11 minute timp de citire

Transportul gratuit se numara printre principalele beneficii cautate de consumatorii romani in magazinele online existente, conform studiului realizat de GPeC si colaboratorii pe piata romaneasca de eCommerce din Romania, 2015.

E clar ca strategia de livrare este un aspect important pentru orice retailer online. Pana la urma, oamenii cauta produse cat mai ieftine si nu le place sa astepte prea mult timp pentru a intra in posesia lor, in special daca au mai platit si un cost suplimentar pentru transport.

Pretentiile clientilor au evoluat la fel de mult precum au evoluat si posibilitatile de indeplinire a acestora de catre magazinele online. Acum e perfect normal sa oferi livrare gratuita, livrare in maxim 24 ore sau pana a doua zi, preturi reduse pentru livrare etc. Si chiar daca ti se pare ca acestea sunt profitabile doar pentru clientul final, exista numeroase beneficii care iti revin tie, in postura de proprietar de afacere online.

Astazi am pregatit un articol care te va invata cum sa oferi transport gratuit si sa castigi mai multi bani. Iti voi arata cum sa iti transformi strategia de livrare pentru a satisface pretentiile clientilor, a imbunatati experienta de interactionare cu magazinul tau si a-i determina sa cheltuie mai mult in site.

I. De ce ar trebui sa oferi transport gratuit?

In primul rand, ar trebui sa tii cont de faptul ca lipsa transportului gratuit sau costurile aditionale pentru livrare se numara printre principalele motive pentru care oamenii abandoneaza cosul de cumparaturi in site.

E clar, livrarea gratuita presupune anumite costuri pentru retaileri – printre care te numeri si tu. Insa pe langa acestea, exista numeroase beneficii de care poti profita daca abordezi aceasta strategie. Haide sa le luam pe rand.

1. Iti cresti vanzarile si, implicit, profitul

Oamenii isi doresc livrare gratuita. E adevarat ca sunt dispusi sa plateasca in plus daca au nevoie de produsele comandate mai repede (de exemplu, daca este vorba de un cadou comandat in ultima clipa). Dar daca nu e o situatie speciala, se gandesc de doua ori inainte de a finaliza comanda. Si daca nu simt nevoia neaparata de a cumpara, li se pare normal sa abandoneze cosul.

Exista numeroase studii ce demonstreaza impactul livrarii gratuite asupra profitului si a vanzarilor:

  • In 2014, Stitch Lab a descoperit ca retailerii care asigura transport gratuit pe tot parcursul anului, au inregistrat o crestere a profitului de 10%.
  • Tot in 2014, Red Door Interactive a realizat un studiu de caz pentru un magazin online care comercializeaza dispozitive anti-imbatranire pentru femei si care a introdus transportul gratuit. Rezultatul? Comenzile site-ului au crescut cu 90%.
  • Conform unui studiu Wharton School, oamenii au tendinta sa cumpere cu 30% mai mult la fiecare comanda daca site-ul le ofera livrare gratuita.

2. Cresti volumul mediu al cosului de cumparaturi

Poate folosesti deja aceasta metoda dar, daca nu, spune-mi cat de des ai vazut aceasta afirmatie intr-un magazin online: “La cumparaturi de peste 150 de lei te bucuri de transport gratuit” sau alte variatii. Clientii sunt extrem de sensibili la aceste cuvinte. E ca un joc intre tine si client, din care toata lumea iese fericita. Nu mai trebuie sa plateasca livrarea iar tu vinzi un numar mai mare de produse.

3. Iti fidelizezi clientii

Probabil ai observat ca majoritatea clientilor se ghideaza dupa pret si beneficii pentru a lua decizia de cumparare. Chiar daca nu oferi un alt tip de discount, faptul ca asiguri livrare gratuita este un motiv puternic pentru a cumpara din site-ul tau.

super gomag

Vrei sa iti deschizi un magazin online?

Descopera cum iti gasesti produsul vedeta

Primesti acces la video-ul in care iti arat cum sa iti alegi cel mai bun produs in magazin! Vrei?

Un client care a avut o experienta placuta la prima comanda si care stie ca oferta ta include transport gratuit, are mai multe sanse sa se intoarca in site pentru o a doua comanda.

4. Competitivitatea pe piata

Uneori, livrarea gratuita este necesara pentru a crea o oferta competitiva pe piata. Probabil stii si tu ca firmele concurente sunt din ce in ce mai agresive si se folosesc de o multime de tactici pentru a atrage atentia clientilor si a-i determina sa treaca la actiune.

In aceste conditii, pentru a ramane o optiune importanta pe piata trebuie sa oferi exact ceea ce au nevoie clientii. Transport gratuit, discount-uri, produse mai calitative, personalizare etc.

livrare pentruanimale

sursa: captura de ecran Pentruanimale.ro

 

Citeste si: Ecommerce Romania 2015: Achizitii Online In Valoare De 1.4 Miliarde De Euro

II. Care sunt costurile transportului gratuit?

Marja de profit

Cel mai important si vizibil cost care vine la pachet cu livrarea gratuita este afectarea marjei de profit din moment ce iti atribui taxele de transport. Ce e important sa intelegi: chiar daca clientul vede ca are transport gratuit, tu esti constient ca nimic nu e gratis. Pregateste-ti din timp strategia, luand in calcul cresterea preturilor, impunerea unui volum minim pentru cosul de produse sau alte tactici pe care ti le voi prezenta mai jos.

