Ghid: Idei de promovare pentru un magazin universal online, care vinde de toate

Aici povestim in general de magazine de retail, magazin universal sau care vinde multiple categorii de produse, din aceeasi nisa, respectiv din nise diferite.

In retail, o problema e modul de diferentiere.

Trebuie sa iti cunosti punctele forte.

Trebuie sa stii cu ce vii diferit astfel incat sa iti impresionezi clientii si sa ii convingi ca e mai bine pentru ei sa cumpere din magazinul tau, si nu din alte magazine.

via GIPHY

Dar, pentru ca punctele de diferentiere si modelul de business depind exclusiv de tine si de deciziile pe care le iei, nu o sa avansam discutia in aceasta directie.

Mai jos ti-am pregatit cateva idei de promovare pentru un magazin universal online – sunt specifice pentru tine si iti aduc, garantat, rezultate, odata ce le aplici.

Cuprins Ghid Idei de promovare pentru un magazin universal online

  1. Segmenteaza audienta si comunica folosind puncte de interes diferite
  1. Foloseste Google Shopping Ads
  2. Fa prima vanzare cu produse vedeta si fa follow up cu recomandari
  3. Nu uita sa fii relevant la nivel local
  4. Colecteaza si foloseste cat mai multe dovezi de credibilitate
  5. Planifica din timp campanii pentru varfurile sezonale
  6. Promoveaza un program de fidelizare
  7. Construieste un brand usor de recunoscut
  8. Foloseste Social Media marketing (inclusiv stories)
  9. Transforma-ti angajatii in ambasadori de brand in cadrul unui grup al magazinului

1. Segmenteaza audienta si comunica folosind puncte de interes diferite

Intr-un magazin universal acoperi nevoile unor categorii diverse de oameni, cu caracteristici si interese diferite.

Prin urmare, segmentarea merge dincolo de femei vs barbati sau clienti noi vs clienti fideli.

Pentru a face oferte relevante la interesele si nevoile oamenilor, va trebui sa ii imparti in mai mult de 2 grupuri. 

De exemplu, in functie de varste, in functie de nise, in functie de tipul de produs si problema pe care o rezolva el, in functie de sursa de trafic din care a venit clientul etc.

Hai sa povestim mai in detaliu si despre locurile unde intervine aceasta segmentare.

Fa targetarea corect, in functie de caracteristicile generatiilor de cumparatori

  • Generatia Z (1996-2009) – le place Social media neconventionala, video, environment friendly, nativi digitali, influenceri – promoveaza solutii pentru stiluri de viata, nu doar o nevoie de moment
  • Milenialii (1981 – 1999) – recenzii si recomandari, comoditate, program de loialitate, au nevoie de timp si informatii complete pentru a lua decizia
  • Generatia X (1965 – 1980) – cupoane si discounturi, Facebook, comunitate 
  • Baby Boomers (1946 – 1964) – apreciaza relatia umana, sunt deschisi sa vorbeasca despre aspecte personale

Totusi fii atent: consumul si comportamentul generatiilor sunt influentate si de locatie (urban sau rural), posibilitatile financiare si macro mediu (economie, aspecte culturale sau religioase).

Foloseste tactici de lead generation

Pont! Poti segmenta clientii din start, in functie de magnetul folosit si tag-ul atasat datelor lor de contact.

  • Pop-up de abonare cu cod de discount sau alt beneficiu la prima comanda, sau beneficiu pe viata la fiecare comanda
  • Descarcarea unui material bonus – ghid PDF, catalog de produse, infografic, revista firmei, raportul anual, material informativ + cupon etc.
  • Acces la un video sau webinar live (sau inregistrat)
  • Concurs 
  • Chestionar sau sondaj

lead-generation-magazin-online

Citeste si: 30 De Trucuri Prin Care Sa Obtii Mai Multi Abonati

Comunica si pe email, pentru a intretine interesul prospectilor

Pont! Trimite email-uri si comunicari diferite in functie de segmentele realizate. Cand trimiti acelasi lucru catre toata lumea, vei obtine vanzari sporadice. 

