Bugetul si modul in care targetezi reclamele sunt doua dintre interesele de top ale unui antreprenor. Pana la urma, vrei sa ai siguranta ca investesti istet, nu iti pierzi banii degeaba.

Vrei sa transmiti continutul tau catre audienta cea mai interesata si pregatita sa cumpere.

Dar ce fel de continut transmiti? Cata atentie ii acorzi acestuia?

Cand partea de continut pica pe locul 2, iti pui singur(a) bete in roate. Sunt n site-uri ce se promoveaza cu continut de umplutura, sa fie acolo pentru Google sau pentru ca asa spun bunele practici.

Asadar, azi vreau sa povestim putin despre continut care sa inspire dorinta de actiune celor care il consuma. Sa ii faca sa cumpere, sa se aboneze, sa te urmareasca, sa te recomande si sa se intoarca la tine fara nicio ezitare.

Gata?

Cuprins Cum sa putea sa creez continut care sa vanda

    1. Sursele de inspiratie pentru continutul tau
    2. Documentarea: de la produs, la brand
    3. Obiectivul pentru care creezi continut
    4. Textele pentru magazinul tau online
    5. Imaginile pentru magazinul tau online [Checklist]
    6. Continutul video pentru magazinul tau online

1. Sursele de inspiratie pentru continutul tau

Inainte sa te apuci propriu-zis de creatie sau sa dai aceasta sarcina altcuiva, ai nevoie sa iti pregatesti un fisier cu sursele de inspiratie pentru continut.

Trebuie sa pornesti de undeva, nu?

Acest fisier, pe care il actualizezi de fiecare data cand ai infos noi, este fundatia continutului tau si dicteaza mai departe modul in care va arata acesta, adaptarea datelor in functie de obiectiv si impactul pe care il va avea.

Bun. Hai sa vedem care sunt potentialele surse de inspiratie pentru continutul tau.

      • Audienta ta
      • Macromediul 
      • Produsele / serviciile tale
      • Povestile tale personale
      • Valorile brandului
      • Prieteni si cunostinte
      • Situatii posibile
      • Nevoi
      • Tipare comportamentale
      • Evenimente si sezoane

Odata ce stabilesti sursele, va trebui sa le documentezi pe fiecare astfel incat sa consolidezi punctul de start si sa iti construiesti continutul pornind cu dreptul.

Citeste si: Singurele 5 tipuri de articole pe blog pe care merita sa le scrii (si cum sa le faci perfect din prima)

2. Documentarea: de la produs, la brand

Intotdeauna incepi cu un research, fie ca e vorba de un articol singurel de capul lui, sau o intreaga strategie de content marketing

De ce faci documentarea? Intai determini sursele din care te documentezi si elementele de baza de documentat. 

Acest proces te ajuta sa identifici usor subiecte pe care sa creezi, sa eviti sa vorbesti despre exact acelasi lucru si in exact acelasi mod ca firmele competitoare si sa te asiguri ca impactul continutului este unul puternic.

Exista cateva elemente standard, obligatorii indiferent de scopul pentru care pornesti un proces de documentare: audienta, produsul / serviciul si obiectivul macro al scopului (de ex. daca faci un articol, care e obiectivul lui? Dar daca faci o campanie in care incluzi si articolul, care e obiectivul ei final?)

Documentarea audientei

      • Buyer persona
      • Google Analytics
      • Chestionare clienti
      • Interviuri clienti
      • Statul in papucii clientului: in functie de semnalele si informatiile adunate pana acum, te gandesti cam ce ar vrea clientul, cum s-ar simti, cum se simte acum, ce e important pentru el.
      • Produs
      • Specificatii
      • Functionalitati
      • Beneficii

Ce poti adauga tu in plus?

      • servicii extra?
      • parteneriate?
      • experienta la despachetare sau folosire?
      • autoritate?

Documentarea concurentei

      • Trebuie sa stii ce face Georgica Concurentul, sa nu faci si tu la fel, sau in acelasi timp.
      • Un procent din continut s-ar putea sa fie asemanator sau sa fie postat in aceeasi perioada: depinde de macromediu si tiparul comportamental: n-o sa te apuci sa iti promovezi saniutele in miez de iulie, doar pentru ca atunci concurentul nu le promoveaza pe ale lui.
      • De la clientii lui poti afla ce au nevoie si nu le ofera nimeni.
      • Poti gasi goluri: de SEO, de tipuri de continut postat si promovat, de canale pe care nu le foloseste sau subiecte despre care nu scrie.

