Se spune ca odata ce te opresti din invatat, incepi sa te opresti si din trait.

Mie, personal, asta mi se pare cu atat mai adevarat pentru noi, cei din marketing si eCommerce.

Pentru ca aici, fiecare noua zi aduce cu sine o paleta diferita de provocari.

Asadar ai nevoie de un intreg arsenal de informatii pentru a le face fata si a veni cu idei care sa zguduie lumea din temelii.

sursa: Imgur

Sau macar sa-ti aduca vanzarile la care visezi in magazin.

Dupa acelasi principiu am creat si noi seria de evenimente Gomag MeetUp, care a ajuns saptamana trecuta la Cluj.

De data asta am fost aproape toti prezenti, alaturi de peste 170 de participanti, 6 speakeri si cateva boluri cu bomboane de ciocolata dupa care mi-au tot fugit ochii pe toata durata evenimentului 🙂 .

Dar nu despre ciocolata vreau sa iti povestesc azi, ci despre ceea ce am invatat / aprofundat eu la Gomag MeetUp Cluj, pe 28 martie.

Pentru ca desi lucrez de ceva vreme la Gomag (sau poate chiar din cauza asta), cu atat mi se pare ca am mai mult de invatat, pe zi ce trece.

Asa ca, daca n-ai apucat sa ajungi la evenimentul nostru dar ti-ar placea sa afli cum a fost – si ce a invatat lumea aici – sper ca articolul de azi o sa iti fie de folos.

Noa, hai sa vedem.

1. Oportunitati ai peste tot, depinde sa le vezi si, mai important, sa le folosesti.

Am intarziat putin la deschiderea evenimentului (nimic nou sub soare dar #GreuCuParcareaInCluj) insa am prins aproape toata prezentarea lui Calin Biris, care vorbea exact despre oportunitati.

Mai exact, oportunitatile tale ca marketer / proprietar de afacere, cu Facebook Ads.

Vezi tu, la Gomag eu nu prea am treaba cu reclamele. Insa am treaba cu strategia de marketing, in ansamblu.

Si o strategie buna si dedicata de marketing presupune intotdeauna un mix de canale pe care poti sa mergi, acolo unde se afla potentialii clienti, cei mai predispusi sa iti raspunda pozitiv – comunicand cu brandul tau, interactionand cu mesajele tale, oferindu-ti datele de contact sau cumparand.

Pentru mine nu au fost o noutate cele 4 tipuri de reclame – vanzari din catalog, campanii lead generation, messenger ads sau audientele personalizate, insa mi-a placut ideea de “oportunitate” pe care a prezentat-o Calin Biris.

gomag-meetup-calin-biris

Una dintre greselile de capatai pe care o fac incepatorii e ca aleg un canal, indiferent ca e Facebook, Facebook Ads, SEO, reclamele Google Ads, email sau orice altceva, si il folosesc la maaaximum 5% capacitate.

Adica, la fel cum zicea si speaker-ul nostru, fac reclama pe Facebook dar asta, pentru mine, inseamna sa imi boostez postarile cat imi permite bugetul.

De ce? Pai, sa vada cat mai multa lume, sa imi vina like-uri la pagina / postare.

De ce? Pai asa, ca e fain. Ce, si Coca-Cola are multe like-uri la pagina.

#truestory

Daca iti suna cunoscut, crede-ma, nu vreau sa te cert, departe de mine gandul asta.

Insa Facebook Ads, la fel ca alte canale de marketing, la fel ca branding-ul, guerilla marketing sau chiar si publicitatea traditionala, iti pot aduce rezultate fantastice daca le cunosti mecanismul mai in amanunt, daca ai un obiectiv relevant la baza planului de campanie si, foarte important, daca testezi.

Pentru ca marketing-ul e un domeniu prea flexibil sau cum vrei sa ii zici, pentru promisiuni ori rezultate garantate.

Va trebui sa testezi.