Dar cand comunici segmentat, vei vedea ca rata de conversie creste. Statisticile nu mint.

  • Trimite newsletter cel putin odata pe saptamana – trimite continut diferit in functie de categoria de oameni la care va ajunge email-ul, sau cel putin schimba oferta (chiar daca restul continutului e acelasi: ultimul articol din blog, noutati din firma, un video recent etc.)
  • Creeaza o serie de bun venit la magazin – pentru abonatii la mail. Seria poate fi #1 mail de bun venit, #2 mail uite cine suntem si care sunt cele mai importante lucruri pe care trebuie sa le stii, #3 mail acestea sunt produsele noastre bestseller.
  • Fa follow up dupa fiecare comanda – obligatoriu trimite un email de confirmare comanda. Poti sa trimiti si un SMS in momentul in care comanda a fost preluata de curier si urmeaza sa ajunga la destinatar.
  • Fa campanii exclusiv pentru abonati sau pentru clientii fideli – ofera-le coduri de reducere pe care nu le afisezi in alta parte sau alte beneficii (transport gratuit intr-un anumit interval de timp, precomenzi pentru produsele noi, cadouri etc.)

Citeste si: 50+ Idei Bestiale pentru urmatorul tau email

2. Foloseste Google Shopping Ads

Sistemul de reclama Google va deveni un must have pentru tine, fie ca vrei, fie ca nu.

Pentru ca ai atat de multi competitori care platesc deja sa iasa in fata, incat trebuie sa o faci si tu.

Ei bine, asta nu inseamna ca vei incepe sa arunci cu bani in dreapta si-n stanga. Ci vei avea o strategie bine gandita, bazata pe performanta si optimizare:

  • Creeaza un feed pentru Google Shopping Ads si incarca-l in Google Merchant Center. Ruleaza reclame in special pentru produsele la care poti oferi un pret asemanator cu al pietei, eventual cu diferentiere prin sales, review-uri sau alte marcaje.

exemple-google-shopping-ads

  • Ruleaza Dynamic Search Ads – pentru a raspunde exact la cautarile clientilor
  • Protejeaza-ti brandul – ruleaza reclame pe cuvinte cheie de brand, activeaza reclame de brand protect pe YouTube si nu uita sa adaugi cuvintele cheie negative (pentru ca reclamele tale sa nu fie afisate la cautari pentru second hand, kw olx, kw emag sau alte lucruri pe care tu nu le ai in portofoliu).
  • Aloca buget extra produselor vedeta, si in campaniile de sezon (pentru produsele de sezon)

3. Fa prima vanzare cu produse vedeta si fa follow up cu recomandari

Cand ai multiple tipuri de produse si categorii de produse, e imposibil sa le promovezi pe toate deodata si sa ai speranta ca vor atrage atentia.

Nu, mai bine te concentrezi pe un numar mic de produse, cele cu tractiune in site (bestesellers, produse pentru care poti creste valoarea cosului de cumparaturi, care sunt dorite in general de audientele tale).

Pot fi, de exemplu, produse vedeta diferite in functie de public – si atunci faci targetarea in asa fel incat sa ajungi cu ele sub ochii oamenilor care si le doresc.

fisa-produse-vedeta

sursa: 30 Days Challenge – Cartea eCommerce no Bull$#!t

Uite cum sa iti gandesti strategia:

