8 minute timp de citire

Daca te uiti putin mai atent in jur, vei vedea ca poti descoperi oriunde cateva lectii de marketing si business foarte bune.

Pana la urma, nu traim si vindem intr-o bula de ciment ci, contextual, totul este conectat.

Iar pentru ca tot se apropie sarbatorile – cu colinde, luminite, viroze si Mos Craciun – m-am gandit ca, pentru azi, sa iti pregatesc o lista cu 12 lectii de marketing pe care le poti invata de la omul in rosu.

Cel mai asteptat om al anului. Seful de la Polul Nord. Mos Craciun. Cum vrei sa ii spui. 🙂

1. Fii unul dintre cei care ofera, toata lumea ii iubeste

Cum arata propunerile tale de vanzare? Dar continutul? Dar USP-ul?

Vorbesti oamenilor despre ceea primesc ei daca aleg sa iti cumpere produsele sau le spui doar despre ceea ce trebuie sa dea (bani, timp, energie etc.)?

Urmeaza exemplul Mosului si vorbeste despre ceea ce au de castigat oamenii.

Surprinde-i prin generozitate (cadouri si servicii extra la comanda), loialitate (ofera puncte de fidelitate sau un program VIP) si recunoastere (redistribuie continutul lor postat in legatura cu produsele tale, ofera-le recompense pentru continutul generat de ei sau faptul ca te recomanda public si altora).

2. Livreaza la timp, atunci cand ai promis

Am mai crede in Mos Craciun daca n-ar veni intr-un an sau ar veni, candva, de Paste? Nu prea cred.

Cu totii stim ca reuseste sa faca magie intr-o singura noapte, livrand cadouri copiilor din intreaga lume.

lansare magazin online

Vrei sa iti deschizi un magazin online?

Descarca GRATIS ghidul oferit de Gomag

Afla cum sa faci primi pasi spre vanzarile online. Vezi ce inseamna un magazin online si cum poti sa incepi o afacere pe internet.

Dar daca darul lipseste de sub brad dupa ce l-ai asteptat un an, numarand zilele pana la noaptea cea mare… dezamagirea ar fi atat de mare incat credinta in el ar disparea sau ar incepe sa slabeasca.

In acelasi spirit, odata ce clientul comanda, ai grija sa ii livrezi coletul la data la care ai spus ca o sa o faci. Pentru ca altfel se pot intampla 3 lucruri: va refuza sa preia comanda, isi va cere banii inapoi si ii va avertiza si pe altii sa nu cumpere de la tine.

Sa nu mai vorbim de faptul ca nu va mai cumpara de la tine.

Stiu, stiu, cateodata nu e vina ta ca pachetul nu ajunge la timp. Insa daca stii ca s-ar putea sa fie intarzieri, anunta-ti clientii. Daca stii ca exista probleme cu firma de curierat, trimite-le clientilor un email si spune-le asta – o notificare e oricand mai buna decat sa dispari ca…. renul in ceata.

3. Angajeaza o echipa de oameni harnici, care sa te faca sa arati bine

Mosul primeste toata faima dar stim ca nu ar fi posibil sa faca totul fara echipa lui de spiridusi harnici si descurcareti.

Ei bine, poate asta ar fi un semnal pentru tine ca e timpul sa iti angajezi si tu niste spiridusi (pe cat posibil entuziasmati sa invete rapid, implicati si talentati).

Pont! Pana atunci te ajutam noi cu “Santa” GoBoti daca ai un magazin online pe Gomag. Le poti da lor de lucru si, ca niste spiridusi adevarati, vor lucra pentru tine 24/7, pe tot parcursul anului.

4. Invata-i pe clienti cum sa te trateze

Cu totii stim ca trebuie sa ii lasam Mosului un pahar cu lapte si biscuiti (sau bere si pizza, pentru cunoscatori) si cativa morcovi pentru reni.

Clientii tai stiu cum sa te trateze? Te urmaresc din proprie initiativa pe Social Media, te recomanda mai departe, iti ofera testimoniale?

Daca nu, s-ar putea sa nu ai o strategie foarte bine pusa la punct. Incepe sa comunici mai mult cu oamenii, sa le trimiti email-uri in care le ceri testimoniale, sa te urmareasca, sa genereze continut in legatura cu produsele tale etc.

5. Construieste-ti baza de date

Mos Craciun are o lista, pe care o verifica de doua ori. Majoritatea proprietarilor de afaceri online nu au nici macar o lista…

Si asta e un mare pacat, pentru ca aici se pierd multe oportunitati. Acum, nu spun sa faci o lista pe ascuns si sa incalci regulile GDPR, ci sa ai o strategie continua de obtinere a datelor de contact, cu consimtamantul utilizatorilor.

Am discutat despre tactici de lead generation de multe ori – ai chiar si un curs intreg in Academia+, noul program din Academia de eCommerce.

