asigura-te ca functioneaza cum trebuie
  • Foloseste filtre relevante cum ar fi pret, categorie, top produse etc.
  • Ofera sugestii similare atunci cand utilizatorul selecteaza sau cauta un anumit produs.
  • Asigura optiunea de autocomplete a casutei de cautare si cea de corectare a greselilor ortografice si gramaticale.

cautare-in-site-mobil

9. Informatii de contact si despre firma

Pagina si informatiile de contact / despre firma sunt esentiale, mai ales in cazul site-urilor eCommerce.

Utilizatorul trebuie sa aiba la dispozitie oricand optiuni simple de a intra in contact cu tine, in cazul in care are nevoie de ajutor, de mai multe informatii sau intampina probleme:

  • Foloseste butoane de click-to-call, care ii permit sa te sune direct atunci cand are nevoie
  • Afiseaza un formular de contact pe pagina de contact a site-ului tau.
  • Afiseaza-ti numarul de telefon si adresa de email in toate paginile site-ului, cat mai vizibil si usor de identificat.

pagina-despre-noi-mobil

10. Teste, teste si iar teste

Cand te hotarasti sa pui in aplicare sfaturile descoperite mai sus, tine minte ca nu ai voie sa faci nimic fara sa testezi.

In primul rand, asigura-te ca site-ul tau functioneaza ireprosabil indiferent de dispozitivul sau browser-ul folosit.

Apoi, testeaza etapele procesului de finalizare comanda si lungimea formularelor in site.

Vezi unde iti afisezi datele de contact, cat de simplu de folosit este sistemul tau de navigare, daca si cum functioneaza casuta de cautare in site, dar si cat de usor de accesat este continutul in orice format din site.

Citeste si: Design Responsive Sau Cum Poti Sa Vinzi Pe Mobil

Singurul lucru din articolul de astazi pe care, daca il retii, voi fi impacat, este ca utilizatorii mobile sunt orientati spre un scop final, o oferta valoroasa, atunci cand acceseaza un site.

De aici reiese concluzia naturala: tu trebuie sa iti optimizezi site-ul pentru mobile, astfel incat sa le permiti sa ajunga cat mai repede la acea oferta valoroasa.

Ai grija la cele 10 principii mentionate mai sus: navigarea, UX, continut, imagini, eCommerce, prioritizare, cautarea in site, reclamele platite, informatiile de contact si testarea, pentru a-ti optimiza site-ul conform normelor Google si asteptarilor clientilor tai.

Pont! Poti afla cum se misca site-ul tau pe mobile monitorizandu-l cu Google Analytics sau alte soft-uri de analiza. Foloseste aplicatii de analytics si conversii pentru a masura succesul site-ului tau optimizat pentru mobile si a obtine date suplimentare despre utilizatorii tai de pe mobil.

Extra Pont! Vezi care este viteza de incarcare a site-ului tau pe dispozitivele mobile si ia masuri daca aceasta lasa de dorit. Ca sa iti fie mai usor, foloseste Google PageSpeed Insights si ghideaza-te dupa sugestiile gasite aici.

Trebuie sa mai stii ca daca alegi platforma Gomag pentru afacerea ta online, ai design responsive implicit precum si optiuni intuitive de mobile commerce. Te invit sa incerci gratuit platforma noastra si sa vezi cu ochii tai ce castigi cu o versiune mult imbunatatita a site-ului tau.

Cosmin Daraban