Acum e cel mai bun moment sa iti faci planul pentru urmatoarea perioada.
Si ce fundatie mai buna ai pentru planul tau decat rapoartele despre afacerea ta, pe care le gasesti in platforma Gomag?
Magazinul tau pe Gomag este monitorizat automat, in permanenta, din multiple puncte de interes. Le-ai acordat atentie pana acum?
Hai sa vedem impreuna cum poti folosi datele din rapoartele tale pentru a lua deciziile corecte si a stabili actiuni cu folos pentru anul ce vine.
Cuprins Cum folosesti rapoartele Gomag pentru a planifica strategia de crestere
- Planificarea de sfarsit si inceput de an
- Ce concluzii poti trage din rapoartele de vanzari?
- Rapoartele despre clienti – cum te ajuta sa iti imbunatatesti strategia
- Rapoartele de produs – decizii si elemente de luat in considerare
Planificarea de sfarsit si inceput de an
Inceputul lui 2023 pentru tine ca antreprenor si pentru afacerea ta reprezinta o oportunitate. La fel ca orice alta persoana, esti influentat de efectul psihologic al noului inceput, ce aduce cu sine un boost de energie si motivatie.
E momentul pe care il astepti astfel incat sa iti concentrezi atentia si resursele pentru a ramane in control asupra rezultatelor pe care le vei obtine anul ce vine.
Nu e o surpriza: faci bani atunci cand atragi clienti. Insa ei nu pica din cer si nici nu apar din senin.
Ai nevoie sa mergi in intampinarea lor cu actiuni de marketing, sa ii incurajezi si sa ii ghidezi in site spre comanda prin crearea unui context persuasiv si a unei experiente daca nu memorabile, cel putin placute.
Pentru ca tu sa alegi actiunile cu cel mai mare potential, trebuie sa te uiti pe date:
- Toate rapoartele din Google Analytics iti pot spune ceva despre clienti. Tine cont de ele mai ales pentru avatarele de client / personas.
- Aduna date si observatii din notitele agentilor tai de vanzari / support. Poti, de asemenea, sa ai discutii cu ei despre nevoile si problemele identificate din convorbirile cu clientii.
- Foloseste date din Google Trends si Google Keyword Planner pentru a identifica evolutia interesului pentru afacerea ta si tipul tau de produse.
- Aduna date din orice tool de raportare pe care l-ai folosit pana acum.
Noteaza toate informatiile intr-un singur loc astfel incat sa ai intreaga imagine de ansamblu sub ochi.
Si-acum hai sa vedem in detaliu cum te ajuta rapoartele din Gomag in aceasta activitate si pentru ce decizii sunt vitale datele respective.
Citeste si: Planul de marketing – Calendar pentru 365 de zile de postari, continut si idei de promovare
Ce concluzii poti trage din rapoartele de vanzari?
1. Vanzari zilnice
Actualizeaza intervalul de afisare de la 1 ianuarie anul care se termina si vezi cum au evoluat datele pe parcursului intregului an.
- Observi un anumit tipar lunar (de ex., mai multe comenzi in zilele in care oamenii primesc salariile)?
- Ai avut spike-uri de vanzari zilnice? Cand s-au intamplat acestea si ce le-a determinat?
- Exista o perioada in care s-au realizat mai multe vanzari in medie?
- Dar una in care vanzarile au fost foarte mici?
Apoi ajusteaza intervalul de timp si pentru a vedea lunar cum au evoluat vanzarile zilnice. Uita-te mai atent(a) la numarul de comenzi in raport cu actiunile realizate in perioada respectiva.
Evolutia vanzarilor zilnice iti poate prevedea un anumit tipar si in anul ce vine, astfel incat sa fii pregatit pentru a intampina clientii sau pentru a incuraja realizarea mai multor tranzactii cu actiuni noi de marketing.
2. Comenzi cu discount
Discount-urile sunt generate prin aplicarea punctelor de fidelitate acordate in magazinul tau sau prin aplicarea unui cod de reducere in cos.
La fel ca la vanzarile zilnice, e important sa vezi in ansamblu aceasta evolutie, de la inceputul anului si pana acum.
Coreleaza datele cu campanii sau actiuni de marketing pe care le-ai organizat (asa stii daca s-au folosit coduri sau puncte de fidelitate).
Poti observa de asemenea frecventa cu care oamenii isi folosesc punctele, astfel incat sa incluzi in planul pe anul viitor actiuni de incurajare si campanii pentru cresterea numarului de comenzi.
3. Comenzi cu voucher
Aici vezi, practic, performanta codurilor tale de discount.
