Hai sa recunoastem un lucru.

Atunci cand auzim numele unui proprietar de business, CEO sau antreprenor, in mod normal il asociem cu business-ul pe care il conduce.

Ei bine, in cazul expertului nominalizat saptamana asta la Gomag, lucrurile stau fix pe dos. Indiferent ca spun VaynerMedia, DailyVee, Vayner Sports sau Wine Library TV, exista un nume ce apare in mintea multora.

Si nu degeaba. Spiritul antreprenorial l-a motivat inca din copilarie, cand detinea nu doar un stand ci o adevarata franciza de standuri de limonada iar vanzarea de cartonase de baseball ii aducea cateva mii de dolari lunar, in adolescenta ajutandu-l sa duca business-ul de bauturi alcoolice al tatalui sau de la 3-4 milioane de dolari profit, la 60 milioane de dolari.

In cadrul seriei #ExpertulSaptamanii la Gomag, vorbim astazi despre Gary Vaynerchuk, CEO al VaynerMedia si producator al vlogului DailyVee, un nume bine cunoscut in industria comertului online, marketing digital, leadership si antreprenoriat.

Daca nu ai apucat inca sa citesti foarte multe despre el, iti voi spune cine este Gary Vaynerchuk, cum a ajuns astazi la o avere neta de peste 160 de milioane de dolari si de ce ar trebui sa inveti din experienta si lectiile lui de viata.

gary vaynerchuk impreuna cu tatal sau

sursa: Facebook Gary Vaynerchuk

Gary s-a nascut in 1975 in Babruysk (Belarus), in fostul URSS. In 1978, parintii sai s-au mutat in SUA in cadrul unui program de schimb cu Israel, in care evreilor sovietici li se permitea sa imigreze in America in schimbul unui ajutor alimentar.

Ajunsi in State, intreaga familiei (constand in 8 persoane) a locuit intr-o garsoniera din Queens in timp ce tatal lui Gary, Sasha Vaynerchuk, a inceput sa lucreze in magazinul de spirtoase a unei rude.

Dupa o vreme, Sasha si-a pus pe picioare propria afacere de bauturi alcoolice si intreaga familie s-a mutat in New Jersey.

De mic copil, Gary si-a inceput cariera de antreprenor rupand florile vecinilor si folosindu-si sarmul natural pentru a-i convinge sa le cumpere inapoi. La scurt timp, a pornit prima lui afacere – o franciza de standuri de limonada pe care le coordona de unul singur.

A urmat apoi prima lui investitie din cei 1000 de dolari primiti de la tatal sau, din care si-a cumparat cartonase de baseball. A ajuns sa castige mii de dolari lunar din vanzarea acestora pana cand, la 14 ani, tatal lui l-a obligat sa lucreze doar pentru business-ul de familie – magazinul de bauturi alcoolice.

Asadar Gary s-a trezit brusc de la a face mii de dolari din propriul business, la un salariu de 2$ pe ora pentru a umple pungi cu gheata in subsolul magazinului familiei, Shoppers Discount Liquors.

Insa mintea lui gandea ca un antreprenor, in continuare. Nu i-a luat mult pana sa isi dea seama ca oamenilor le place sa colectioneze vinuri, la fel de mult cum le plac colectiile de cartonase de baseball. Prin urmare, a inceput sa studieze vinurile, citind orice carte sau revista ii pica in mana.

In acelasi timp, Gary studia la Mount Ida College, loc in care a auzit pentru prima data de noua oportunitate de pe buzele tuturor – internetul. Gary si-a dat seama ca posibilitatile de a vinde online ar putea fi nelimitate asa ca l-a convins pe tatal sau sa il lase sa construiasca un site pentru afacerea lor.

Asa s-a nascut WineLibrary.

gary-vaynerchuk-winelibrary

sursa: VinePair

Dupa ce a absolvit, Gary s-a concentrat total pe cresterea afacerii de familie, folosindu-se de toate oportunitatile pe care i le oferea internetul: email marketing, Google AdWords, flash sales etc. In 3 ani, a reusit sa imbunatateasca dramatic profitul afacerii, de la 3 milioane de dolari la 45 de milioane.

Apoi, in 2006, a decis sa se axeze pe content marketing, creand un vlog de review-uri, degustari de vin si sfaturi despre vin, numit Wine Library TV. Episoadele constau in degustari de vin acompaniate de sfaturi si pareri, de la Gary si alti specialisti cunoscuti, timp de 20 de minute pe zi.

In scurt timp, vlogul lui a ajuns la sute de mii de urmaritori iar media a inceput sa ii preia povestea. Punctul culminant a fost invitatia de a aparea in show-ul lui Conan O’Brien.

Dupa aparitia la TV, Gary a inceput sa primeasca sute de mail-uri cu invitatii de a vorbi la conferinte, de a se intalni cu celebritati si de a lega relatii cu unii dintre cei mai interesanti oameni de afaceri din lume.

gary-vaynerchuk

sursa: OnlineGeniuses

Legaturile cu acestia – Kevin Rose, Travis Kalanick, Ev Williams sau Mark Zuckerberg i-au dat curaj sa devin investitor foarte devreme in companii precum Twitter, Facebook, Uber, Venmo si Tumblr. In acelasi timp, a ajuns sa vorbeasca pe scena celor de la Web 2.0 in 2008 – continutul prezentat stand la baza primei lui carti, lansata in 2009 – Crush It!: Why NOW Is the Time to Cash In on You Passion.

