Fiecare dintre noi avem anumite aspiratii. Unii vor sa isi construiasca o familie intr-o buna zi.

Altii vor sa avanseze profesional cu o cariera uimitoare. Altii vor sa isi dezvolte una sau mai multe abilitati. Cel mai probabil, daca ai o afacere, iti doresti sa o duci spre succes – in conditiile pe care le propui tu pentru ce inseamna succesul.

Fiecare dintre aceste aspiratii este, de fapt, un obiectiv.

Cum te asiguri ca iti atingi obiectivul sau obiectivele?

Prin faptul ca ti le setezi corect si ai consistenta – adica te tii de treaba astfel incat sa avansezi pas cu pas spre ele.

Astazi hai sa discutam putin despre cum setezi obiective SMART, la ce te ajuta acestea, exemple din care sa te inspiri si conceptul de obiective SMARTER.

Esti gata?

Cuprins: Ce sunt obiectivele SMART, exemple si cum le setezi

Ce sunt obiectivele SMART

Orice obiectiv, fie ca e unul singur sau un sir nesfarsit, ar trebui sa fie despre indeplinirea a ceva important pentru tine. Asta il face sa fie SMART.

Definitia obiectivelor SMART sta chiar in literele acronimului:

Specifice

Ce vrei sa obtii?

Claritatea inseamna putere. Asa ca obiectivele tale ar trebui sa fie clare, daca vrei sa fie cat mai usor de atins.

Uite un exemplu de obiectiv non-specific: Vreau sa fac bani.

In contrast, obiectivul specific arata asa: Vreau sa fac 100.000 de euro profit pana anul viitor, din vanzari prin propriul meu magazin online.

Masurabile

Cum iti dai seama ca ai obtinut ceea ce vrei?

Un obiectiv masurabil este unul care iti da posibilitatea de a-l imparti in bucati actionabile pe care le poti monitoriza asfel incat sa iti dai seama cum evoluezi.

Uite un exemplu de obiectiv non-masurabil: Vreau sa creez un curs.

In contrast, obiectivul masurabil arata asa: Vreau sa creez cate o lectie video de doua ori pe saptamana pentru cursul meu, in urmatoarele 3 luni.

Actionabile

E realist sa gandesti ca vei obtine ceea ce vrei?

Este obiectivul tau actionabil si accesibil?

Cand iti setezi un obiectiv, e important sa iti dai seama daca ai timpul, banii, resursele si energia necesare pentru a-l atinge. 

Cu alte cuvinte, poti sa visezi, dar e important sa fie realistic. 

De asemenea, ceva ce pare imposibil de facut acum poate fi realizabil in timp daca faci o planificare isteata. Asa ca fii optimist(a) in mod realist vis-a-vis de obiectivul tau.

Uite un exemplu de obiectiv non-accesibil: Vreau sa slabesc 25 de kilograme pana maine. (nu e realist in nicio conditie meteorologica).

In contrast, obiectivul actionabil arata asa: Vreau sa slabesc 25 de kilograme in urmatoarele 3 luni, lucrand cu un trainer.

Ce trebuie sa retii de aici e ca un obiectiv ar trebui sa fie posibil de atins, dar si sa iti permita sa il imparti in actiuni mai mici, pas cu pas, realizabile.

Relevante

Este rezonabil sa te gandesti ca vei obtine ceea ce vrei?

Practic, inseamna sa fie relevant cu viziunea ta. Daca obiectivul tau nu contribuie la viziunea asupra vietii pe care vrei sa o traiesti, intreaba-te daca merita sa muncesti pentru el.

Uite un exemplu pentru un obiectiv irelevant: Vrei, sa zicem, sa devii un antreprenor si sa iti faci propriul busines, pentru a scapa de programul 9-5. In acest caz, e irelevant sa iti doresti o avansare la locul de munca.

In contrast, obiectivul relevant arata asa:  Vreau sa am 100.000 de euro buget pana la finalul anului (din venituri si credite daca e cazul), astfel incat sa scap de job si sa imi deschid propria afacere.

(la)Termen

CAND vrei sa obtii ceea ce ti-ai propus?

Time-bound, in engleza. Un obiectiv bun ar trebui sa aiba un termen de realizare. Daca nu desemnezi un deadline, iti va fi greu sa te monitorizezi astfel incat sa iti dai seama daca esti pe drumul cel bun spre obiectiv sau nu.

Uite un exemplu de obiectiv care nu are termen: Vreau sa termin de scris acest articol de blog.

