13 minute timp de citire

Cele mai atragatoare perioade de oferte care au ajuns sa faca traditie si in Romania sunt Black Friday si Cyber Monday.

Sfarsitul lui noiembrie 2015 se apropie vertiginos astfel ca trebuie sa ai grija sa fii pregatit, bine optimizat si promovat pentru un start in forta al vanzarilor din perioada sarbatorilor. Adevarul e ca, in ultima perioada, romanii nu se mai pregatesc pentru toamna punand conserve si muraturi ci, mai bine, cautand oferte si reduceri de Black Friday 🙂

Nu mai exista o delimitare clara atunci cand vine vorba de o comparatie intre Black Friday si Cyber Monday. Cu cativa ani in urma, Black Friday era destinat magazinelor fizice, in timp ce Cyber Monday se petrecea in online dar acum situatia s-a schimbat.

Magazinele online au ocazia sa-si maximizeze vanzarile timp de 4 zile, prin oferte si reduceri substantiale benefice pentru stocul si situatia generala a fiecarui magazin.

Cu atatia concurenti care au acces si ei la web design, Analytics si optimizari nu e de ajuns sa astepti ziua de Black Friday cu mainile in buzunare si sa crezi ca rezultatele pozitive vor aparea de la sine. Trebuie sa fii disciplinat si sa ai control asupra tuturor aspectelor ce tin de magazinul tau online.

Nu uita, nu este loc de greseala in aceasta perioada! Traficul din fiecare secunda este cuantificat si fiecare vanzare reprezinta o victorie in fata competitorului tau.

Echipa Gomag iti vine in ajutor si iti propune 10 pasi principali care iti asigura succesul si maximizarea numarului de vanzari in perioada Black Friday si Cyber Monday.

1) Planifica vanzarile acum!

Am ales sa scriu acest articol acum, cu mai putin de doua luni inainte de data oficiala a Black Friday 2015 care va avea loc vineri, 27 noiembrie.

Motivele sunt diverse.

In primul rand, site-ul tau nu va functiona in conditii optime, fiind expus la un trafic mult mai mare decat de obicei, si nu vei putea oferi o experienta calitativa utilizatorilor, daca nu realizezi cateva schimbari.

academia de ecommerce

Intra in Academia de eCommerce

Suntem peste 2.700 de antreprenori in comunitate

Periodic ai sa primesti pe email informatii utile si studii de caz interesante despre cresterea vanzarilor online. Vrei?

De asemenea, exista cateva aspecte la care trebuie sa fii atent in ceea ce priveste optimizarea si promovarea magazinului tau online care iti aduc clienti, garantat. Voi detalia in pasii de mai jos care sunt aceste aspecte.

In al doilea rand, mai mult ca sigur ca majoritatea magazinelor vor fura startul, transformand Black Friday intr-un adevarat festival. Prin urmare, asteapta-te sa vezi primul val de reduceri ale competitorilor tai, ale marilor magazine si hipermarketuri online incepand cu data de 20 noiembrie.

Daca astepti pana in ultima vineri din luna noiembrie posibil sa ai ghinionul de a te afla printre magazinele care vor doar sa faca act de prezenta la Black Friday sau vor sa lichideze produsele de pe stoc, pentru a-si innoi marfa. Asta e realitatea romaneasca, chiar daca nu e o practica prea corecta.

Anunta oficial participarea ta la acest eveniment, prin articole in blogul magazinului online, prin promovare activa in principalele retele de socializare si o campanie PPC dedicata. Iti ofer si un pont util: posteaza anunturi cu reducerile pe care le oferi in site-uri special create pentru ofertele de Black Friday si Cyber Monday.

Aceste site-uri au un trafic urias, mai ales in perioada premergatoare acestor tipuri de “evenimente”, deoarece utilizatorii cauta cele mai bune oferte si reduceri.

2) Creeaza landing page unic pentru fiecare dintre ofertele tale

Este indicat sa ai o pagina de destinatie unica pentru toate oferte tale din doua motive: Google va avea timp sa indexeze in timp util adresele paginilor pe care doresti sa te axezi iar utilizatorii vor avea ocazia sa treaca in revista un mic preview al produselor cu discount din perioada Black Friday.

Prin urmare, exista posibilitatea sa comande produse si servicii din magazinul tau, sa fie asa numitele early cyberbirds, primii cumparatori care profita de reducerile Black Friday si Cyber Monday, chiar in magazinul tau.

