A fost odata ca niciodata o gasca fancy de prieteni. 

Unii ar putea zice ca ei nu munceau… ei se distrau muncind (kitschos, stiu, dar ce-as putea sa zic?! 🙂 ).

Nu pierdeau nicio ocazie de a iesi in evidenta si de a ajunge la tinta lor comuna: magazinul online de succes.

Bineinteles, de Halloween s-au costumat fiecare in ce credeau ca ii reprezinta si s-au adunat la cel mai tare party cunoscut: Internetul.

via GIPHY

Primul venit a fost Mobile Optimization care s-a costumat (narcisistul) in Superman. Si-a luat paharul in mana si a inceput sa alerge pe la toata lumea.

Tipic.

Al doilea a ajuns, visator si misterios, Content-ul imbracat in vampir. Evident ca a atras cu personalitatea sa toate privirile.

Al treilea, SEM, a intrat ghidus, costumat in zombie. El era tipul cel popular, isi crea o gramada de legaturi imediat si era cel mai apropiat de tipa pe care si-o doreau toti – Google.

Social Media a ajuns putin mai tarziu, fluturandu-i in urma zeci de bucatele de likes, comments si shares, dar si cativa tweets aiuriti. S-a imbracat in mumie (si il inteleg, ca altfel nu avea cum sa-si decoreze si progeniturile, cu care se plimba peste tot).

Ultimul, dar nu cel din urma, a ajuns si Local SEO, o mandrete de fantoma, nevazuta si neauzita, dar binecunoscuta la nivel local.

Probabil ti se pare putin dubios sau copilaresc modul in care am inceput acest articol, dar te asigur ca este foarte relevant pentru ceea ce urmeaza sa citesti.

Am adaptat putin povestea pentru Halloween, dar adevarul este ca toate instrumentele mentionate – Optimizarea pentru Mobil, Content Marketing, SEM, Social Media si Local SEO – actioneaza impreuna pentru promovarea magazinului tau online.

Si pentru cresterea pozitiilor in motoarele de cautare, ceea ce inseamna o vizibilitate ridicata a site-ului in fata publicului tinta si mai multe sanse de conversie.

1. Optimizare pentru mobil

Optimizarea pentru mobil te ajuta in multiple feluri.

In primul rand, ai mai multe sanse de conversie. Peste 75% dintre cumparatori aleg sa foloseasca smartphone-ul sau tableta pentru a cauta produsele si serviciile de care au nevoie, iar peste 50% dintre acestia, achizitioneaza direct de pe mobil produsul dorit din site.

Telefonul mobil iti ofera un procent mai mare de cititori ai newsletter-elor si mesajelor trimise prin email.

optimizare pentru mobil

Mai mult de 78% dintre clienti isi verifica zilnic email-ul cu ajutorul smartphone-ului sau tabletei, cei mai multi in primele momente ale zilei.

Si ii inteleg cand aleg sa nu realizeze actiunea dorita dupa vizualizarea continutului unui email trimis de tine, daca varianta nu se adapteaza ecranului folosit.

E dimineata, oamenii inca sunt somnorosi si vor sa mai doarma, nu sa se concentreze pe un email, sa inteleaga ce vrei sa le transmiti de fapt.

Utilizatorii prefera un site optimizat pentru mobil, alegand sa revina daca acesta ofera o experienta buna: incarcare rapida, navigare usoara, acces rapid la informatii.

Dar, daca varianta afisata nu este optimizata, poti sa tai de pe lista publicului tinta persoanele ce folosesc telefoane (adica foarte multe persoanee).

Strategia iti imbunatateste radical imaginea de brand, pe care o transmiti stakeholderilor tai. Un magazin optimizat respecta alegerile clientilor sai, este responsabil si transparent astfel ca pune la dispozitia publicului variante profesioniste si usor de folosit, in cazul oricarui tip de device folosit.

Procedurile de optimizare functioneaza diferit in functie de ocazia in care sunt implementate, de publicul tinta, de specificul produselor, de receptivitatea nisei etc. In cazul unei companii functioneaza, dar in cazul unei alte companii – exact din aceeasi industrie sau cu acelasi specific – poate sa aiba rezultate proaste.

De cele mai multe ori, un site responsive e de ajuns. Dar poate, daca ai avea o aplicatie mobila, ai avea si mai multe vanzari.

Iata de ce am costumat Optimizarea pentru mobil in Superman!

Un must have atunci cand treci la treaba este sa te asiguri ca utilizatorul nu imbatraneste, asteptand ca website-ul magazinului tau sa se incarce.

Oamenii sunt grabiti. Aoleu, si se grabesc atat de tare!