Programare si marketing

In functie de oferta de livrare, trebuie sa ai in vedere timpul alocat echipei de programare pentru ca aceasta sa functioneze corect in site. Aici am o veste buna: daca ai o afacere online pe platforma Silkmart, in panoul de administrare ai incluse direct optiuni intuitive prin care poti seta de unul singur reguli de aplicare a transportului gratuit/la pret redus. Prin urmare, poti sterge acest cost de pe lista 🙂 .

In ceea ce priveste costurile de marketing, e nevoie sa cresti vizibilitatea ofertei tale. Aici poti sa folosesti Google AdWords, facebook Ads sau alte instrumente de promovare online dar sa fii atent si la costurile de design.

ads mancare pisici

Stimulent inutil

Esti constient ca oamenii care au nevoie neaparata de produsele tale cumpara si fara acest stimulent. Prin urmare, nu ai nicio modalitate de a afla cat profit pierzi prin acordarea acestui instrument oamenilor hotarati sa cumpere, indiferent de conditii. Analizeaza cu atentie situatia actuala, volumul de vanzari si profit pentru a observa daca e nevoie, intr-adevar, sa oferi transport gratuit.

III. La ce sa fii atent atunci cand asiguri transport gratuit?

  • Atentie la marja de profit

Ia in calcul specificul produselor tale. Unele au o marja de profit mai mare, altele mai mica. Daca vinzi multe tipuri de produse, cu preturi extrem de variate, ai grija la marja de profit a fiecaruia. Si tine minte ca nu e nevoie sa asiguri livrare pentru absolut toate produsele tale.

  • Atentie la caracteristicile produsului

Probabil stii ca firmele de curierat impun costuri in functie de diferite criterii, printre care se numara si greutatea produselor. Un produs greu, cu un volum mare, este mai scump de livrat decat unul mic si usor.

  • Atentie la situatia comenzilor

Daca vrei sa cresti volumul de produse la o comanda, ofera transport gratuit pentru clientii care cumpara peste o anumita limita. Daca volumul mediu al cosului de cumparaturi este 100 RON, de exemplu, impune o limita minima de 150 RON pentru ca oamenii sa profite de transport gratuit.

  • Atentie la Buyer Persona

De unde sunt clientii tai? Daca depozitul tau se afla in Bucuresti, este mai profitabil sa oferi transport gratuit pentru zona respectiva sau sa impui un volum mai mic pentru cosul de cumparaturi in timp ce, pentru restul tarii sa cresti limita minima.

De asemenea, daca livrezi si international, ia in calcul costurile mai mari de transport. Creeaza o oferta pentru fiecare client, in functie de localizarea sa geografica.

transport autohut.ro

IV. 10 Moduri in care poti oferi transport gratuit in magazinul tau online

Mai jos, am selectat cele mai comune modalitati prin care poti oferi transport gratuit fara a-ti afecta marja de profit si a castiga mai mult.

1. Transport gratuit pentru orice, oriunde

Unii retaileri asigura livrare gratuita pentru toate comenzile, fara a tine cont de produsele incluse sau volumul cosului. Un exemplu cunoscut in Romania este libraria online Libris.ro care, din 2013, ofera transport gratuit prin curier, la orice comanda si oriunde in tara.

In acest caz, exista insa anumite reguli care reglementeaza metodele de livrare. Luand cazul Libris, comanda prin Posta Romana este gratuita doar daca volumul comenzii depaseste 150 RON si se aplica diferite taxe pentru comenzile in strainatate.

2. Transport gratuit pentru un anumit volum al cosului de cumparaturi

Comparativ cu metoda descrisa anterior, impunerea unui volum pentru cosul de cumparaturi este o masura mult mai profitabila. Practic, in acel fel cresti numarul de produse comandate, profitul si reduci riscurile.

3. Transport gratuit pentru anumite produse

Daca vinzi o gama larga de produse cu diferite marje de profit, e normal sa oferi transport gratuit doar pentru produsele cu cele mai ridicate marje. Aici trebuie sa fii foarte atent pentru ca potentialul client sa nu confunde lucrurile si sa creada ca asiguri transportul pentru orice produs. Afiseaza un regulament clar si marcheaza in site produsele care intra in oferta.

4. Transport gratuit in anumite perioade din an

Nu trebuie sa oferi livrare gratuita pe tot parcursul anului. Poti sa profiti de sezonalitate, de perioadele din an in care oamenii cumpara mai mult si se asteapta sa primeasca transport gratuit. Sarbatorile de iarna, cele de primavara, Valentine’s Day, 1 si 8 Martie sunt perioade in care competitia este mult mai agresiva dar si cele mai potrivite momente pentru a oferi livrare gratis.