  • Alege cateva produse vedeta – te bazezi pe rapoartele asupra vanzarilor si, eventual, recenzii sau daca sunt produse unice, pe care doar tu le vinzi.
  • Optimizeaza paginile vedeta – completeaza descrierile, adauga multiple imagini de produs, adauga video-uri (fa video-uri, acolo nu ai deja), activeaza produse cross-sell si recomandari.
  • Pregateste creative cu produsele vedeta – bannere, bannere Facebook si Google Ads, texte, expresii call to action (de actiune).
  • Ruleaza reclame de prezentare sau video-uri demonstrative – atrage click-uri spre site
  • Retargeteaza oamenii care au intrat in site, dar nu au cumparat
  • Creste sansele de cumparare sau colecteaza cel putin adrese de email de la prima interactiune cu site-ul – odata cu schimbarile aduse de iOS 14 si data privacy, iti va fi din ce in ce mai greu sa faci retargetarile corect. Asa ca munceste sa-ti faci site-ul si oferta cat mai convingatoare si creeaza zone de colectare a datelor, cu consimtamant (abonare la newsletter, notificari push, completare formulare etc.).

Nu uita rolul produselor vedeta.

Acela sa atraga o prima comanda, astfel incat urmatoarele sa vina clientului in mod natural. 

Asigura-te ca oferi o experienta buna la cumparare si primirea comenzii (ambalaj usor de recunoscut, atentii in colet etc.) si fa follow up cu recomandari de accesorii, produse complementare sau similare + materiale educative (acolo unde e cazul: ghiduri, cataloage, checklist-uri etc.).

4. Nu uita sa fii relevant la nivel local

  • Revendica-ti profilul Google My Business si completeaza-l la sange – adresa, orasul, numar de telefon, codul postal, tag-uri, daca oferi servicii / vanzare / consultanta in locatie, daca se accepta plata cu cardul, site, recenzii, rapunsuri la intrebari frecvente, postari etc.
  • Creste bugetul in locatiile din care iti vin mai multe comenzi
  • Fa oferte diferite in functie de locatie – poti grupa din start clientii in functie de locatie sau un anumit tag alocat
  • Fa local SEO pentru localitatea in care ai depozit-ul / sediul si ofera beneficii concrete: livrare mai rapida, ridicare de la sediu, punct de desfacere fizic etc.

Si pentru ca tot vorbeam de SEO, cand faci retail si vinzi la nivel national, aceasta este una dintre cele mai eficiente strategii sa castigi o pozitie puternica, in timp.

Citeste Ghidul SEO pentru magazine online – include un checklist cu activitati concrete pe care sa le faci pentru a-ti optimiza pozitia in rezultatele Google.

5. Colecteaza si foloseste cat mai multe dovezi de credibilitate

Stii care sunt 2 dintre cele mai puternice lucruri care te ajuta sa vinzi online? 

Demonstratiile si validarea data de clientii existenti.

Cateodata, acestea devin unul si acelasi lucru (cand clientii fac video-uri si poze la despachetare sau in timp ce folosesc produsele, de exemplu).

Stii deja unde folosesti testimonialele, recenziile si continutul primit de la clienti: in site, in materialele de marketing, in postari, in oferte etc.

continut-recomandare-produse

Dar… cum obtii dovezi de credibilitate? Uite cateva idei:

  • Cere recenzii dupa fiecare comanda – pe email, poti sa le ceri asta si intr-un bilet introdus in colet.
  • Recompenseaza continutul realizat de clienti – poti oferi coduri, produse cadou, un anumit statut etc., atunci cand clientii iti dau poze sau video-uri realizate cu produsele tale.
  • Organizeaza concursuri – pot fi bazate pe vot poze trimise de clienti, cel mai apreciat comentariu, raspunsuri la intrebari etc.
  • Noteaza pareri din conversatiile telefonice sau comentarii primite de catre echipa de suport.
  • Urmareste hashtag-urile legate de produsele tale – nu uita sa creezi si un hashtag de brand pe care sa il promovezi pentru a fi folosit de clienti in momentul in care posteaza continut cu produsele tale

6. Planifica din timp campanii pentru varfurile sezonale

Intr-un magazin universal online vei avea vanzari pe tot parcursul anului. 