Si inainte sa testezi, trebuie sa iti stii bine armele: canalele de marketing pe care le folosesti, aplicatiile pe care le folosesti, caracteristicile publicului tau tinta si produsele pe care le vinzi.

gomag-meetup-martie

2. O relatie buna cu clientul in eCommerce inca bate tot

Mi-au placut foarte mult povestile clientilor nostri de la Gomag, Ramona Vecean (NolaKids) si Catalin Parascan (Autoechipat), ambii foarte dezinvolti pe scena si dispusi sa ne spuna si partile mai putin frumoase din spatele unui magazin online.

Cu Ramona Vecean “am stat de vorba” si in seria noastra #AntreprenoriatLaFeminin, articol in care vei regasi o parte din ceea ce ne-a povestit la Cluj.

Tot ea a accentuat componenta de educare a clientilor pe care se bazeaza modelul ei de business, care nu doar ca aduce satisfactii de ambele parti implicate in tranzactie, ci si ii face pe clientii ei sa devina loiali brandului NolaKids.

gomag-meetup-ramona-vecean

Asa ca ideea pe care am retinut-o e urmatoarea:

Nu conteaza cat de putin crezi ca se preteaza loializarea – in sens clasic – tipului tau de afacere. Daca vinzi panouri fotovoltaice, sa zicem, omul nu le mai inlocuieste decat dupa minim 25 de ani daar daca vinzi un fond de ten, va trebui sa il inlocuiasca intr-o luna sau asa ceva.

Totusi, omul cu panourile fotovoltaice le poate spune si vecinilor, prietenilor, cuoscutilor despre tine, poate cumpara produse complementare sau din aceeasi categorie tot din site-ul tau si sa te recomande altora cu incredere.

Iar asta bate orice strategie de marketing pe care ai implementa-o.

Cel mai bun marketer al tau e chiar clientul tau.

Citeste si: Gomag MeetUp Cluj: 157 de multumiri participantilor

3. Exista date si date. Totul depinde de context si ar trebui sa tii cont de asta inainte sa consideri o statistica drept “absoluta”.

Ne place sa ne uitam la date… daca acestea sunt favorabile noua.

Insa nu de fiecare data sunt si corecte. Poate fi vorba de ceea ce vezi in propriul Analytics, sau poate fi vorba de statisticile la nivel de industrie / magazin, pe care le vezi in piata.

Ai grija sa iti monitorizezi datele in context, tinand cont de campaniile tale, de macro mediu, de ceea ce s-a intamplat anul trecut si fii foarte atent la spike-uri – sunt acestea pe bune sau nu?

Claudiu Murariu a explicat pentru toata lumea o serie de greseli pe care le fac proprietarii de business-uri, si a dat deopotriva cateva solutii pentru a le evita.

 gomag-meetup-claudiu-murariu

Am aflat si despre “black hat Analytics” sau ce se intampla atunci cand cineva care vrea sa iti puna bete in roate iti da rapoartele peste cap trimitandu-ti date fabricate. Poate tu vezi un numar de vanzari teribil de mare in admin, dar acesta s-ar putea sa fie fals.

E un fenomen artificial de care iti poti da seama daca monitorizezi datele corect, tii sub observatie anomaliile si investighezi care ar putea fi cauza din spatele lor. Asa ca tine cont de asta.

Iar daca esti incepator, si inca magazinul tau nu are un volum mare de trafic sau vanzari, intelege ca datele tale sunt foarte schimbatoare si nu neaparat o baza dupa care sa te iei in crearea campaniilor.

Acum iti permiti sa implementezi direct in site sau strategia generala a magazinului schimbari mai mici si mai mari fara sa mai testezi. De-abia dupa ce acest volum creste, datele tale pot reprezenta un indiciu major de care sa tii cont.

4. Fii atent la structura ta de costuri si la buget. Mai atent. Nu, pe bune, fii foarte atent.

Un magazin online nu inseamna doar costul platformei de eCommerce.

