11 minute timp de citire

In eCommerce competitia este acerba astfel ca ofertele si selectiile de produse speciale nu mai sunt suficiente pentru ca tu sa iti intreci concurentii. Acum, utilizatorii online cer, in principal, o experienta satisfacatoare in site, magazine cu interfata prietenoasa si calitative.

Designul conteaza in continuare. Tonalitatea mesajelor conteaza in continuare. Conteaza si orice tip de campanie de marketing pe care alegi sa o desfasori. Dar toate aceste tactici mentionate mai sus sunt, in esenta, negociabile. Succesul lor depinde de modul in care sunt concepute si aplicate, de comportamentul consumatorului si factorii externi care il influenteaza, de modul in care realizeaza o diferenta intre magazinul tau si unul competitor etc. Toate aspectele mentionate mai sus difera de la un magazin la altul.

Insa care sunt aspectele pe care nu le negociezi in eCommerce? Pentru a-ti transforma business-ul intr-unul de succes trebuie sa pui la punct viteza de incarcare a site-ului, stabilitatea si securitatea acestuia. Acestea sunt elemente aplicabile tuturor website-urilor, indiferent ca e vorba de un magazin online, un blog, un comparator de produse, un sistem de afiliere etc.

1. Viteza de incarcare a site-ului

In ceea ce priveste viteza de incarcare a site-ului, de-a lungul timpului s-au realizat numeroase studii si cercetari pentru a descoperi preferintele utilizatorilor. Expresia “timpul inseamna bani” este aplicabila in comert si, cu atat mai mult, in cel electronic. Atunci cand clientul apasa butonul de “Cumpara acum” sau “Finalizeaza comanda” e nevoie sa se intample ceva – si sa se intample imediat. Pentru a raspunde acestei nevoi viteza site-ului tau trebuie sa fie optima.

De exemplu, studii ale Google, Amazon, Microsoft au aratat ca in 2006, clientul standard al magazinelor online avea asteptari ca un site sa se incarce in 8 secunde sau mai putin. In 2010, cifra a scazut la 2 secunde sau mai putin. Viteza medie se mentine si in 2015 undeva sub 2 secunde dar utilizatorii nu au rabdare mai mult de 4 secunde, altfel se indreapta spre magazinele concurente si exista posibilitatea sa nu mai revina in site.

O viteza optima de incarcare a site-ului (mai putin de 2 secunde) nu doar creste rata de engagement a publicului dar te va diferentia de competitori, oferindu-ti urmatoarele avantaje:

  • Clienti satisfacuti

Nimanui nu-i place sa stea la coada. Imagineaza-ti doar situatia supermarket-urilor aglomerate, unde clientii vaneaza cea mai putin asaltata casa sau sunt dispusi chiar sa renunte la cumparaturi, daca procesul de cumparare dureaza prea mult. La fel stau lucrurile si in cazul unui magazin online. Partea proasta e ca, avand la dispozitie atatea alternative, utilizatorii abandoneaza mai usor cosul si parasesc magazinul.

Iar partea si mai proasta de-abia acum urmeaza. Avand in vedere multitudinea de retele sociale pe care isi pot exprima nemultumirile, utilizatorii nu vor ezita sa avertizeze si alti potentiali clienti ca magazinul tau nu corespunde asteptarilor.

Conform Nielsen, 92% dintre oameni au incredere in recomandarile prietenilor si a membrilor familiei, mai mult decat au incredere in alte forme de marketing. Astfel, utilizatorii fiind din ce in ce mai conectati si mai tentati sa impartaseasca informatii online, o experienta de cumparare lenta si neprietenoasa este ultimul lucru cu care ai vrea sa fie asociat magazinul tau.

Raspunde pozitiv si calitativ clientilor si asigura o experienta placuta in magazin, pe masura ce acestia interactioneaza cu site-ul tau, punand accentul in primul rand pe o viteza optima de incarcare a website-ului, a imaginilor si textului sau a oricarui element din magazin.

academia de ecommerce

Intra in Academia de eCommerce

Suntem peste 2.700 de antreprenori in comunitate

Periodic ai sa primesti pe email informatii utile si studii de caz interesante despre cresterea vanzarilor online. Vrei?

  • Cresterea vanzarilor si a ratei de conversie

Pentru magazinele online moderne, lupta cu concurenta consta in jonglatul cu diferite componente, in scopul asigurarii unei experiente satisfacatoare a clientilor: oferte peste oferte, un design atragator vizual, campanii continue pe Social Media etc. Cu toate acestea, nu mai conteaza cat de minunat si extraordinar arata site-ul. Daca viteza de incarcare nu raspunde asteptarilor, rata de conversie se va prabusi.

Una dintre cele mai mari preocupari, pe care probabil o ai si tu, este reducerea ratei de abandon a cosului de produse. Haide sa consultam un studiu al Unbounce, privitor la modul in care viteza de incarcare influenteaza abandonarea cosului. “Costul total al cosurilor abandonate in magazinele online, la nivel global, a fost estimat la peste 18 miliarde $. Dintre acestea, 18% dintre cosurile abandonate au fost cauzate de timpul ridicat de incarcare a site-urilor respective”. Adica 3 miliarde $ sunt pierdute anual din cauza vitezei proaste de incarcare.