Insa la fel de clar e ca unele produse se vor vinde mai bine atunci cand e sezonul lor: cum sunt costumele de baie si aparatele de aer conditionat vara, sau aerotermele, manusile si prajiturile cu crema iarna. Sau uneltele de gradinarit in februarie / martie.

Acum, tu stii ce vinzi in magazin. 

Fa-ti un plan pentru campanii, tinand cont de sezonul produselor:

  • Stabileste produsele cu tractiune in fiecare sezon – pentru ele vei face reclamele, postarile si comunicarile in perioada in care se vand mai bine
  • Deschide accesul la produsele respective cu beneficii suplimentare, inainte de sezon
  • Incepe sa rulezi campania din timp – vrei ca produsele sa ajunga inainte de sezon, nu in ultima clipa (ex. produsele de Valentine’s Day, Craciun, Paste etc.)
  • Cum alegi perioada campaniilor? – uita-te la rapoarte si la cum au stat vanzarile in trecut, ce produse s-au cumparat mai bine si in ce perioada
  • Fii sensibil cand te joci cu preturile – nimanui nu-i place sa se prinda ca a cumparat un produs la pret intreg, cand a doua zi il putea lua cu discount – FA TEASING dinainte.


7. Promoveaza un program de fidelizare

Pentru retaileri sau un magazin universal online, programul de fidelizare e obligatoriu. 

Daca tot ai convins un client sa cumpere un produs, ar fi pacat sa nu ii atragi atentia si asupra altor categorii, de care 100% are nevoie.

  • Ofera puncte de fidelitate – e cea mai simpla si eficienta recompensa pentru fidelizare, daca o folosesti corect.
  • Asigura o experienta wow la fiecare comanda – fii atent cu clientii, multumeste-le in mail-ul de confirmare comanda, adauga atentii in colet, livreaza rapid sau atunci cand ai promis ca o vei face, ambaleaza comanda asa incat sa ajunga in siguranta etc.
  • Fa follow up si intreaba clientul daca totul e ok sau daca are intrebari – chiar si cand omul nu iti raspunde, fii sigur ca nu trimiti mail-ul degeaba (ii va pica bine sa vada ca te-ai gandit la el).
  • Recomanda-i produse care se potrivesc si fac pachetul complet – nu ii recomanda acelasi produs, la un pret mai mic :). Dar ii poti recomanda accesorii sau produse care merg impreuna cu cele comandate initial.
  • Creeaza o comunitate cu un anumit statut – comunitatea are prima acces la discounturi si produse noi, la vouchere exclusive, raspunsuri la intrebari si materiale educative sau alte beneficii (grup FB, baza cu adrese de email).

8. Construieste un brand usor de recunoscut

Te bati cu retailerii mari, deja cunoscuti, cu magazinele de nisa, cu afarerile locale. Asadar, daca vrei sa iesi in evidenta, ai nevoie sa iti impingi diferentiatorii in fata si sa construiesti, bucata cu bucata, un brand puternic.

Sigur, va dura un timp. 

Dar daca faci constant actiuni de sprijin pentru brand pe masura ce rulezi si oferte sau campanii, nu ti se va parea complicat.

comunicare-brand-magazin-universal

Uite cateva sfaturi pentru constructia brandului tau:

  • Stabileste pentru ce vrei sa fii cunoscut / perceput – gaseste o categorie de produse care sa te scoata in evidenta (toti retailerii mari sunt cunoscuti pe post de autoritate intr-un anumit domeniu).
  • Concentreaza-ti diferentiatorii intr-un USP (unique selling point) – va fi un slogan pe care, prin repetitie, oamenii il vor asocia automat cu tine de fiecare data cand il vad / aud
  • Stabileste esenta de brand
  • Stabileste valorile pe care le urmezi impreuna cu echipa – si asigura-te ca le respecti in fiecare actiune pe care o planifici
  • Creeaza materiale personalizate cu simbolurile tale de brand – banda adeziva personalizata, tricouri, cani, stickere, agende, pixuri, ambalaje, etichete sau obiecte de sezon (globuri, martisoare, sacose de panza) etc.
  • Intretine o cultura organizationala sanatoasa – cum e personalul, ce experienta oferi in echipa si la interactiunea cu clientii, design-ul interior etc.
  • Planifica strategia pe termen mai lung – vrei sa ai o comunicare unitara si sa muncesti pentru un obiectiv propus, nu vei face nicio actiune fara ca aceasta sa aiba un scop.

