Costin Stan, co-fondatorul magazinului online Micostore.ro, a inceput un business ajuns astazi unul dintre cele mai iubite de parinti, pornind de la o nevoie cu care se confrunta majoritatea familiilor cu copii.
Nevoia de jucarii si unelte necesare pentru educatia si dezvoltarea celor mici. A pornit de la un produs unic pe piata romaneasca, iar acum Micostore ofera un catalog bogat de astfel de produse, pentru diverse varste.
Am stat de vorba cu Costin in cadrul cursului online StartUp in eCommerce, astfel incat cursantii nostri sa se inspire din povestea de succes a unui antreprenor cu experienta in piata.
De asemenea, Costin ne-a raspuns la cateva intrebari, material pe care te invitam sa il citesti in continuare.
Poti sa ne povestesti putin despre tine – personal si istoric profesional?
Costin, 36 de ani, casatorit, avem o fetita, Raisa, nascuta in 2017, acum in varsta de 4 ani si jumatate. Profesional am experienta in diferite corporatii, am trecut prin toate etapele, de la asistent vanzari pana la conducere, iar in ultimii 4 ani m-am dedicat vietii de antreprenor.
De ce ai ales sa iti faci un magazin online?
Tineri si ambitiosi, impreuna cu sotia ne-am dorit sa construim si sa dezvoltam ceva al nostru de care sa fim mandri peste ani.
Un alt motiv a fost fetita noastra, Raisa. Chiar daca avea cateva luni, noi ne documentam atent despre importanta jocului si a activitatilor educative in primii ani de viata pentru dezvoltarea celor mici.
Am inceput sa cautam in piata acele jucarii educative care sa fie sigure pentru copii, carioci si acuarele sau vopseluri care sa fie cu adevarat lavabile, non-toxice si testate dermatologic, sigure pentru cei mici si usor de spalat, sa aiba certificare, sa fie de calitate si la un pret decent – o combinatie de cerinte care, am descoperit noi, avea sa fie extrem de dificil de gasit in Romania pe atunci.
Asa ca am facut singurul lucru care, la momentul respectiv, ni se parea firesc: am cautat noi insine, la producatori din strainatate, exact acele produse care sa indeplineasca standardele noastre de calitate.
Cand si cum ai inceput?
Practic, micostore.ro a fost lansat in Martie 2018.
Teoretic, business-ul a fost gandit din noiembrie/decembrie 2017 cand am descoperit un produs care nu exista pe piata din Romania, am comandat un sample, apoi am emis comanda.
Dupa 2 luni, aveam un stoc de 5.000 de carioci Do a Dot, fara depozit si fara alti clienti in afara de noi insine, si porneam Micostore.ro – un magazin online cu 1 produs.
Am pornit din apartament, tineam produsele in sufragerie si pe balcon, urmand ca incet, incet sa ne dezvoltam si sa ajungem acum la un depozit de aprox. 400 mp. Nu o sa ne oprim aici 😊
Cat timp ai alocat la inceput?
Pentru ca la momentul respectiv aveam un job, timpul era destul de limitat. Lucram minim 8-9 ore / zi, iar apoi cand ma intorceam acasa, aveam de ingrijit 2 copii: fetita noastra si magazinul online 😊
La inceput alocam in medie 1-2 ore / zi (mai degraba pe noapte, pentru ca ziua nu aveam timp), urmand ca apoi, treptat, sa aloc din ce in ce mai mult timp pentru magazinul online, pana am ajuns in momentul in care am simtit ca pot face mai mult pentru mine.
Asa am luat decizia de a renunta la un job stabil, cu un venit lunar bun si sa incep meseria de antreprenor, de la 0. Iar din Noiembrie 2019 am pornit full time cu micostore.ro.
Pentru un magazin online, cat % e importanta partea tehnica, cat % partea de business si cat % partea de marketing?
La mine a fost asa: 0 cunostinte tehnice, 0 marketing online si foarte putin partea de business.
Spun 0, pentru ca, la inceput, credeam ca e simplu, iti faci un magazin, pui produse si incepi sa vinzi. Realitatea a fost alta, ca nu vindeam. Chiar daca veneam cu un background de comert, era vorba despre comertul traditional, fizic, in magazin, care este diferit de online si a trebuit sa invat totul de la 0.
