Nu te poti hotari ce sa vinzi online?
Stai linistit, nu esti singur.
Desi exista o multime de ghiduri, carti si cursuri sau tutoriale care te invata CUM sa vinzi (pe care le facem si noi), putine materiale iti arata cum sa ajungi la cele mai potrivite produse pentru vanzare.
Si asta dintr-un motiv foarte simplu. Cate case, atatea obiceiuri.
Produsele pe care le vei vinde depind si de tine, si de ce iti place, si de ce experienta sau cunostinte ai.
Vezi tu, eu pot sa iti zic “vinde masti sau dezinfectanti sau boxe portabile sau ceai matcha sau ulei de avocado sau dispozitive de corectare pentru postura spatelui sau lenjerie modelatoare… si faci tone de bani”.
Dar simplul fapt ca alegi un produs care e acum in trend nu inseamna si ca vei reusi sa faci o afacere buna.
Asa ca, pentru azi, ti-am pregatit un mini ghid despre ce sa vinzi online si cum sa gasesti cele mai profitabile produse, care chiar se vand, indiferent ca pe termen scurt sau lung.
Practic, iti vor oferi un sistem… pentru ca fara unul te poti trezi ca faci brainstorming de idei toata viata. Fara rezultat.
Dar inainte… ce produse se vand bine acum?
- Echipament pentru sport
- Produse pentru copii
- Alimente bio si produse alimentare
- Produse pentru casa
- Electronice de consum (casti, dispozitive portabile, accesorii)
Ti-am spus doar cateva dintre nisele care se cumpara fara probleme, in acest moment.
Dar repet, e imposibil sa iti spun concret ce sa vinzi, atata timp cat reusita ideii tale de afacere depinde de tine – nu te apuca sa vinzi ceva ce urasti sau te plictiseste, pentru ca o sa renunti rapid.
Cauti idei de afaceri? Descopera aici https://www.gomag.ro/blog/idei-de-afaceri/
Cuprins Ghid – Ce sa vinzi online
1. Cum gasesti idei de produse
- Scrie problemele cu care te confrunti si interesele tale
- Cauta produsele pe net si vezi interesul pentru ele
- Verifica review-uri, bloguri, eMAG
- Cauta discutii frecvente in comunitati
2. Tipuri de produse pe care poti sa le vinzi
3. Caracteristici generale de care sa tii cont cand alegi produsele
- Pot sa rezolve o problema a clientului
- Sunt pentru pasionati
- Au o profitabilitate decenta
- Pot fi livrate si depozitate fara prea mult stres
4. Evalueaza piata si produsele
- Vezi care e piata si cat de mare e
- Fa research sa gasesti audienta
- Identifica limitarile produsului
- Gandeste-te cum poti scala si adauga valoare
Intrebari frecvente despre ce sa vinzi online
Incepem?
Pe scurt, cum gasesti ce produse sa vinzi:
-
-
- Uita-te la trendurile din Google
- Uita-te la competitie
- Vezi ce reclame ruleaza pe Google, Facebook, YouTube etc.
- Verifica preturile producatorilor
- Verifica profitul potential (pretul producatorului – pretul de vanzare – costurile de vanzare, precum marketing-ul)
-
1. Cum gasesti idei de produse
Partea buna cand incepi sa te intrebi ce sa vinzi online, e ca nu incepi cu o foaie goala. Pentru ca mintea ta nu e o foaie goala.
Ai deja un hobby sau mai multe, ai cateva idei de produse care iti plac sau produse de care ai nevoie, esti pasionat de anumite lucruri.
Si acesta e cel mai bun inceput.
Citeste si: 30 de Idei de business profitabile acum in online
Acum, hai sa vedem cum sistematizezi ideile pe care le ai deja, indiferent ca esti constient de ele sau nu.
Scrie problemele cu care te confrunti si interesele tale
Primul pas, arunca o privire in propriul tau creier si intreaba-te:
-
-
- Ce iti place (sa faci, sa creezi)?
- De ce produse te-ai indragostit si nu iti mai poti imagina viata fara ele?
- La ce te pricepi (hobby-uri sau educatie)?
- De ce esti pasionat (activitati sau obiecte)?
