E interesant sa analizam putin perspectivele romanilor asupra antreprenoriatului.
Priviti din afara, proprietarii de afaceri fie par ceva patroni cu nspe mofturi si simptome serioase de micro-management, setati sa le faca viata grea angajatilor si sa vanda mereu prea scump clientilor, fie sunt oameni carora nu le ajungi cu prajina la nas, si pe care ii vezi mereu in masini de lux sau vacante scumpe.
Oameni care se invart in alte cercuri decat cele pamantesti.
Insa chiar si o simpla cautare pe orice motor sau retea sociala iti va spune ca realitatea e altfel. Sau privind in jur, stii si tu pe cineva care e antreprenor.
Cele mai multe povesti de succes pornesc din esec, lipsuri si o tenacitate extraordinara de a continua scrasnind din dinti, cu plasturi pe calcaie.
Toata lumea vorbeste despre profit, scalare, venituri recurente, AI, diversificare de canale, sisteme, procese si alte cuvinte fancy care suna bine in prezentari.
Dar adevarul este ca profitul – acela real, net, constant – vine din chestii vechi de cand lumea, uneori ajutate de artificii nou-nascute din evolutia tehnologiei si a asteptarilor clientilor.
Asa ca, pentru azi am pregatit dintre acestea 5 reguli epice care te vor ajuta sa ai o afacere durabila si profitabila, fara abureli sau povesti cu unicorni – ci lucruri care intr-adevar functioneaza.
Cuprins Reguli pentru a construi si consolida o afacere profitabila
- Liderul seteaza tonul si viziunea lui devine busola spre succes
- Castiga dreptul de a vinde – de la imbold, la incredere
- Momentul de tensiune maxima si promisiunea transformarii – ce stii despre clientii tai
- Reteta CRO: optimizeaza ce ai, inainte sa pierzi totul pe nou, nou, nou
- Rolul tehnologiei si pilonii de sustinere ai unei afaceri durabile
1. Liderul seteaza tonul si viziunea lui devine busola spre succes
Probabil ai vazut diverse comparatii in industrie. Una e ca echipa unei afaceri e motorul acesteia. Si e foarte probabil sa fie adevarat.
Dar un motor nu functioneaza fara combustibil. Cine joaca rolul acestuia? Liderul.
Pana la urma, fara combustibil tot ce poate face o masina e sa stea pe dreapta sau sa adune praf intr-un garaj. Problema e atunci cand masina merge stas, dar adaugi combustibil prost – nu te mira ca incepe sa fumege.
Liderul e persoana care seteaza ritmul, standardele, asteptarile, comunicarea si modul in care se iau deciziile.

Daca acesta e pierdut in propriile ganduri, seteaza obiective dupa cum s-a trezit dimineata si schimba directia mai des decat schimba influencerii filtrele pe IG… echipa nu merge nicaieri.
Pentru ca nimeni nu poate merge corect dupa o busola care se invarte haotic.
Pe de alta parte, leadership-ul nu inseamna sa stii tot, ci sa stii unde te duci.
Cand oamenii stiu ce faci, de ce o faci si ce astepti de la ei, devin mai rapizi, mai buni si mai responsabili. Pe de alta parte, daca tu esti confuz, toata lumea devine dependenta de validare.
Profitul se naste dintr-un ritm operational – haosul e romantic doar pe BookTok.
Pe scurt, ce ai de facut?
- Stabileste la sange misiunea si viziunea ta ca antreprenor pentru afacerea pe care o conduci.
- Include-le in UVP – propunerea unica de valoare a afacerii, ce te diferentiaza de ceilalti jucatori din piata.
- Lucreaza constant cu obiective, de la cele saptamanale, la cele pe 6 luni, 1 an si 3 ani. Trebuie sa stii constant in ce punct te afli pe linia catre obiectivele setate – doar asa poti ajusta pentru a te asigura ca le si atingi.
- Include echipa in aceste procese si asigura-te ca au toate informatiile necesare pentru a-si indeplini task-urile aliniat la obiectivele setate.
Citeste si: Cele 10 principii pentru magazinele online ale viitorului
2. Castiga dreptul de a vinde – de la imbold, la incredere
Acum vreo 6 ani am filmat un video explicativ in piata de alimente din Baia Mare despre campaniile de marketing in weekend. Nu despre asta vreau sa vorbesc neaparat, ci sa facem un mic exercitiu de imaginatie legat de piata in sine.
Inchipuie-ti: 27 de tarabe la rand care vand aceleasi rosii, ardei, castraveti si fasole pastai. Unde te duci, de la cine cumperi?
Exact asa stau lucrurile si in eCommerce. In majoritatea niselor, avem zeci de magazine care daca nu vand aceleasi produse, sunt cel putin similare.
Adresandu-se catre un portofel cu un buget limitat, in general vanzatorii striga acelasi lucru: discount, oferta, livrare rapida, stoc limitat.
Secretul? Oamenii nu vor sa li se vanda. Vor sa cumpere, in schimb, doar atunci cand simt ca alegerea e a lor, nu a ta.

