In liceu, pe cand bantuiam biblioteca in timpul orelor de pregatire pentru concursuri, am dat de Harrison Bergeron, in Bun venit printre maimute.

Un baiat de 14 ani care traia intr-un viitor distopic unde toata lumea era egala (pentru ca erau “facuti” prin lege sa fie egali).

Niciunul nu era mai frumos ca altul – cu cat mai frumos si mai delicat, cu atat mai hidoasa masca pe care erai obligat sa o porti. 

Daca erai prea puternic, trebuia sa porti legata de gat o ranita plina de nisip si alice. 

Daca erai prea inteligent, handicapatorii generali te puneau sa porti o casca radio care transmitea un semnal de inalta frecventa sa iti fugareasca gandurile la fiecare 20 de secunde.

Harrison Bergeron era o anomalie in aceasta lume.

Puternic ca un bivol, la doi metri si zece inaltime, era atat de frumos incat “l-ar fi ingrozit pe insusi Thor, zeul tunetului”.

Dar… n-am sa spun mai multe, ca sa nu iti stric experienta de a citi aceasta povestire pentru prima oara 🙂 

Harrison Bergeron a fost scrisa de legendarul (si atat de relevantul, mai ales in ziua de azi) Kurt Vonnegut, si s-a numarat printre primele lucrari care m-au facut sa ma indragostesc de scris.

Un adevarat maestru storyteller, Kurt Vonnegut a lasat in urma cateva reguli pretioase despre scris, pe care le putem aplica inclusiv in eCommerce, in continutul pentru un magazin online.

De exemplu, “scrie pentru a fi pe placul unei singure persoane. Daca deschizi o fereastra si faci dragoste cu lumea, ca sa zic asa, povestea ta va face pneumonie”.

O arma strategica in vanzari, storytelling-ul facut cu minte si naturalete, te va ajuta sa captezi atentia publicului tau, sa castigi increderea si sa transformi vizitatorii in clienti fideli. 

Exact despre acest subiect vorbim azi, cu trucuri si idei numai bune de pus in practica pentru magazinul tau online.

Vrei sa stii, mai intai, ce este si ce face storytelling-ul? Citeste articolul Storytelling in eCommerce – Cum sa vinzi fara sa dai impresia ca vinzi ceva.

 

Cuprins Trucuri de storytelling in eCommerce

De ce functioneaza atat de bine storytelling-ul in afaceri

Oamenii nu cumpara produse. Cumpara emotii, solutii si identitati. Si nimic nu transmite mai bine toate aceste lucruri decat o poveste.

O poveste reusita creeaza conexiune emotionala. Activeaza creierul in mai multe zone simultan: limbaj, emotie, empatie. 

Cand spui o poveste bine, clientul nu doar ca te intelege. Se vede pe sine in povestea ta. Iar cu un call-to-action potrivit, asta se traduce in implicare, dorinta si actiune.

Trucul suprem nu e doar sa spui cat de grozav e brandul sau produsele tale, ci sa demonstrezi, textual sau vizual, cum rezolva acestea o problema a clientului si cum ii imbunatateste viata. 

7 Arhetipuri clasice de modele narative care vand

Fiecare brand de succes isi bazeaza povestile pe structuri clasice – nu pentru ca sunt plictisitoare, ci pentru ca functioneaza:

  • Eroul – Clientul e eroul, produsul tau e unealta care il ajuta sa invinga obstacole.
  • Inteleptul – Brandul tau e mentorul (Gandalf) care ghideaza si lumineaza drumul.
  • Rebelul – Provoci status quo-ul si oferi o alternativa indrazneata.
  • Inovatorul – Aduci ceva nou, disruptiv, care schimba regulile jocului.
  • Omul Obisnuit – Vorbesti pe limba tuturor, esti apropiat si uman.
  • Protectorul – Promiti siguranta, grija, stabilitate.
  • Exploratorul – Inspiri aventura, curaj si descoperire.

Cand iti alegi arhetipul, gandeste-te: Cum vrei sa te perceapa clientii? Ce rol joci tu in povestea lor?