Pentru a maximiza impactul asupra publicului tinta, apeleaza la tehnici de urgentare a actiunii. Afiseaza un cronometru care sa contorizeze timpul ramas pana la expirarea ofertei, trimite email-uri catre baza de clienti pentru a-i anunta ca urmeaza un interval de timp limitat pentru a profita de transport gratuit etc.

5. Transport gratuit pentru anumite locatii

Dupa cum am mentionat mai sus, in functie de localizarea depozitului tau, ofera transport gratuit pentru clientii aflati intr-o zona apropiata sau creeaza reguli speciale. Impune limite diferite pentru volumul cosului de cumparaturi in functie de localizarea clientilor.

6. Program de fidelizare a clientilor

Acest tip de oferta te poate ajuta sa iti fidelizezi clientii pe termen lung. De exemplu, dupa ce clientul face o prima comanda trimite-i un email in care il anunti ca se poate bucura la urmatoarele comenzi de transport gratuit, discount-uri sau alte beneficii.

7. Transport gratuit pentru apartenenta la comunitate

Ia exemplul Amazon, cu programul Amazon Prime. Pentru o anumita suma platita anual, asigura membrilor beneficii aditionale pentru fiecare comanda: transport gratuit, livrare intr-un timp mai scurt, discount-uri, acces la produse premium, preturi preferentiale etc.

8. Transportul gratuit si cresterea preturilor

Multi retaileri aleg sa includa pretul de livrare in pretul produsului si apoi sa transmita clientilor ca ofera transport gratuit. Pana la urma nu e nimic gresit, atata timp cat pretul nu creste exagerat. Posibil ca unii potentiali clienti sa isi dea seama de ce se intampla dar cel mai sigur, aceasta noutate va atrage mai mult trafic in site si ii va determina pe multi sa converteasca.

9. Transport gratuit pentru retururi

E normal pentru retailerii ce activeaza in nisa fashion (imbracaminte, incaltaminte) sa se confrunte cu o rata mare a retururilor. Marimile produselor si modul in care arata acestea pe fiecare client difera si, uneori, nici clientii nu stiu de la inceput ce li se potriveste. Asadar, daca activezi intr-o astfel de nisa, ofera transport gratuit pentru retur. Prima comanda va fi perceputa drept un test, o ocazie de a proba articolul cumparat iar clientul va comanda in final produsul potrivit.

10. Transport gratuit pentru pachete de produse

E ocazia potrivita sa creezi pachete de produse in care sa incluzi produse cu preturi variate. Astfel, pentru client, suma totala va fi mult mai mica decat cea platita daca produsele ar fi cumparate separat. Include in pachet pretul transportului si promoveaza produsele cu livrare gratuita. Totusi, in acest caz e posibil sa descurajezi comenzile mai mici facute de cei care vor sa cumpere produse de dimensiuni sau in cantitati mai mici.

Citeste si: Mic Ghid Pentru Strategia De Livrare

Pentru a descoperi strategia potrivita de transport gratuit pentru site-ul tau eCommerce iti recomand sa testezi mai intai tacticile cu A/B Testing. Cel mai important lucru, la inceput, este sa iti analizezi situatia si sa vezi locurile unde poti taia din costuri.

De exemplu, daca livrezi dintr-un depozit personal, negociaza costurile livrarii cu firmele de curierat alese. Iar daca vrei sa minimizezi costurile si sa comunici mai bine cu clientii, poti apela la o solutie externa de e-fulfillment, cum este de exemplu, Frisbo.ro.

Un alt pont util: Daca alegi sa oferi transport gratuit, in pagina de finalizare comanda nu uita sa ii spui clientului cati bani economiseste alegand sa cumpere de la tine. Calculeaza-i automat suma economisita si iti garantez ca va fi un imbold puternic pentru a finaliza comanda si a reveni in site pentru alte cumparaturi.

Astazi ai descoperit cum sa oferi transport gratuit si sa castigi mai multi bani. Analizeaza-ti oferta existenta pe site, testeaza cateva dintre metodele de transport propuse in articol si apoi integreaza-le in oferta ta. Nu uita sa iei in calcul si strategiile firmelor concurente pentru a veni cu o oferta diferita si mult mai atragatoare.

Aminteste-ti ca tine doar de tine sa creezi o oferta de nerefuzat pentru clientii tai. Aplica si combina metodele de transport gratuit de mai sus si vei vedea ca rata de abandon a cosului de produse va scadea.

Vrei sa iti gestionezi afacerea online cat mai simplu intr-o platforma intuitiva? Alege Silkmart si scapa de grija costurilor suplimentare pentru gestionarea transportului gratuit si a regulilor de reducere din site-ul tau. Incearca gratuit platforma si convinge-te singur de avantajele castigate!

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
18 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 600 de magazine online din nise diferite.

[i]
[i]
[index]
[index]