Asa ca, si de e vorba de o piata cu 25 de tarabe de rosii una dupa alta, sau internetul cu sute de magazine de produse pentru casa, clientul nu merge la cel care striga cel mai tare.
Merge la cel care pare ca stie ce face (prin autoritate, dovezi sociale, word of mouth), ca vrea sa il ajute (reciprocitate, favorabilitate etc.) si nu il trateaza ca pe un simplu portofel din care doar sa smulga bani (remarketing agresiv, lipsa follow-up, intreruperi in fluxul de experienta la contactul cu brandul).
A castiga dreptul de a vinde inseamna:
- Sa iti cunosti clientii.
- Sa ii intelegi.
- Sa ii educi.
- Sa le explici clar ce au de castigat si de pierdut.
- Sa ii ajuti sa ia o decizie buna.
- Sa le arati ca esti acolo si dupa ce le-ai luat banii.
Credibilitatea ta ca brand si ca furnizor de solutii pentru problemele cu care se confrunta bate orice super buget, combinat cu reduceri de 90%.
Citeste si: 6 Reguli de marketing din scoala veche, care valoreaza milioane
3. Momentul de tensiune maxima si promisiunea transformarii – ce stii despre clientii tai
Cea mai mare minciuna despre clienti e ca acestia nu stiu ce vor. Oh, ba stiu foarte bine.
Doar ca nu iti spun tie.
General vorbind, exista doua scantei ce declanseaza decizia de cumparare: indepartarea de durere sau apropierea de placere. Cel mai sigur functioneaza primul scenariu, dar cu o conditie.
Vezi tu, clientii au un moment in care problema lor explodeaza, numit momentul de tensiune maxima. Acolo iau decizii, pentru ca simt o emotie declansatoare: frustrare, nevoie, graba sau rusine.
Imagineaza-ti: momentul in care realizeaza ca e ziua cuiva MAINE (cadouri), sau momentul in care sapa in dulapuri, casa e vraiste si, oricat de cliseic ar suna, “nu am cu ce sa ma imbrac” (fashion), sau momentul in care iaar s-a rupt incarcatorul (accesorii gsm).
Arta vanzarii e sa conectezi acest moment de tensiune maxima cu promisiunea transformarii.

Adica, pe aceasta formula: stim exact ce simti acum si uite cum te vom face sa te simti MAI BINE in 3-24 de ore.
Cand majoritatea oamenilor cumpara ca sa scape de ceva (gen, gura soacrei) sau sa obtina ceva (liniste sufleteasca 🙂 ), vanzarea e simpla psihologie aplicata.
Foloseste si tu aceste principii pentru a-ti castiga dreptul de a vinde, prin intelegerea clientilor (avatare de client, segmente si customer journey) si aplicarea lor in campaniile tale (marketing, achizitie clienti, fidelizare etc.).
Citeste si: Cum te promovezi in Social Media pe baza avatarelor de client
4. Reteta CRO: optimizeaza ce ai, inainte sa pierzi totul pe nou, nou, nou
CRO e procesul prin care scoti bani reali din traficul pe care deja il platesti.
Teoretic, gandeste-te la magazinul tau ca la o palnie sau un funnel (hello, GoFunnel) – iar apa ce ar trebui sa se scurga inauntru pentru a umple sticla e traficul pe care il atragi pentru a umple conturile firmei.
Cand investesti doar in trafic fara sa te uiti ce se intampla in site, funnel-ul tau s-ar putea transforma intr-o strecuratoare pe un recipient cu gatul prea ingust.
Pana la urma, site-ul tau poate parea perfectiunea intruchipata in ochii tai… dar sa frustreze clientii din prima secunda.
Toata treaba e simpla (dar trebuie sa o faci consecvent):
- Vezi unde se blocheaza oamenii.
- Vezi ce ii incurca.
- Vezi ce ignora in magazin.
- Vezi ce nu inteleg.
- Vezi ce privesc si unde nu ajung nici macar cu privirea.
- Apoi testezi, corectezi, testezi iar si rafinezi in timp.