Documentarea macromediului

      • Ai grija la evenimente: volumul de vanzari creste sau scade in functie de zile, ocazii, obisnuinte.
      • Ai grija la context: nu totul poate fi folosit in marketing – tragedii, personalitati riscante, un cat de mic hint de sexism, rasism sau alte chestii care se termina cu sm (ai observat? grija MARE la Social Media)
      • Tine cont de zilele internationale care se potrivesc afacerii tale
      • Sezonalitate si trenduri: vezi sa nu vorbesti prea tarziu dupa ce a trecut deja valul.
      • Modul in care este perceput acum brandul tau. Conteaza, deoarece acesta dicteaza ce poti face in continuare, subiectele abordate pentru publicul de acum etc.

In urma documentarii iti dai seama 

– pentru cine faci continut

– ce vrei sa il convingi pe omul acela sa faca si 

– ce anume il poate convinge

Ponturi pentru procesul de documentare

      • Citeste ziare, uita-te la televizor (pentru stiri si reclame), aboneaza-te la newslettere cu sinteze de tipul stirile zilei, urmareste constant paginile cu stiri din domeniul tau. Tu trebuie sa fii la curent cu tot.

Nu ti-as putea recomanda niciodata sa play safe, sau doar play safe. Dar fara cunostinte actualizate la realitatea zilei de azi, nu poti ramane relevant.

Chestioneaza-ti publicul:

      • chestionare in site
      • poti sa ii intrebi chiar ce ar vrea sa citeasca sau sa vada in site-ul tau
      • sondaje in social media si grupuri
      • formulare pe email (dupa achizitie, de exemplu)
      • concurs (de ex. sa raspunda la cateva intrebari pentru a putea castiga un voucher sau pentru a intra intr-o tragere la sorti)
      • urmareste paginile cu un volum mare de trafic in site (cu Google Analytics) si creeaza continut pe subiectele respective.
      • urmareste comentariile si intrebarile utilizatorilor tai – din discutiile pe live chat, cautarile interne in site, comentarii in social media (inclusiv la concurenti), intrebari venite prin messenger etc.

Citeste si: Planul de afaceri, de la A la Z. Cum sa deschizi un business, fara sa faci greseli

3. Obiectivul pentru care creezi continut

Pentru ce vrei sa faci si sa postezi continut? Pentru fiecare obiectiv, exista forme potrivite de continut si tipuri de abordare a publicului. Uite doar cateva dintre obiectivele macro:

Vrei mai multa vizibilitate? Foloseste:

      • video-uri scurte
      • postari social media
      • articole pe blog
      • comunicate de presa
      • advertoriale
      • reclame platite
      • recomandari
      • scrisori de multumire / mini cereri de recomandare
      • afise
      • campanii pe bloguri / influenceri

calendar-continut

Vrei sa atragi oameni care sa iti ofere date de contact sau sa se inscrie pe lista ta? Foloseste:

      • toate cele de mai sus +
      • ghiduri
      • ebook-uri
      • campanii de reduceri sau beneficii
      • landing page
      • pop-up-uri
      • hellobar
      • grupul de Facebook

Vrei sa le vinzi produse sau servicii? Foloseste:

      • studii de caz
      • testimoniale
      • USP + beneficii unice
      • politica de comunicare cu clientii [ghidul pentru angajati]
      • automatisme: recomandari de produse, bundle, cross-sell, upsell, follow-up
      • reduceri cu termen limita

Citeste si: Obiective SMART: cum le setezi pentru a obtine o afacere de succes

4. Textele pentru magazinul tau online

Incepem cu partea de text pentru ca ai nevoie de texte inclusiv pentru imagini si video (subtitrari, scenarii etc.). 

In mare, acestea sunt textele de care ai nevoie pentru magazin:

      • descrierea de produs 
      • bannere + textul pentru bannere
      • paginile despre noi, contact, termeni si conditii, politica de confidentialitate, cum cumpar, cum platesc, livrare, cum returnez etc.
      • imaginile de produs (tip infografic sau imagini cu text explicativ)
      • video-uri de produs (subtitrari, video-uri fara sunet, doar cu text explicativ)
      • testimoniale
      • articole din blogul de companie
      • pagina de confirmare comanda
      • scrisoare de multumire
      • email-uri comerciale si tranzactionale
      • Newsletter
      • texte reclame
      • texte postari social media
      • landing page
      • ghid-uri
      • interviuri
      • microcopy – textul de pe ambalaje, colete etc.

Fiecare dintre aceste tipuri de text are un tip de structura specifica, pe care e relativ usor sa o gasesti daca te documentezi putin online. 

Iar daca ai trecut prin tot procesul de pana acum (surse + documentare + setare obiectiv) iti va fi usor sa gasesti modul de abordare potrivit astfel incat sa obtii actiunea dorita.

texte-magazin-online

Uite cateva formule pe care le poti folosi in absolut orice forma de text pentru magazinul tau:

1. Podul de trecere inainte/dupa – arata lumea asa cum e cu problema – cum poate sa arate – care e podul de trecere (solutia ta)

Ex. Te-ai saturat sa te trezesti dimineata mai obosit decat ai adormit? Ia-ti si tu salteaua X pentru un somn fara vise si dimineti pline de energie.