Acum, daca ma intrebi, la nivelul la care suntem noi ca business, din punctul meu de vedere, raportul este urmatorul:
10% partea tehnica – ai platforma GoMag care iti pune la dispozitie tot ce ai nevoie ca sa incepi sa vinzi. Se poate dezvolta pe parcurs, in functie de nevoi.
60% partea de marketing si 30% partea de business. Chiar daca tu iti faci planul de business ca la carte, te documentezi, iti faci previziuni, iti aduci cele mai bune produse in magazine, daca nu ai un marketing bun, nu vinzi.
Asta am invatat eu in 4 ani.
Dupa cat timp ai ajuns la primele 100 de comenzi, dar la primele 1000?
- Am lansat magazinul in 3 Martie 2018, iar prima comanda a fost pe 16.03.2018
- primele 100 de comenzi dupa 9 luni
- la primele 1000 dupa 1 an si 3 luni (iunie 2019)
Care au fost cele mai mari provocari?
- Ne-am lovit de lipsa implicarii autoritatilor locale in sustinerea firmelor mici, la inceput de drum.
- Lipsa oamenilor pregatiti si responsabili, capabili sa isi respecte promisiunile si contractele.
- Am invatat pe banii nostri ce inseamna sa lucrezi cu asa zise agentii care iti promit mega vanzari din reclame, pozitionare pe prima pagina in Google, iar cand trebuiau sa livreze rezultatele inventau tot felul de scuze si motive.
- Negocierea contractelor cu furnizorii. La inceput nimeni nu te ia in serios si primesti cele mai mari preturi, in special firmele de curierat – acum, dupa 4 ani, ne cauta ei pe noi cu diferite oferte.
- Partea umana – calitatea oamenilor.
Cate vanzari ai de la inceput pana in prezent si cifre?
Acum, la inceput de 2022, avem in total 52.000 comenzi / 7.3 mil lei / 9500+ produse.
Cum gestionezi relatia cu clientii?
Facem tot posibilul sa raspundem tuturor solicitarilor in cel mai scurt timp.
Pe WhatsApp si la telefon, in timpul programului de lucru, raspundem imediat. Pe email raspund la orice ora, astfel incat sa oferim un customer care este asa cum mi-as dori eu sa primesc in calitate de client atunci cand intampin o situatie cu un comerciant.
Suntem pro-client, ii ascultam nevoia si facem tot ce putem, astfel incat sa fie multumit de produsele si serviciile noastre.
Am avut si se intampla sa avem diferite situatii cu produsele, ajung deteriorate, se strica – nu am cerut niciodata explicatii suplimentare, am inlocuit produsul imediat sau am restituit contravalorea produsului, chiar daca termenul legal de 14 zile pentru retur a fost depasit sau termenul oferit de noi, de 30 zile.
Cum gestionezi relatia cu echipa si cum reusesti sa atragi oameni in echipa?
In momentul de fata, echipa micostore.ro este formata din 6 colegi, impartiti pe mai multe departamente: 3 colegi in depozit, 1 coleg se ocupa de listarea produselor in magazin, Mihaela se ocupa de contabilitate & marketing, iar eu ma ocup de operational si tot ce implica identificarea de noi produse. Si suntem in cautare de noi colegi pentru alte roluri.
In fiecare luna am o intalnire individuala cu fiecare coleg in cadrul careia discutam punctual mai multe aspecte (placeri & neplaceri la locul de munca, echilibrul intre viata personala si profesionala, prioritati, ce isi doreste sa faca mai departe).
Consider ca este important sa fii aproape de oameni, sa ii asculti si sa identifici eventualele probleme sau nemultumiri astfel incat si ei la randul lor sa stie ca intotdeauna au pe cineva care ii asculta si nu fac totul robotizat.
Avem bonusuri de performanta, dar si distribuirea anuala a profitului daca ne atingem obiectivele.
Daca si cum iti implici echipa in business?
Da, fiecare coleg are sarcini bine stabilite, iar pe langa activitatea de baza, fiecare are o responsabilitate (verificare stoc consumabile, verificare curatenie etc).
Raspunsul ar fi prin responsabilizare plus discutii concrete despre rezultate si rolul pe care il avem noi in comunitatea locala din Romania.