In contrast, obiectivul la termen arata asa: Vreau sa termin de scris acest articol pana maine, pentru ca il public dimineata la ora 8:00.

obiective-smart-planificator

Citeste si: Cum Sa Ramai Dedicat Obiectivelor Tale

De ce ai nevoie de obiective SMART

Viata este plina de distrageri. Indiferent pe ce palier al acesteia iti setezi niste obiective, ai nevoie de concentrare si o motivatie puternica pentru a continua sa muncesti pentru realizarea acestora.

Fara setarea obiectivelor, cu atentie si prin urmarea unui proces SMART, nu vei stii precis unde vrei sa ajungi, cum sa o faci si in cat timp.

Vei continua sa fii distras(a) de alte lucruri. Nu te vei trezi dimineata cu motivatia necesara pentru a avansa spre obiectiv si nu iti vei planifica eforturile in cel mai potrivit mod.

Pentru ca nu ai o tinta spre care sa avansezi, ci doar un gand, un vis.

Obiectivele SMART sunt, practic, o procedura sau un proces ce iti ofera ghidaj spre locul in care vrei sa ajungi, astfel incat sa ai cele mai multe sanse pentru a ajunge acolo.

Indiferent ca sunt obiective pe plan profesional, pentru propria ta afacere, sau pe plan personal, metodologia SMART te va ajuta.

Citeste si: Planul de afaceri, de la A la Z. Cum sa deschizi un business, fara sa faci greseli

Exemple de obiective SMART pentru diverse scenarii

Obiective SMART in eCommerce:

  • Specific – poate vrei un anumit volum de profit, sau poate vrei sa cresti numarul de comenzi pentru o anumita categorie de produse, vrei sa cresti valoarea medie a cosului, sa cresti volumul de trafic si conversii sau sa scazi rata de abandon a cosului. Indiferent care este obiectivul tau, stabileste un anumit numar sau un anumit procent si o perioada de timp in care vrei sa atingi acest obiectiv.

 

  • Masurabil – foloseste KPIs (indicatori de performanta) pentru a vedea numerele pe care le ai deja (in raport cu obiectivul). Stabileste spre ce numere vrei sa avanseze KPI-urile, in perioada de timp data.

 

  • Actionabil – fii realist cand iti setezi obiectivul de eCommerce, tinand cont de resursele de care dispui. Poate iti doresti sa ai 1 milion de euro in primul an de la lansarea magazinului, dar fara bani, angajati, parteneri si alte oportunitati necesare, nu e un obiectiv prea accesibil. Mai degraba imparte acest obiectiv in bucati realizabile si munceste pentru atingerea fiecareia, intr-un interval de timp realist.

 

  • Relevant – obiectivul tau trebuie sa se potriveasca in startegia generala de business si sa fie relevant pentru nivelul companiei. De exemplu, daca iti propui sa ai 1 milion de repere in magazin pentru a atinge cifra de 1 milion de euro profit in primul an, s-ar putea sa te trezesti pe cap cu mai multe probleme decat e cazul. Cel mai probabil, nu aceasta e cea mai buna cale spre obiectivul tau.

 

  • (la) Termen – poti seta un interval de timp mai mare pentru obiectivul general de business. Insa asigura-te ca ai termene mai mici pentru actiuni si obiective mai mici, care te vor ajuta sa iti atingi scopul, pe praguri. Fii persistent(a) in strategia pe care o adopti.

Cand vrei sa iti faci un magazin online:

  • Specific – Vreau sa imi deschid un magazin online de [nisa], in urmatoarele 2 saptamani.
  • Masurabil – Vreau sa imi deschid un magazin online de [nisa], in urmatoarele 2 saptamani, care sa aiba un volum de 300 de comenzi in primele 3 luni.
  • Actionabil – Vreau sa imi deschid un magazin online de [nisa], in urmatoarele 2 saptamani, care sa aiba un volum de 300 de comenzi in primele 3 luni, folosind Gomag. 
  • Relevant – Vreau sa imi deschid un magazin online de [nisa], in urmatoarele 2 saptamani, pentru [tip de audienta], care sa aiba un volum de 300 de comenzi in primele 3 luni, folosind Gomag. 
  • (la) Termen – Vreau sa imi deschid un magazin online de [nisa], in urmatoarele 2 saptamani, pentru [tip de audienta], care sa aiba un volum de 300 de comenzi in primele 3 luni, folosind Gomag. 

