Au fost odata ca niciodata doi frati dragalasi, un baietel si o fetita, pe nume Hansel si Gretel.

Traind vremuri grele, parintii lor s-au hotarat sa-i duca in padure si sa-i abandoneze, pentru ca nu s-ar fi indurat sa-i vada murind de foame in propria casa.

Trebuie sa derulez putin lucrurile, ca sa nu ma intind prea mult.

Auzind discutia parintilor, baietelul si-a umplut buzunarele cu pietricele albe, astfel ca atunci cand parintii i-au abandonat, tot au reusit sa gaseasca drumul de intoarcere.

Ma rog, povestea continua cu esecul firimiturilor de paine si peripetiile din casa de turta dulce.

Dar noi am ajuns deja in punctul de care suntem interesati: utilizarea breadcrumbs.

Ideea existentei unor marcaje in magazinul online pentru a oferi o alternativa de continuare a deciziei de cumparare, se aseamana cu tehnica de succes a micului Hansel.

Astfel, pentru a imbunatati experienta unui utilizator in site si a-i oferi control asupra stadiului in care se afla, recomand folosirea firimiturilor.

Fie ca vorbim despre firimituri, fir de traseu sau firul Ariadnei, discutia se invarte in jurul marcajelor pentru traseul de navigare al unui client intr-un website.

Breadcrumbs functioneaza ca un GPS, spunandu-i utilizatorului unde se afla si de unde a pornit.

Asadar, ce inseamna mai exact breadcrumbs?

Un breadcrumb este un tip de schema de navigare secundara, care indica locatia vizitatorului in site, reducand numarul de actiuni pe care acesta trebuie sa le faca pentru a ajunge la o pagina de nivel superior.

Practic, informeaza utilizatorul, aratandu-i principalele categorii si subcategorii ale paginii accesate.

Daca vizitatorul a ajuns pe o pagina irelevanta, pe care nu doreste sa o mai consulte, are posibilitatea sa se intoarca pe urmele propriilor pasi, in pagina de categorie.

Breadcrumbs nu sunt instrumente folosite exclusiv de site-urile web. De exemplu, compania Microsoft a implementat aceasta functionalitate incepand cu versiunea Windows Vista.

Tipuri de breadcrumbs in web design

1. Breadcrumbs bazate pe locatie sau ierarhie

Acestea ghideaza utilizatorul din pagina pe care se afla acum spre o pagina de nivel superior, o pagina de categorie, de exemplu.

Imagineaza-ti ca utilizatorul a cautat pe Google “cadouri de Craciun pentru femei”.

A selectat magazinul tau dintre toate rezultatele si a intrat pe pagina unui produs pe care tu il recomanzi.

Sa zicem ca este o cutie pentru bijuterii.

Daca vizitatorului nu ii place produsul prezentat, cu siguranta va cauta mai multe amanunte in site-ul tau, alte idei de cadouri pentru femei.

Navigarea secundara ii ofera acces imediat la pagina de categorie (Cadouri de Craciun) si subcategorie (Cadouri de Craciun pentru femei).

Breadcrumbs bazate pe locatie sau ierarhie te asigura ca utilizatorul nu va pleca din magazin, ci va continua sa caute produsele de care este interesat in paginile de categorie si subcategorie.

2. Breadcrumbs bazate pe ruta sau istoric

Acestea actioneaza asemanator butonului de Back al browserului, oferindu-i posibilitatea sa se intoarca intr-o pagina anterioara.

Mai ales in situatia in care a aplicat o multime de filtre pentru a ajunge la produsul pe care il vizioneaza acum.

3. Breadcrumbs bazate pe atribute

Atributele sunt de fapt filtrele pe care le-a selectat utilizatorul pentru a ajunge pe pagina cu oferta de produse potrivite pentru el.

Aceste breadcrumbs urmaresc optiunile din pagina de categorie a magazinului online, pe care vizitatorul le selecteaza pentru a filtra rezultatele.

Practici recomandate pentru folosirea breadcrumbs

navigarea breadcrumbs

De obicei, breadcrumbs apar intr-un format orizontal, indicand ruta de la cel mai inalt nivel (home) pana la cel mai inferior (pagina pe care se afla utilizatorul).