Utilizatorii nu au rabdare, timp sau chef sa astepte incarcarea unei pagini care dureaza mai mult de 2 secunde (ar fi perfect sa aiba totul instant). Daca nu primesc ceea ce vor, acum si aici, poti sa-ti iei la revedere de la o conversie, o abonare, o vanzare sau orice alt goal setat.

Design-ul responsive este principalul mod prin care poti sa optimizezi un site pentru mobil.

Practic, folosesti un design in care versiunea de desktop a website-ului se adapteaza in functie de dispozitivul prin care utilizatorul acceseaza pagina. Dispune de acelasi cod HTML aservit tuturor dispozitivelor insa browserul primeste instructiuni daca este necesar sa adapteze dimensiunea elementelor la ecranul device-ului utilizat.

Alt element de care trebuie sa tii cont in optimizarea pentru mobil este evitarea ferestrelor de tip pop-up sau a butoanelor si sectiunilor, prea mari sau prea mici.

E frustrant cand iti doresti sa vezi o oferta dintr-un magazin dar pe mobil iti apare in continuu un pop-up pe care te chinui sa-l inchizi.

Ofera un design pentru “fat finger”, care sa asigure o interfata prietenoasa si usor de accesat pentru cei care doresc sa ajunga la o anumita sectiune sau buton de CTA din magazinul tau online.

De asemenea, partea de SEO functioneaza si pe mobil, nu si-a luat concediu.

Datorita faptului ca spatiul disponibil este redus si trebuie sa afisezi caractere mai putine dar cuprinzatoare, este necesar sa optimizezi titlurile, URL-urile si metasurile pentru mobil. Si in acest caz, optimizarile trebuie sa fie de calitate si relevante deoarece te ajuta sa fi gasit mai usor si mai rapid.

In general, Google este mai prietenos cu website-urile care au design responsive si sunt optimizate pentru mobil, oferindu-le locuri mai bune in ceea ce priveste vizibilitatea dar, mai important, nu le penalizeaza.

In 2013, piata de eCommerce a trecut prin ceea ce numerosi specialisti in domeniu au numit “Apocalipsa mobila”. Google a implementat algoritmul Hummingbird, creat special pentru a veni in intampinarea nevoilor utilizatorilor de device-uri mobile.

A iesit un adevarat macel.

Putinele site-uri si magazine online optimizate pentru mobil au ramas in picioare sau mai mult, au capatat o vizibilitate sporita pe cand majoritatea s-au afundat undeva in pozitii obscure sau au ramas fara pozitie in Google.

Grabeste-te sa iti optimizezi magazinul pentru mobil, pentru ca si clientii tai se grabesc. 

2. Content marketing

Content marketing se refera la crearea de continut valoros, calitativ si relevant si distribuirea acestuia pentru a atrage un numar cat mai mare de cititori care se vor converti mai apoi in clienti.

De aici vine si costumatia vampirica.

Continutul seduce si atrage utilizatorii, atinge coarda sensibila care declanseaza nevoia de produs si iti confera nemurire: fidelizarea clientilor, astfel incat acestia sa revina in site si sa cumpere in mod repetat.

Cu un public fidel si o imagine de brand obtii un statut pe care cu greu ti-l poate fura altcineva.

content marketing

Continutul poate sa fie insa un criteriu destul de capricios.

Trebuie sa stii cum il alcatuiesti in functie de caracteristicile publicului targetat sau daca nu stii, sa lasi treaba asta pe mana unor profesionisti.

Ideea de baza este ca nu trebuie sa te astepti la adevarate miracole. Da, content marketing-ul functioneaza, magazinele online care posteaza continut valoros de mai mult de 2-3 ori pe luna genereaza cu 70% mai multe lead-uri.

Cu toate acestea, la fel ca in cazul tuturor strategiilor de marketing, nu functioneaza daca este implementat gresit, nu functioneaza in doi pasi si trei miscari si trebuie sa ai putina rabdare. 

Clientii ajung in blogul magazinului tau cu anumite asteptari: sa afle raspunsul la anumite nevoi, probleme sau dorinte, sa invete ceva, sa afle noutati, sa gaseasca un continut amuzant etc.

Cu alte cuvinte, atunci cand inviti pe cineva sa citeasca un articol din blog, ii faci acestuia o promisiune:

ca va gasi un raspuns folositor sau se va distra pe cinste.

In fond, o invitatie fie disponibila intr-un mail, o postare pe Social Media sau direct pe blog, trebuie sa contina o promisiune, altfel nu vei primi niciun click. Cititorii nu trebuie sa fie doar multumiti atunci cand consuma continutul disponibil, e nevoie sa fie de-a dreptul fericiti.

Evita promisiunile false de tipul ancora atragatoare care sa ii duca in pagina de home a magazinului online (o sa se enerveze si vei pierde credibilitatea) sau lipsa unui headline, un paragraf relevant care sa le explice ce urmeaza sa citeasca.

