La ora actuala, magazinul tau online are trei tipuri de public: millenials (21- 34 ani), generatia x (35 – 49 ani) si baby boomers (50 – 64 ani). Nu am adaugat generatia Z pentru ca acestia nu au inca putere mare de cumparare.

Astazi ne vom concentra pe millenials, generatia nascuta dupa ‘80, pana in ‘95-2000, astfel ca acum se pregatesc sa intre in perioada de maxim succes a vietii dar si de maturizare a cheltuielilor. Faptul ca sunt digital natives, complet obisnuiti cu tehnologia, a creat o prapastie intre acestia si generatia baby boomers, desi nu contest existenta cazurilor in care seniorii se adapteaza tehnologiei.

O caracteristica a generatiei millenials este afinitatea pentru jocurile video. Majoritatea au crescut jucand jocuri de la Nintendo, Mario, The Legend of Zelda, CTA, NFS, Assassin’s Creed, World of Warcraft pana la aplicatiile recente precum Angry Birds, Candy Crush sau Flappy Bird. De ce am enumerat atatea titluri? Pentru a evidentia faptul ca indiferent de tematica, grafica sau gradul de complexitate al jocurilor, toate au in comun ceva.

Level-urile, insignele, punctajele castigate i-au determinat pe utilizatori sa se joace in continuare chiar si atunci cand grafica era execrabila. Asadar, daca pana acum erai de parere ca jocurile video sunt doar o pierdere de timp, astazi vei afla cum poti sa te folosesti de exemplul lor pentru a-ti creste vanzarile in magazinul online.

Tactica se numeste gamification si se refera la aplicarea strategiei si mecanicii unui joc video – incluzand punctaje, insigne si alte tipuri de recompense – in context non-game, pentru a afecta indicatorii comportamentali (in mod pozitiv). Schimbarea comportamentului utilizatorilor duce la cresterea vanzarilor, a ratei de conversie, loialitate de brand, ROI, viteza procesului de decizie si checkout si imbunatatirea reputatiei magazinului.

In principiu, gamification e despre folosirea dorintei de competitie, statut, castig si victorie absoluta a oamenilor, in scopul atingerii obiectivelor presetate ale magazinul tau online. Printre cele mai populare forme ale gamification se numara:

  1. Acordarea de recompense jucatorilor ce finalizeaza sarcini specifice. Acestea pot lua forma punctajelor, insignelor, nivelurilor, discount-uri, carduri cadou, transport gratuit etc.
  2. Bara de progres este folosita pentru a ilustra nivelul la care se afla jucatorul: incepator, nivel mediu sau finalist. De exemplu, in cazul unor formulare de cercetare online se utilizeaza acest instrument pentru ca utilizatorii sa poata urmari gradul de completare al studiului.
  3. Monedele virtuale sunt caracteristice jocurilor pentru dispozitivele mobile, aplicatiilor Facebook sau altele. Practic, utilizatorii au senzatia ca realizeaza o actiune reala, cu consecinte reale.
  4. Competitia reprezinta o modalitate inteligenta de a incuraja implicarea unui numar cat mai mare de participanti. Recompensele, punctajele, insignele si nivelurile vizibile si pentru alti jucatori trezeste spiritul de competitie al oricarei persoane.
  5. Adaugarea unor elemente amuzante sau asemanatoare unui joc video pot transforma un proces plictisitor intr-o activitate distractiva. Sa zicem ca vinzi produse de ingrijire si cosmetica pentru barbati. Pentru a da un plus de masculinitate si a diferentia imaginea magazinului, iti poti denumi serviciul de suport clienti pe live chat Ninja Assistant (astfel dai impresia de viteza si relevanta a raspunsurilor) iar fiecare asistent va primi un nume reprezentativ (SilentShadow, NinjaGhost, ExpertStrike etc.). Experienta utilizatorului nu numai ca va fi una mai placuta dar exista sanse mari sa aprecieze doza de umor si sa se converteasca.

Problema intervine in momentul in care tu crezi ca publicul e format din papusi, pe care le poti manevra dupa bunul plac. Lucrurile nu stau chiar asa, e nevoie de o relatie bazata pe respect mutual si implicare. Considera-ti clientii jucatori si fi corect. Spune-le care sunt regulile jocului de la inceput, arate-le ce au de castigat daca se implica activ in rezolvarea task-urilor si monitorizeaza rezultatele. Degeaba ai aruncat intr-un colt al site-ului o recompensa, o insigna sau un punctaj daca acesta nu reflecta eforturile realizate de client.