Sfatul meu este sa introduci cuvinte cheie precum “Black Friday” sau “Cyber Monday” in titlu si H1, pentru a permite motoarelor de cautare sa-ti gaseasca paginile de destinatie mai repede. Acorda o atentie deosebita butoanelor de call to action, fa-le cat mai vizibile.

Prin abonarea / inregistrarea utilizatorilor iti poti pune in aplicare strategia de e-mail marketing, o strategie pe care o voi detalia mai jos. Un landing page unic in aceasta perioada este un “must have”, fiind primul pas pentru asigurarea unor vanzari record.

3) Fa-ti site-ul mobile-friendly

In trecut, sa ai un website optimizat pentru mobil era un avantaj fata de competitori. Acum este o necesitate. Google a imbratisat evolutia rapida a device-urilor mobile, inca din 2013, odata cu lansarea algoritmului Hummingbird, dezvoltat exact pentru a veni in intampinarea utilizatorilor mobile.

Pentru a fi la zi cu datele, la SilkWeb, am realizat un infografic SEO pentru Mobil in Romania, care analizeaza situatia magazinelor online din Romania in motorul de cautare Google, prin prisma optimizarilor pentru mobil realizate sau nu. Poti consulta infograficul aici.

Site-urile online si in special business-urile online ar trebui sa-si indrepte eforturile spre imbunatatire website-urilor, sa le asigure un design responsive, cat mai mobile-friendly posibil.

De obicei, se apeleaza la construirea unei versiuni mobile separate, diferita de site-ul pentru desktop, crearea unei aplicatii mobile si, repet, folosirea design-ului responsive. Viitorul este mobil si viitorul se intampla acum; ne deplasam inspre o lume in care smartphone-ul si tableta incep sa troneze asupra relatiilor de comunicare si eCommerce.

Perioada Black Friday – Cyber Monday reprezinta un adevarat test pentru magazinele online care au variante mobile-friendly. Ma refer la faptul ca vor avea foarte multe comenzi. In ceea ce priveste website-urile care ignora acest aspect… nu as vrea sa ma aflu in pozitia lor atunci cand va fi mai mult decat vizibil ca magazinele concurente pregatite vand mai mult.

Nu poti avea pretentia ca publicul tau tinta sa-si ia o zi libera de la job doar pentru a sta in fata desktop-ului, sa-ti vizualizeze ofertele.

Practic, 75% dintre cumparatori folosesc smartphone-ul si tableta pentru a cauta produsele si serviciile de care au nevoie si 25% dintre acestia cumpara din site pe mobil.

Gandind logic, vanzarile tale vor incepe dupa ora 16 – 17, cand oamenii se intorc de la serviciu, deoarece dimineata nu se vor trezi mai devreme pentru tine iar in timpul zilei vor munci. Nu suna prea bine, nu?  

Magazinele online optimizate pentru mobil vor vinde non-stop, oamenii vor putea comanda produse din masina, autobuz, metrou, tramvai, la lucru, la cafea sau acasa. Internetul nu te iarta deci ai grija sa te afli in pas cu el.

4) Verifica-ti pozitiile in motoarele de cautare si analizeaza-ti competitorii

Cere un audit SEO pentru a descoperi care este pozitia ta in Google si cine sunt concurentii tai, cu care te intreci in ceea ce priveste ratele de conversie si numarul de vanzari. 

Acesta cuprinde datele referitoare la optimizarea onsite, numarul de pagini indexate de catre Google, eventualele erori de meta tags, optimizarea imaginilor de pe site, numarul de backlink-uri catre domeniul tau, distribuirea articolelor din blogul magazinului pe Social Media, activitatea de pe retelele de socializare si nota pentru autoritatea si popularitatea site-ului.

Un audit SEO te va ajuta sa-ti dai seama daca site-ul tau este pregatit sa faca vanzari de Black Friday si Cyber Monday. Daca pana acum doar ai supravietuit in online, de acum inainte e timpul sa lupti pentru pozitii principale si rate de conversie exceptionale. Pana la urma, acesta ar trebui sa fie principalul tau goal.

Exista o vorba: “dusmanul dusmanului meu este prietenul meu”. In cazul magazinelor online care participa la Black Friday si Cyber Monday, dusmanul competitorilor tai este in acelasi timp si inamicul tau principal: performanta slaba si erori in website.

