Vezi daca faci si tu aceste greseli in pagina de checkout a site-ului tau

Internetul este un loc atat de agitat si aglomerat incat simplul fapt ca ai un magazin online nu este de ajuns pentru a-ti garanta vanzarile.

Pe langa strategiile de marketing pe care este necesar sa le folosesti pentru a obtine vizibilitate si a ajunge la publicul targetat, trebuie sa fii atent la optimizarea site-ului tau, astfel incat sa se transforme intr-un magnet de conversii si vanzari.

In articolul de astazi vom discuta despre principalele motive pentru care afacerea ta nu vinde, identificand problemele care apar in paginile de checkout. Dupa ce utilizatorul cauta produsele dorite si le adauga in cos, ultimul pas este finalizarea comenzii. In momentul in care din aceasta pagina lipsesc elementele cu care este obisnuit sau experienta sa are de suferit sau ii ceri prea multe informatii sensibile sau apar costuri ascunse, clientul pleaca.

Desi afacerile online sunt aproape la fel ca si cele fizice, sincer, nu am patit niciodata intr-un magazin fizic sa adaug produse in cos si sa il abandonez tocmai inainte de a achita. Insa am facut asta in cateva magazine online, tocmai pentru motivele pe care ti le voi prezenta in articolul de fata.

1. Securitate

Cumparaturile online sunt legate de cuvantul “incredere”. Pentru clientul tau este cu atat mai greu sa ia o decizie, cu cat isi face in minte mai multe scenarii teribile: site-ul este de fapt o mare teapa si isi va pierde banii pentru care a muncit din greu, site-ul nu este securizat si poate un hacker se va folosi de datele cardului pentru a-i goli contul, site-ul va vinde datele confidentiale catre terte parti etc. Chiar daca la noi, in Romania, gradul de securitate pentru platile online este foarte ridicat, iar procentul de fradudare este extem de mic, inca lumea evita aceasta modalitate de plata online.

E greu sa ai incredere intr-o entitate pe care nu o cunosti, ce incearca sa iti vanda produse pe care nu le poti atinge, nu le poti intoarce pe toate partile si nu le poti incerca, sa vezi daca functioneaza cum trebuie sau daca ti se potrivesc.

Prin urmare, site-ul tau si in special pagina de checkout are neaparata nevoie de dovezi solide de incredere, astfel incat clientul sa nu isi mai faca scenarii inutile.

Primul semnal care castiga increderea utilizatorilor tai si conditioneaza experienta in site este design-ul folosit. Cu cat acesta este mai stufos, mai dubios si mai greu de inteles, cu atat credibilitatea ta scade. Vezi exemplul dezastruos de mai jos (da, asta chiar e un site eCommerce in 2016):

exemplu arngren

Apoi, pentru afacerea ta este obligatoriu un certificat SSL, care sa asigure criptarea informatiilor si securitatea fata de manipularea nepermisa a datelor sau falsificarea mesajelor. Clientii tai vor fi atenti sa vada la inceputul link-ului paginii “https://” in loc de “http://” dar si pictograma din browser ce demonstreaza securitatea paginii. Cand nu le gasesc, pleaca.

Pont! Daca alegi platforma Gomag pentru afacerea ta si optezi pentru un certificat SSL, ne putem ocupa noi de instalarea acestuia (contra cost).

De asemenea, pentru a oferi dovezi credibile de securitate este indicat sa afisezi logo-urile procesatorilor de plati disponibili, imagini exemplificative cu tipul de carduri pe care le accepti, logo-ul Marcii de Incredere Trusted.ro sau alte logo-uri in care oamenii au incredere.

2. Experienta utilizatorului in pagina de checkout

Experienta placuta a utilizatorilor in site contribuie la cresterea ratei de conversie si a vanzarilor. Este obligatoriu sa asiguri o astfel de experienta in tot site-ul, dar mai ales in pagina de finalizare a comenzii. Mai jos, vezi care sunt principalele greseli din site-ul tau legate de UX:

  • Lipsa optimizarii pentru mobile

Arunca o privire in Google Analytics si vei observa, cu siguranta, ca un procent important dintre utilizatorii care ajung in site-ul tau folosesc dispozitive mobile pentru a-ti accesa informatiile.

Cautarile si cumparaturile pe mobil nu mai sunt o noutate. Iar daca nu te adaptezi acestei realitati de pe acum, te vei trezi cu o rata imensa de abandon a cosului si vei iesi pe pierdere.