- Ce nevoi sau probleme ai pentru care iti doresti solutii mai bune?
-
Incepe cu aceste 5 intrebari. Pot sa pariez ca foaia cu idei se va umple cat ai zice peste.
Cauta produsele pe net si vezi interesul pentru ele
Pe langa ideile venite la punctul urmator, poti cauta idei de produse pe Google, Facebook (sau ce alt motor de cautare folosesti).
In fiecare an se publica sute de articole cu idei de produse in trend pentru respectivul an. Asa ca ai de unde sa completezi lista.
Dupa ce definitivezi o lista cu 20 de idei, sa zicem, cauta interesul pentru ele.
Uita-te mai intai in Google Trends si vezi evolutia lor pe parcursul anilor.
Foloseste si Google Keyword Planner pentru a verifica volumul si dificultatea cuvintelor cheie pentru produsele respective – asa iti vei da seama si cat de usor sau greu va fi sa iti optimizezi site-ul dupa ce lansezi magazinul.
Verifica review-uri, bloguri, eMAG
Mai concret, dupa ce te joci in Google Trends sau Keyword Planner si tai anumite idei de pe lista (exact ce trebuie sa se intample), ia recenziile si blogurile de recenzii la mana.
Urmareste cu atentie partile bune ale produselor, si cu mai multa atentie aspectele de care clientii sunt nemultumiti. Pentru ca acolo poti imbunatati.
Arunca un ochi si pe eMAG sau site-urile de nisa (daca produsele la care te gandesti sunt de nisa) si vezi care sunt cele mai populare produse.
Orice ai face, sfatul meu e sa incerci sa nu fii noul eMAG sau Amazon sau orice alt retailer care vinde de toate pentru toti.
Cel mai ok e sa alegi o nisa. Ori una extrem de specifica (pentru care stii ca exista cerere – ex. produse pentru bebelusii prematuri), ori una mai extinsa (ex. echipament sportiv pentru femei).
Cauta discutii frecvente in comunitati
Pentru a-ti valida ideile ramase pe lista, intra in grupurile de Facebook si forumurile dedicate nisei tale (inclusiv Reddit, alte comunitati online etc.).
Sau, si mai bine, mergi la evenimente si targuri. Vezi cum si ce prezinta expozantii (s-ar putea sa gasesti acolo furnizori) si intra in vorba cu clientii, pune-le intrebari, vezi daca ar fi interesati de produsele tale. Sau care sunt problemele si nevoile pentru care cauta solutii.
Apoi le poti folosi propriile cuvinte pentru a crea continutul de pe site, mesajele din magazin si descrierile de produse.
Citeste si: 8 Aplicatii Gomag pentru Casa & Gradina pe care sa le folosesti imediat
2. Tipuri de produse pe care poti sa le vinzi
Pana acum ti-am vorbit exact despre procesul de gasirea si validare a celor mai profitabile produse pentru tine. Insa vreau sa ne intoarcem putin la origini, si sa vedem care sunt cele 3 tipuri de produse pe care le poti vinde in raport cu consumatorii lor.
Produse pentru placere
Exista produse pe care oamenii le cumpara nu din necesitate, ci pentru ca le plac si le provoaca o senzatie de placere sau multumire imediata. Kendama, jocuri de societate, produsele personalizate, cartile lui Irina Binder sau Paulo Coelho, ochelari VR, you name it.
Partea buna la produsele pentru placere e ca se vand ca painea calda, mai ales atunci cand prinzi si trendul.
Insa pentru unele dintre ele, trendul se termina in scurt timp – gandeste-te la kendama sau bratarile din silicon (la moda prin 2006) sau borsete (trend inceput din vara lui 2018 si care continua si azi… inca).
Asta nu inseamna ca n-ar trebui sa vinzi produse pentru placere.
La ce sa fii atent, insa, e sa faci un site pe o nisa mai generala si sa iti diversifici marfa – stabilesti produsele vedeta cele pe trend, dar sa ai si o portita de scapare pentru cand se termina trendul si aduci produse pe trendul urmator.
Citeste si: 8 Aplicatii Gomag pentru Bijuterii & Cadouri in magazinul tau
Produse pentru obisnuinta
De exemplu, am gasit un sos dulce-picant pe care il cumpar in draci de peste jumatate de an. Imi trebuie musai? Nu. Imi rezolva o problema? Nu neaparat.
