Pentru o viata sanatoasa ca antreprenor, noi iti recomandam sa incepi de la o baza bine formata.
Iar asta inseamna sa ai in vedere niste lucruri inainte sa incepi, propriu-zis, sa bagi bani si efort in afacerea ta.
E vorba de perioada de dinainte de a-ti face firma & imediat dupa aceea, si sunt lucruri pe care le discutam inclusiv in prima lectie a cursului StartUp in eCommerce.
Cursul online StartUp in eCommerce este o super resursa pe care ti-o recomandam in cazul in care te-ai hotarat sa iti faci o afacere online sau ai deja una, si vrei sa iti extinzi vanzarile, cu strategii validate.
De asemenea, e o resursa in continua imbunatatire, cu sesiuni live pe diverse subiecte, ce vor avea loc lunar, tot restul anului.
Suna bine? Hai si tu la curs, in cazul in care nu te-ai inscris deja!
Cuprins Ce sa nu uiti inainte sa deschizi un magazin online
- Planificari
- Analiza resurselor de care dispui
- Alegerea produselor
- Bazele brandului
- Nisa afacerii
- Numele afacerii
- Logistica
- Prioritizare timp vs. bani
1. Planificari
Daca ai mai vazut orice material de la noi legat de deschiderea unui business, cu siguranta ai auzit ceva si de planul de afaceri.
I-am dedicat deja un ghid complet, precum si numeroase video-uri pe care le gasesti pe canalele noastre.
Planificarile, chiar si schitate, reprezinta un reper solid de la care sa pornesti.
Pentru ca iti ofera control asupra modului in care vizualizezi ca o sa se intample lucrurile.
Poti prioritiza si stabili ordinea actiunilor de facut intr-o anumita perioada de timp.
Poti avea in fata intreaga imagine de ansamblu.
Si poti identifica mai usor potentialele goluri, care, fara un plan, ti-ar scapa din vedere.
Asadar, un prim pas cand vrei sa deschizi un magazin online este sa planifici componentele de business (firma, stabilirea audientei, crearea site-ului, strategia de marketing, logistica, strategia de fidelizare a clientilor, parteneriatele).
Noi iti recomandam sa faci planificari pentru fiecare componenta in parte, pe care sa le inglobezi intr-un plan unitar de afacere.
Citeste mai multe in: Planul de afaceri, de la A la Z. Cum sa deschizi un business, fara sa faci greseli
2. Analiza resurselor de care dispui
Resursele pe care le ai deja sau de care ai nevoie tin de planul de afacere. Asa ca noteaza-le intr-un document sau pe o foaie de hartie:
Timp
- Cat timp esti dispus(a) sa investesti pentru crearea si lansarea magazinului online?
- Cat timp poti sa investesti la inceput? Incepi part-time? Acorzi un program full-time din start?
- Ce elemente vor afecta timpul pe care il acorzi magazinului? De exemplu, desi business-ul este o prioritate pentru tine, poate la fel de important e sa petreci o perioada din zi cu copiii tai sau cu partenerul de viata. Gandeste-te din start cum vei jongla cu toate aspectele importante pentru tine, pentru altfel e haos.
Bani
Cati bani vei investi in:
- Costuri creare firma
- Costuri creare site
- Costuri mentenanta bunurilor de care dispui
- Costuri stoc si livrare a produselor
- Costuri marketing – in ce strategii de marketing vei investi? Ce presupun aceste strategii (instrumente, oameni, management conturi etc.)?
- Costuri relatia cu clientii (cadouri, eforturi fidelizare)
Angajati
- Ai nevoie de cel putin un om care sa te ajute sa iti gestionezi afacerea?
- Ce resurse aduc oamenii respectivi in firma?
- Ce beneficii poti sa le oferi (salariu, bonusuri etc.)?
- Ce responsabilitati au?
Parteneri
- Iti propui sa colaborezi cu anumite persoane sau firme pe diverse aspecte ale afacerii tale (creare site, livrare, marketing, evenimente etc.)?
- Ce resurse aduc pentru firma ta?
- Ce resurse poti oferi tu pentru ei?
- Pentru cat timp are loc parteneriatul? Aveti o data limita? E pe termen nelimitat?
Bunuri
- Detii un stoc de produse?
