Tu ce stii despre Google Analytics?

M-am gandit sa incep articolul cu o scurta introducere in Google Analytics, cu detalii despre ceea ce semnifica si cum te ajuta acest tool de masurare a informatiilor legate de un site. De ce? Deoarece nu toti proprietarii de magazine online cunosc oportunitatile care le stau la indemana, la un singur click distanta.

Google Analytics este o aplicatie pusa la dispozitie de catre Google, care te ajuta sa masori impactul pe care website-ul tau il are asupra utilizatorilor. Este vorba de feedback cantitativ si calitativ, informatii utile pentru performanta magazinului tau online care iti faciliteaza calea spre succes prin rapoarte detaliate, pe baza datelor colectate si analizate din site. Acestea te ajuta sa intelegi de ce site-ul tau are nevoie de optimizare, de ce intr-o anumita zi din luna ai avut trafic mai mare sau mai mic, de ce rata de respingere a crescut sau a scazut la un anumit produs etc.

Crearea unui cont de Analytics este un proces simplu. Urmeaza adaugarea unui profil pentru fiecare cont creat, inserarea tag-urilor si obtinerea codurilor de urmarire care permit aplicatiei sa preia si sa analizeze datele ce tin de magazinul tau online. O optiune foarte utila este conectarea contului de Google Analytics cu cel de AdWords, pentru a obtine rezultate despre anunturile tale. Practic, Google Analytics iti permite sa detii controlul asupra site-ului tau.

Asa ajungem la subiectul de azi. Aceasta aplicatie iti pune la dispozitie multiple functionalitati si instrumente, pe care majoritatea proprietarilor de magazine online nici nu le folosesc sau, mai grav, nu au nicio vaga idee despre cum i-ar putea ajuta. Printre acestea se numara Motion Charts – un instrument grafic diferit de cele traditionale, Plot Rows – foloseste linii separate pentru fiecare dimensiune individual dintr-un raport, Term Clouds – pentru vizualizarea importantei fiecarui cuvant cheie, Compare Metrics si Intelligent Events – Custom Alerts. Custom Alerts este subiectul acestui articol.

In urmatorul clip poti sa vezi o scurta prezentare facuta de Justin Cutroni

[embedyt]http://www.youtube.com/watch?v=i5X3WKVLYXc[/embedyt]

Folosesti alerte personalizate pentru magazinul tau online?

Alertele personalizate sunt un fel de bodyguard al website-ului tau. La Silkmart, ne folosim de aceste alerte, setate zilnic, pentru a avea acces la tot ceea ce inseamna trafic, schimbari bruste sau lente fata de sablonul fiecarui magazin online de pe platforma noastra, indici ai comportamentului utilizatorilor in site pentru a actiona in consecinta si a obtine rezultate de calitate.

In general, proprietarii de magazine online nu isi verifica zilnic rapoartele din Google Analytics. Fie sunt prea ocupati, fie se bucura de vacanta fie pur si simplu sunt putin “lenesi” si nu simt nevoia sa-si supravegheze site-ul continuu. Partea proasta e posibilitatea ca in acea zi, in care nu au verificat situatia site-ului, sa se intample ceva, orice. Prin urmare, atunci cand ajung sa  verifice rapoartele din Analytics, descopera o schimbare in grafice. Daca e un spike, o schimbare benefica – o crestere uriasa de trafic, banuiesc ca si-ar dori ca acest fenomen sa se repete. Cum isi dau seama insa care a fost cauza, daca nu si-au verificat contul de Analytics in acea zi?

Ei, pentru asta exista Automatic Alerts, AdWords Alerts si Custom Alerts. Alertele web automate sunt prefigurate de Google pentru tine, pentru simplificarea problemelor pe care le-ai putea intampina in ceea ce priveste traficul. Acestea urmaresc schimbarile importante care depasesc sablonul site-ului tau, cum ar fi rata de respingere crescuta in cazul oricarui tip de trafic sau totalul sesiunilor. Acestea sunt anomalii in functionarea magazinului online. Pentru a afla rapid cauza, te loghezi in contul de Google Analytics si intri in sectiunea de Intelligent Events / Evenimente Inteligente, unde vei gasi raspunsurile. Alertele personalizate pot fi setate pentru a monitoriza orice aspect pe care il consideri important, depinde de alegerea ta. Cand parametrii magazinului tau online ies din tiparul pe care l-ai creat, vei primi o alerta pe e-mail, care iti va atrage atentia ca ceva nu este in regula si trebuie sa intervii, sa aduci situatia la normal.

