Uau, asta chiar e frustrant! Ai un magazin online in care ai investit bani, o multime de resurse si, cel mai important, te-ai implicat si ti-ai folosit timpul personal pentru a-l aduce la viata si a-l creste ca pe propriul copil.
Iti doresti ca oamenii sa vada dincolo de site si sa inteleaga cat efort ai depus si cat iti iubesti afacerea.
Dar lucrurile nu functioneaza asa. Oamenii sunt greu de convins sa aiba incredere si sa cumpere.
Si cel mai frustrant e cand vezi in Analytics si in panoul de administrare al magazinului tau ca numarul cosurilor abandonate creste alarmant.
De ce se mai chinuie sa adauge produse pe care si le doresc in cos, daca nici macar nu intentioneaza sa le cumpere…?
Nu e placut sa te afli in aceasta situatie si, tocmai din acest motiv, pentru astazi am pregatit un articol ce te va ajuta sa scazi rata abandonului si sa recuperezi cosuri pline de bani de la clientii tai.
Articolul este special destinat antreprenorilor care isi dezvolta afacerea pe platforma Gomag si, la final, vom discuta despre o modalitate foarte usoara de a-ti aduce la viata planul de recuperare a cosurilor, direct din platforma.
Dar haide sa incepem cu inceputul.
1. De ce abandoneaza utilizatorii cosurile de cumparaturi?
Utilizatorii site-ului tau gandesc, fiecare, in mod diferit. Acesta e adevarul.
Insa la nivel de grup poti identifica anumiti factori ce determina segmente de indivizi sa abandoneze cosul. Mai jos vei descoperi cativa dintre acesti factori.
A. “Doar ma uit”
Oh, aceeasi explicatie ai dat-o si tu cu siguranta in magazinele fizice, personalului doritor sa te ajute (sau sa motiveze o vanzare mai rapida).
Oamenii nu vin 100% hotarati sa cumpere in site-ul tau, mai ales daca este vorba de utilizatori noi, cu care nu ai mai interactionat pana acum.
Si e normal, o anumita rata de abandon a cosului in site-ului tau se intampla natural.
Tiparul comportamental al fiecarui individ s-a schimbat odata cu evolutia tehnologiei si cu accesul din ce in ce mai facil la internet.
In noul moment ce influenteaza procesul decizional de cumparare, ZMOT (momentul zero al adevarului) oamenii au obisnuinta de a cerceta online inainte de a lua o decizie.
Practic, aceasta cercetare se poate intampla atunci cand vor sa cumpere ceva, atunci cand cauta informatii despre o institutie sau chiar si inainte de a merge la o prima intalnire cu cineva.
Ce poti sa faci daca aceasta este explicatia abandonului utilizatorilor tai este sa le pui la dispozitie testimoniale, tutoriale cu metode de folosire a produselor tale, informatii despre costurile de transport, retur, suport, garantii etc.
De ce mai adauga oamenii produse in cos daca tot nu au intentia sa cumpere?
Simplu, unii dintre ei vor sa ajunga pana in pagina de finalizare comanda pentru a vedea daca nu ai costuri suplimentare (de exemplu, de transport in functie de locatia lor geografica).
B. “Nu vreau costuri suplimentare”
Daca tot vorbeam anterior de costurile suplimentare, cu siguranta ti-ai dat seama ca acestea reprezinta stimuli negativi, ce influenteaza decizia abandonarii.
Imagineaza-ti ca ai intrat intr-un magazin online de cadouri si ai ales cadourile perfecte pentru cei la care tii.
Desi ai un buget restrans ce te limiteaza, ai reusit performanta de a ajunge in pagina de finalizare comanda cu un cost putin sub limita.
Super.
Dar stai putin.
In pagina de checkout vezi costul total al cadourilor, plus o alta suma pentru impachetare, plus alt cost pentru transport la locatia ta, plus… Cat de hotarat mai esti acum sa finalizezi comanda?
Nu prea hotarat, nu-i asa? I
n general, consumatorii romani isi doresc transport gratuit din partea magazinelor online, acesta fiind unul dintre factorii ce influenteaza vanzarea, dupa cum poti observa din raportul GPeC.
C. “Dincolo e mai ieftin”
Exista diferite categorii de clienti, dupa cum bine stii.
Unii dintre ei nu sunt interesati de pret, ci de calitate in timp ce altii vaneaza cel mai mic pret si iubesc la nebunie reducerile.
Dupa cum spuneam mai sus, in noul moment al procesului decizional oamenii sunt obisnuiti sa compare optiunile pe care le au la dispozitie si sa ia in calcul fiecare diferenta ce le-ar putea aduce, personal, mai multe beneficii.