Daca inca nu stii pe ce tip de continut ar trebui sa te axezi, uite cateva ponturi utile:

  • spioneaza ce rumega capra vecinului – concurenta (tipul de continut creat, comentariile la articole, numarul de distribuiri, consecventa postarilor)
  • monitorizeaza-ti propriile rezultate in Google Analytics pentru a observa feedback-ul pentru postarile cu link spre blogul magazinului online
  • specializeaza-te in domeniu, participa la conferinte, seminarii, workshop-uri, webinarii astfel inca sa capeti un anumit statut si un anumit capital de credibilitate.

Atunci cand iti doresti content marketing de calitate pentru magazinul tau online trebuie sa fii original, documentat si sa eviti copy-paste-ul.

Nu, n-are niciun rost sa dai copy-paste la continutul unor articole din ziare internationale pe blog, n-are rost nici sa traduci articolele si sa le trantesti in blog, sa fie ceva acolo.

Daca vrei sa te transformi intr-un brand, vino mereu daca nu cu ceva nou, cu o alta perspectiva, un material creat in urma unei documentari, pentru a realiza un lucru de calitate.

Clientii au acces si ei la sursa articolului copiat si iti garantez ca nu ii vei impresiona, provocandu-i sa se converteasca prin preluari (ca sa nu spun altfel) de pe net.

Desi multi dintre noi uitam, legea dreptului de autor se aplica si online.

3. SEM

Marketingul pe motoarele de cautare, pe scurt SEM, presupune o strategie de SEO pentru site-ul tau dar si utilizarea unor unelte precum Google Ads, PPC pentru a obtine rezultate sponsorizate in motoarele de cautare.

Daca in SEO rezultatele apar in timp, actiunile sunt constante si provoaca un trafic organic, benefic pe termen lung pentru site, cu PPC viteza creste. Traficul platit, din unelte Pay-per-click genereaza rezultate imediat din partea unui public interesat.

campanii ppc

Ideea e ca SEM poate actiona ca o umbrela incluzand atat SEO cat si campaniile platite, in functie de cerinte si necesitati.

Tocmai de aceea SEM este zombie-ul echipei de strategii de promovare, fiind un instrument popular si des folosit in domeniu. Asemanator nebuniei zombie iscate pe net prin intermediul filmelor si serialelor apocaliptice gen The Walking Dead, care au prins la un public global, si SEM are o rata de conversie apreciabila pe orice nisa activezi. 

Dar haide sa le luam pe rand:

  • Google Ads. Serviciul de publicitate Google iti asigura o strategie buna de promovare prin intermediul campaniilor PPC (Pay per Click). Avantajele acestuia sunt faptul ca obtii traficul de care esti interesat rapid, reclamele tale sunt afisate unui public interesat sa cumpere un produs sau serviciu si ai control total asupra cheltuielilor. Cu alte cuvinte, daca acorzi un buget limitat pentru campanie nu exista posibilitatea sa il depasesti, chiar daca reprezentantilor competitiei le vine ideea “geniala” sa dea click de mai multe ori pe un ad promovat de tine.  
  • SEO. Acorda atentie atat optimizarii on-site – meta titlu, meta descriere, descrieri relevante, optimizarea imaginilor, blog si continut (mai rar povesti de dragoste intre vampiri si zombies dar eh), cat si optimizarii offsite. Adica exact elementul urmator.
  • Link Building. Crearea unui profil de backlink-uri bine dezvoltat, care sa cuprinda pagini si domenii ce fac referire la site a ramas si in prezent una dintre cele mai eficiente strategii de pozitionare in motoarele de cautare. In cazul acestor linkuri este necesar sa fie ancorate de cuvinte cheie relevante, pe domenii cu autoritate, de pe nise specializate. Degeaba obtii un link pe un blog de electronice daca tu vinzi lenjerii de pat online. Chiar daca nu gasesti un blog specializat de lenjerii, poti rezolva problema fiind atent la campul semantic al cuvintelor cheie. Lenjeriile de pat se potrivesc in categoria home deco, gift ideas sau bloguri personale. 

4. Social Media

Social Media e sarea si piperul in promovarea unui magazin online; fara pagini optimizate si active pe retelele de socializare, nu existi.

Mai mult, pentru promovarea eficienta a afacerii tale apelezi la SMO – optimizarea conturilor de social media pentru a motiva utilizatorii sa distribuie continutul site-ului tau, contribuind la cresterea traficului.

 social media

Totusi Social Media poate parea doar o metoda de crestere a fanilor, a numarului de followeri, prieteni, pins etc., si nu o modalitate de a obtine conversii. Nu e, crede-ma.

Nu arunca bani pe fereastra cumparand like-uri si fani!

