Despre partea de identitate si logo pentru un magazin online te preocupi, in principal, la deschiderea magazinului. Si e normal.
Pentru ca vrei sa pasesti in arena eCommerce cu un nume usor de recunoscut, care va ramane bine lipit de creierul clientilor tai.
Cateodata, se mai intampla si cate un proces de rebranding – noi, de exemplu, am lansat brandul Gomag in 2016, desi am creat platforma din 2005-2006.
E bine sa faci alegerile potrivite din prima. Insa, chiar daca te razgandesti pe parcurs, nu e capat de lume.
Important e sa nu treci prin prea multe schimbari, care ar deruta clientii.
Asa ca, astazi vom povesti putin despre identitate, logo si branding pentru un magazin online.
Se preconizeaza un articol mai lung, asa ca foloseste cuprinsul pentru a-l parcurge mai usor.
Cuprins Identitate si logo magazin online
- Notiuni de baza despre branding
- Punctele de diferentiere si punctele de paritate
- Numele si domeniul
- Cum alegi logo-ul potrivit pentru afacerea ta
- Fonturile specifice brandului tau
- Paleta de culori si de ce este esentiala
- Cultura organizationala interna
- Merch si impachetare – de ce ai nevoie de personalizari
- Cum iti pastrezi identitatea in mesajele de marketing
- Departamentele firmei si identitatea
1. Notiuni de baza despre branding
Brand. Branding. Identitate vizuala / simboluri de brand.
Aceasta componenta a unei firme se poate transforma usor intr-o nebuloasa, in care sa te ratacesti sau sa faci greseli.
Nu suntem experti in branding. Dar in acest articol vei gasi cateva notiuni introductive, care sa te ghideze pe drumul cel bun.
Sunt lucruri dupa care ne ghidam si noi, si pe care le-am invatat de-a lungul timpului.
In primul rand, vezi ce inseamna:
- Brand – e, practic, perceptia afacerii tale in piata si in mintea clientilor. Nu e ceva pe care poti pune degetul, ci e abstract. E un cumul de senzatii in momentul in care cineva iti aude numele sau iti vede materialele promotionale sau isi aminteste de magazin.
- Branding – inseamna actiunea de a crea sau a cizela un brand pentru a-l prezenta in fata clientilor, a angajatilor si a pietei.
- Identitate vizuala – este compusa din multiple instrumente prin care transmiti particularitatile brandului, pentru a fi asociate automat cu acesta. De identitatea vizuala tin logo-ul, paleta de culori, cartile de vizita, fonturile, tema website-ului, materialele vizuale folosite pentru promovare.
Citeste si: Icon-uri, imagini si ilustratii – 30 Resurse gratuite pentru magazinul tau
Intrebari la care sa raspunzi inainte sa incepi procesul de branding
Sa zicem ca esti la inceput si esti super entuziasmat sa lansezi odata, sa iti vada lumea produsele si sa se indragosteasca de ele.
In acest punct, multi se lovesc de extreme: fie nu acorda atentie branding-ului deloc, fie se forteaza sa faca alegerile perfecte pentru logo, culori, personalizarea temei site-ului.
Si pierd timp.
Pentru ca nu vrem sa ti se intample si tie oricare dintre aceste situatii, uite cateva intrebari.
Pe baza raspunsurilor tale vei incepe procesul de branding pentru magazinul tau.
-
Ce face firma ta unic si DE CE?
In stransa legatura cu brandul e conceptul de UVP / USP (unique value proposition). Aceasta este o propozitie care rezuma cat mai concis nucleul esential al firmei tale.
Ce oferi tu, si doar tu, astfel incat viata oamenilor sa devina mai buna?
Gandeste-te si DE CE face firma ta actiunile care o fac unica.
Cercul de aur a lui Simon Sinek este o formula consacrata de storytelling care te ajuta si sa iti identifici USP-ul. Mai intai, gandeste-te de ce, care este scopul pentru care ai deschis firma → cum faci tu lucrurile → ce faci, concret.
Foloseste formula atat pentru USP (pe care il poti afisa pe bannere si in descrieri), dar si pentru a completa pagina Despre Noi din site.