Totusi, din produs pentru placere, ce era initial, s-a transformat intr-unul obisnuit in bucataria noastra.
Produsele pentru obisnuinta fabrica in timp o nevoie emotionala, pe care o poti acoperi doar cumparandu-le. Sosul meu, de exemplu, sau vitamine, sau alimente bio, sau imbracaminte si incaltaminte dintr-un anumit material. Sau accesorii brodate.
In general vorbim de produse care se cumpara repetitiv.
Un alt tip de produse pentru obisnuinta sunt variantele noi ale produselor cumparate initial.
Pentru ca exista un segment mare de public obisnuit sa cumpere tot ce e mai nou, pentru ca asa le place si asa se simt bine. Cel mai nou telefon iPhone. Cel mai nou obiectiv foto. Si asa mai departe.
Daca iti propui sa vinzi produse pentru obisnuinta, gandeste-te la obiceiurile publicului catre care vrei sa vinzi. Studiaza-le. Vezi ce obiceiuri repetitive si-au facut si adu produse in concordanta cu acestea.
Citeste si: 6 aplicatii Gomag pentru IT&C si Electrocasnice pe care sa le activezi chiar acum
Produse pentru durere
Acestea acopera o problema sau o nevoie imediata. Gandeste-te la piesele auto – nu astepti sa faci muschi de la vibratiile volanului, inainte sa schimbi discurile de frana.
Sau scutece, baterii, produse alimentare de baza, electrocasnice, produse de ingirjire personala, medicamente etc.
De fapt, produsele pentru durere sunt, in general, cele mai profitabile, pe termen lung. Mai ales daca nevoile sau problemele pe care le acopera sunt resimtite de aproape toata lumea.
Ca o concluzia la acest subcapitol, de cele mai multe ori vei gasi un produs pentru obisnuinta si vei vinde.
Pentru ca produsele pentru durere sunt vandute categoric de marii retaileri, cu care trebuie sa te razboiesti din greu ca sa ii intreci.
Dar indiferent ce alegi sa vinzi, mai mult decat ideea conteaza executia: ce castiga clientul cumparand de la tine, experienta pe care i-o asiguri si modul in care te pozitionezi.
Citeste si: 8 aplicatii Gomag pentru Health & Beauty – Activeaza-le acum!
3. Caracteristici generale de care sa tii cont cand alegi produsele
Pot sa rezolve o problema a clientului
Acum, poate fi vorba de o problema presanta sau de una de care nu e foarte constient, prin urmare nu simte durerea.
Si in acest caz e datoria ta sa il faci sa constientizeze durerea respectiva, vorbind despre beneficiile pe care le castiga si invitandu-l sa isi imagineze cum ar arata viata lui daca ar cumpara produsul tau.
Citeste si: Cum gestionezi un magazin online cu produse alimentare
Sunt pentru pasionati
Cand clientii sunt pasionati de o anumita activitate sau hobby, au tendinta sa isi gaseasca justificari puternice si sa plateasca mult, repetitiv.
Acesta e si unul dintre factorii de care tii cont cand cauti produse – dorinta si puterea de a plati pentru produsele respective.
Pentru ca, de exemplu, un copil de 15 ani probabil isi doreste sa cumpere ceea ce promoveaza vlogger-ul lui preferat, dar mai mult ca sigur ultimul cuvant il vor avea parintii lui. Si nu intotdeauna li se pare justificata o astfel de achizitie.
Pe de alta parte, un adult bookaholic sigur va cumpara repetitiv carti, poate chiar in fiecare luna. Daca reusesti sa il atragi de la biblioteca sau de la librarii din mall si ii oferi ceva ce nu gaseste in alta parte, ai mari sanse sa-l transformi in client pe viata.
Sau putem vorbi de colectionari, daca vinzi machete, de exemplu. Acestia dau multi, multi bani pentru ceea ce ii pasioneaza.
Au o profitabilitate decenta
Marii retaileri isi permit sa ofere reduceri imense sau sa vanda la pret super mic. Pentru ca lucreaza cu stocuri enorme si, pe termen lung, isi scot profitul din celelalte produse vandute.