Analizand problemele pe care le intampina concurentii tai si fiind pregatit pentru cel mai rau scenariu, observi din timp ce functioneaza si ce nu, inveti cum sa-ti protejezi mai bine site-ul si cum sa reactionezi prompt atunci cand intampini aceleasi probleme.  

5) Optimizeaza viteza de incarcare a site-ului

Viteza e principala calitate a secolului in care traim dar si o adevarat provocare pentru business-urile din online. Utilizatorii nu au rabdare sa astepte, mai ales atunci cand se afla in goana dupa reduceri din zilele de Black Friday si Cyber Monday.

Elimina elementele in exces din website-ul tau si urmareste un timp de incarcare sub 4 secunde. Timpul ideal de incarcare ideal pentru utilizatorii tai este de sub 2 secunde. Cele mai comune greseli care cresc viteza de incarcare a site-ului sunt sistemul gresit de management al continutului, un numar prea mare de cereri HTTP intre server, site si browser, pagini 404 in exces, imagini neoptimizate etc.

Nu uita ca magazinul tau online va fi supus unui trafic mult mai mare decat de obicei. Asigura-te ca website-ul tau va functiona ireprosabil chiar si daca zeci de mii de utilizatori intra deodata in cautarea reducerilor.

Problema sta in felul urmator: daca esti un magazin online incepator si nu faci fata cererilor, aceasta greseala te va costa scump; pierzi increderea utilizatorilor si conversiile.

Daca ai impresia ca viteza de incarcare nu conteaza in rezultatele magazinului tau online, probabil n-ai auzit ca la fiecare 1 secunda in plus, conversiile scad cu 7%. Sa vedem un exemplu: daca vinzi zilnic produse in valoare de 100.000$, 1 secunda intarziere in viteza de incarcare te poate costa 2,5 milioane de dolari pe an.

6) Testeaza, testeaza si retesteaza (dar inainte cu o luna de Black Friday)

Foloseste A/B Testing pentru a identifica, in cel mai scurt timp, cele mai bune optiuni pentru site-ul tau, in scopul cresterii ratei de conversie. Poti testa orice informatie pe care o ai, pentru a vedea impactul pe care il au schimbarile din site asupra comportamentului celor care iti viziteaza magazinul.

Aceste schimbari nu le faci pentru tine, colegii si echipa ta ci pentru clienti iar acestia sunt reticenti cand vine vorba sa faca niste cheltuieli. Chiar daca tu stii ca magazinul tau vinde cele mai bune si utile produse, scopul tau e sa convingi clientii ca ai dreptate. Pana la urma, succesul afacerii tale depinde de numarul de clienti fideli ai magazinului.

Testeaza mesajele si designul site-ului, e-mail-urile trimise catre utilizatori, campaniile de Google Ads si Facebook Ads, viteza de incarcare a site-ului, impactul activitatii SEO, etc. Te mai poti folosi de rapoartele din Google Analytics pentru a descoperi ce pagini si cuvinte cheie cresc rata de conversie. Testeaza diferite butoane de call to action si vezi care functioneaza cel mai bine in cazul diferitelor tipuri de trafic.

Faci toate astea inainte de Black Friday si dupa te opresti. In niciun caz sa nu te apuci sa faci teste in ziua de Black Friday!

7) Sincronizeaza strategia Social Media cu tacticile de maximizare a vanzarilor din website

In general, clientii care cauta oferte si reduceri de Black Friday si Cyber Monday se orienteaza inspre principalele retele de socializare. Site-uri ca Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram devin surse vitale de informatie pentru utilizatorii de pe orice tip de device.

In zilele premergatoare acestor tipuri de evenimente, hashtag-uri precum #blackfriday sau #cybermonday sunt utilizate atat de catre magazinele online cat si de clienti.

Ai grija ca staff-ul specializat pe Social Media sa foloseasca aceste hashtag-uri si sa ofere material consistent pentru informarea potentialilor tai clienti. Ruleaza campanii de Facebook Ads si Dynamic Ads, atat in site cat si pe Social Media, recomandand cele mai populare produse din magazinul tau. Aceasta actiune va functiona ca un trigger spre catalogul tau de produse.

De obicei, magazinele mari si hypermarket-urile online incep promovarea pe Social Media cu cateva zile inainte de Black Friday. Daca nu te numeri printre acestea, trebuie sa iti pui in aplicare strategia de Social Media Marketing in avans, pentru a fi bine pregatit.

