Esti care sunt aceste stadii ale unei afaceri online?

Ciclul dezvoltarii unei afaceri este exact la fel ca si ciclul de viata al oamenilor.

Strategia prin care cresti sau comunici cu un copil mic, nu functioneaza si cu un adolescent.

Modul in care gandesti si actionezi la 20 de ani este diferit de cel de la 40.

La fel se intampla si cu mica ta afacere; evolueaza de la stadiul de idee la startup, de la mica afacere la business de dimensiuni mari si de aici la brand.

Odata cu trecerea timpului, afacerea ta va trece prin diferite stadii ale ciclului sau de viata.

Aspectele asupra carora te concentrezi azi, vor evolua in timp si strategiile folosite se vor schimba, pentru ca doar in acest fel vei ajunge la obiectivul final: succesul.

Daca faci totul cum trebuie si ai si un strop de noroc, business-ul tau se va tot dezvolta, generand profit, pana in momentul in care ajungi sa iti faci planuri de retragere.

In articolul de astazi vei descoperi care sunt cele 7 stadii prin care vei trece cu business-ul tau, pana in momentul in care iti atingi obiectivele si poti sa te retragi pentru a crea o alta afacere de succes.

Cauti idei de afaceri? Vezi o lista cu +105 idei pe care le poti aplica imediat https://www.gomag.ro/blog/idei-de-afaceri/

Cele 7 stadii ale unei afaceri online

1. Ideea

In acest moment, business-ul tau este doar o idee, un gand pe care il stiu doar prietenii sau familia ta.

Acesta este, practic, momentul in care afacerea ta este conceputa.

Cele mai mari provocari ale acestui stadiu sunt descoperirea unei nise profitabile in care sa iti dezvolti ideea si a gradului de acceptare a pietei.

Daca te afli in acest stadiu, gandeste-te la un produs sau serviciu pentru care sa nu ai foarte multi competitori.

Gandeste-te la o idee de care esti pasionat, pentru ca daca incerci sa faci ce nu iti place, sansele de succes sunt minime.

Concentreaza-te pe ceea ce stii sa faci, pe descoperirea unei structuri potrivite de proprietate asupra business-ului (e mai ok sa incepi alaturi de un co-fondator), stabileste planul de afaceri si vorbeste cu un consultant.

De asemenea, vezi cum iti vei finanta afacerea.

Fie investesti din proprii bani, fie te ajuta familia sau prietenii, fie te ajuta banca sau poti sa aplici pentru fonduri europene. Vezi care iti sunt optiunile si ai grija sa nu pierzi acest aspect din vedere, in niciun stadiu al business-ului tau.

idee de afaceri

2. Lansarea

Acest stadiu consta in oficializarea afacerii tale, momentul in care aceasta apare in lume, la fel ca si nasterea unui copil.

Acum te vei confrunta cu problemele si situatiile pe care nu le-ai stabilit in planul de afaceri (si te asigur ca ele vor aparea), insa tot acum vei avea si primii clienti, ceea ce iti va aduce o imensa satisfactie.

De asemenea, e posibil sa iti dai seama ca resursele financiare si de timp pe care le-ai planificat nu sunt suficiente. Prin urmare, va fi nevoie sa identifici adevaratele nevoi ale publicului si sa investesti in asa fel incat sa scoti profit.

In aceasta faza este indicat sa adopti strategii de lead generation pe toate canalele disponibile, sa ai deja pagini pe retelele de socializare si sa folosesti instrumente PPC precum Google Ads si Facebook Ads.

Acestea iti ofera rapid mai multa vizibilitate in fata clientilor si, daca stii cum sa le folosesti, iti vor aduce si primii clienti.

Daca ai deja experienta in marketing si stii cum sa te folosesti de strategiile de mai sus, nu mai sta pe ganduri: aplica-le corect si imediat.