Iti recomand sa folosesti un design responsive in intregul site si sa optimizezi pagina de checkout pentru mobile, acordand mare atentie formularelor. Nu e nimic mai frustrant pentru utilizator decat sa se chinuie incercand sa completeze o multime de campuri, pe care nici macar nu le vede bine.

sharihome mobile

  • Viteza de incarcare a paginii

Timpul lung de incarcare a paginii de checkout este un alt motiv pentru care utilizatorii aleg sa plece fara a se mai uita inapoi. Majoritatea se asteapta ca site-ul sa se incarce in mai putin de 2 secunde si orice intarziere, cat de mica, le creste gradul de frustrare.

Te-ai intrebat vreodata cum iti afecteaza, concret, viteza scazuta de incarcare a site-ului conversiile? Afla ca 1 din 5 potentiali clienti vor abandona cosul daca pagina se incarca mai greu decat estimeaza. Iar acest abandon inseamna bani aruncati pe fereastra, pentru ceva ce poti controla de la inceput

Pentru a-ti optimiza rata de conversie si a obtine mai multe vanzari, testeaza-ti site-ul, afla care este viteza de incarcare iar daca aceasta lasa de dorit, apuca-te de treaba: redu timpul de raspuns al serverului, limiteaza cererile HTTP, optimizeaza imaginile, activeaza browsing cache, minimizeaza CSS si JavaScript si grupeaza-le intr-un singur fisier etc.

Citeste si: Optimizarea Site-ului Tau Pentru Mobile: 10 Principii

  • Necesitatea crearii unui cont

Cand clientul isi creeaza benevol un cont pentru a comanda, e clar, ai la dispozitie mai multe informatii despre acesta pe care le poti folosi pentru a usura procesul viitoarelor comenzi dar si in strategia de marketing. Insa nu toti utilizatorii au timp sau chef sa faca minimul de efort pentru crearea contului.

In plus, atunci cand il obligi sa isi faca un cont, ii ceri si sa isi verifice email-ul, pentru a confirma actiunea. Dar pune-te in locul lui: sa zicem ca ai cosul plin de produse intr-un magazin alimentar si mergi la casa pentru a le achita.

Cand tocmai vrei sa intinzi cardul casierului, acesta iti spune ca trebuie sa mergi pana acasa si sa deschizi o scrisoare pentru a confirma ca vrei sa cumperi ceva de la magazinul respectiv.

Care ar fi reactia ta?

Ei, exact la fel de frustrat este si clientul tau. Nu il trimite spre email cand mai are de facut doar cativa pasi din procesul de comanda. Te asigur ca inbox-ul lui este plin de email-uri care ii vor atrage atentia de la ceea ce face in site-ul tau.

Cat timp asteapta mail-ul tau, va primi si altele: poate newslettere, mesaje de la prieteni sau poate tocmai ofertele promotionale ale competitorilor tai.

Solutia? Permite guest checkout si creeaza automat un cont pentru client, pe care il poate revedea si edita dupa ce finalizeaza comanda.

guest checkout

  • Numarul campurilor din formular

In procesul de finalizare a comenzii, clientii vor trebui sa completeze diverse formulare, chiar daca nu ii obligi sa isi faca un cont. Practic, ai nevoie de informatii care conditioneaza livrarea sau plata produselor.

Greseala multor retaileri este ca adauga campuri inutile in formulare, cerand informatii de care nu au neaparata nevoie sau informatii sensibile, cum ar fi CNP-ul.

Fiecare camp suplimentar in formular creste sansa utilizatorului de a face o greseala. Insa greselile duc la frustrare. Iar frustrarea duce la abandon.

Evita intrebarile de tipul “cum ai auzit de noi” sau “ce nota ai acorda experientei in site”, pastreaza-le pentru pagina de multumire daca tot vrei sa afli aceste raspunsuri si limiteaza campurile la informatiile legate de plata si livrare.

  • Metode limitate de plata

Cate metode de plata oferi in site-ul tau? Una sau mai multe? Ia in considerare faptul ca oamenii au asteptari si nevoi diferite, unii poate vor sa plateasca ramburs, altii cu card Visa sau MasterCard, altii in rate etc.

plata-gomag

In momentul in care esti dispus sa accepti mai multe metode de plata (atentie, nici sa exagerezi cu un numar prea mare nu e profitabil) clientul considera ca el este in control si iti acorda credibilitate.

Atentie, este foarte important sa mentionezi daca anumite plati vin la pachet cu niste costuri suplimentare dar trebuie sa specifici si ce metode de plata nu accepti in site. Nu ascunde aceste detalii clientului, altfel se va simti inselat si va renunta la comanda.