ABC-ul optimizarii incepe de la A/B teste, chestionare, funnel analysis, heatmaps, sceen recordings, sondaje si date – iar vestea buna e ca ai multiple instrumente intr-unul singur cu Gomag Insights.
Incepe de la analiza datelor din rapoartele existente, din platforma si Analytics sau ce alte soft-uri folosesti, prioritizeaza task-urile pe cat de urgente si importante sunt, si testeaza. Incepe de la 1 singur lucru, iar in timp tot ce e optimizat te va ajuta sa iti multiplici profitul.
Nu arunca incontinuu bani pe nou, nou, nou, cand vechiul, ajustat corect, poate produce bani cu nemiluita.
Citeste si: De la primul click, la clientul tau pentru totdeauna: UX si CRO in magazin
5. Rolul tehnologiei si pilonii de sustinere ai unei afaceri durabile
Cand strategia e meseriasul ce iti face afacerea sa functioneze, tehnologia e pur si simplu surubelnita din mana lui.
Vezi tu, in Romania, prea multe business-uri confunda tehnologia cu salvarea. Am intalnit n oameni care au gandit asa: daca schimb platforma, gata, explodeaza vanzarile.
Adevarul e ca platforma, in sine, nu iti aduce clienti – iti permite sa NU II PIERZI.
Tehnologia, indiferent ca e vorba de platforma de eCommerce, tool-uri AI sau soft-uri de marketing, trebuie sa indeplineasca 3 roluri clare:
- Sa iti dea date corecte, nu vise.
- Sa automatizeze ce consuma timp si nervi.
- Sa faca viata mai usoara, atat a ta si a echipei tale in backend, cat si a clientilor, in frontend.
Dincolo de tool-uri, o afacere durabila sta, in mod real, pe 4 piloni de baza:

a. Procese clare si repetabile – stii si tu, cand faci odata ceva bine, e noroc. Daca o faci de 10 ori, e proces si deja are reguli bine stabilite.
b. O echipa aliniata, nu doar motivata – motivatia dureaza 3 zile, alinierea la viziunea brandului dureaza ani. Trage tu concluzia.
c. Cashflow bine pus la punct – nici nu cred ca trebuie sa intru in detalii, daca nu stii unde si cand ti se duc / vin banii, e jale.
d. Experienta clientului – uneori produsele te ajuta sa faci diferenta, dar in majoritatea cazurilor experienta si retentia clientului sunt mai profitabile decat orice reclama.
Citeste si: Viitorul comertului fizic: cum iti reimaginezi magazinul pentru consumatorii digitali
Cele 5 reguli epice mentionate azi sunt, desigur, lucruri vechi si bine stiute.
Unele au primit aici nume noi, dar, instinctiv, antreprenorii cu ceva experienta stiu cat de mult conteaza.
Incepand de la varful piramidei – leadership, pana la fundatia acesteia – pilonii de baza ai unei afaceri, cu strategia potrivita succesul afacerii tale poate sa se intample in mod controlat, nu e o loterie.
PS. Cauti tehnologia potrivita care sa te ajute sa formezi si sa cresti o afacere profitabila? Incearca Gomag!
Ai libertate 15 zile intregi sa testezi platforma, sa vezi cum functioneaza pentru tine, iar odata ce alegi abonamentul preferat si mergi live, te ajutam pas cu pas sa iti transformi magazinul intr-un magnet de clienti.
Incepe acum!
- 5 reguli epice pentru a construi si consolida o afacere profitabila - noiembrie 18, 2025
- [Ghid] Migrare magazin in platforma Gomag: te ajutam sa faci tranzitia fara pierderi! - noiembrie 11, 2025
- Viitorul comertului fizic: cum iti reimaginezi magazinul pentru consumatorii digitali - noiembrie 4, 2025