Iata si cateva statistici ce demonstreaza cat valoreaza fiecare secunda in vanzarile eCommerce:

  • Reducerea timpului de incarcare la 3 secunde, creste profitul cu 7-12%;
  • Daca un magazin online castiga 100.000$ pe zi, 1 secunda intarziere la viteza medie de incarcare poate duce la pierderi de 2,5 milioane $ in vanzarile anuale;
  • Un site care se incarca in 3 secunde sau mai mult, duce la 22% mai putine conversii, comparativ cu un site ce se incarca intr-o secunda.

Viteza de incarcare a site-ului ar trebui sa fie imbunatatita pe cat de mult posibil pentru ca utilizatorii sa aprecieze experienta si sa se converteasca in magazinul tau.

  • Rankare decenta in SERPs

Obiectivul final al oricarei afaceri eCommerce este principala pozitie in rezultatele din motoarele de cautare. Daca nu prima, cel putin pe prima pagina cu rezultate. Viteza de incarcare devine un factor tot mai important intr-o actiune SEO, aceasta contribuie la rank-ul decent in Google.

In 2014, Google a afirmat ca viteza de incarcare va avea un anume impact asupra rankarii site-urilor. Practic, Google a inceput sa ia in considerare viteza si chiar sa compare site-urile, pentru a le descoperi pe acelea care raspund similar cerintelor browserului. In consecinta, paginile care au o viteza mai buna de incarcare sunt evidentiate de Google, fiind afisate intr-o pozitie superioara comparativ cu paginile care se incarca mai greu.

O practica recomandata pentru a imbunatati viteza de incarcare a site-ului este apelul la gazduirea CDN (Content Delivery Network). CDN mentine servere in puncte strategice din lume, unde fiecare server pastreaza un “cache” al fisierelor de mari dimensiuni din website, precum sunt codurile, imaginile si video-urile. Multumita designului special, CDN poate servi aceste fisiere mai rapid decat propriul site.

Cateva aplicatii utile unde iti poti verifica viteza de incarcare de la propriul magazin:

2. Stabilitate

podul de piatra

Site-ul tau trebuie sa fie ca o mamica. Sau ca un atlet olimpic (nu stiu care sarcina e mai grea). Indiferent de conditii, trebuie sa fii pregatit sa treci pana si cel mai dificil test. Magazinul tau poate functiona la cele mai ridicate standarde chiar si de Black Friday sau Cyber Monday? Dar daca scrii un guest post pe cele mai citit blog din Romania? Dar daca are loc o lichidare de stocuri sau o celebritate iti promoveaza produsul sau serviciul?

In orice caz, utilizatorii tai se asteapta ca site-ul sa functioneze perfect. Sa luam doar exemplul Black Friday. Normal, e o zi de varf, comenzile ar trebui sa curga iar linia graficului din Analytics sa ajunga pana sus de tot. Lucrurile se schimba daca site-ul tau pica, indiferent din ce cauza, chiar atunci cand ai mai multi utilizatori online, deodata.

Socul si frustrarea poate fi atat de mare incat acesti utilizatori sa paraseasca site-ul si sa se indrepte spre concurenta, impunandu-si sa nu mai revina in site-ul tau. Si daca ma intrebi pe mine, comportamentul mi se pare complet normal.

Datoria fiecarui magazin online este sa functioneze impecabil in orice conditii: de la un utilizator pe site si pana la sute de mii sau chiar milioane de utilizatori prezenti. In principiu, stabilitatea site-ului depinde de tipul de hosting achizitionat si de optiunile serviciului. Nu iti voi recomanda aici o firma anume de hosting deoarece aceasta trebuie aleasa in functie de capacitatea ta, de obiectivele pe care le urmaresti si de cifrele pe care le estimezi, privitoare la magazinul tau online.

3. Securitatea intregului site

securitate web

In momentul de fata, in eCommerce, securitatea unui site se refera in deosebi la protectia impotriva hackerilor. Pentru a fi sigur ca site-ul tau este securizat, ai nevoie de cel putin urmatoarele trei instrumente:

  • Standardul PCI

PCI Security Standards Council (PCI DSS) a definit o serie de DSS specifice (Data Security Standards), ce sunt relevante pentru toti proprietarii de magazine online, indiferent de profitul castigat sau volumul tranzactiilor prin card inregistrate.