- Ai un spatiu de depozitare disponibil?
- Detii materialele necesare pentru stocarea, ambalarea si livrarea produselor?
- Detii un spatiu de lucru pentru tine si angajatii tai?
- Detii echipament si dotari pentru spatiul respectiv?
- Daca nu, le poti gasi? Le-ai mentionat la costuri?
Talente / Calitati
- Care sunt calitatile si talentele tale?
- Ai experienta intr-un anumit domeniu? Te poti folosi de ea pentru afacere?
- Ai nevoie sa angajezi astfel incat sa faci anumite actiuni? Sau poti sa externalizezi catre anumiti parteneri (platforma eCommerce – de ex., noi iti putem oferi un magazin la cheie, agentia de marketing, e-fulfillment etc.)?
Planul de control (pentru diverse scenarii)
- Ce actiuni iti propui sa faci pentru perioadele in care obtii mai putine comenzi?
- Ce faci in cazul unei crize de imagine (provocate de scapari din interior vs. provocate de elemente din exterior)?
- Ce faci in cazul unor actiuni negative din partea clientilor (plangeri, prea multe retururi, word of mouth negativ etc.)?
- Ce alte scenarii iti pot afecta business-ul? Cum iti propui sa reactioneze brandul tau in fiecare dintre respectivele scenarii?
Planul B, in cazul in care se intampla ce e mai rau
Cu siguranta stii statistica. Mai mult de jumatate dintre startup-uri esueaza si inchid inainte sa faca primul an pe piata.
Implicarea, flerul si un strop de noroc influenteaza masiv rata de succes. Insa daca nu ai facut calculele corect sau ceva nu a mers bine, se poate intampla sa trebuiasca sa inchizi business-ul.
Ei, in acest caz, ar trebui sa ai un plan de iesire si de gestiune a situatiei. Nu trata esecul ca pe un capat de linie. N-ar fi prima data cand o poveste de succes incepe cu un esec.
Trateaza-l ca pe o ocazie de a invata si porneste data viitoare cu forte proaspete :).
3. Alegerea produselor
In cazul in care ai deja o afacere offline, de exemplu, sau vinzi online pe diverse canale (site-uri de anunturi, marketplace, fb), dar nu cu un magazin online propriu, aspectul produselor este deja rezolvat si poti sa treci la punctul 4.
Insa daca nu te regasesti in aceasta situatie si nici nu esti prea talentat(a) cu mainile (sa faci, de ex., produse handmade), ai nevoie sa treci printr-un sistem astfel incat sa gasesti cea mai potrivita idee de produs pentru tine.
Ai putea sa vinzi produse pe trend. Sau ai putea aduce produse complet noi pe piata.
Ai putea aduce produse legate de o pasiune sau un hobby. Sau pentru a rezolva o problema cu care se confrunta mai multi oameni pe care ii cunosti.
Iti recomandam sa faci o analiza completa astfel incat sa gasesti ideea ta de produs. Avem o lectie dedicata in cursul StartUp in eCommerce despre acest subiect.
De asemenea, gasesti informatii si aici: Ce sa vinzi online – Cum gasesti cele mai profitabile produse si idei de afaceri
4. Bazele brandului
Daca iti propui sa faci un magazin online doar pentru a castiga bani, adevarul e ca ai cele mai mari sanse sa te trezesti in statistica antreprenorilor care esueaza in primul an de business.
La fel ca multe alte lucruri in viata, si un business are nevoie de timp pentru a atrage clienti si pentru a creste volumul de vanzari/profit.
E putin probabil sa faci primul milion de euro in primele saptamani sau in primele luni. Trebuie timp.
Asa ca ar fi bine sa iti gasesti motivatia in altceva decat bani rapid.
Un mod de gandire sanatos e sa iti doresti sa consolidezi un brand, care sa aiba un anumit impact in viata clientilor sau sa duca la o schimbare importanta pentru tine.
Brandul, dupa cum stim deja, nu inseamna simplul logo.
Ci are componente pe care lucrezi atat la inceput, cat si pe masura ce business-ul tau creste: misiune si valori, obiective, cultura organizationala, elemente vizuale si scop.
