8 minute timp de citire

Intr-un peisaj atat de competititv cum este piata de eCommerce, experienta practica si gestionarea bugetelor ar trebui sa fie principalele abilitati ale fiecarui antreprenor. Acestea sunt si mai importante pentru proprietarii de mici afaceri, majoritatea functionand pe baza unui buget limitat.

Planificarea si gestionarea bugetului este cu atat mai necesara daca afacerea ta a fost lansata cu ajutor financiar din exterior, de exemplu, un credit de la banca, deoarece in aceasta situatie este esential sa cheltuiesti inteligent, astfel incat sa obtii profit si sa iti platesti ratele.

Ideea e ca fara un plan, nu mai ai control asupra bugetului tau, nu esti constient cand si cat poti sa cheltui si cand nu iar afacerea ta poate disparea la fel cum au facut-o atatea altele.

In articolul de astazi vom discuta tocmai despre problema planificarii bugetului pentru micile afaceri si, daca te regasesti in aceasta pozitie, te voi ajuta oferindu-ti 6 ponturi utile de urmat in planul de gestionare a finantelor tale.

1. Fa-ti un plan pentru bugetul tau si revizuieste-l in permanenta

Majoritatea micilor afaceri depind de fluxul de numerar. Iar crearea unui plan de gestionare a buget pentru afacerea ta te va ajuta sa il controlezi, in special cheltuielile. De asemenea, te asigura ca viitoarele investitii sunt fondate si contribuie la indeplinirea obiectivelor de business.

In principiu, planul bugetului te va ghida astfel incat sa cheltui banii eficient dar cuprinde si canale prin care sa intri in contact cu viitori posibili investitori.

Insa trebuie sa intelegi un lucru. Bugetul tau nu este static sau consistent – se va schimba mereu in functie de profitul pe care il castigi din vanzarea produselor/serviciilor si in functie de ritmul in care afacerea creste.

Prin urmare, iti recomand sa verifici si sa revizuiesti bugetul in permanenta, lunar si anual, pentru a obtine o imagine mai clara asupra nevoilor si posibilitatilor tale.

Daca faci aceasta verificare regulat, in orice moment, vei stii cum sa iei decizii financiare controlate, vei stii cat poti sa cheltui in raport cu cat castigi. De exemplu, pentru a face o previziune asupra castigurilor din acest an sau pentru aceasta perioada, ia in considerare trendurile pietei din anul anterior. In momentul in care intelegi nevoile legate de buget ale business-ului tau, vei fi capabil sa economisesti pentru un fond de urgenta sau pentru cheltuieli neprevazute.

plan buget

super gomag

Vrei sa iti deschizi un magazin online?

Descopera cum iti gasesti produsul vedeta

Primesti acces la video-ul in care iti arat cum sa iti alegi cel mai bun produs in magazin! Vrei?

2. Defineste si intelege-ti riscurile

Orice actiune legata de afacerea ta presupune anumite riscuri. Si aceste riscuri au mereu un potential impact financiar asupra firmei tale. Din postura de proprietar de mica afacere, trebuie sa fii constient de riscuri, atat pe termen lung, cat si pe termen scurt, pentru a planifica bugetul eficient.

De exemplu, un risc poate fi determinat de schimbarea permanenta a comportamentului de cumparare al clientilor in functie de trendurile pietei. Sau poate fi vorba de modificarile legate legate de salariu minim/mediu pe economie si conditiile de lucru. Sau poate te bazezi in mare parte pe angajati sezonieri.

Toate aceste situatii prezinta riscuri ce ameninta productivitatea si functionarea afacerii insa, daca esti constient de ele, te poti delimita de alti competitori de pe piata, prin simplul fapt ca ti-ai facut un plan complet ce include cheltuielile urgente neprevazute, asigurarile etc.

3. Supraestimeaza orice cheltuiala

Fiecare client e diferit. Fiecare partener de afaceri e diferit. Fiecare angajat e diferit. Prin urmare, investitia pe care trebuie sa o faci pentru a atinge un obiectiv legat de o alta persoana, este diferita.

Banuiesc ca esti constient deja, clientii tai nu iti cumpara produsele dupa acelasi tipar si nu se afla toti in acelasi stadiu de cumparare in momentul in care iau decizia de achizitie. Nu toti vor cauta produsul tau in Google, vor da click pe rezultatul organic, vor adauga produsul in cos si vor finaliza comanda. Unul poate va da click pe reclama platita cu AdWords, va ajunge in landing page, va adauga produsul in cos si va pleca, abandonand cosul. Si poate se va intoarce sa finalizeze comanda dupa ce il targetezi cu remarketing.

Sau poate nu va cumpara deloc, desi investesti mult in reclame platite cu AdWords sau Facebook Ads. Astfel de lucruri se intampla in online, la fel ca si in comertul fizic, si e normal. Nu poti sa ii convingi pe toti ca le meriti banii sau aprecierea.

Cert e ca, in momentul in care stabilesti bugetul pentru intreaga afacere sau delimitezi un anumit procent pentru actiunile de marketing, trebuie sa analizezi piata si audienta targetata, si sa fii constient ca investitia ta presupune si un anumit volum de actiuni fara rezultatele dorite.

4. Planifica din timp si cu grija orice achizitie de mari dimensiuni

Fiecare business se poate confrunta cu cheltuieli de anvergura, pe nepusa masa. Poate te ocupi singur de livrarea produselor in imprejurimile locatiei tale si, cand ti-e lumea mai draga, planetarele masinii se duc pe apa sambetei. Deoarece ai nevoie de masina pentru a-ti respecta termenele de livrare promise clientilor, clar, va trebui sa faci o cheltuiala destul de mare cu reparatiile.