Intr-o piata aglomerata, povestea chiar te poate diferentia in multime. Adauga in aceasta ce ai tu si nu au ceilalti: o motivatie reala, o comunitate in spate, un proces unic, un vis care merita urmarit etc.

storytelling-video-postari

Construieste-ti comunicarea in jurul acestor elemente, arhetipul si diferentiatorii. In acest fel, povestea ta devine brandul tau.

Uita-te in jurul tau, majoritatea firmelor sunt ca animalele de turma. Arata la fel, se comporta la fel, comunica la fel. Rolul tau, prin dezvoltarea elementelor de la acest punct, este sa iti faci brandul incomparabil.

Asa cum a spus cineva, daca esti intr-o ferma de cai, fii o zebra. Iar daca esti intr-un safari, fii un cal 🙂 .

Citeste si: Continut pentru Trafic VS continut pentru Vanzari In eCommerce

Cadrul de aur: structura povestilor de vanzare

O poveste care vinde trebuie sa aiba o structura usor de urmarit. Iata o varianta simpla a acesteia:

  • Personaj: Cine este eroul? (de obicei, clientul)
  • Problema: Ce dificultate are?
  • Promisiunea: Ce schimbare ii promiti?
  • Planul: Cum il vei ajuta sa ajunga acolo?
  • Proba: Ce dovezi ai ca functioneaza?
  • Premiul: Cum arata viata lui dupa ce alege solutia ta?

Aceasta structura poate fi folosita in orice: descriere de produs, pagina de vanzare, postare pe social media, newsletter sau video.

Ce detalii aduc povestea la realitate

Uite un mic secret: povestile bune nu sunt generale. Sunt specifice, iar detaliile fac diferenta. Uite ce poti folosi:

  • Nume reale sau recognoscibile („Mara, o tanara din Sibiu pasionata de moda urbana”

storytelling-articol-blog

  • Context concret („Isi cumpara mereu haine online, dar nu reusea sa gaseasca piese care sa o reprezinte cu adevarat”)
  • Emotii autentice („Se simtea invizibila in hainele pe care le gasea in magazinele obisnuite. Avea impresia ca nu iese deloc in evidenta.”)
  • Dialoguri („Mi-a spus: ‘Imi plac hainele voastre pentru ca simt ca imi spun povestea fara sa zic un cuvant'”)
  • Transformari clare („Dupa ce a inceput sa poarte articolele noastre, a postat tinutele pe Instagram. In cateva luni a strans o comunitate de 12.000 de urmaritori”)

Cu cat oferi mai multa culoare si viata, cu atat povestea va ramane in mintea clientului.

Citeste si: Cum as putea sa creez continut care sa vanda

Story hook: cum sa captezi atentia din prima

Traim in era doom scrolling si, practic, ai doar 3-5 secunde la dispozitie sa captezi atentia. Uite aici intervine „carligul narativ”, la inceputul materialului, fie el text, video, imagine:

  • O intrebare neasteptata: ex., pentru un magazin de mobila „Te-ai intrebat vreodata de ce nu te simti ACASA in propria casa?”
  • O fraza socanta: „Clientul nostru a dormit pe o canapea rupta 3 luni pana a descoperit solutia noastra.”
  • O promisiune directa: „Cum transformi un living plictisitor intr-un spatiu din revistele de design cu doar 3 piese de mobilier”
  • O comparatie surprinzatoare: „Aceasta masa extensibila e mai inteligenta decat multe telefoane.”
  • O emotie recognoscibila: „Stii sentimentul acela cand te asezi pe canapea si simti ca in sfarsit ai ajuns acasa?”

Regula de aur: un hook bun nu doar capteaza atentia. Trebuie sa puna o intrebare mentala in mintea celui care citeste sau aude (daca vorbim de video): „Ce urmeaza?”

Daca ai reusit asta, inseamna ca tocmai ai facut un pas inainte in optimizarea Customer Journey.