Citeste mai multe in articol: Brand si logo magazin online – 10 sfaturi care te vor ajuta sa faci alegeri bune
5. Nisa afacerii
Practic, e vorba de domeniul in care iti incadrezi produsele si business-ul. Unde se potriveste afacerea ta in lumea eCommerce-ului.
La ce te ajuta stabilirea nisei?
Pentru ca iti ofera anumite tehnici si idei de abordare a clientilor, iti poti stabili concret competitorii principali si secundari si indica automat o directie spre topul nisei respective.
In principiu, produsele sunt cele care iti dicteaza nisa, insa aceasta depinde si de modelul de business, diferentiatori si serviciile extra pe care vrei sa le oferi.
Citeste si: Goana Dupa Nisa De Aur Pentru Magazinul Tau Online
6. Numele afacerii
Exista un motiv pentru care partea de brand e mai sus in lista de azi, deasupra numelui.
Pentru ca ar trebui sa alegi un nume care sa se alinieze la brandul tau si la ceea ce vrei sa perceapa oamenii despre el.
Numele, logo-ul, sloganul, culorile, toate acestea influenteaza modul in care brandul tau este interpretat pe piata.
Citeste si: Idei pentru nume de afacere online in diverse industrii
7. Logistica
Cum ajung produsele tale la clienti?
Toate actiunile pe care le faci in acest scop reprezinta partea de logistica a afacerii:
- Comanzi la cantitate, te ocupi de propriul tau stoc si de livrarea produselor catre clienti?
- Se ocupa furnizorul de impachetare si livrare (dropshipping)?
- Externalizezi spre o terta parte (fulfillment)?
Partea interesanta e ca nu esti obligat(a) sa alegi o singura metoda.
Poti avea, de exemplu, un stoc disponibil pentru top cele mai vandute produse, de care sa te ocupi personal (picking, ambalare, livrare).
Apoi, pentru produsele cu un volum constant de vanzari, poti alege un centru de fulfillment cu o locatie mai apropiata de clientii tai, astfel incat sa scazi timpul de livrare.
Iar pentru produsele mai rar cumparate, poti face comanda de la furnizor / dropshipping, cand este cerere.
Poti alege cum vrei sa operezi pe partea de logistica, atata timp cat tii cont de necesitatile clientilor: timp rapid de livrare si impachetare adecvata, astfel incat produsele sa ajunga la ei in buna stare.
8. Prioritizare timp vs. bani
Multi antreprenori isi deschid primul magazin online cu resurse destul de limitate. In general, nu au bani sau poate nu sunt dispusi sa investeasca prea mult efort personal.
De aceea e vital sa faci o lista pro si contra pentru fiecare decizie pe care o iei si care presupune o investitie de resurse din partea ta.
Depinde de situatia ta ce prioritizezi, insa alegerile ce par usoare la prima vedere, s-ar putea sa aiba efecte negative pe termen lung. In business, deseori vei face concesii, insa e important sa le faci in asa fel incat sa iti aduca rezultate.
Ia decizii dupa ce studiezi bine fiecare situatie, prioritizeaza-ti resursele in functie de rezultate si apoi treci la actiune cat mai repede.
Vezi detalii despre Made for Business – Plannerul de care ai nevoie in business si viata.
Astazi ai aflat 8 lucruri pe care sa le faci inainte sa deschizi un magazin online.
Realizate corect, te vor ajuta sa formezi o baza solida si sanatoasa, de la care sa pornesti.
Asa ca sfatul nostru e sa tii cont de ele.
Daca vrei sa aprofundezi subiectul si sa inveti concret cum sa deschizi magazinul, de la A la Z, in 30 de zile, cursul online StartUp in eCommerce e ceea ce cauti.
Descopera aici mai multe informatii si inscrie-te!
PS: Nu uita, ai la dispozitie 15 zile gratuit in care sa incerci platforma Gomag. Ai satisfactia de a-ti construi site-ul cu mainile tale, dupa bunul plac, precum si abonamente potrivite pentru orice nevoie!
- Cum sa eviti greselile de incepator si sa minimizezi riscurile - decembrie 3, 2024
- Reguli de aur cand vrei sa vinzi pe Pinterest - noiembrie 26, 2024
- Idei si organizare pentru procesul de productie in compania ta - noiembrie 19, 2024