Exista cateva practici recomandate pentru folosirea corecta a firimiturilor in magazinul tau online:

  • Prezinta intotdeauna intregul itinerariu – Fiecare bucatica este importanta in itinerariul parcurs de catre utilizator. Nu ii da impresia ca se invarte intr-un labirint, ci asigura-i o cale de a prelua controlul, dar fara a parasi site-ul.
  • Incepe cu pagina de home – Orice itinerariu are un inceput si un sfarsit. Indicandu-i pagina principala a magazinului, asiguri utilizatorului un punct de inceput, pe baza caruia se orienteaza apoi in site.
  • Foloseste “/” ca separator intre niveluri – Acest simbol reprezinta relatia dintre cel mai inalt nivel si cel mai scazut, oferind coerenta si continuitate. Specialistii nu recomanda folosirea “:” deoarece pare sa indice alternative.
  • Plaseaza breadcrumbs deasupra continutului – Datorita faptului ca bara principala de navigare este plasata in partea superioara a paginii, locul firimiturilor este sub meniu, deasupra continutului paginii.
  • Creeaza contrast – Breadcrumbs ocupa un spatiu foarte mic in pagina si tocmai din pricina acestui fapt, trebuie sa creezi un contrast intre traseul de navigare si restul continutului din pagina. De exemplu, poti sa creezi contrast prin folosirea unor culori diferite.
  • Foloseste fonturi mici – Fontul mai mic decat cel folosit pentru bara principala de navigare iti permite sa transmiti mesajul corect catre utilizatorii tai: breadcrumbs trebuie folosit ca si alternativa a navigarii in site.
  • Semnalizeaza ultima pagina – Astfel, indici utilizatorului locul in care se afla. Nu mai e nevoie sa-i spui direct “aici te afli in acest moment”.
  • Nu insera link-uri spre ultima pagina – Nu crea confuzie, oferind utilizatorului un link spre aceeasi pagina din care vrea sa scape.
  • Nu folosi breadcrumbs pe pagina de home – Nu are nici un sens sa folosesti breadcrumbs pe aceasta pagina. Practic, de aici incepe procesul lui de cumparare, de unde utilizatorul se indreapta spre alte pagini.
  • Foloseste intregul titlu al paginilor in breadcrumbs – Fi constant si indica titlul corect al oricarei pagini din itinerariul parcurs. Astfel, utilizatorul va intelege mai usor etapele prin care a trecut.
  • URL-ul paginii ar trebui sa oglindeasca itinerariul din breadcrumbs – URL-ul paginii indica aceiasi pasi precum breadcrumbs. In caz contrar, nu mai ai consistenta si trimiti mesaje diferite.

De ce sa folosesti breadcrumbs in magazinul tau online?

Desi initial breadcrumbs au fost create ca ajutor al instrumentelor de navigare, astazi au ajuns sa influenteze, pozitiv sau negativ, experienta utilizatorului in site.

Nu afirm totusi ca aceste firmituri au doar avantaje asa ca, in cele ce urmeaza, iti voi prezenta atat avantajele cat si dezavantajele utilizarii acestora.

Avantaje

1. Incurajeaza cautarea si reduc rata de bounce

In cazul in care utilizatorul nu este multumit de pagina in care a ajuns, are doua optiuni: fie paraseste magazinul, fie se indreapta spre palte pagini din magazin, in speta pagina de categorie.

Ideal ar fi sa apeleze la a doua optiune.

In acest stadiu, breadcrumbs influenteaza radical comportamentul consumatorului, oferindu-i o cale de continuare a procesului de cautare.

De fapt, firmiturile nu sunt utile doar pentru clientii tai dar si pentru echipa de suport, de exemplu.

Este mult mai usor sa te descurci in labirintul format de diferitele pagini de categorii, subcategorii si filtre ca sa gasesti un produs despre care sa vorbesti cu clientul.

Foloseste-te de breadcrumbs pentru a intelege in profunzime cererile acestuia.

Citeste si: Serviciul Suport Clienti Asigura Experiente Memorabile

2. Magazinul tau este mult mai usor de gasit

Atunci cand internetul era inca mic copil (chiar daca asta nu s-a intamplat de prea multa vreme), la inceputul www-ului, unul dintre fondatorii arhitecturii informationale, Peter Morville, a dezvoltat un “fagure” al experientei utilizatorului.

Altfel spus, o suita de caracteristici pe care orice site are nevoie sa le asigure, pentru a obtine rezultate semnificative. Una dintre caracteristici este findability, atributul prin care paginile magazinului tau sunt gasite mult mai usor si rapid de catre public.

Tocmai in acest sens actiuneaza breadcrumbs.

Punand la dispozitie un instrument de navigare mai usor de folosit in site, prin care utilizatorii se pot misca lejer in magazin, asiguri acest atribut de findability.

user experince honeycomb

sursa: http://semanticstudios.com/user_experience_design/

3. Influenteaza pozitiv activitatea SEO

Indicatorii comportamentali observati pe www au demonstrat ca utilizatorii au tendinta sa dea click pe un rezultat care prezinta specificul, numele si gama de produse a unui magazin online.