Pont!

Poti deveni o autoritate, cel putin pe o anumita nisa? Atunci educa audienta!

  • Articole pe blogul de companie
  • Video-uri
  • Webinarii
  • Podcast
  • Room recurent pe Clubhouse
  • Evenimente

9. Foloseste Social Media marketing (inclusiv stories)

Ca sa vinzi, ai nevoie ca oamenii sa aiba incredere ca le poti livra promisiunea facuta, produsul pe care si-l doresc.

Iar pentru a avea incredere, primul pas e sa te cunosca, sa devina familiari cu magazinul tau.

De aceea ai nevoie de platformele Social Media. Pentru ca aici poti comunica in stilul tau, poti atrage urmaritori si clienti si le poti castiga increderea.

Sfaturi pentru Facebook, Instagram, YouTube, Tik Tok etc.:

  • Poze / video-uri cu produsele: pe un fundal caracteristic afacerii tale, dar si instantanee in timp ce sunt folosite / purtate
  • Continut realizat de clienti: testimoniale, recenzii, unboxing, imagini si video-uri cu produsul in timp de folosire etc.
  • Ceea ce se intampla in spatele afacerii – etapele de productie, imagini si video-uri cu ce se intampla in depozit, biroul, angajatii etc.
  • Tutoriale si materiale demonstrative pentru produse
  • Interviuri si webinarii cu angajatii si cu oameni din industrie, influenceri
  • Trenduri, previziuni si liste
  • Serii pe un anumit subiect, realizate in stilul brandului
  • Concursuri – incearca sa nu faci giveaway pentru like-uri si comentarii, mai degraba tinteste sa obtii ceva in urma concursurilor: achizitii, continut generat de utilizatori, date de contact etc.
  • Sarbatoreste cat mai multe zile internationale
  • Anunta campanii de marketing si fa teasing pentru lansarile de produse / campanii noi
  • Vouchere, flash sale sau beneficii doar pentru comunitatea din Social Media (cu timp limitat (de ex., valabile 24 de ore si anuntate pe story)
  • Quiz-uri si sondaje
  • Campanii diverse cu Facebook si Instagram Ads

idei-postare-social-media-magazin

Citeste si: 50+ Idei Geniale & Usor de facut pentru postari Facebook si Instagram – Social Media

10. Transforma-ti angajatii in ambasadori de brand in cadrul unui grup al magazinului

Cine sunt primii promotori ai brandului tau?

Exact, tu insuti si angajatii tai.

Echipa ta are o voce puternica, atat in fara cunostintelor si familiei fiecaruia dintre angajati, cat si in fata clientilor.

Modul in care trateaza cu clientii, ce comunica despre firma ta sau cat de mult o sustin – conteaza mai mult decat crezi.

Asa ca acorda atentie culturii organizationale si vocii angajatilor tai.

Ofera-le libertate sa interactioneze direct cu clientii si urmaritorii tai prin takeover in conturile Social Media, ofera-le rolul de moderator in comunitatile pe care le creezi pentru clienti (grup Facebook, WhatsApp, room Clubhouse etc.

Faptul ca le dai mana libera si ai incredere in ei, face ca brandul sa fie perceput mai friendly, mai usor de abordat.

Cauti o platforma puternica pentru magazinul tau online universal? Testeaza platforma Gomag! Ai 15 zile gratuit in care te vei convinge de avantajele pe care ti le oferim.