  • Un proces lung sau confuz de checkout

Nu toate paginile de finalizare comanda sunt la fel. Unele sunt usor de completat pe cand altele sunt lungi, dificile, cerand o multime de informatii. Asigura-te ca pagina ta nu face parte din cea de-a doua categorie.

Intregul timp petrecut de potentialul tau client pentru a cauta produse si a le adauga in cos se va irosi in momentul in care ii este greu sa inteleaga pagina de checkout sau ii ceri mult prea multe date.

Clientul oboseste repede, mai ales cand il obligi sa treaca printr-o multime de pagini pentru a ajunge, in sfarsit, la butonul salvator de “Finalizeaza comanda”.

Ce ai de facut? Limiteaza-te la o singura pagina pentru procesul de finalizare a comenzii; la fel, limiteaza numarul pasilor pe care trebuie sa ii parcurga si cere strict informatiile de care ai nevoie pentru plata si livrarea comenzii.

pentruanimale checkout

Citeste si: Optimizarea Procesului de Finalizare a Comenzii – Checkout

3. Surprizele

Surprizele neplacute garanteaza abandonul cosului de produse. Acestea pot lua forma costurilor ascunse legate de plata pentru livrare sau procesarea platii pentru comanda.

  • Ascunderea informatiilor de livrare

Iti amintesti exemplul de mai sus cu magazinul alimentar? Sa zicem ca te intorci in magazin si cand casierul se pregateste sa iti utilizeze cardul, iti spune ca trebuie sa astepti pana saptamana viitoare pentru a-ti primi produsele. Spune-mi, cum te-ai simti intr-o astfel de situatie?

Problema nu tine neaparat de timpul de livrare sau de costul aditional. Problema e ca nu i-ai spus dinainte clientului despre aceste detalii si l-ai purtat printr-un intreg proces, facandu-l sa investeasca din timpul lui pretios, doar pentru a incerca sa il manipulezi la sfarsit.

Raspunde corect asteptarilor clientului tau, fii transparent si ofera-i toate informatiile pe care trebuie sa le cunoasca, altfel va pleca. Si va pleca plin de frustrare, tinand minte sa povesteasca si familiei, prietenilor sau cunoscutilor cat de neserios esti.

Ce trebuie sa faci? Afiseaza clar in site si in pagina de checkout politica de livrare, costurile suplimentare si, daca poti, ofera-i optiunea de transport gratuit pentru comanda sa. Nu trebuie neaparat sa oferi transport gratuit oricui si tot timpul. Poti limita ofera pentru anumite intervale de timp sau pentru o anumita valoare stabilita a cosului.

Citeste si: Cum Sa Oferi Transport Gratuit Si Sa Castigi Mai Multi Bani

Pe langa problemele identificate mai sus, din pagina de checkout nu ar trebui sa lipseasca link-ul spre Termeni si conditii, miniaturi si detalii ale produselor adaugate in cos, valoarea finala a comenzii, informatiile legate de returnarea produselor si informatii de contact, pentru cazul in care clientul are nelamuriri sau are nevoie de ajutor.

In articolul de astazi ai descoperit principalele motive pentru care afacerea ta nu vinde, legate de problemele din pagina de checkout. Este important sa retii ca utilizatorul trebuie sa se simta bine in site, sa aiba o experienta placuta, sa aiba incredere si sa nu ii dai motive pentru care sa renunte la decizia de cumparare.

Evident ca exista si alte probleme care ar putea aparea in pagina de checkout, probleme ce duc la abandonarea procesului de finalizare a comenzii. Recomandarea mea este sa urmezi bunele practici (dar nu orbeste) si sa iti testezi site-ul si paginile pentru a imbunatati continuu experienta utilizatorilor.

Daca alegi sa iti dezvolti afacerea online pe platforma Gomag, rezolvi din start una dintre problemele legate de procesul de checkout – optimizarea pentru mobil. Site-ul tau va avea de la inceput un design responsive, care permite paginii sa se adapteze indiferent de dispozitivul folosit de catre utilizator.

De asemenea, ai gratuit integrarile cu diferiti procesatori de plati si servicii de livrare, optional iti putem instala certificatul SSL si ai optiuni facile de setare a regulilor de discount (transport gratuit).

Nu ma crezi pe cuvant? Incearca gratuit platforma timp de 15 zile si lasa-ne sa te ajutam pentru a-ti creste vanzarile si a-ti spori vizibilitatea pe piata eCommerce din Romania sau din strainatate.

Cosmin Daraban