Cand ai deja un magazin, si vrei sa faci o campanie de vanzari:

  • Specific – Vreau sa fac o campanie de reduceri, cu [x%] discount, pentru clientii fideli, pentru a creste numarul de ambasadori de brand.
  • Masurabil – Vreau sa fac o campanie de reduceri, cu [x%] discount, pentru clientii fideli, pentru a creste numarul de ambasadori de brand de la X la Y.
  • Actionabil –  Vreau sa fac o campanie de reduceri, cu [x%] discount, promovata pe email, Social Media si prin remarketing, pentru clientii fideli, pentru a creste numarul de ambasadori de brand de la X la Y.
  • Relevant – Vreau sa fac o campanie de reduceri, cu [x%] discount, promovata pe email, Social Media si prin remarketing, pentru clientii fideli inscrisi in listele A, B, C, pentru a creste numarul de ambasadori de brand de la X la Y.
  • (la) Termen – Vreau sa fac o campanie de reduceri, cu [x%] discount, timp de 2 saptamani, promovata pe email, Social Media si prin remarketing, pentru clientii fideli inscrisi in listele A, B, C, pentru a creste numarul de ambasadori de brand de la X la Y.

Cand vrei sa angajezi:

  • Specific – Vreau sa cresc numarul de angajari in 2023.
  • Masurabil – Vreau sa cresc numarul de angajari la 70% in 2023.
  • Actionabil – Vreau sa cresc numarul de angajari de la 55% la 70% in 2023.
  • Relevant – Vreau sa cresc numarul de angajari de la 55% la 70% in 2023, pentru a maximiza eficienta angajarilor, a reduce costurile de achizitie angajati si a angaja oameni exceptionali.
  • (la) Termen – Vreau sa cresc numarul de angajari de la 55% la 70% din 2022 pana in 2023, pentru a maximiza eficienta angajarilor, a reduce costurile de achizitie angajati si a angaja oameni exceptionali.

Poti privi orice tip de obiectiv prin metodologia SMART. Noi am dat exemple pentru eCommerce, pentru ca asta este subiectul de interes.

Ideea e sa raspunzi cat mai complet la fiecare dintre intrebarile legate de literele acronimului, pentru a identifica astfel procesul necesar realizarii obiectivului.

Citeste si: Cum Sa Iti Atingi Obiectivele Financiare In Acest An

De ce credem noi in obiective SMARTER?

Pe langa cele 5 elemente la care trebuie sa fii atent(a) cand setezi un obiectiv, noi consideram ca ar trebui sa mai adaugi 2. Astfel, procesul e 100% complet si poti avea consistenta in drumul tau spre obiectiv.

Evaluabile

Pe masura ce trece timpul, e important sa verifici daca esti pe traseul stabilit cu obiectivul tau. S-ar putea sa setezi un obiectiv nerealist, fara sa iti dai seama, datorita schimbarilor ce se intampla in jurul tau.

Uita-te doar la modul in care a schimbat pandemia piata, instabilitatea economica sau problemele personale ce te afecteaza personal.

Din cand in cand, e vital sa mergi inapoi la punctul setarii obiectivelor si sa evaluezi daca sunt, in continuare, obiective sanatoare, provocatoare si, in acelasi timp, accesibile.

Recompensabile

Intotdeauna cand atingi un obiectiv, rezerva-ti cate o mica rasplata care sa faca experienta sa merite. Recunoaste-ti meritele pentru reusita ta. Iesi in oras, comanda-ti un fel de mancare mai fancy, sarbatoreste.

Acesta e un pas pe care multi dintre noi il scapam din vedere, pentru ca suntem prea preocupati sa ne setam un urmator obiectiv.

Bucura-te de ceea ce ai realizat, pentru ca o activitate rasplatita poate fi repetata. Asa ai motivatia sa faci pasul urmator, spre alte obiective iti mai setezi.

Citeste si: Ce sa nu uiti inainte sa deschizi un magazin online

Cum arata obiectivele tale? Sau mai degraba, cum le privesti?

Iti recomandam cu incredere metodologia SMART, de care sa te folosesti pentru a ramane motivat(a), concentrat(a) si optimist(a) pe drumul spre obiectivele tale.

Repet, poate fi folosita indiferent pentru ce iti setezi un obiectiv si in orice moment. Adauga inclusiv cele 2 elemente suplimentare pentru obiective SMARTER si bucura-te de o eficienta si productivitate crescuta.

De asemenea, daca ai anumite intrebari legate de articolul nostru sau obiectivele SMART in general, te invit sa ne lasi un comentariu si revenim cu un raspuns cat mai repede.

Pana data viitoare!

Cosmin Daraban