Insa, daca nu stii cu ce se mananca marketing-ul, iti recomand sa apelezi la agentii profesioniste, care iti pot oferi un plan complet. 

lansare afacere

3. Supravietuirea

Aceasta faza este extrem de volatila, pentru ca e momentul in care iti dai seama daca rezisti in continuare pe piata sau o dai in bara.

E ca faza de adolescenta a business-ului tau.

Si tine minte ca majoritatea startup-urilor nu ajung sa isi sarbatoreasca a cincea aniversare.

Stiu, poate fi dificil sa dezvolti un startup intr-o afacere stabila, insa nu e imposibil.

Continua sa faci eforturi pentru a intelege comportamentul si obiceiurile de cumparare a clientilor, pentru a ajunge la un profil relevant – Buyer Persona.

Odata stabilit, iti va fi mult mai usor sa iei decizii de promovare sau logistica, in asa fel incat sa le raspunzi exact cum isi doresc si se asteapta.

Daca ai o echipa care te ajuta sa iti mentii afacerea, vezi daca ai ales oamenii potriviti.

Nu e indicat sa iti angajezi prietenii; e mai ok sa setezi o limita intre viata ta personala si cea profesionala.

De ce spun asta?

Gandeste-te cat de “distractiv” este sa ii spui unui angajat care iti este in acelasi timp si prieten bun, ca treaba pe care o face nu da randament sau trebuie sa il concediezi.

De asemenea, exista posibilitatea sa actioneze ca un mini-sef pentru restul colegilor, deoarece este prieten cu tine.

De cele mai multe ori, se lasa cu drame si pierderea relatiei de prietenie cu persoana/persoanele respective.

In ceea ce priveste vanzarile, vezi in Google Analytics:

  • cum stau metricile tale
  • care este profitul castigat
  • rata de conversie

Concentreaza-ti eforturile pentru obtine un numar stabil de comenzi in fiecare luna, vezi sa nu iti arzi marja de profit (incercand sa oferi discounturi ca un beneficiu atragator pentru clienti) si cauta parteneri din industrie care sa te ajute si sa te promoveze.

supravietuire afacere

Citeste si: 10 Moduri In Care Creezi Un Echilibru Intre Cariera Si Viata Personala

4. Mentinerea constanta

Acesta e stadiul in care reusesti sa obtii un numar de comenzi stabil in fiecare luna, implicit o rata de conversie multumitoare. 

E momentul in care te vei obisnui sa te bazezi pe echipa ta, vanzarea produselor tale va fi consistenta si vei incepe sa te gandesti ca business-ul tau ar putea ramane in aceasta faza pentru totdeauna – si chiar e posibil, daca vrei asta.

Cele mai multe afaceri se opresc in acest stadiu, insa, daca vrei sa te transformi intr-un brand si sa castigi mai mult, e nevoie sa treci si prin urmatoarele trei stadii.

mentinere afacere

5. Cresterea

Pentru ca afacerea ta sa creasca, trebuie sa fii deschis si sa adopti strategii si idei inovatoare.

Poti ramane doar unul dintre multele magazine online care nu se diferentiaza cu nimic de restul pietei sau poti sa vii cu produse noi, abordari originale, specifice industriei tale, si atunci iti cresti sansele pentru a te transforma intr-un brand.

Pentru a ajunge in acest punct, in primul rand, este nevoie sa identifici esenta business-ului.

Vezi care este viziunea pe termen lung, care sunt valorile promovate in fata publicului si incearca sa iti transformi business-ul intr-un adevarat stil de viata.

In acest scop, foloseste analiza SWOT si descopera-ti punctele tari, punctele slabe, oportunitatile si amenintarile din interiorul afacerii sau din exterior.

In momentul in care stii ce te face diferit de concurenta, poti sa creezi campanii de promovare in jurul acestor calitati si sa iti fidelizezi audienta.

crestere afacere

6. Stabilitatea

Stabilitatea este sinonima cu brandul.