Citeste si: 5 Formule De Poveste Pentru Social Media Marketing
-
Daca ar fi sa iti descrii brandul in 3 cuvinte, care ar fi acestea?
Gandeste-te la adjective: cum este brandul tau (sau produsele tale)? Indraznet? Traznit? Accesibil? Fresh? Traditional?
Faptul ca te gandesti doar la 3 cuvinte te va ajuta sa identifici cat mai specific si cat mai clar calitatile brandului tau.
Vei elimina ce este in plus si vei avea o directie clara in ceea ce priveste promovarea afacerii tale.
-
Care este misiunea si valorile tale?
Revenim la DE CE-ul lui Simon Sinek. Gandeste-te care este scopul pentru care faci acest business. Ce iti propui sa obtii, pe termen scurt si lung?
Ce schimbare vei genera in viata clientilor tai?
Aceasta este misiunea ta. Declara-o, include-o in materialele de promovare, fa din ea o declaratie asociata cu numele firmei tale.
Oamenilor le place sa consume de la branduri care au valori si viziuni asemanatoare cu ale lor. Este un comportament legat de fenomenul de disonanta cognitiva: e dureros si frustrant sa facem lucruri care contravin convingerilor noastre.
Asa ca, daca sustii anumite cauze, ai o anumita filosofie (vezi Harley Davidson sau Diesel) sau vinzi produse din anumite materiale sau folosesti anumite tehnici declara-le, la fel cum o faci cu misiunea brandului.
Citeste si: Psihologia in vanzari. 30+ Triggere emotionale care declanseaza vanzarea in magazin
-
Cine sunt competitorii si care sunt brandurile lor?
In cel mai sigur caz, vei vinde pe o piata in care exista si alti jucatori. Acestia vor fi competitorii tai directi si indirecti.
Concentreaza-te asupra competitorilor directi – cei care vand aceleasi produse ca tine sau similare – si vezi care sunt brandurile si strategia lor de branding:
- Ce sustin ca fac ei cel mai bine?
- Ce indicatori vizuali folosesc: culori, fonturi, tema, elemente vizuale in bannere si video-uri?
- Cum arata eticheta sau modul de ambalare a coletelor lor?
- Care sunt misiunea si valorile declarate?
Tine cont de ce vezi la competitori pentru a face lucrurile diferit pentru afacerea ta.
-
Cine este clientul tau ideal si ce isi doreste?
E de la sine inteles faptul ca trebuie sa vii cu un brand placut pentru clientii tai si cu un USP care sa li se para valoros, interesant, atragator.
Gandeste-te bine catre cine vinzi sau vrei sa vinzi: ce interese, probleme si nevoi au, precum si ce caracteristici demografice au persoanele respective.
Vei alinia USP-ul si brandingul in functie de informatiile pe care le ai despre clienti.
Raspunde la aceste intrebari, inainte de a porni in procesul de branding si inainte de a decide ce logo sau elemente de identitate vrei sa folosesti.
2. Punctele de diferentiere si punctele de paritate
Punctele de diferentiere
Zilnic se lanseaza online o multime de magazine online.
Insa, daca e sa te uiti in piata sau sa faci niste cautari, vei vedea ca in fata ies magazinele cu istoric si magazinele care fac ceva greu de gasit in alta parte.
In aceasta batalie, preturile nici nu mai conteaza.
Decizia de cumparare este luata datorita altor stimuli.
De exemplu:
Care este experienta la cautare si cumparare.
Cat de mici sunt costurile de livrare sau retur (sau daca acestea nu exista).
Ce surpriza insoteste fiecare comanda.
Daca produsele pot fi ridicate local, cat mai repede.
Daca primesti reducere cand duci produsul vechi sau daca se ocupa firma de colectarea produsului vechi (de exemplu, electrocasnicele de mari dimensiuni).
Daca se ofera si consultanta sau servicii de montare.
Daca prin cumpararea produsului ajuta o cauza cu care se identifica.
Punctele de diferentiere reprezinta lucruri pe care le faci altfel decat ceea ce exista in piata. Mai mult, diferentiatorii sunt elemente DORITE de catre clienti.