Sau, de exemplu, pentru a eficientiza munca angajatilor si a obtine un randament ridicat, este nevoie sa investesti intr-un program sau aplicatie destul de scumpa.

Ei, in momentul in care ai planuit din timp un buget pentru astfel de investitii mari, voite sau nu, vei fi capabil sa mentii controlul asupra bugetului si sa treci peste probleme fara a fi prea afectat din punct de vedere financiar.

Cum sa planuiesti din timp? Tine cont de specificul afacerii tale si de factorii externi care s-ar putea modifica oricand. Din moment ce stii ca folosesti masini personale pentru a face livrari, trebuie sa fii constient ca acestea nu vor functiona perfect la nesfarsit si exista posibilitatea sa apara probleme. Asa ca pune deoparte un fond care sa acopere nevoile legate de acest aspect.

Iar inainte de a face orice achizitie mare, acorda-ti timp pentru a o analiza pe toate partile, cu avantaje si dezavantaje, pentru a planifica investitia si, daca ai posibilitatea, pentru a o testa. De exemplu, daca vrei sa cumperi un soft sau sa alegi o platforma, profita de faptul ca majoritatea iti ofera posibilitatea sa testezi serviciile gratuit pentru o perioada limitata.

planifica achizitii

5. Fii atent la ciclul de vanzare

Aproape toate afacerile sunt afectate de sezonalitate. Acesta este un fenomen complet natural, deoarece nevoile pietei se schimba in functie de trenduri, sunt impulsionate de ocazii speciale cum ar fi sarbatorile si, de obicei, vanzarile scad mai mult sau mai putin, dupa trecerea acestor evenimente.

Daca mica ta afacere este afectata de sezonalitate (sa zicem ca vinzi termopane; e normal ca oamenii sa le cumpere/monteze vara, nu in plina iarna), ai grija sa planuiesti din timp cheltuielile pentru aceasta perioada “moarta” si sa le gestionezi conform planului. Pana la urma, nu e un capat de lume si poti profita de aceste perioade pentru a crea un plan de promovare si vanzari pentru perioadele profitabile.

Iar daca iti cunosti temeinic ciclul de vanzare, poti sa castigi si in aceste perioade. Chiar daca nu obtii foarte multe vanzari, te poti promova intens astfel incat sa pregatesti audienta si sa ii mentii interesul viu pana in momentul in care sezonul li se pare potrivit sa iti cumpere produsele/serviciile.

Citeste si: 365 zile de eCommerce: Despre sezonalitatea produselor

6. Tine minte ca timpul inseamna bani

Una dintre cele mai mari greseli pe care le fac proprietarii de mici afaceri este ca nu stiu sa isi pretuiasca timpul corect. Si uita sa il puna la socoteala in planificarea bugetului.

Insa timpul costa bani, fie ca este vorba de timpul tau personal sau de timpul altor oameni pe care ii angajezi sa munceasca pentru tine.

Cea mai grava problema este legata de respectarea deadline-urilor. Si aici o sa iti dau chiar un exemplu de problema cu care se confrunta in general agentiile, precum este SilkWeb, de marketing, web design, programare sau orice altceva.

Ei, in aceasta relatie, are loc un schimb constant de email-uri intre agentie si client. Problemele apar in momentul in care cele doua parti seteaza un deadline insa acesta nu este respectat deoarece… cineva nu raspunde la mail-uri la timp. Nu invinovatesc pe nimeni in mod special, deoarece aceasta lipsa de feedback poate veni fie din partea agentiei, fie din partea clientului.

Cel mai trist e ca ambele pierd deoarece timpul risipit inseamna bani. E vorba de timpul clientului (acesta ar fi putut incepe sa castige profit, vanzari etc. mai rapid) si e vorba de timpul echipei care munceste la proiect (in asteptarea feedback-ului, se va concentra pe alte proiecte iar in momentul in care revine la acesta, gradul de productivitate este mai scazut).

Ce trebuie sa intelegi de aici? Nu uita de valoarea timpului tau si al oamenilor cu care muncesti. Cu cat il gestionezi mai eficient, cu atat ai mai multe sanse sa iti atingi obiectivele si asta, rapid.

Citeste si: 10 Sfaturi De Organizare A Timpului Pentru Manageri

Stiu ca e greu sa realizezi un plan coerent si sa gestionezi bugetul, mai ales daca esti la inceput sau nu ai suficienta experienta in business. Insa planul pentru alocarea unui buget limitat este vital pentru micile afaceri, tinand cont de faptul ca 80% dintre acestea esueaza in primele 18 luni de existenta tocmai din cauza lipsei de gestiune a capitalului financiar (Forbes).

Daca stii clar de la inceput care este bugetul tau, cat esti dispus sa cheltuiesti si pe ce, cum obtii mai multe fonduri si ai un plan pentru cheltuielile neprevazute, iti sporesti sansele sa nu te numeri intre cei 80% de mai sus.

In final, daca simti ca nu te descurci cum trebuie in planificarea si gestionarea bugetului tau, sfatul meu este sa externalizezi aceasta sarcina. Exista o multime de consultanti care te pot ajuta sa nu iti risipesti banii degeaba si sa faci investitii eficient, cu rezultatele dorite.

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
Pasionat de antreprenoriat si ecommerce, am inceput activitatea online in anul 2000.
Cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Impreuna cu echipa am ajutat sa creasca peste 1500 de companii.

[i]
[i]
[index]
[index]