Tu, mai ales daca esti la inceput, nu iti permiti sa faci asta. Si e ok.
Axeaza-te mai degraba pe produse pentru care poti castiga o marja decenta, pe care o poti reinvesti in business pentru a-l creste si a-l face profitabil – in timp.
Pont!
Tine cont de competitie, intotdeauna.
Si exista o chestie pe care vreau sa o retii: daca nu vezi competitori pe piata pentru produsele pe care te gandesti sa le vinzi, gandeste-te de doua ori. De ce nu exista competitori?
S-ar putea ca produsul respectiv sa nu aiba cerere. Si atunci degeaba incerci sa il vinzi tu. Sau va fi extrem de greu si costisitor sa creezi cererea.
Pot fi livrate si depozitate fara prea mult stres
Ceea ce isi doresc clientii, mai mult decat preturi mici, e livrare rapida si gratuita.
Dar daca vinzi produse care dureaza foarte mult pana sa ajunga de la furnizori sau produse al caror transport este scump si greu, satisfactia clientilor tai va avea de suferit.
Asa ca tine cont si de acest factor.
Citeste si: 6 Aplicatii Gomag pentru magazine cu articole pentru Copii / Jucarii
4. Evalueaza piata si produsele
Odata ce am trecut de aspectele de baza ce tin de alegerea produsului, hai sa vedem factorii legati de business.
Vezi care e piata si cat de mare e
Practic, piata iti arata cata cerere exista pentru tipul tau de produse. Care sunt lucrurile la care sa fii atent, legat de piata?
-
-
- Aria geografica pe care urmeaza sa o deservesti (daca vinzi local, doar intr-o anumita zona, national sau international)
- Strategia de pret (in functie de competitie, costurile tale si asteptarile clientilor)
- Curba de crestere a pietei (urmareste statisticile)
- Potentialul de a creste valoarea cosurilor si a obtine vanzari repetate (upsell, cross-sell, accesorii)
-
Foloseste Google Trends si motorul de cautare + statistici.
Poti, de asemenea, sa creezi chestionare pe care sa le postezi in grupuri si comunitati ale audientei tinta, pentru a obtine propriile tale date.
Fa research sa gasesti audienta
In acest stadiu, inca nu ai suficiente date pentru a crea un profil complet Buyer Persona.
Insa cu siguranta ai cateva idei despre audientele catre care vei vinde: de unde sunt (locatie, urban / rural etc.), sex, varsta, ocupatii, obiceiuri etc.
Pentru a-ti valida ideile si a le extinde uita-te in:
- Google Trends
- Facebook Insights
- Pe paginile si grupurile competitorilor / de nisa
- SimilarWeb
- Consumer Barometer de la Google
Identifica limitarile produsului
E vital sa intelegi factorii care ar putea scadea vanzarile produselor tale. Cum ar fi:
- Sezonalitatea – unele produse se vand ca painea calda vara, altele iarna, altele inainte de anumite sarbatori sau evenimente, festivaluri sau ocazii. Vezi in ce categorie se incadreaza produsele tale si planifica actiunile pe care le vei face in afara sezonului, pentru a supravietui.
- Perisabilitatea – sa zicem ca vinzi alimente bio, cafea sau ciocolata. Calculeaza strategia si in functie de termenul de valabilitate al produselor, conditiile de depozitare si conditiile de transport (plus restrictiile impuse de transportatori)
Gandeste-te cum poti scala
Uite de aceea ai nevoie de un model de business. Pentru ca te ajuta sa gandesti din start intreaga afacere.
Nu o creezi din bucati lipite cu scoci si un Doamne-ajuta.
Pentru ca, de exemplu, daca faci tu produsele, handmade, vei avea nevoie de material de lucru.
Gandeste-te cum vei gestiona situatia in momentul in care cererea pentru produsele tale creste si daca furnizorul tau de material de lucru va fi in stare sa ti le trimita, intr-un volum mare si rapid.
Sau gandeste-te ce task-uri vei da angajatilor tai si cum vor arata politicile tale de conduita si comunicare cu clientul, pentru ca acesti oameni sa le asigure o experienta la fel de buna pe cat o faci tu.