Altfel spus, alegi ceva care sa fie si cerut. Daca nu sunt ceruti si interesanti pentru clienti, diferentiatorii se transforma doar intr-o bataie de cap suplimentara pentru tine.
Punctele de paritate
Exista deja in piata anumite comportamente si asteptari la cumparare.
Acestea sunt puncte de paritate, lucruri pe care trebuie sa le faci la fel sau asemanator cu ceilalti concurenti din piata.
De exemplu:
Adaugarea de mostre in colet la comanda de produse cosmetice.
Afisarea unei sume limita, dupa care clientul primeste comanda cu livrare gratuita.
Dreptul de retur in 14 zile (esti obligat prin lege sa il oferi) – deci e un punct de paritate, nu unul de diferentiere. E diferentiator doar daca extinzi perioada de retur.
Sau daca vinzi produse eco, trebuie ca intregul proces de productie sa respecte standardele specifice, la fel cum se intampla in cazul competitorilor. Sau poate aveti certificari de la aceleasi laboratoare (cunoscute si de incredere pentru consumatori).
Nu e nimic gresit sa te promovezi folosind si punctele de paritate.
Uneori, ne complicam atat de mult sa aratam ce facem diferit, ce facem extraordinar, cand oamenii cauta solutii simple, comode, la indemana.
Citeste si: „Vand un produs obisnuit, am sanse sa fac profit?” – Cum faci diferenta in eCommerce
3. Numele si domeniul
Ok.
Aduna raspunsurile de la 1 si 2 si pune-le pe hartie.
Practic, faci un brief, care are rolul de concept pe baza caruia vei crea simbolurile de identitate vizuala despre care vorbim in continuare.
In primul rand, numele brandului si, implicit numele de domeniu.
Uite la ce sa fii atent cand le alegi:
- Alege un nume memorabil, scurt si usor de pronuntat – numele si domeniul tau ar trebui sa reflecte brandul si produsul sau serviciul pe care il oferi.
- Incapsuleaza CE faci in nume – poti alege un cuvant care sa exprime tehnica pe care o folosesti, un beneficiu sau chiar tipul de produs.
- Nu alege numele tau sau al unei persoane necunoscute – ei bine, poate fi pentru numele firmei, dar nu pentru numele brandului. Nu e imposibil de creat un brand pe baza unui nume de persoana, insa e un proces mai dificil.
- Evita numele lungi, pe care trebuie sa le desparti prin cratima in domeniu.
- Verifica modul in care suna cand e spus cu voce tare – in 1994 Amazon se numea Cadabra, Inc. A ce iti suna?
- Evita handmade by numele tau, e arhifolosit.
- NU adauga anul in nume sau in numele domeniului.
Pont! Poti alege o extensie descriptiva pentru magazinul tau, in afara de .ro. De exemplu, daca vinzi produse pentru copii poti alege .baby.
Sau .coffee.
Sau .beauty. Sau .bio.
Te ajuta sa incapsulezi numele de domeniu intr-o forma mai scurta.
Gasesti listele de extensii disponibile la furnizorii de servicii pentru domenii si hosting.
4. Cum alegi logo-ul potrivit pentru afacerea ta
Nu mai are rost sa definim ce este un logo. Odata ce este ales numele, logo-ul devine o mica obsesie, despre forma caruia avem o oarecare idee.
Hai sa vedem de ce lucruri sa tii cont cand ceri un logo pentru magazinul tau:
- Unde va fi folosit – va aparea pe toate produsele pe care le vinzi? Sau il faci pentru site si materiale personalizate (scoci, tricouri, cani, bannere)? Costurile tale depind de cate versiuni de logo ai nevoie. Asa ca gandeste-te serios in ce conditii il vei folosi acum si pe viitor.
- Testeaza cum va arata logo-ul in contextul in care il vei publica (carti de vizita, bannere, eticheta etc.)
- Gandeste-te la tonalitatea brandului tau – daca vinzi prajituri sau produse pentru bebelusi, vei merge pe un logo cu linii mai line, mai moi. In schimb, daca vinzi produse high tech vei dori un logo fresh, modern.