Sa detii un magazin online care ofera experienta de calitate poate parea o activitate in genul mersului pe sfoara la 10 metri inaltime, in timp ce jonglezi cu oua. Asta se intampla deoarece exista un volum prea mare de date in ceea ce priveste site-ul si poti pierde, deseori, din vedere detalii importante. Alertele personalizate iti usureaza considerabil munca, daca le setezi pentru a urmari aspectele care conteaza.

Tine minte ca website-ul tau poate trece atat prin schimbari avantajoase cat si prin scaderi bruste si probleme care afecteaza capitalul reputational si ratele de conversie. Poate sa fie vorba de o mentionare pe un site urias, care iti asigura o crestere remarcabila a traficului in site sau poti fi tras in jos de o cadere de server sau orice alta actiune negativa. In acest caz, ai nevoie sa afli imediat care e problema, pentru a atenua consecintele.

Tipurile de alerte pe care le poti crea sunt limitate doar de combinatia de aspecte pe care vrei sa le monitorizezi. Totusi, exista cateva tipuri de alerte care ar trebui sa fie setate pentru orice tip de magazin online, deoarece contribuie substantial la supravegherea constanta si practica a site-ului. Poti seta alerte personalizate zilnic, saptamanal sau lunar.

Stii care sunt principalele alerte personalizate pe care TREBUIE sa le activezi?

Principalele 15 alerte a caror activare este absolut necesara urmaresc date despre trafic, conversii, aspecte de eCommerce, continut, clici etc:

1) Flatline / Inexistenta traficului, a vizitatorilor

  • daca ar fi posibil, ai seta aceasta alerta din ora in ora. Este esential sa descoperi de ce nu ai trafic intr-o zi anume. Problema poate sa fie chiar site-ul insusi, serverul sa fi cazut sau codul de urmarire sa nu functioneze asa cum trebuie;

2) Scadere de trafic

  • scaderile de trafic inseamna o performanta scazuta a site-ului tau. Datorita acestei alerte iti poti da seama care este cauza fenomenului si sa iei masuri pentru remedierea problemei;

3) Traffic Spike

  • O crestere brusca a traficului in site-ul tau se poate datora mentionarii magazinului online intr-un site mai mare, intr-un portal de stiri sau preluarea unui articol din blogul magazinului intr-un ziar online de nisa. In orice caz, alertele personalizate iti asigura accesul imediat la eveniment, pentru viteza de reactie si un update al task-urilor pe care ti le-ai propus;

4) Scaderea traficului provenit din anunturile AdWords

  • de obicei, o scadere a acestui tip de trafic reprezinta fie probleme in ceea ce priveste plata serviciului sau scaderea drastica a bugetului. In orice caz, aceasta alerta impiedica scaderea traficului si a conversiilor, daca actionezi in consecinta si in timp;

5) Scaderea ratei de conversie

  • Fie URL-ul pentru mesajul “multumesc” s-a schimbat si nu a fost actualizat in Google Analytics
  • Fie codul de urmarire pentru conversii a fost sters din greseala
  • Fie un un cos de produse nu mai functioneaza dupa cum a fost programat;

6) Cresterea ratei de conversie

  • cauza poate fi numarul mare de vanzari al unui produs sau serviciu oferit in magazinul tau online. Prin urmare, poti profita de aceasta situatie pentru a creste si vanzarile produselor asemanatoare. Vestea proasta e ca s-ar putea sa fie doar o greseala la mijloc, codul de urmarire inregistrand dublat conversiile;

7) Pagini 404

  • aceasta eroare, intalnita de mai multe ori, indeparteaza utilizatorii de magazinul tau online. Traind in viteza, nimeni nu mai are timp sa aprofundeze lucrurile. Daca o pagina, in special pagina de Home a site-ului, nu functioneaza, pierzi potentiali clienti si, implicit, rata de conversie scade.

8) Trafic provenit din domenii diferite

  • acest fenomen se intampla in cazul in care se fura continut din site-ul tau. Nu numai ca acesti hoti virtuali fura continut, dar nici macar nu se obosesc sa schimbe codurile.

9) Scaderea pozitiilor cuvintelor cheie

  • alertele personalizate care monitorizeaza cuvintele cheie, supravegheaza de fapt optimizarea site-ului pentru motoarele de cautare, SEO. Scaderea pozitiilor unor cuvinte cheie poate insemna si axarea eforturilor pe alte cuvinte. Poti urmari aceste cuvinte cheie, in functie de categorii sau grupuri din care fac parte;

10) Alerte eCommerce

  • urmaresc scaderea sau cresterea veniturilor din magazinul tau online: numarul de tranzactii, venituri, valori medii, ratele de conversie eCommerce etc.