Dimensiunea tribului pe care il ghidezi in jungla cumparaturilor creste dar, cu toate acestea, nu prea ai rezultate palpabile. Acest lucru se intampla deoarece pe retele inmagazinezi potential, precum o baterie inmagazineaza energie.

Acestui public potential ai ocazia sa-i transmiti mesaje de interes prin postari cu link spre continutul din blogul magazinului tau online sau spre landing page-uri.

Aici simt nevoia sa subliniez inca o data un aspect pe care nu il inteleg multi.

Ai nevoie neaparat de postari relevante care sa convinga publicul sa actioneze intr-un fel anume (sa se aboneze, sa descarce un fisier sau sa cumpere – in special, sa cumpere).

Din acest motiv evita pozele cu citate motivationale, pisici, catei, bebelusi sau alte chestii virale pe net. Da, ce e viral prinde la toata lumea dar asta nu inseamna ca iti va transmite microbul si tie. Poate chiar sa-i plictiseasca pe fanii care vad toata ziua exact acelasi gen de postari peste tot. Si, in orice caz, nu va motiva corect clientii potentiali.

Postarea cu link spre blog sau spre landing page ofera o promisiune clientului: in primul rand pune la dispozitia publicului un continut relevant si valoros si, in al doilea rand, invita la realizarea unei actiuni, reciproc avantajoase.

Stii ce mai poate fi considerat landing page pentru o postare pe retele?

Pagina de prezentare a produselor din magazinul tau online. Principalul buton de call to action din aceasta pagina este “Adauga in cos”. Nici nu iti doresti un prim pas mai promitator.

Din acest motiv, Social Media este mumia petrecerii de Halloween.

Poti sa ai impresia ca am facut o paralela cu nevoia istorica a oamenilor de a socializa si comunica, facand parte dintr-o comunitate sau o paralela cu sistemul Facebook rudimentar al egiptenilor – hieroglifele de pe peretii piramidelor.

Social Media este un instrument gigant in care trebuie sa monitorizam fiecare bucatica de trafic si actiuni provenite din likes, comments, shares, follow, tweets etc.

Pentru monitorizarea activitatii in Social Media, a indicatorilor comportamentali ai publicului si procentul de trafic adus iti recomand folosirea instrumentelor native de analiza dar si Google Analytics.

5. Local SEO

Local SEO reprezinta o forma de pozitionare a afacerii tale locale in motoarele de cautare.

Lucrurile stau in felul urmator: daca targetezi un public la nivel local, ai mai multe sanse sa fii descoperit, sa te diferentiezi de brandurile uriase din domeniu.

In acest caz ai clienti potentiali care viziteaza website-ul, clienti care suna la numerele de telefon sau vin personal la sediul magazinului pentru a achizitiona un produs sau pentru a-si rezolva o problema.

local seo

Local SEO e avantajos pentru tine, oferindu-ti pozitii mai bune la nivel local in motoarele de cautare.

Dar si pentru clientii tai, acestia avand la dispozitie raspunsul la cerintele exprimate, cat mai rapid si simplu.

Local SEO actioneaza precum o fantoma, nu cere prea mult timp si spatiu, clientii nici nu isi dau seama de importanta lui desi rezultatele sunt net superioare in urma utilizarii uneltelor puse la indemana.

Pentru a implementa strategia de local SEO, in primul rand ai nevoie sa te listezi in Google My Business (Google Compania Mea), unde sa faci liste, mentiuni, sa obtii recenzii si recomandari, pozitive daca se poate si dovezi ca oamenii pot sa aiba incredere in magazinul tau online.

La nivelul site-ului, este importanta mentionarea localitatii sau a regiunii in care activezi in title tag, H1, meta descrieri, URL-uri, Alt-urile imaginilor si in continut.

Este util sa incluzi si codul de Google Maps in site, astfel incat utilizatorii sa aiba acces la harta cu localizarea ta.

Adevarul e ca instrumentele mentionate mai sus au avantaje si caracteristici diferite in functie de informatii precum profilul clientului targetat, situatia pietei existente, strategiile folosite de competitori, tipurile de materiale existente pe piata etc.

Implementarea acestora cere creativitate, timp si originalitate, dar si eforturi continue.

Daca faci totul corect, nu pierzi nimic. Ba mai mult, te dezvolti si promovezi magazinul online pentru a genera mai multe vanzari si un ROI pozitiv.

Tu cat folosesti strategiile de marketing mentionate mai sus? Ce impact are fiecare dintre acestea asupra clientilor si potentialilor tai clienti?

Citeste si despre: Video Marketing Sau Cum Ignori Un Instrument Care Iti Creste Vanzarile si Alfa Cum Sa Iti Cresti Vanzarile De Sarbatori

Cosmin Daraban