2. Functionalitate-avantaje-beneficii 

Ex. Are 21 de cm, din care un strat de 5 cm e spuma cu memorie, cu 7 zone de confort, hipoalergenica si efect antistatic. Pana la ora actuala, are doar review-uri de 5 stele si nicio reclamatie. Te va ajuta sa ai un somn odihnitor, si sa scapi de durerile de spate ce iti afecteaza concentrarea. Pentru dimineti pe care le astepti cu drag si o viata mai buna. Vrei si tu salteaua X? Comanda aici: link.

3. Problema – agitarea problemei – solutie (rau – mai rau – bine)

Ex. Dormi ca un prunc – adica te trezesti din ora in ora, si iti vine sa tot plangi? Te distrug durerile de spate din cauza patului si ti-e groaza cand te gandesti ca te asteapta inca o noapte de cosmar? Salteaua X iti face somnul dulce, indiferent in ce pozitie te invarti peste noapte. Comanda acum, la doar x lei + beneficii.

4. AIDA (Atentie – Interes – Dorinta – Actiune)

Ex. Patul nu mai e cel mai bun prieten al tau? Te ajutam noi sa dormi mai bine si scapi si de durerile de spate ce te imbatranesc cu zile. Salteaua X te tine o viata pentru ca nu se deformeaza in timp + ai garantie 15 ani si X cadou din partea noastra. Oferta valabila pana… Comanda aici: link.

5. Calatoria eroului

Ex. Pe ce tanar il intereseaza prea mult unde si cum doarme? Inca tin minte serile in care aterizam pe salteaua patului de camin, plina de denivelari si arcuri rupte. Atunci nu-mi pasa, insa somnul prost a ajuns sa insemne dureri de spate si o stare continua de nemultumire.

Am constientizat tarziu ca un somn odihnitor si o saltea buna pot face minuni. Iar de cand a aparut si bebe, modul in care dormim a urcat pe locul intai ca importanta pentru familia noastra. De aceea am deschis magazinul X, unde aducem doar saltele x, y, z. Daca vrei si tu un somn linistit, vrei sa scapi de durerile lombare sau cauti salteaua potrivita pentru copilul tau, te asteptam la o sesiune de consultanta gratuita pentru alegerea saltelei. Programeaza-te aici:

Citeste si: Mega Ghid – Blogul si vanzarile online: +250 de Idei pentru blog si sfaturi pentru incepatori

5. Imaginile pentru magazinul tau online [Checklist]

Idei generale de optimizare pentru imagini

◯ Imaginile sa fie relevante pentru paginile unde sunt publicate.

◯ Imaginile importante / principale sa fie afisate in partea de sus a ecranului.

◯ Imaginile sa aiba un obiectiv pentru care sunt folosite in paginile respective.

Nu adauga textul important pe imagini, afiseaza-l langa.

◯ Folosesti imagini mari si clare, cu denumire relevanta.

◯ Reduci dimensiunea imaginilor, pentru a nu afecta viteza de incarcare.

◯ Foloseste imagini originale, fara sa incalci copyright-ul.

Evita imaginile stock.

◯ Foloseste infografice in descrieri si articole pentru vizualizarea mai usoara a continutului.

Punctul principal de interes al oricarei fotografii de produs trebuie sa fie produsul in sine, nu fundalul.

◯ Foloseste imagini cu produsul in context, in timp ce este folosit sau purtat – clientii iti dau seama mai usor care sunt dimensiunile reale ale acestuia.

◯ Foloseste imagini pentru a pune testimonialele / recenziile clientilor in context: fotografia clientului, fotografia produsului pe care il mentioneaza in recenzie sau imagini primite de la acestia.

◯ Include cat mai multe unghiuri si detalii ale produsului in imagini.

continut-magazin-checklist

Ce sa se regaseasca in bannere:

Mesajul principal – Titlul si / sau subtitlul (daca e nevoie). Ce e mai important trebuie scris cu o dimensiune mai mare.

Imagine compusa intr-un program de editare cu produsele tale sau fotografie cu produsul in timp ce este folosit

Call-to-action – indicat sa fie sub forma de buton

Spatii negative – banner-ul sa nu fie extrem de incarcat, fiecare element component sa se poata vedea clar

Lista site-uri de unde poti lua imagini gratuite din care sa iti faci bannere:

      • Remove.bg – pentru eliminarea fundalului din imagini

Textul de pe banner:

▢ Sa fie scurt

▢ Daca e mai lung, sparge textul in titlu si subtitlu

▢ Sa ii spuna omului clar ce beneficii castiga de la tine

      • Scoate beneficiile in evidenta: fie le notezi text, fie le reprezinti grafic incadrate diferit fata de celelalte elemente din banner.
      • Beneficiile pot fi generate de natura produselor (ex. ce fac ele pentru client) sau pot fi ceva extra, pe care il oferi tu ca afacere (ex. o reducere, un pachet, serviciu de impachetare, ambalare speciala, consultanta la alegerea produsului, demo etc.)