Nu pretul este cel care dicteaza cumpararea, insa pentru anumite categorii de clienti, o face.
Daca acesta este motivul abandonarii cosului de cumparaturi in site-ul tau, nu fii prea suparat.
Chiar nu e indicat sa alimentezi cerintele vanatorilor de reduceri pentru ca e posibil ca, dupa ce le oferi un discount si finalizeaza comanda, sa nu mai interactioneze niciodata cu site-ul tau.
Crede-ma, nu vrei sa ai doar utilizatori noi, pentru care trebuie sa investesti mai mult (si sa pierzi) in a determina vanzarea ci ar trebui sa ai mai multa grija de clientii de calitate, sa ii fidelizezi cu beneficii valoroase, dincolo de pret.
D. “Pana finalizez comanda se face ziua de maine”
Da, ma refer aici strict la procesul de finalizare comanda.
Exista doua greseli majore pe care le-ai putea face si care duc la abandonul cosului de cumparaturi.
Prima greseala este obligativitatea crearii unui cont.
De ce nu lasi decizia la alegerea clientului, guest checkout, dar si inregistrare cont?
Chiar daca oferi guest checkout, dupa ce clientul finalizeaza procesul poti sa ii dai cateva motive intemeiate pentru a-l convinge sa isi salveze datele pe care le-a introdus, in vederea unei comenzi viitoare.
Astfel, lucrurile se intampla natural si clientul nu considera ca este fortat sa actioneze dupa cum ii dictezi.
A doua greseala este data de un proces de checkout foarte, foarte lung: formulare peste formulare de completat, informatii cu caracter sensibil pe care ii obligi sa ti le dea, detalii personale care te-ar putea ajuta sa creezi un profil Buyer Persona complet insa care nu isi au locul in pagina de checkout etc.
Aminteste-ti ca trebuie sa asiguri un sentiment de incredere si sa stabilesti o relatie bazata pe respect reciproc cu clientul. Nu il deranja cu detalii inutile chiar in momentul in care este pe cale sa iti ofere bani.
2. Cum recuperezi cosuri pline de bani?
A. Foloseste triggere live in site pentru a pune accentul pe beneficii
Triggerele live iti ofera posibilitatea sa intervii, sa impulsionezi procesul decizional chiar in momentul in care are loc abandonarea cosului.
B. Pune accentul pe simbolurile de incredere in paginile de produs & checkout
Inca din momentul in care te-ai hotarat sa deschizi un magazin online, ai stiut cat e de necesar sa pui accentul pe incredere si sa demonstrezi clientului ca nu esti o pacaleala dureroasa la nivel financiar ci ca poate avea incredere in ceea ce ii promiti.
Dovezile sociale precum testimonialele, certificatele cum ar fi Marca de Incredere Trusted.ro si logo-urile procesatorilor de plati populari sunt cele care pot oferi garantii clientului ca esti de incredere.
Insa nu e suficient sa le ai pe site daca nu le afisezi in locurile si momentele care conteaza. Ai grija sa ai testimoniale in paginile de produs si sa afisezi dovezi de incredere in pagina de cos si finalizare comanda.
C. Redu numarul de pasi necesari de parcurs in pagina de finalizare comanda
Chiar vorbeam mai sus despre acest factor ce influenteaza abandonul cosului.
Prin urmare, sfatul meu este sa simplifici pe cat posibil procesul de finalizare comanda, sa ceri parcurgerea unui numar cat mai mic de pasi si, eventual, sa afisezi o bara de progres in partea de sus a paginii, pentru ca utilizatorul sa stie in ce stadiu se afla si cat mai are pana la final (daca e vorba de mai multi pasi).
Lasa pagina de finalizare fara elemente ce ar putea distrage atentia si nu ezita sa afisezi un mesaj de multumire si confirmare comanda, dupa ce clientul a finalizat intregul proces.
D. Ofera raspunsuri pentru intrebarile utilizatorilor tai
- Ce garantii am la produs daca il comand?
- Ce taxe de transport trebuie sa suport?
- Ce fac daca nu imi place produsul/ nu mi se potriveste? Cum decurge procesul de retur si cine suporta costurile?
- Habar nu am cum sa folosesc produsul…
Toate aceste intrebari ale clientului ar trebui sa isi gaseasca raspunsul in continutul de pe site-ul tau.
Nu ascunde informatii deoarece clientul le va cauta si, daca nu le gaseste in magazinul tau, va merge in site-ul unui competitor ce s-a pregatit pentru vanzare mai bine decat tine.
