Cum alegi o nisa profitabila pentru magazinul tau online?

Ei bine, asta intrebare de un milion de dolari, cu raspuns mereu in schimbare.

Pe scurt, cand vrei sa deschizi un magazin online, exista o combinatie de factori de care trebuie sa tii cont: propriul tau interes, setul tau de abilitati si talente, localizarea si aspectele juridice, rata de penetrare a internetului in zona aleasa, stocurile si gestiunea, audienta tinta si serviciile pe care le poti asigura post vanzare.

Si, cel mai important factor, mai presus decat cele amintite anterior e obiectivul de a rezolva o nevoie, o dorinta sau o problema: cum sa oferi oamenilor o solutie in timp ce castigi suficient pentru a te preocupa de propriile tale nevoi.

Cateodata nisa de aur e simplu de gasit. Alteori, e nevoie de timp, multe eforturi de gandire si analiza pentru a ajunge la cea mai buna concluzie.

In general, producatorii si cei care inventeaza produse nu au probleme in gasirea nisei. Fie creeaza produse pentru care apare o piata complet noua, fie unicitatea si stilul acestora le fac mai usor vandabile intr-o piata existenta.

Dar ce se intampla daca nu esti un producator, ci vrei sa vinzi produsele altcuiva? Incepand de la jucarii din carton pentru copii si pana la masini, online gasesti produse infinite pe care le poti vinde.

Dar cum le alegi? Si cum te asiguri ca ai ales ceva care sa se potriveasca factorilor de mai sus, sa rezolve o problema si sa iti permita sa traiesti mai mult decat confortabil?

Astazi abordam problema alegerii nisei in procesul de deschidere a unui magazin online, in cativa pasi usor de urmat.

Indiferent ca esti in cautarea unei nise pentru un magazin online in toata regula, pentru a te lista pe marketplace sau pentru a face dropshipping, continua sa citesti si aplica pasii indicati pentru a descoperi o nisa potrivita pentru tine.

Pasul 1: Gandeste-te la ce iti place si la ce esti bun

Desi multi contesta ideea gasirii ideii si a nisei de business prin urmarea propriilor pasiuni, de cele mai multe ori ramane o strategie foarte buna.

Vezi tu, inainte sa fii proprietar de afacere si tu, la randul tau, esti un client. Si tu faci parte dintr-o audienta targetata alaturi de o multime de alte persoane.

Asadar, primul pas pe care il ai de facut este sa te gandesti la lucrurile de care esti pasionat si sa le scrii pe o foaie de hartie, incepand de la citit, savuratul unui ceai, sofat si pana la reparatul masinii, gatit sau alergat.

De asemenea, gandeste-te la abilitatile si experienta pe care o ai deja. Pana acum ai fost agent de vanzari la o firma ce vinde accesorii pentru telefoanele mobile? Din moment ce cunosti deja preferintele clientilor, stii care e treaba cu stocurile si preturile si ai experienta in vanzarea acestor gen de produse, de ce sa nu iti deschizi magazinul pe nisa respectiva?!

Odata ce ajungi la o lista cat de cat consistenta, incepe sa fragmentezi fiecare pasiune la o componenta unica, de exemplu bautul ceaiului, dar ceai care te ajuta sa slabesti pentru un public format din persoane care lucreaza toata ziua la birou si nu au timp de sport. Sau, alt exemplu, sofat, dar un serviciu de livrare de pachete cu mancare pentru studentii din centrele universitare.

Desigur, pentru a ajunge la nisa de aur, e indicat sa tii cont si de analizele din piata care iti recomanda vanzarea unor produse cumparate in mod repetat, produse de nisa, cele mai populare la ora actuala, produse cumparate din impuls etc.

Pasul 2: Stabileste lista cu posibile produse

Lista initiala va avea si cateva mere putrede, dar nu e o problema, tocmai asta e ideea: incerci sa investighezi potentialul fiecarei nise in parte.

Iata un exemplu de lista:

  • Carti
  • Alergat
  • Aplicatii mobile
  • Fashion pentru copii
  • Pictura pe materiale textile
  • Obiceiuri traditionale maramuresene

Evident, problema cu lista de mai sus e ca este prea generala. Asadar, hai sa fragmentam fiecare categorie sau subiect la produse individuale: o idee de produs ce include mai multe tipuri de obiecte sau servicii.

  • Carti de marketing pentru incepatori si profesionisti
  • Echipament pentru alergat dintr-un material unic
  • Aplicatie mobila pentru organizarea activitatilor unei echipe de business
  • Imbracaminte unisex care sa sparga stereotipurile de gen la copii
  • Tricouri pictate manual si boom in piata cu seturi de tricouri personalizate pentru cupluri
  • Cosuri cadou cu produse traditionale maramuresene, corporate si de sezon

Dupa ce fragmentezi fiecare idee in parte in cautarea nisei unice, pregateste-te: urmeaza partea de testare si analiza astfel incat sa iti dovedesti ca nisa aleasa are, intr-adevar, potential.