▢ Sa nu fie un slogan abstract, pe care il intelegi doar tu

▢ Sa dea de inteles clientilor pentru cine este magazinul

◯ Asigura-te ca legi banner-ul de o pagina reprezentativa, cu link, nu e afisat pe site doar decorativ. Acelasi lucru se aplica si cand postezi in social media, insoteste bannerele cu un link spre paginile repevante (eventual scurtat cu bitly).

Actualizeaza bannere-le atunci cand ai o campanie noua, nu lasa acelasi banner intotdeauna.

Citeste si: Bune practici pentru Imagini de produs in magazinul tau online: dimensiuni & aspect

6. Continutul video pentru magazinul tau online

Am postat nu de mult un articol dedicat cu structura recomandata pentru video-urile tale. Il poti citi aici: De ce video-urile tale de vanzare sunt varza (si cum sa le faci sa functioneze)

Ce tipuri de video au impact asupra vanzarilor?

      • Testimoniale video / studii de caz
      • Video-uri demo produs / prezentare produs
      • Video-uri “cum sa” – tutorial, raspuns la intrebarile frecvente
      • Storytelling – povestea owner-ului, cum arata o zi la birou, cum se impacheteaza produsele, valorile brandului etc.
      • Video-uri animate pentru beneficiile firmei / produselor si storytelling
      • Continut educational – sfaturi, idei, analize comparative, ponturi dupa achizitie
      • Video-uri umoristice – stereotipuri si situatii amuzante de nisa, joc de rol
      • Interviuri si aparitii publice – poti realiza interviuri video (inclusiv live) cu experti din nisa ta, poti publica interviuri cu tine, interviuri de la evenimente.

testimonial-video

Mini-Ponturi pentru continutul tau video

Testeaza continutul video scurt pe Reels, Story, TikToks, YouTube Shorts – este unul dintre cele mai consumate forme de continut la ora actuala.

Foloseste carlige emotionale pentru a pastra atentia consumatorilor pe video: putere (arata de ce esti lider pe nisa ta sau porneste de la expertiza ta), prestigiu (creste respectul ex. brand-urile de lux), mister (trezeste curiozitatea), pasiune (atrage prin emotie), alarmare (creeaza senzatia de nevoie urgenta), rebeliune (schimba jocul), incredere (apeleaza la sentimentul de loialitate).

Exemplu de integrare a continutului video in sales funnel:

Audiente reci

      • Continut educational > demonstreaza-ti cunostintele pe zona ta
      • Animatie > foloseste-le pentru a explica probleme complexe intr-un mod usor de inteles
      • Continut de la parteneri / experti > pentru informarea audientei

Audiente calde

      • Demo produs > prezinta produsele si modul de folosire
      • Testimoniale video > acopera potentiale obiectii pe care le poate avea clientul
      • Storytelling firma > declara-ti valorile si misiunea
      • Webinar > prezentare mai aprofundata a produselor / serviciilor

Audiente fierbinti

      • Video-uri cum sa > explica beneficiile achizitiei si cum se foloseste produsul
      • Video-uri educationale > factorii pe care sa ii ia in considerare la cumparare
      • Oferta live > lansare de produs, lansarea unei oferte noi, beneficii extra etc.

Promoveaza-ti video-urile, nu le tine ascunse in site: Google Ads pentru YouTube, Facebook Ads, publicare pe site-urile partenerilor, postari social media in mod nativ etc.

Ai deja acces la multiple formule pentru crearea de continut care sa vanda pentru magazinul tau.

Important e sa ai bine cladite punctele de pornire: sursele, documentarea si obiectivele. Ai nevoie de ele, indiferent ca iti faci continutul pe cont propriu sau colaborezi cu cineva, ai un angajat sau externalizezi catre o agentie.

Asa ca de-acum inainte imi mai ramane sa iti urez spor la treaba. Tine cont de sfaturile primite azi si nu uita sa iti privesti continutul in ansamblu, integrat in strategia de crestere a magazinului.

PS. Vezi functionalitatile Gomag care iti usureaza eforturile si economisesc timp, inclusiv pe partea de continut: Blog, sabloane pentru email-urile tranzactionale, page builder, sabloane popups etc. 

Ai 15 zile demo gratuit, in care construiesti pas cu pas, magazinul tau online. Iar abonamentele? Incep de la 7 euro pe luna, plus servicii exclusive de plata online si livrare. Incepe azi!