Standardul PCI DSS reprezinta practic un set complex de reguli si principii de securitate pe care orice companie care lucreaza cu date de card trebuie sa le respecte pentru a asigura securitatea datelor in momentul tranzactionarii. Cele 12 reguli sunt urmatoarele:

  1. Instalarea si mentinerea unui sistem de protectie (firewall), pentru a proteja datele titularului
  2. Evitarea parolelor implicite furnizate de catre producator
  3. Protejarea datelor de card a posesorului
  4. Criptarea datelor transmise prin retele publice
  5. Utilizarea si actualizarea regulata a antivirus-ului
  6. Dezvoltarea si mentinerea unor aplicatii sigure
  7. Accesul la datele detinatorului de card este permis doar procesatorilor
  8. Alocarea unui ID unic pentru fiecare utilizator
  9. Restrictionarea accesului fizic la datele detinatorului de card
  10. Monitorizarea accesului la toate resursele de retea si de date
  11. Testarea regulata a sistemelor de securitate si a proceselor
  12. Mentinerea unei politici stricte de securitate a informatiilor
  • Denial of Service Mitigation

Atacurile de tip DDoS (Distributed Denial of Service) pot lovi atunci cand nici nu te astepti. DDoS reprezinta o incercare frauduloasa de a indisponibiliza/bloca resursele unui PC. Atacurile pot fi realizate intentionat de parti ostile externe sau de scripturi de pe Web, ce cauta site-uri vulnerabile.

Pentru a ameliora atacul poti fie sa il previi, sa il absorbi sau sa il blochezi. Sa le luam pe rand. Primul pas in prevenirea unui potential atac este sa setezi un serviciu de monitorizare extern pentru website, care sa iti trimita notificari in cazul in care acesta devine incredibil de incet sau “pica” deodata. Fie folosesti servicii gratuite sau ieftine precum BinaryCanary, fie servicii putin mai scumpe dar care monitorizeaza retele diverse cu metrici I/O si pot semnala degradarea performantei unor semnale, indicand un atac DoS sau DDoS.

Absorbtia atacului cere mai multe servere, computere sau load balancing (distribuirea anumitor procese pe mai multe servere). Nu recomand aceasta tehnica deoarece presupune resurse si costuri in plus.

In schimb, o practica buna este blocarea atacului, pentru care vei avea nevoie de un serviciu integrat, sa monitorizeze traficul. Daca ai noroc, vei descoperi un numar mic de adrese IP ce cauzeaza problema. Dar acesta este doar cel mai bun scenariu, in care creezi cateva reguli pentru firewall, astfel incat sa blocheze adresele respective si sa te protejeze.

Pentru un sistem de protectie DDoS intern, daca tu oferi propriile servicii de gazduire pentru magazinul online, ia in considerare achizitionarea unui software pentru caching, servere, hardware firewalls, load balancer etc. sau alte dispozitive de suport al retelei.

  • Site-Wide HTTPS

Cand prezinti intregul site folosind HTTPS, ai trei beneficii: rankare mai buna in Google, securitate sporita in site si castigarea increderii clientilor. Dar ce este site-wide HTTPS? In esenta, reprezinta faptul ca intregul site este securizat cu certificate SSL (Secure Sockets Layer).

Iar certificatele SSL sunt protocoale criptografice care securizeaza schimbul de informatii pe internet. Un site complet securizat este esential nu doar pentru sanatatea si siguranta afacerii tale, dar si pentru utilizatori. Acestia oricum sunt reticenti cand vine vorba de cumparaturi online. Site-wide HTTPS este garantia de care au nevoie pentru a face diferenta intre un magazin online calitativ, preocupat de siguranta datelor private si unul care urmareste doar profitul, si atat.

Acum hai sa-ti raspund si potentialelor intrebari.

Site-urile HTTPS, contrar celor HTTP, afecteaza viteza de incarcare, nu-i asa?

E adevarat ca HTTPS adauga o anumita lentoare timpului de raspuns, datorita SSL-ului. Dar aceasta e de 50-100 milisecunde, nu mai mult. Protocolul de tip handshake are loc doar la inceputul sesiunii HTTPS astfel ca, pentru majoritatea utilizatorilor, nu vor exista diferente semnificative in timp ce trec de la o pagina la alta.

Schimbarea URL-ului paginii la HTTPS din HTTP afecteaza in vreun fel rankarea in Google?

Este neclar daca Google acorda atentie acestui aspect. Reprezentantii Google afirma ca HTTPS reprezinta un semnal important, deci probabil va fi luat in considerare pe viitor. Momentan, performanta site-ului este vitala asadar ar trebui sa optimizezi mai intai viteza de incarcare si abia apoi, site-wide HTTPS.

E necesar sa modific tot codul din site?

Nu trebuie sa schimbi tot codul dar, probabil, va fi nevoie sa modifici unele link-uri inspre HTTPS, astfel incat sa nu genereze notificari mixte de continut in browserele folosite de client.

Dupa cum spuneam, viteza de incarcare a site-ului, stabilitatea si securitatea sunt aspecte pe care nu le negociezi, daca vrei sa iti intreci competitorii si sa ai succes in eCommerce. Indiferent de aspectul la care lucrezi, tine minte intotdeauna ca principalul beneficiar al eforturilor tale este clientul iar acesta te va rasplati, convertindu-se in mod repetat in magazinul tau online.

Vrei sa ai la dispozitie mai multe resurse utile in domeniul eCommerce? Aboneaza-te la blog si cere accesul in Academia de eCommerce by Silkmart. Aici gasesti informatii 100% premium, create de echipa Silkmart si ai posibilitatea sa-ti dezvolti afacerea sanatos si corect.

Cosmin Daraban

CEO at Gomag
18 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 600 de magazine online din nise diferite.

[i]
[i]
[index]
[index]