Tot in 2009, Gary a decis sa predea WineLibrary in mainile tatalui sau si sa se concentreze pe ceea ce visa de mult: propria agentie de digital marketing.

Impreuna cu fratele sau, AJ Vaynerchuk, Gary a fondat VaynerMedia, agentie specializata pe full service creative, paid media, influencer marketing, eCommerce, event marketing, personal branding etc. In timp, VaynerMedia a crescut de la 0 la peste 800 de angajati, cu locatii in New York, Los Angeles, Londra si Chattanooga.

Printre clientii sai se numara PepsiCo, ABinBev, Chase, Unilever, Toyota, Turner, Diageo, Johnson’s, Syfy si multi altii.

In 2011, a lansat cea de-a doua lui carte, The Thank You Economy, ce exploreaza numerele si factorii care stau la baza relatiilor de succes intre business-uri si consumatori. La fel ca prima carte, in scurt timp, ajunge pe lista bestseller-urilor in SUA.

gary-vaynerchuk-speaker

sursa: BioGroup

Aceasta este urmata in 2013 de cea de-a treia carte, Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World, publicata de Harper Collins, cu care semnase un contract exclusiv de peste 1 milion de dolari inca dinainte de scrierea primei carti. Aceasta contine exact ceea ce iti inchipui: strategii valoroase de social media marketing de folosit – dar si de evitat.

In 2014, dupa ce a investit 2 ani in construirea propriei echipe de dezvoltare a continutului, Gary lanseaza un nou vlog pe YouTube, The #AskGaryVee Show. Vlogul consta in raspunsuri la intrebarile urmaritorilor lui de pe Twitter si Instagram (de exemplu, despre averea lui, despre sotia lui, despre business etc.). Intrebarile sunt evaluate de catre echipa sa insa Gary nu le poate vedea dinainte, pentru a asigura raspunsuri cat mai spontane si sincere din partea sa.

Momentan, vlogul sau are peste 1.4 milioane de abonati.

askgaryvee-vlog

sursa: GaryVaynerchuk

In acelasi an, Gary s-a implicat intr-un parteneriat cu Matt Higgins de la RSE Ventures, formand Vayner / RSE si investind in companii precum Medium, CoinBase, BirchBox, Snap, Resy, Breather, Shyp etc.

In 2015, a urmat un alt vlog sub numele DailyVee, ce consta in filmarea activitatii zilnice a expertului, indiferent ca e vorba de intalniri, sedinte, calatorii sau orice altceva.

Pe baza vlogurilor, in 2016 a lansat cea de-a patra carte, #AskGaryVee: One Entreprenur’s Take on Leadership, Social Media and Self-Awareness. Cartea a devenit rapid si cel de-a patrulea bestseller a lui Vaynerchuk.

Gary Vaynerchuk a ocupat de asemenea pozitia de jurat in cadrul show-ului Apple, The Planet of the Apps, alaturi de celebritati precum Gwyneth Paltrow, Jessica Alba sau will.i.am, dar a jurizat si editia Miss America din 2016, impreuna cu alte celebritati.

Tot in 2016, a investit in agentia sportiva Symmetry, pentru a forma VaynerSports, axata pe reprezentarea atletilor si sportivilor. Acest lucru nu e de mirare avand in vedere faptul ca Gary este un fan infocat al echipei NY Jets si si-a propus sa o cumpere in cativa ani.

gary-vaynerchuk-nyjets

sursa: Fortune

Pe langa VaynerMedia, in 2017 Gary a preluat The Gallery, o companie noua de publishing cunoscuta anterior sub numele de PureWow.

Printre evenimentele la care a participat in calitate de speaker se numara doua editii a SXSW, Dublin Tech Summit, Fast Company Innovation Festival, Web Summit, TNW Conference Europe etc. iar in 2017, romanii au avut ocazia sa il intalneasca la BrandMinds.

Gary Vaynerchuk are un stil inconfundabil de a vorbi si de a scrie – unii ii iubesc sfaturile si stilul direct, spontan de a spune lucrurilor pe nume, in timp ce altii sunt jigniti de limbajul sau colorat sau chiar ii pun sfaturile la indoiala.

Ceea ce il face diferit, conform spuselor lui, e faptul ca lucreaza mai mult decat au lucrat sute de mii de alti antreprenori vreodata. Programul lui consta in peste 15 ore munca aproape zilnic iar intalnirile sale tin intre 5 minute si o ora, nu mai mult.

Restul timpului sau este dedicat familiei, sotiei lui Lizzie si celor doi copii.

Pana si competitorii sai ii recunosc valoarea iar cei care nu il plac, ca om, totusi nu contesta realitatea sfaturilor lui. E exemplul omului de business care munceste din greu, chiar si acum cand averea lui neta depaseste 150 de milioane de dolari, ducand mai departe stilul de viata invatat inca din copilarie.

Este un adevarat Social Media guru, un antreprenor de succes, inclus in diverse topuri si distinctii de catre Fortune Magazine, New York Times Profile sau Crain’s 40 Under 40.

Gary Vaynerchuk reprezinta o personalitate de la care poti invata extrem de multe, incepand de la sfaturi pentru business, leadership, online, marketing dar chiar si familie.

Urmareste-l pe Twitter, Facebook, SlideShare, Instagram, pe site-ul personal, Medium, YouTube, si in cadrul evenimentelor la care participa, daca ai ocazia.

Spune-mi, tu pe cine nominalizezi drept #ExpertulSaptamanii la Gomag?

Citeste si alte articole din serie:

Cosmin Daraban