Atrage lead-urile oferind continut valoros si beneficii suplimentare, si vei vedea ca baza ta de date creste incet (asa cum trebuie sa fie).

gdpr-joke

6. Externalizeaza

In timp ce adevaratul Mos Craciun e, probabil, pe undeva prin Canare sau alte insule exotice, intins pe sezlong langa piscina poprie, munca lui e facuta de Mosii de prin mall-uri, de la gradinite si scoli si de mama & tata in fiecare casa.

Dar pentru a-i urma exemplul nu trebuie sa iti gasesti cateva dubluri, ci doar sa stabilesti ce poti si vrei sa faci singur, si ce externalizezi catre specialisti de marketing sau agentii.

Intotdeauna am fost pe principiul ca antreprenorii trebuie sa isi faca munca – aceea de a vinde – si nu sa se ocupe de absolut tot ceea ce inseamna business-ul lor. Pur si simplu nu ti-ar ajunge timpul sa te ocupi de toate.

Asadar, gaseste solutii care sa iti economiseasca timpul, externalizeaza ceea ce vrei sa fie facut de profesionisti iar tu concentreaza-te sa vinzi.

7. Califica-ti clientii

Ti-ai segmentat baza de date?

Dupa cum bine stii, Mos Craciun nu doar ca are o lista pe care o verifica de doua ori ci o si imparte in copiii cuminti si copiii obraznici. Si niciun copil nu vrea sa ajunga pe lista celor obraznici…

Ia exemplul Mosului si segmenteaza-ti lista cu adrese de email, in functie de mai multe tipuri de caracteristici ale clientilor si lead-urilor tale (creeaza cel putin un segment pentru clientii noi vs clientii existenti).

De aici, hotaraste ce ai de oferit pentru fiecare segment in parte (targeteaza-i cu campanii separate).

8. Organizeaza evenimente speciale

Mosul e expert in lansari. Nu ma crezi? Gandeste-te ce sentiment de anticipatie urias creeaza – copiii numara zilele pana la sosirea lui.

Poti urma acelasi exemplul atunci cand vrei sa faci o lansare – a magazinului online, a unui nou produs, o noua campanie. Ideea e sa investesti mai intai in brand, USP si beneficiile brandului si sa folosesti tactici de teasing pentru a crea entuziasm.

9. Limiteaza accesul

Mosul are treaba de facut, nu il poti contacta sau vedea oricand vrei. Tot ce poti face este sa ii trimiti o scrisoare (sau mai nou, un email) pe o adresa obscura de la Polul Nord.

Gandeste-te, le e prea usor oamenilor sa ajunga la tine – astfel incat tot amana decizia de cumparare?

Urgenteaza deciziile cu un cronometru, timp limita, stoc limita sau alt artificiu de marketing.

10. Fa-i pe ceilalti sa vorbeasca despre tine

Parintii nostri ne povestesc despre Mos Craciun (sau ne ameninta cand suntem putin obraznici ca s-ar putea sa nu mai primim niciun cadou).

Educatoarele, invatatorii si profesorii ne pregatesc cu poezii, cantece si serbari pentru primirea lui Mosu’.

Rafturile supermarket-urilor gem de atatea dulciuri, jucarii, beteala si globuri, si toate ne transmit magia Craciunului si sentimentul de speranta si caldura pe care il poate aduce doar aceasta sarbatoare.

La TV pornesc reclamele de Craciun, filmele si desenele animate pe care le urmarim cu sufletul la gura si pumnii stransi… oare il mai uita familia McCallister pe Kevin singur acasa si acum?!

Intreaga lume vorbeste pentru Mosu’ fara ca el sa mai fie nevoit sa vorbeasca in numele sau.

Ia-i exemplul si investeste cat de mult in brandul tau, in influenceri si o comunitate puternica in jurul afacerii tale.

11. Fa-ti un brand personal si alege un costum

La ce te gandesti cand spun Mos Craciun? Barba alba, haina rosie si un sac burdusit in spate, nu-i asa?

Tu ai o “uniforma” pentru brandul tau? Ai culori distinctive, un stil propriu de a comunica, inclusiv prin descrierile de produs si reclamele PPC? Le e usor oamenilor sa isi dea seama ca tu esti in spatele unei reclame, postari sau email… sau nu stiu cine esti?

Investeste in brand si in brandul personal pentru a fi mai usor de recunoscut in avalansa de firme si companii ce apar zi de zi.

12. Construieste un business care sa iti ofere timp liber

Cu toata echipa de spiridusi si atatea clone ale sale in intreaga lume, Mos Craciun lucreaza cu adevarat doar cateva zile pe an.

Pana si verificarea listei se face de catre parinti, asadar in restul de 363 de zile, Mosu’ poate sa se prajeasca linistit la soare sau sa sforaie in fotoliul lui moale in timp ce Doamna Craciun se gandeste ce cadou sa ii faca.

Vezi tu, lectii de marketing si business sunt peste tot… conteaza sa iti deschizi ochii si sa le observi.

Ai si alte idei de marketing de la Mos Craciun? Hai sa povestim in comentarii! 🙂

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
18 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 600 de magazine online din nise diferite.

[i]
[i]
[index]
[index]