8) Creeaza asteptari, ofera optiuni multiple de plata si asigura suport telefonic

Ca regula: ofera super reduceri si nu incerca sa minti utilizatorii, te vei alege doar cu cosuri goale si probleme mari de brand. Seteaza-ti goal-uri pentru un intreg sezon, nu doar pentru o singura zi. Black Friday si Cyber Monday reprezinta inceputul sezonului pentru vanzarile sarbatorilor de iarna, asigura-te ca ai un start in forta.

Ofera utilizatorilor optiuni multiple de plata. Unii iti vor oferi numarul cartii de credit, fara sa stea pe ganduri. Altii prefera metode mai sigure precum plata prin Paypal. Daca le oferi aceste optiuni si altele, precum transfer bancar sau plata prin curier, acoperi toata gama de cerinte a utilizatorilor de la cei mai indiferenti pana la cei mai pretentiosi.

In ceea ce priveste suportul, 83% dintre clienti au nevoie de ajutor uman pentru a cumpara ceva iar 89% dintre acestia se vor indrepta spre produsele si serviciile competitorilor tau daca au parte de un serviciu clienti de proasta calitate.

Plaseaza numarul de telefon de suport pe fiecare pagina a site-ului tau si discuta cu echipa, impartind sarcinile, pentru a asigura clientilor tai acces imediat la orice informatie de care au nevoie.

9) Imbunatateste-ti strategia de E-mail Marketing

Cu ajutorul omului de la copywriting, designerului si marketerilor vei crea mesaje personalizate, trimise prin e-mail, care sa atraga publicul abonat in site-ul tau.

Cand am discutat despre landing page, ti-am atras atentia ca acesta te poate ajuta sa-ti imbunatatesti strategia de e-mail marketing deoarece iti ofera posibilitatea sa atragi atentia vizitatorului si sa il convingi sa se aboneze. Nu poti avea o strategie de e-mail marketing, daca nu ai niciun abonat si nicio adresa de e-mail.

Apeleaza cu incredere la acest tool care functioneaza precum un trigger. Toti ne verificam e-mail-ul, cel putin o data pe zi; unii direct de pe telefonul mobil. Creaza design responsive pentru mail-urile tale si variante mobile-friendly.

Foloseste e-mail marketing deoarece 46% dintre cumparatori se convertesc in urma vizualizarii ofertelor primite pe e-mail comparativ cu procentul de 38%, care cumpara intrand din proprie initiativa pe site.

Punctul de interes pe care trebuie sa-l subliniezi in e-mail-urile tale din perioada Black Friday – Cyber Monday? Discount, discount, discount.

10) Rezolva din timp orice problema de checkout

Ti-am spus ca publicul tau tinta se grabeste? Ti-am spus.

Din acest motiv, incearca sa scazi din numarul de pasi prin care acestia trebuie sa treaca pentru a finaliza comanda. Evita situatia in care utilizatorii tai simt ca stau la coada dupa un produs pe care, oricum, il pot achizitiona in alta parte.

Multi utilizatori incep procesul de comanda de pe mobil si il finalizeaza pe desktop. Ai grija ca pasii pe care trebuie sa ii parcurga sa fie aceiasi, in fiecare varianta.

Pentru Black Friday si Cyber Monday renunta la necesitatea inregistrarii in cont, renunta la continutul si reclamele irelevante care ar putea sta in calea finalizarii unei comenzi si creaza un cos de produse care calculeaza imediat pretul total, incluzand TVA-ul si taxele de livrare. Poti chiar sa oferi tu livrare gratuita, in general clientii apreciaza acest aspect.

Procesul de pregatire pentru Black Friday si Cyber Monday este unul complex si trebuie supravegheat in permanenta pentru a fi sigur ca website-ul tau va oferi performanta de cel mai inalt nivel.

Un magazin online pregatit este recompensat cu rate de conversie si vanzari excelente. Nu uita ca participarea la Black Friday si Cyber Monday reprezinta o investitie pe termen lung, a carei rezultate vor fi vizibile in procesul de fidelizare al clientilor, in promovarea activa a magazinului si profitul castigat.

Voi scrie in curand si despre optimizarea si pregatirea unui magazin online pentru a profita din plin de sezonul sarbatorilor de iarna.

Spune-mi, magazinul tau online este pregatit pentru Black Friday si Cyber Monday?

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
18 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 600 de magazine online din nise diferite.

[i]
[i]
[index]
[index]