Ce servicii ai externalizate si cum alegi furnizorii?
Tot ce tine de PPC (Facebook, Google, Instagram), social media, SEO, administrare magazin (prelucrare, upload feed de produse, configurare (anumite) aplicatii, grafica sunt externalizate si ne dorim sa ramana asa pe termen lung.
Furnizorii ii alegem pe baza recomandarilor primite, analiza cifrei de afaceri, analiza angajatilor in baza profilelor de Linkedin – am inceput sa fim mult mai selectivi in alegerea furnizorilor si renuntam fara sa ne uitam inapoi acolo unde profesionalismul lipseste si unde simtim ca furnizorul nu este implicat sa ne ajute sa performam.
Cum alegi ce produse sa promovezi si canalele de marketing?
Promovam produsele in functie de sezon, best sales, de produse noi pe care vrem sa le prezentam in premiera.
Ne promovam pe Facebook, Instagram, Google, Pinterest. Vom incepe YouTube si TikTok.
Participam la targuri pentru a interactiona cu clientii.
Cateva sfaturi despre gestionarea stocurilor si impachetarea coletelor:
- Protejam cat putem de bine fiecare colet expediat, utilizam folie cu bule, cutii din carton.
- Gestionarea stocurilor: verificam si numaram fiecare produs la receptie sa fie conform facturii, produsele sunt aranjate la raft pe categorii. Rafturile sunt etichetate cu codul produsului pentru a fi mai usor la picking. Inca nu avem implementat un sistem de cod de locatie la nivel de produs, insa speram sa se dezvolte pe platforma acest lucru.
- Verificarea zilnica a stocurilor si emiterea de comenzi de marfa.
- Aprovizionare cu stoc mai mare inainte de evenimentele / perioadele importante (Black Friday, 1 Iunie, Paste, Craciun, etc)
Ce inseamna un proces de descoperire produse si importul acestora?
Inseamna mult timp investit in:
o Cercetarea pietei din afara pentru a vedea care sunt tendintele, ce se vinde bine.
o Dupa ce ai identificat produsul / produsele, trebuie sa iei legatura cu furnizorul, de preferat sa fie direct producatorul, sa il verifici cat poti de mult pe diferite canale (Google, social media), sa negociezi preturi si cantitati.
o Intalniri cu diferiti producatori in functie de timp si buget.
In ce conditii pot alte magazine sa colaboreze cu tine, Micostore fiind distribuitor?
Dupa ce am trecut prin mai multe situatii neplacute cu anumiti colaboratori, am invatat sa fim mult mai atenti cu alegerea viitorilor parteneri, fapt pentru care solicitam o serie de documente si avem un contract de colaborare emis de catre o casa de avocatura astfel incat sa fim acoperiti din punct de vedere legal pentru toate situatiile.
Oferim distributie prin vanzare directa (achizitie de stoc) si dropshipping.
Se discuta punctual, in functie de mai multe criterii (bugetul investit in marketing, numarul de furnizori de la care viitorul partener face dropshipping/achizitie, estimarea numarului de comenzi / luna, etc).
Top 3-5 greseli pe care le-ai facut pana in prezent in afacerea ta?
- Nu am renuntat mai devreme la job.
- Nu am angajat mai devreme.
- Am comandat produse si am stat cu ele in depozit pana le-am urcat pe site (bani blocati).
- Nu am verificat agentiile de marketing inainte de a incepe coloborarea, am mers pe (prea) multa incredere in serviciile lor.
- Am oferit prea multa incredere tuturor partenerilor si s-a dovedit ca majoritatea doar au profitat.
Principalele 5 sfaturi pe care le poti da celor aflati la inceput?
Am doar 2 sfaturi importante: munca si perseverenta, restul vor veni de la sine.
Povestea Micostore te inspira? Vinde si tu cu Gomag! Ai 15 zile la dispozitie sa testezi platforma.
Alege abonamentul potrivit pentru tine si foloseste materialele pe care ti le punem la dispozitie pentru a construi propriul tau business de succes.
- Cum iti gestionezi brandul in social media: 45 idei & ponturi - octombrie 8, 2024
- Cum iti faci un magazin online in Republica Moldova - octombrie 1, 2024
- Mini checklist de marketing in eCommerce pentru incepatori - septembrie 24, 2024