Citeste si: Cum promovezi produse noi pe piata [Video]
Intrebari frecvente despre ce sa vinzi online
Ar trebui sa imi fac un magazin online cu aceste produse sau sa vand in marketplace?
Ambele. Dar la inceput, nu ambele deodata.
Sigur, nu e batut in cuie, pana la urma faci cum doresti tu.
Un magazin online de sine statator e un must, indiferent din ce parte privesti problema. Pentru ca reprezinta un spatiu al tau, in care poti investi si in branding si unde clientii tai sunt doar ai tai.
Marketplace-ul e o solutie buna daca vrei sa vinzi produse de trend, pentru care nu iti propui sa creezi un brand durabil.
De asemenea, e un loc potrivit cand vrei sa iti extinzi business-ul si sa iti cresti vanzarile, dupa ce iti consolidezi propriul magazin.
Ce nise sa eviti daca esti incepator?
-
Nisele suprasaturate
Gandeste-te la magazinele si produsele pe care le vezi peste tot.
Daca ti-ai propus sa intri intr-o astfel de nisa, asteapta-te la o competitie atat de puternica, incat singurul mod in care te poti diferentia e sa tai din pret.
Fara fonduri extraordinar de mari nu vei putea sa faci fata pentru ca 1) nu iti permiti sa iei cantitati atat de mari de stocuri, 2) ramai cu 0 marja si 3) la inceput nu iti permiti sa vinzi in pierdere.
De aceea iti recomand sa mergi pe produse mai nisate, nu sa vinzi de toate.
-
Bunuri lichidate
E adevarat ca ai avea costuri de achizitie produs mai mici. Insa nu te poti baza pe astfel de bunuri; nu stii cand se intampla urmatoarea licitatie sau pe ce produse vei reusi sa pui mana.
Secretul unui business puternic este constanta. Daca te bazezi pe soarta si noroc, nu faci niciun business.
-
Falsuri
Nu fa lucruri ilegale. E o idee proasta. Exista prea multe riscuri care nu justifica banii pe care i-ai putea castiga pacalind clientii.
De asemenea, nu te lasa pacalit. Daca vezi oferte prea bune ca sa fie adevarate la anumiti furnizori (produse in general scumpe, dar prezentate cu un pret insignifiant), inseamna ca intr-adevar suna prea bine sa fie adevarat.
Ce sa fac dupa ce aleg produsele pe care vreau sa le vand?
Citeste ghidul nostru Cum imi fac un magazin online. Ghid creare magazin de la ideea de afacere, la lansare.
Daca nu ai facut-o inca, ia-ti cartea eCommerce no Bull$#!t. Tot ce ai nevoie pentru a vinde online.
Te va ajuta sa intelegi toata baza unui business in eCommerce. Iti recomand sa o tii aproape pe masura ce iti faci magazinul – contine checklist-uri si idei pe care le poti aplica punctual.
Si incearca platforma Gomag gratuit!
Ai 15 zile la dispozitie sa incepi sa iti creezi magazinul (poti sa o faci singur, fara costuri de setup), alegi abonamentul potrivit si incepi repede sa vinzi online.
- Cum iti gestionezi brandul in social media: 45 idei & ponturi - octombrie 8, 2024
- Cum iti faci un magazin online in Republica Moldova - octombrie 1, 2024
- Mini checklist de marketing in eCommerce pentru incepatori - septembrie 24, 2024
Felicitari pentru articol, am gasit informatii utile aici. MI se pare interesant si sa deschizi o afacere cu fonduri europene. Deocamdata fac doar research. Da am gasit pe net articole de genul „31 de idei de afaceri profitabile cu fonduri europene nerambursabile – Romania Libera”[editat de catre moderator]. Are cineva experienta cu asa ceva
Salut,
Multumim pentru feedback! Intr-adevar, costurile pentru deschiderea unui magazin online sunt eligibile pe mai multe tipuri de fonduri europene. Te invit pe grupul nostru de Facebook, eCommerce cu Gomag > https://www.facebook.com/groups/gomagro/. Acolo sunt sanse mai mari sa iti raspunda cineva care are experienta cu deschiderea unui magazin online pe astfel de fonduri.