Nu vrei sa iti pierzi clientii in fata concurentei, nu-i asa?
Pune accentul pe continut educativ pentru clienti si utilizatori si astfel vei reusi sa le influentezi decizia de cumparare pana la final, fara ca acestia sa abandoneze cosul (intr-un numar frustrant de mare).
E. Trimite email-uri de recuperare cos
Pentru a recupera cosul, un plan bun este sa trimiti email-uri special concepute, automatizate si activate de actiunile utilizatorilor.
Este indicat sa incepi email-ul prin a le aminti ce “au uitat” in cos si sa le oferi motive pentru a duce comanda la bun sfarsit.
Le poti oferi da un discount conditionat de o limita de timp (urgentarea actiunii) insa ai grija sa nu te bazezi doar pe reduceri pentru a influenta decizia.
De asemena, poti crea urgenta si spunandu-i ca produsul iese de pe stoc sau este sters din lista lui de dorinte.
3. Cum recuperezi cosurile abandonate in platforma Gomag?
In platforma ta, platforma Gomag, exista doua module speciale pentru cosurile abandonate.
Unul dintre acestea iti permite sa vizualizezi cosurile active si sa incepi procesul de recuperare, iar celalalt, un modul inclus in abonamentul Pro, iti permite sa faci recuperarea propriu-zisa.
Accesand optiunea < Cosuri abandonate >, din , ajungi pe pagina cu . In aceasta pagina iti sunt prezentate cosurile in care au fost adaugate produse, dar pe care clientii le-au abandonat.
De retinut! Este important sa tii evidenta acestor cosuri abandonate deoarece poti invata multe despre comportamentul clientilor in site, despre impactul anumitor produse asupra vizitatorilor si, mai mult, pe baza acestora, poti sa creezi campanii de marketing specializate pentru recuperarea cosurilor abandonate.
In privinta celui de-a doilea, platforma Gomag iti pune la dispozitie o modalitate de a recupera cosul prin administrarea si trimiterea unor email-uri special concepute, pe baza unui cod de discount sau voucher, astfel incat utilizatorul sa fie motivat sa converteasca.
Cum adaug un email pentru recuperare cos?
In pagina “Recuperare cos”, da click pe butonul din dreapta-sus , apoi completeaza informatiile cerute in formular pentru a crea un sablon de email pentru recuperare cos:
- Nume – numele celui care trimite email-ul de recuperare. Iti recomand sa afisezi numele tau.
- Email – adresa de email de pe care se trimite acest mesaj de recuperare cos si pe care o poate folosi pentru a-ti raspunde, daca doreste.
- Email password – parola email-ului de pe care se trimite mesajul
- Subject – subiectul email-ului. De exemplu, poti sa mentionezi clar discountul acordat sau intervalul in care este valabil, daca finalizeaza comanda.
- Continut – mesajul trebuie sa exprime clar motivul pentru care trimiti mesajul, ce beneficii castiga daca realizeaza actiunea etc.
- Interval – intervalul de timp dupa abandonarea cosului, la care este trimis email-ul.
- Voucher – completeaza cu codul voucher-ului pe baza caruia se face reducerea
- Discount – discount-ul acordat, exprimat in procente. De exemplu, introdu numarul 10 si va fi aplicat un discount de 10% din valoarea comenzii.
Dupa ce adaugi toate datele dorite, salveaza-le dand click pe butonul Salveaza.
Citeste si: Cum Faci Integrare Cu MailChimp In Gomag
Cum ti se pare articolul de astazi?
Ai descoperit cateva dintre principalele motive pentru care clientii abandoneaza cosul de cumparaturi, o serie de tactici de recupare dar si cum sa activezi doua module special destinate acestei situatii, in platforma Gomag.
Daca ai un magazin online, abandonul cosului este un fenomen cu care te confrunti, inevitabil. Important este insa efortul pe care il depui pentru a-l recupera si a-ti creste profitul, numarul de clienti si clienti fideli precum si banii pe care i-ai investit.
Vrei sa iti creezi un magazin online sau sa iti reinventezi magazinul pe Gomag?
Incearca platforma gratuit, pentru 15 zile si vezi cu ochii tai pachetul complet de beneficii pe care ti l-am pregatit.
- Cum sa cresti traficul organic spre magazinul tau online - iunie 17, 2025
- 10 lucruri pe care trebuie sa le verifici in magazinul tau - iunie 10, 2025
- Descopera si elimina obstacolele psihologice din calea vanzarii - iunie 3, 2025