Ca si exemplu de utilizare, pe la mijlocul lui 2011, Google a inceput sa acorde Google News Badge, cu peste 500 de tipuri de insigne pe care utilizatorii le puteau castiga pe masura ce citeau subiectele preferate. Acestea puteau fi distribuite prietenilor, folosite pentru a afisa gradul de expertiza, incepe o conversatie sau pentru a te lauda cat de avansat esti. In 2013, Google a retras insignele si s-a demonstrat ca toata tevatura avea rolul de curatenie de primavara. Google a reusit sa faca o triere, urmarind cati dintre utilizatori sunt activi si cati nu.

Pentru a face analogia cu eCommerce, un magazin poate folosi aceste tactici pentru a testa eficienta programului de fidelizare a clientilor. Daca tu te astepti sa ai o baza loiala de 500.000 de clienti si doar 10.000 dintre acestia participa activ la concursurile tale, vei avea parte de o surpriza neplacuta dar plina de invataminte pe termen lung.

Pentru a pune in aplicare tactici de gamification e nevoie sa iti setezi obiectivele din start. Multe magazine isi propun sa foloseasca tactici elaborate de gamification ca si oportunitati de creare a unei solutii ce vaneaza o problema de rezolvat. Cu alte cuvinte, vrei neaparat sa folosesti tactici de gamification chiar daca nu urmaresti nimic specific prin acestea. Nu implementa strategii (pana la urma cer timp, bani si resurse) fara sa ai un obiectiv stabilit, o problema deja existenta care cere rezolvare.

academia de ecommerce

Intra in Academia de eCommerce

Suntem peste 2.700 de antreprenori in comunitate

Periodic ai sa primesti pe email informatii utile si studii de caz interesante despre cresterea vanzarilor online. Vrei?

Munca ta nu se opreste aici. Trebuie sa te pui in locul clientilor si sa iti imaginezi ce obiective au atunci cand se implica intr-un joc. Ideal ar fi ca obiectivele magazinului si cele ale jucatorilor sa concorde, chiar daca utilizatorii nu sunt pe deplin constienti de impactul implicarii lor in actiunile supravegheate de catre magazin. Atunci cand organizezi o tactica de gamification – un concurs, un sistem de punctare, un nivel – ai grija ca recompensa sa fie suficienta pentru a-l motiva pe jucator sa continue.

Exemple de folosire a tacticilor de gamification

M&M Eye Spy Pretzel

M_Ms_Facebook_Gamification

Unul dintre cele mai simple exemple de gamification este campania derulata de M&M care a folosit o simpla pagina plina cu bomboane M&M printre care utilizatorii trebuiau sa gaseasca un covrig, pentru a castiga premiul. Simplul joc, bazat pe provocare, a adus companiei mai mult de 25.000 de like-uri, 6000 de shares si 10.000 de comentarii pe pagina de Facebook.

In Romania, un exemplu de gamification este campania celor de la Selgros, Poetul si capra, care asigura premii in vouchere prin tragere la sorti daca “plimbi capra” pana la linia de Finish, avand grija sa aduni pe drum toate verzele. Un alt exemplu pe baza acestui concept poate sa fie considerat sistemul de notare folosit pe Okazii.ro, conform caruia, in baza unei recenzii, membrii platformei primesc calificative.

Noi am dezvoltat un modul de gamification pentru reducerea de preturi, prin intermediul caruia utilizatorul poate solicita o reducere pentru diferite produse din site (produse stabilite de catre administratorul magazinului).

vreau reducere

Uite asa se poate seta foarte rapid si usor aceasta regula in platforma SilkMart:

setare reducere

Trebuie sa stii ca tacticile de gamification au un aport considerabil la capitolul vanzari si imbunatatesc imaginea publica a unui magazin dar nu confunda utilizarea gamification cu succesul acestuia. Daca iti imaginezi ca organizarea unui concurs pe Facebook conditionat de like si share este o tehnica de gamification de succes, te anunt ca nu o sa-ti foloseasca deloc si, mai mult, incalci termenii si conditiile Facebook. A, in caz ca nu te-ai prins deja, Facebook sterge numarul de like-uri daca utilizatorii nu sunt activi pe pagina.

Revenind, daca vrei sa te folosesti de tehnicile de gamification corect iti recomand sa tratezi ideea cu seriozitate. Indiferent ca e vorba de organizarea unui concurs pe Social Media, acumulare de puncte pentru a obtine un discount in site, instalarea unei aplicatii pentru a castiga un premiu etc., scopul tau este sa asiguri o experienta pozitiva in website si sa castigi increderea utilizatorilor, astfel incat sa se converteasca.

Daca ti-a placut acest articol, cu siguranta vei considera utile si urmatoarele articole de pe blog. Prin urmare aboneaza-te, da un share si, in cazul in care ai intrebari sau nelamuriri, hai sa discutam in sectiunea de comentarii de mai jos.

Follow me

Cosmin Daraban

CEO at Gomag
17 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 150 de magazine online din nise diferite.
Follow me