Cum nu inseamna nici doar costul produselor (cu tot cu transportul de la furnizor, sa zicem).

Sau costul angajatilor.

In realitate, e un cumul de costuri pe care uneori nici nu le bagi in seama (de exemplu, facturile pentru utilitati de la punctul tau de lucru sau plata freelancer-ului care iti face o data documentarea de produse).

 gomag-meetup-catalin-parascan

Si e atat de usor sa iti scape ceva din vedere!

Trebuie sa fii, cat de cat, in controlul acestora.

Sa ai un plan, un buget, o structura in care iti notezi toate costurile tale si variatiile acestora, sa stii cat iti permiti si daca iti permiti sa dai din buzunarul tau, cat acopera vanzarile, cat e profitul, care sunt previziunile financiare si de ce depind acestea.

Poti sa o faci singur sau poti sa vorbesti cu un consultant care sa te ajute. Indiferent de ce optiune alegi, mare atentie la costurile business-ului tau.

gomag-meetup-alexandru-stupar

Si, da, poate job-ul meu e acela de copywriter dar cand lucrez pentru un proiect, si eu trebuie sa tin cont de bugetul investit in munca mea, inclusiv promovarea textelor sau conceptelor create pe diverse canale de marketing, si modul in care acestea ajung sub ochii publicului.

Altfel n-as fi un copywriter prea bun, nu-i asa?

5. Nu te limita la descrierea job-ului tau, dezvolta mai multe abilitati ca sa poti sa faci… orice.

La Gomag MeetUp n-a vorbit nimeni in special despre acest lucru dar este o concluzie pe care am tras-o din toate prezentarile si din ceea ce am vazut in sala.

Vezi tu, vad foarte multa lume care se limiteaza la a-si aminti doar abilitatile pe care le cere munca lor. Ceea ce scrie in profilul de LinkedIn. Sau de Facebook.

De exemplu, daca te-as intreba “tu ce faci? / tu ce esti?”, o sa imi raspunzi ca esti manager sau CEO sau antreprenor sau specialist SEO sau agent de vanzari si asa mai departe.

Si, in majoritatea timpului, mi-ai vorbi despre ceea ce faci la job-ul tau, limitandu-ti abilitatile la descrierea… job-ului tau.

gomag-meetup-cosmin-daraban

Insa daca vrei sa te dezvolti, personal si profesional, trebuie sa tii cont de tot.

Nu esti doar un specialist SEO ci esti si un artist, poate esti o mama sau un tata, poate esti un calator, un fotograf, un pilot de raliuri, poate esti un voluntar si cu siguranta esti un om muncitor.

Tot ceea ce faci pe langa job iti influenteaza stilul in care creezi sau muncesti. Si cu cat iti dezvolti mai multe abilitati, cu atat munca ta va fi mai “intreaga”, va contine mesaje mai diversificate, cu care ceilalti – clienti, colegi, prieteni, necunoscuti – vor rezona.

Iar cand oamenii se regasesc in ceea ce spui, le castigi mai usor increderea.

Si daca le-ai castigat increderea, dupa poti sa ii convingi sa faca multe lucruri.

Gandeste-te la asta. Propune-ti ca de acum inainte sa tii cont de toate atuurile tale, indiferent care e descrierea job-ului tau.

gomag-meetup-cluj

Citeste si: Cum a fost la Gomag MeetUp Bucuresti Ianuarie 2019

M-am cam lungit, nu-i asa?

Sper ca ti-a placut sinteza si macar unul dintre cele 5 concepte iti va fi de folos in munca pentru proiectul tau.

Te asteptam cu placere la urmatoarele evenimente Gomag MeetUp (care vor avea loc in mai multe orase decat anul trecut), pentru ca pregatim cateva sesiuni de zile mari.

Iar daca ai fost si tu la Gomag MeetUp Cluj saptamana trecuta, iti multumesc pentru ca ai fost alaturi de noi! Te mai asteptam si data viitoare 🙂

Porto