11) Piete noi

  • utilizatorii tai provin din diferite regiuni, tari, orase. Acestea semnifica, de fapt, piata ta de desfacere, in care ai sanse crescute sa vinzi. Atunci cand apar piete noi, utilizatori interesati din alte regiuni, orase, este foarte important sa fii la zi cu aceasta noutate pentru a putea actiona ca atare;

12) Cresterea timpului de incarcare

  • nu vrei ca site-ul tau sa se miste asemanator unei broaste testoase si nici nu te poti astepta de la vizitatori sa fie destul de draguti incat sa se planga de acest incovenient. De aceea, mai bine seteaza o alerta care sa urmareasca aceasta problema;

13) Cresterea traficului provenit din retelele de socializare

  • retelele de socializare reprezinta o piata, in care iti poti atrage publicul sa-ti vada produsele, conducandu-i in site, unde sa se converteasca: se aboneaza – ceea ce este util pentru campania ta de e-mail marketing, cumpara produse si servicii si, cel mai important, se fidelizeaza si se intorc pentru noi achizitii. Retelele de socializare reprezinta legatura ta constanta cu stakeholderii si orice schimbare trebuie monitorizata, pentru a mentine neintrerupta aceasta legatura;

14) Cresterea / Scaderea ratei de respingere

  • bounce rate sau rata de respingere poate indica o problema in continutul site-ului tau. O rata de respingere scazuta inseamna conversii numeroase si performanta;

15) Schimbari in ceea ce priveste traficul organic

  • traficul organic, natural este benefic pe termen lung pentru site, reprezentand interes natural din partea utilizatorilor si siguranta in fata masurilor de penalizare instituite de Google. Daca traficul organic scade, inseamna ca activitatea SEO nu a fost realizata la standarde ridicate.

Pe langa alertele prezentate mai sus, se pot activa alerte relevante pentru specificul fiecarui magazin online. De exemplu, exista site-uri pentru care criteriul geografic are un rol important, deoarece se adreseaza tarilor din strainatate, nu pietei comerciale din Romania, sau multe alte motive. Totusi, activarea prea multor alerte poate sa se transforme intr-o pierdere de timp, daca acestea nu au nicio utilitate pentru specificul site-ului monitorizat. Pentru ca acest aspect sa fie mai clar, iti voi prezenta avantajele si dezavantajele alertelor personalizate.

Avantaje Dezavantaje
Vei primi alerte pe e-mail in 24 de ore. Nu vei putea putea da share acestor alerte; alte persoane interesate, colegi, parteneri nu vor putea primi mesajele.
Daca traiesti in Statele Unite primesti alerte si prin SMS. Daca nu traiesti in Statele Unite, cum este si cazul nostru, nu primesti alerte prin SMS.
Poti monitoriza aproape orice aspect ce tine de site-ul tau in Google Analytics. Daca setezi prea multe alerte inutile, pierzi doar timp pretios.
Poti folosi alertele personalizate pentru multiple proprietati, deoarece apartin de contul si informatiile tale personale din Google Analytics.

Practic, alertele personalizate iti permit sa-ti organizezi eficient activitatea pentru a da randament maxim. Nu mai pierzi timpul, verificand din ora in ora care este situatia site-ului tau in Google Analytics, cu riscul de a omite detalii importante.

Google Analytics nu numai ca iti permite sa fii la curent cu toate schimbarile ce tin de magazinul tau online dar iti ofera si un instrument special de adnotari, creat pentru note in cadrul graficelor. Adnotarile functioneaza precum un jurnal de bord, un spatiu de stocare nelimitat pentru evidenta tuturor informatiilor ce tin de site-ul tau. E dificil sa mai tii minte o data sau un eveniment dintre atatea schimbari care au loc la fiecare secunda in afacerea ta online. Cu adnotarile puse la dispozitie de catre Google Analytics, vei retine evenimentele care au dus la cresteri sau scaderi ale ratelor de conversie. Astfel, vei putea provoca un nou spike de trafic si sa eviti problemele care afecteaza negativ balanta magazinului tau online.

Tu stiai pana acum de posibilitatea activarii unor alerte personalizate si adnotari in Google Analytics? Spune-mi in comentarii cat de util ti se pare acest articol pentru dezvoltarea magazinului tau online.

[wp-sociallocker id=”219″]Descarca ghidul acum[/wp-sociallocker]

Cosmin Daraban