Pasul 3: Fa comparatie intre produsele din lista ta si trenduri

Primul loc in care mergi dupa ce ti-ai segmentat lista este Google Trends. Cauta ideile de produs pe baza cuvintelor cheie si urmareste evolutia interesului de-a lungul timpului.

trend-nisa

Continuand exemplele de mai sus, la cautare am observat o fluctuatie constanta in interesul pentru cosurile cadou, lucru usor de inteles, din moment ce cautarile sunt influentate puternic de sezonalitate. Cadourile se cauta in general de Pasti si de Craciun, de sarbatori si alte ocazii festive.

Dar ideea mea de produs nu se refera strict la cosurile cadou obisnuite, ci la cele cu produse traditionale; asa ca, am facut o noua cautare pe acest termen.

cautare-nisa

Dupa cum vezi, interesul fata de acest tip de produs este mult mai scazut. Iar la o cautare pe Google pentru “cosuri cadou produse traditionale maramuresene”, motorul a returnat 2.120 de rezultate, dintre care majoritatea excluzand termenul “maramuresene”.

Ce imi spune chestia asta? Interes pentru acest tip de produs exista, in special in aproprierea sarbatorilor iar pe piata, numarul de concurenti pe aceasta nisa specifica este inca mic.

Cu abordarea potrivita si mult marketing, am sanse majoritare sa imi transform micul magazin intr-un brand.

Citeste si: Vinde Cu Butonul De Cumparaturi: Premiera Gomag

Dar hai sa ne intoarcem putin la produsul “tricou personalizat”, al doilea la interesul manifestat in cautari. Hai sa diversificam putin cautarea.

tricouri-trend

Dupa cum observi, exista un interes mai crescut pentru acest tip de produs si mai constant decat pentru cosurile cadou. Tinem cont si de faptul ca fashion este inca unul dintre cele mai populare nise din Romania iar personalizarea poate ajuta la crearea unei povesti unice de brand, precum si o relatie mult mai stransa cu fiecare client in parte.

Pasul 4: Fa legatura intre produs si problema audientei

Raman la exemplul tricourilor personalizate, ce pare o nisa destul de solida (cu firme concurente pe masura) insa nu ma opresc aici. E cea mai proasta idee sa deschizi un magazin intr-o nisa foarte generala si foarte competitiva cand ai la dispozitie atatea optiuni.

Asadar, ce trebuie sa fac este sa ajung la o idee de produs, tricouri personalizate, destinate pentru un anumit grup de oameni, o piata tinta. Iara sta inseamna inca o cautare pe Google.

Si incepem cu inceputul.

cautare-tricou

Dragostea pluteste in aer… si nu degeaba am notat in lista ca imi fac intrarea pe piata cu un boom, tricouri personalizate pentru cupluri. Intr-o relatie intotdeauna cei doi vor incerca sa isi afiseze sentimentele, sa si le dovedeasca unul celuilalt iar aici intervine potentiala mea firma.

Cu descrieri de produs aliniate la nevoile emotionale ale clientilor, reclame optimizate si recenzii pozitive precum si pagini solide de Facebook si Instagram, am oportunitatea de a castiga vanzarile dorite.

Dar pana in acel moment, exista inca un pas de facut: alegerea si validarea cuvintelor cheie.

Evident, doar pentru ca Google a sugerat anumite cuvinte cheie, nu inseamna ca oamenii si fac multe cautari pe termenii respectivi. E recomandat sa folosesti instrumente aditionale, cum ar fi Keyword Planner sau Ubersuggest. Personal, am facut cautari pentru “tricouri personalizate pentru el si ea”, “tricouri personalizate pentru iubiti” si “tricouri personalizate pentru cupluri”.

kwplanner-tricou

Dupa cum ma asteptam, acest tip de produs este cautat, interesant pentru clienti si reprezinta o potentiala nisa profitabila.

Sfatul meu este sa urmezi acesti pasi pentru fiecare idee din lista ta si sa faci comparatia apoi intre rezultate. Chiar daca observi un interes scazut pentru o idee la care tii, nu te da batut. Continua analiza si testeaza, este posibil sa fii chiar tu cel care creeaza o piata sau trezeste interesul pentru produsul respectiv.

Citeste si: Cum Iti Testezi Ideea De Business / Produs

Din punctul meu de vedere, doua dintre cele mai fiabile nise in care ai putea activa este sanatatea si informatia. In primul rand, de fiecare data cand esti pus sa alegi intre a investi intr-o noua garderoba sau sa investesti in sanatatea ta personala, vei investi in sanatate. Nu uitam, frica este unul dintre cei mai motivanti factori pentru omenire.

Pe de alta parte, informatia va fi intotdeauna o moneda de schimb. Singura resursa de care ai nevoie pentru a crea un produs informational este timp, indiferent ca vorbim de un eBook, cursuri, un blog etc.

Indiferent de nisa care rezulta in urma procesului din acest articol, nu uita, cel mai important lucru este sa testezi. Lasa vanzarile produsului sa dicteze nisa in care vei continua.

Incepe cu dropshipping, listeaza-ti produsele pe un marketplace sau creeaza un blog unde sa incepi sa testezi vanzarile cu butonul de cumparaturi Gomag.

Iar odata ce te hotarasti, fa-ti un demo gratuit in platforma Gomag. Incearca platforma, incepe sa iti construiesti magazinul si apoi alege abonamentul potrivit pentru a-l creste.

Cosmin Daraban