- Foloseste-te de cele 3 cuvinte de la primul punct (3 cuvinte pentru a-ti descrie brandul) – creeaza logo-ul pe senzatia pe care ti-o dau respectivele cuvinte.
- Ar trebui sa fie suficient de aerisit incat sa poata fi inteles dintr-o privire, atat in varianta color, cat si alb-negru.
- Atrage atentia cu un strop de culoare – daca logo-ul e, sa zicem, numele brandului cu un font negru, poti adauga o pata de culoare relevanta.
- Nu adauga anul (since 2021 etc.) in logo, doar pentru ca nu ai inspiratie pe moment.
- Logo-ul ar trebui sa fie reprezentativ pentru numele brandului sau produsele pe care le vinzi. Poate include un simbol vizual si / sau 1-2 cuvinte, insa ai grija ca acestea sa aiba un rost.
Daca in timp nu esti multumit de logo-ul ales initial, nu e nicio problema.
Pana si brandurile uriase si-au schimbat logo-ul de mai multe ori, sau chiar o fac in continuare, pentru a tine pasul cu trecerea timpului.
Citeste si: Cum sa faci un banner – 15 Idei si Exemple bannere pentru Magazin Online
5. Fonturile specifice brandului tau
Tindem sa nu acordam prea multa atentie fonturilor.
Insa tipul de caractere, alese corect, exprima o poveste vizuala, atat atunci cand ai in fata un bloc aerisit de text (spatii albe, blog, dimesiuni diferite), cat si cand vezi doar o propozitie.
Si invers.
Poti sa ai cel mai tare text de vanzare din lume, si e degeaba daca il afisezi cu dimensiune de 10, de culoare roz, cu font Handlee.
Nu am nimic impotriva niciunui font, insa cand avem prea multe la dispozitie, avem tendinta sa exageram.
Vei observa ca in platforma Gomag ai o selectie destul de limitata de fonturi – si asta din simplul motiv ca la inceput am vazut combinatii de neconceput de fonturi si culori, care faceau cumparaturile imposibile.
Au ramas cele mai eficiente pentru ca sunt lizibile si nu ingreuneaza experienta de consumare a informatiei.
Alege fonturi asemanatoare cu cele pe care le folosesti in site, pentru creativele folosite in reclame sau postari.
6. Paleta de culori si de ce este esentiala
Culorile brandului sunt corelate automat cu valoarea acestuia. Cu usurinta cu care este recunoscut.
Gandeste-te putin: ce branduri au culorile alb-rosu, sau rosu-galben sau alb(negru)-portocaliu? Cola-Cola, McDonalds si Amazon.
Si e usor sa le recunosti, sa le asociezi.
Chiar daca brandul tau are nevoie de mult timp si efort pentru a ajunge la un astfel de nivel, e vital sa intelegi din start importanta paletei de culori.
Pe aceasta o vei folosi in site (cu atentie la butoanele de actiune), in reclame si postari, dar si in materialele promotionale pe care le printezi.
De exemplu, eu particip regulat la seri de quiz.
Echipa mea are tricourile galbene cu negru si, desi niciunul dintre noi nu se omoara dupa aceasta culoare, o folosim pentru ca iese foarte usor in evidenta si e asociata instant cu numele echipei.
Analizeaza putin paleta de culori pe care vrei sa o alegi pentru brandul tau, pentru ca aceasta va fi asociata cu numele magazinului.
7. Cultura organizationala interna
Eforturile tale de conturare a brandului trebuie sa se faca atat catre clienti si partenerii de business din afara firmei, cat si catre echipa ta de angajati.
In principiu, ar trebui sa ai un manual de conduita care sa includa misiunea si valorile brandului, USP-ul, diferentiatorii, tonalitatea si alte elemente de branding pe care sa le stie toata lumea din firma ta, indiferent ce pozitie ocupa.
Vezi tu, clientii interactioneaza cu tine pe diverse canale si prin multiple puncte de contact.
Pe primul front sunt colegii tai de la asistenta clientilor si de la vanzari – daca ei actioneaza sau vorbesc altfel decat sustii tu pe site sau prin materialele de promovare (inclusiv la nivel de tonalitate), brandul tau nu se va putea construi deloc sau se va construi pe o structura subreda.