Daca ar fi sa compar acest stadiu cu o persoana, afacerea ta ar fi un barbat sau o femeie in jurul varstei de 40 de ani, genul de persoana pe care stii ca te poti baza oricand, cu profilul unui mentor experimentat.

In acest moment, nu esti prezent doar la nivel local sau national, ci evoluezi global, ajungand sa fii cunoscut de toata lumea.

Acum e cazul sa angajezi alte companii care sa se ocupe de diferite aspecte ale afacerii tale, cum ar fi logistica, marketing, aspecte legale, financiare etc., din moment ce vei fi extrem de ocupat.

E greu sa ajungi in acest stadiu, unele afaceri nu reusesc niciodata sa se transforme intr-un brand.

Insa satisfactia ca ai reusit sa ajungi atat de sus, va compensa toate resursele de timp, financiare si umane pe care le-ai investit pana acum.

Pont! Evita sa intri in rutina sau sa te consumi de tot facand aceleasi lucruri in fiecare zi.

Adopta strategii creative, fii deschis la sugestii si nu te retrage in zona ta de confort.

Incearca sa faci cate un lucru nou in fiecare zi: fie ca citesti o carte noua, intalnesti un nou partener, inveti sa folosesti un nou instrument de marketing automation etc.

stabilitate brand

7. Retragerea

Retragerea nu inseamna neaparat sa iti inchizi afacerea de tot si sa te duci pe o insula in Caraibe, unde sa te relaxezi toata viata.

Teoretic, ar fi trebuit sa economisesti pana acum o parte din profitul castigat, pe care il vei folosi dupa bunul plac.

Ei, acum este momentul atingerii obiectivului final si cel in care e ok sa te gandesti la o solutie de iesire.

Fie iti vinzi afacerea online, fie o predai unui membru al familiei sau echipei, fie te retragi simplu si ii lasi pe altii sa isi bata capul cu ce se va intampla mai departe – desi nu e indicat sa faci asa ceva.

Daca alegi prima varianta, sa iti vinzi business-ul, pregateste-te.

Consulta-te cu un specialist care poate evalua adevarata valoare a afacerii si nu o supraestima.

Poate ai un management de calitate, produse originale, un departament de IT ca la carte, o echipa motivata etc., insa tine minte ca oricine ar vrea sa iti cumpere business-ul va fi interesat, in cea mai mare parte, de partea financiara, mai exact de profitul pe care il genereaza afacerea ta.

Daca vrei sa te retragi, pentru a incepe un nou business sau pentru o vacanta pe termen nelimitat, ai grija sa iti pregatesti din timp afacerea online pentru a fi vanduta sau predata altcuiva, in cele mai bune conditii.

Citeste si: A Fi Sau A Nu Fi Antreprenor: 5 Intrebari Fundamentale

Toate business-urile sunt diferite – nu exista doua care sa fie la fel. Iar calatoria ta de antreprenor poate dura, incepand de la cateva luni si pana la zeci de ani.

Cele 7 stadii pe care ti le-am prezentat astazi reprezinta o calatorie standard pe care o parcurg majoritatea antreprenorilor.

E posibil sa te opresti in oricare stadiu, sa ai succes sau sa esuezi, in functie de doza de efort si resurse pe care o investesti in afacerea ta.

Chiar daca e greu, cateodata, sa te mentii pe linia de plutire si vrei sa renunti, nu uita ca e foarte important sa te relaxezi.

Da, poate afacerea e singura ta sursa de bani insa ce castigi daca esti concentrat si ocupat tot timpul?

Iti vei deteriora sanatatea si relatiile cu oamenii din jurul tau.

Fa pauze, mananca sanatos, fa exercitii, planifica, citeste, calatoreste.

Toate acestea vor fi surse de noi idei pentru dezvoltarea ta. Nu te consuma de tot ci ramai deschis la orice oportunitate.

Daca ti-a placut acest articol, te invit sa incerci platforma Gomag gratuit, pentru 15 zile. Sau da-ne un share si spune-mi care este parerea ta 🙂 .

Cosmin Daraban