Tehnici vechi, care functioneaza: povestea fondatorului

Multi antreprenori gresesc pentru ca evita sa vorbeasca despre ei. Insa povestea ta personala poate fi cel mai puternic element de marketing.

De ce? Pentru ca ofera:

  • Credibilitate: stii despre ce vorbesti, ai trecut deja prin asta.
  • Vulnerabilitate: oamenii iubesc brandurile umane, imperfecte.
  • Inspiratie: devii un exemplu pentru ceilalti.

storytelling-povestea-fondatorului

Personal, imi place sa verific pagina despre noi in orice magazin intru. Si e pacat cand atat de putine magazin profita de potentialul acestui spatiu, daramite sa foloseasca brandul personal al fondatorului in bannere, postari, reclame etc.

Asadar, daca nu o faci inca, valorifica povestea ta in site si materialele de promovare. Scrie-ti povestea cat mai sincer. 

Ce ai incercat si a esuat? Ce ai invatat? De ce faci ceea ce faci?

Citeste si: Storytelling in Email Marketing – De ce sa spui povestea afacerii tale

Trucuri de storytelling in paginile de produs

Descrierile de produs nu trebuie sa fie plictisitoare. De exemplu, le poti transforma in micro-povesti:

Incepe cu o situatie reala: „Stii senzatia aia cand…”. Apoi, introdu produsul ca erou: „Aici intervine solutia noastra…”.

Pentru credibilitate, adauga un mini-caz concret: „Maria l-a folosit si…” si incheie cu o imagine clara a rezultatului: „Acum…”.

Pont: foloseste recenzii in forma de poveste, nu doar stele si bullet-uri.


Storytelling in social media pentru magazinul tau online

Uite cateva tehnici concrete:

  • Serii tematice: creeaza postari in lant cu acelasi fir narativ. Ex: „Povestea clientului Andrei, episodul 1/5”.
  • Carousel storytelling: foloseste carusele Instagram sau LinkedIn pentru a spune o poveste pe slide-uri.
  • Mini-video cu storytelling: incepe cu un „hook” emotional in primele 3 secunde. Pune problema, arata solutia si incheie cu un rezultat clar.
  • In spatele cortinei: arata procesele interne si povestile reale din culisele brandului tau.
  • Poveste in comentarii: scrie o postare scurta si spune restul povestii in sectiunea de comentarii. Creeaza suspans si dialog.
  • Live storytelling: foloseste Instagram / Facebook Live pentru a povesti direct experiente, lansari sau transformari.
  • Recenzii transformate in povesti: ia un review si rescrie-l ca o naratiune: „Cand Maria a cumparat produsul, se confrunta cu…”

In fiecare caz, pastreaza autenticitatea si scrie pe un ton de conversatie. Povestile nu trebuie sa aiba un aer academic, ci sunt spuse cu caldura si sinceritate.

Citeste si: Cum iti organizezi strategia de continut pentru a-ti amplifica vanzarile [Checklist]

Intr-o piata in care multe dintre firme se lupta in preturi, povestile sunt trucuri mai putin secrete care diferentiaza castigatorii.

Asadar, sfatul meu este sa te folosesti de ideile primite azi pentru a-ti scoate brandul in evidenta si a atrage – mai usor – clienti pentru magazinul tau online.

Testeaza, pentru ca nu ai nimic de pierdut. 

De asemenea, daca nu te pricepi prea mult sau nu ai timp, nu e nimic gresit sa folosesti AI generativa care sa te ajute sa iti creezi propriile povesti. Formeaza prompt-uri cu detalii specifice afacerii tale si cadrele pe care le-ai descoperit in acest articol.

PS. Optimizeaza-ti magazinul online Gomag cu tehnici de storytelling performante.

Nu ai un magazin – inca, dar te bate gandul sa pornesti pe calea antreprenoriatului? La Gomag gasesti un adevarat ecosistem, in continua evolutie, cu tot ce ai nevoie pentru a vinde online, de la platforma, la servicii dedicate si automatizari!

Testeaza platforma gratuit timp de 15 zile, intra in comunitate si fa-ti viata de antreprenor mult-mult mai usoara!

Porto