Cultura organizationala tine de lucrurile despre care am povestit mai sus (alinierea discursului la particularitatile brandului, design interior, mod de ambalare, eticheta), iar cea interna tine de oportunitatile pe care tu, ca lider, le creezi pentru colegii tai.
Poate pui accent pe training-uri si pregatirea angajatilor, sau pe sanatatea lor mentala, de exemplu.
O cultura organizationala interna bine definita va duce si la atragerea unor viitor colegi care vor avea asteptari realiste in momentul in care ajung in firma ta.
8. Merch si impachetare – de ce ai nevoie de personalizari
Alte elemente ce tin de identitatea vizuala a brandului sunt articolele extra pe care le adaugi in colete, scoci personalizat, vouchere, cupoane, carduri, semne de carte, tricouri, sepci, cani si alte produse care sunt folosite in echipa, la evenimente sau trimise catre clienti.
De asemenea, poti crea produse proprii marcate cu simbolurile vizuale, pentru a le afisa spre vanzare in magazin.
Produsele personalizate cu simbolurile brandului – logo, culori, fonturi, creeaza un sentiment de familiaritate pentru clienti si de unitate in echipa ta.
Te face usor de recunoscut.
Sigur, exista anumite costuri pe care trebuie sa le suporti pentru a crea materiale personalizate, fie ca le folosesti intern, fie ca sunt pentru clienti.
Insa acestea reprezinta un mod de diferentiere fata de competitorii din piata si te fac memorabil.
Citeste si: Idei de promovare pentru un magazin online cu produse personalizate
9. Cum iti pastrezi identitatea in mesajele de marketing
O mare parte a eforturilor tale (si a bugetului), va fi investita in strategia de promovare a magazinului online.
Insa indiferent de ideea creativa din spatele fiecarei campanii, comunicarea ta trebuie sa pastreze un ton reprezentativ pentru brandul tau.
Materialele de marketing: bannere, texte, articole, imagini, video-uri, comunicate, concursuri, trebuie sa fie marcate cu simbolurile tale de brand si, de preferat, sa fie realizate in paleta de culori a brandului.
De aceea partea legata de logo, fonturi si culori e mai sus in lista de astazi. Asigura-te ca le stabilesti corect, pentru a fi folosite usor in context, in materialele de promovare.
Tine cont ca daca folosesti culori inchise, vei avea mai mult de muncit pentru crearea unui feed atragator pe Instagram, de exemplu (unde functioneaza culorile vii si luminoase).
Atrage atentia asupra diferentiatorilor tai prin meta tags, atunci cand faci SEO, si foloseste USP-ul in bannere, covere social media si in materialele video postate pe YouTube.
10. Departamentele firmei si identitatea
Am povestit putin despre asta si la punctul 7, cultura organizationala.
Desi, in mod traditional, departamentele unei firme sunt considerate ca entitati separate, ai nevoie sa creezi un flux continuu de comunicare intre ele, astfel incat fiecare mesaj care iese de la oricine din firma, sa aiba acelasi ton, sa transmita acelasi sentiment.
Nu e greu deloc, mai ales daca ai o politica interna bine pusa la punct.
Poti sa creezi, de asemenea, politici detaliate de conduita atunci cand au loc interactiuni cu clientii – pentru oamenii de vanzari, cei de pe suport si pentru omul de social media.
Pentru branding si crearea unei identitati concrete, memorabile si seducatoare, vei face anumite investitii.
De timp. De energie. Si de bani.
Insa brandul devine un punct de atractie urias pentru clientii si partenerii de business atunci cand e construit in mod sanatos.
E si un punct de diferentiere fata de restul jucatorilor din piata si reprezinta o baza puternica pe care sa iti scalezi business-ul, vanzarile si modelul de afacere.
Ti-a placut acest material? Lasa-ne parerea ta in comentarii.
Nu uita sa testezi Gomag, daca nu ai reusit sa o faci pana acum. Ai la dispozitie 15 zile, gratuit, in care sa descoperi potentialul platformei si modul in cate te poate duce spre succes.