Tocmai de aceea, Google a anuntat ca inlocuieste rezultatele ce cuprind URL-uri cu numele site-ului si itinerariul din site (breadcrumbs).

Firimiturile sunt folosite de Google pentru a prezenta utilizatorilor locul in care vor ateriza, cautand anumite produse, fapt ce are un impact pozitiv pentru usability.

Practic, oferi motorului de cautare un indiciu despre specificul site-ului tau, astfel incat sa-l pozitioneze cat mai sus in rezultate.

4. Reduc anxietatea utilizatorilor

Anxietatea utilizatorilor se defineste prin faptul ca acestia nu stiu de la inceput la ce sa se astepte, atunci cand intra in magazin.

Cu ajutorul firimiturilor le indici o cale rationala de consultare a produselor, astfel incat au posibilitatea sa decida singuri incotro se indreapta: pagina de categorie, pagina de subcategorie, anumite filtre etc.

Un alt aspect ce tine de anxietatea utilizatorilor este intrebarea cat timp si efort trebuie sa investeasca, pentru a consulta catalogul magazinului tau.

Prin integrarea a doua tipuri de breadcrumbs (ierarhie si itinerariu) orice persoana poate calcula de cat timp are nevoie pentru a gasi ceea ce cauta si cati pasi trebuie sa parcurga pentru a ajunge la produsul dorit.

5. Nu exista motive sa nu le folosesti

Breadcrumbs ajuta atunci cand este nevoie de o cale alternativa de navigare, in restul timpului pare invizibil.

Statistic, utilizatorii dau atentie acestui instrument doar 30% din timp.

Faptul ca ocupa un spatiu aproape infim in pagina reprezinta un alt avantaj, asemanator cu prezenta constanta de-a lungul anilor (mai mult de o decada) in online, ceea ce induce o senzatie de familiaritare, fiind un instrument util si usor de recunoscut.

Dar nu vreau sa fiu radical afirmand ca nu exista absolut niciun motiv sa-l folosesti. La fel ca si in cazul tuturor lucrurilor, are atat avantaje, cat si dezavantaje.


google url breadcrumbs

sursa: http://searchengineland.com/google-replaces-a-sites-url-from-the-search-results-uses-their-site-name-breadcrumb-path-219064

Dezavantaje

In cazul in care ultima pagina apartine mai multor categorii de acelasi nivel, cum vei alege ce categorie sa indici in navigare?

Sa-ti dau un exemplu. Noi avem un articol pe blogul Gomag care apartine atat categoriei “Marketing”, cat si categoriei “Infografice”.

Tocmai pentru a face lucrurile cat mai clare si accesibile, am ales sa nu folosim breadcrumbs.

Un alt dezavantaj este folosirea unui singur tip de breadcrumb.

Daca se bazeaza pe istoricul cautarilor utilizatorului in site, acest instrument nu iti va aduce niciun beneficiu SEO (robotii de cautare nu vor vedea aceste informatii) sau, in cazul in care utilizatorul ajunge in pagina printr-o eroare, itinerariul este intrerupt, nu exista nicio pagina superioara de unde a inceput calatoria.

Concluzie

In ansamblu, breadcrumbs reprezinta o oportunitate de imbunatatire a experientei utilizatorului in site, fapt ce creste rata de conversie si nivelul de credibilitate al magazinului.

Chiar daca statusul sau este secundar, valoarea pe care o aduce in site este primara.

Pe parcursul acestui articol ai aflat ce este un breadcrumb si in ce tipuri se imparte, cum sa-l folosesti pentru randament maxim dar si care sunt avantajele si dezavantajele folosirii acestui instrument.

Asadar, vei folosi si tu breadcrumbs in magazinul tau online?

Concentreaza-ti atentia asupra comportamentului utilizatorilor, vor avea acestia mai multe beneficii daca apelezi la acest instrument? In definitiv, actiunile clientilor tai iti definesc magazinul online: are succes sau nu.

Daca ti-a placut acest articol si il consideri util, cu siguranta iti vor placea si articolele urmatoare.

Aboneaza-te la blog pentru a primi materiale utile direct in Inbox (promit ca nu te bat la cap toata ziua cu mail-uri 🙂

Cosmin Daraban
[i]
[i]
[index]
[index]
[i]
[i]
[index]
[index]
[i]
[i]
[i]
[i]
[index]
[index]