Sau daca ai dat anumite vouchere catre parteneri si ambasadori de brand, vei avea o evidenta a influentei lor. Au adus comenzi in magazin? Cate? In ce perioada?
Poti identifica partenerii pe care vrei sa ii implici in campaniile pentru anul viitor, dar si nivelul de atractie al anumitor numere / nume folosite pentru vouchere, astfel incat sa le repeti.
4. Rapoartele vanzarilor pe regiuni si orase
Datele din aceste rapoarte te ajuta sa descoperi unde ar trebui sa iti investesti banii.
Poti creste bugetele pentru targetarea utilizatorilor din anumite regiuni / orase sau poti decide unde sa iti deschizi un punct de desfacere fizic.
Vei vedea si regiunile / orasele de unde nu iti vin prea multe comenzi, desi, poate tu vrei sa te concentrezi pe ele.
Ia in calcul inclusiv costurile de livrare si coreleaza-le cu valoarea comenzilor, pentru a vedea daca este rentabil pentru tine sa vinzi acolo sau ai nevoie sa schimbi strategia.
5. Comenzi clienti recurenti
Sunt realizate in raport cu anumite campanii pe care le-ai realizat?
Sau anumite tipuri de mail-uri pe care le-ai trimis?
Sau observi un altfel de tipar?
In functie de datele pe care le vezi aici iti poti planifica mai multe campanii de fidelizare pentru anul ce vine.
Sau poti marca anumite date, astfel incat sa folosesti un context asemanator cu ce s-a intamplat anul trecut.
6. Evolutie comanda medie
Observa lunar cum au evoluat valorile comenzii medii, dar si valoarea totala a acestora.
Fii atent(a) la lunile in care sunt realizate un numar mai mare de comenzi, dar valoarea acestora e mai mica decat in alte luni (desi, poate, numarul de comenzi a fost mai mic).
E un lucru de luat in calcul pentru a stabili procedura de evidentiere a produselor si optiunile de upsell / cross-sell existente in site.
Tinteste sa cresti AOV de la o luna la alta, in mod controlat.
7. Vanzari pe Agent si Agent/Client
Aceste 2 rapoarte te ajuta sa urmaresti performanta agentilor tai de vanzari, inclusiv la nivel de relatie cu anumiti clienti.
Vezi cine gestioneaza mai multe comenzi, cine creste valoarea comenzilor in mod uzual si cine merita bonusuri de performanta. In acest fel ai date exacte pe care te poti baza pentru structurarea si eficientizarea lucrului in echipa ta.
Tine cont de ele inclusiv pentru a gandi o strategie de optimizare a relatiei cu clientii si reconectarea cu diferiti clienti in parte pentru a face upsell.
Daca, de exemplu, clientul va fi contactat de un agent cu care a interactionat inainte si a fost multumit, sansele ca discutia sa se finalizeze cu o tranzactie noua sunt mai mari.
8. Vanzari in functie de metoda de plata
Raportul e util cand ai multiple metode de plata in site, pentru a evalua performanta fiecareia. Practic, vezi cate comenzi si de ce valoare au fost platite cu fiecare metoda in parte.
Daca observi ca una dintre ele nu este prea populara, o poti scoate si inlocui in site sau poti face push prin marketing in site pentru a atrage atentia asupra ei.
Depinde de strategia ta si de obiective. Daca e cazul, tine cont de datele de aici pentru a planifica urmatoarele actiuni in noul an.
Citeste si: Planul de afaceri, de la A la Z. Cum sa deschizi un business, fara sa faci greseli
Rapoartele despre clienti – cum te ajuta sa iti imbunatatesti strategia
9. Clienti noi
Raportul clientilor noi iti arata evolutia numarului de clienti care au facut comanda in site-ul tau, pentru prima data. Important de observat e si numarul celor care au facut asta cu un cont inregistrat sau fara cont.
De ce te intereseaza acest aspect?
Pentru ca un client cu cont, in general, are mai mult potential sa fie fidelizat si denota un interes mai mare pentru site-ul tau – nu doar pentru produsul pe care l-a comandat.
Astfel, daca numarul clientilor noi fara cont e prea mare pentru gustul tau, poti planifica diverse campanii de incurajare in mail-urile post comanda sau pe pagina de confirmare comanda.
10. Clienti recurenti
Raportul clientilor recurenti ti-i prezinta pe acestia in ordinea numarului de comenzi efectuate de-a lungul timpului in site. E, in mod normal, primul lucru de care esti interesat.
Noi iti recomandam, de asemenea, sa faci un export pentru acest raport si sa vezi lista si in ordinea valorii totale a comenzilor. Poti observa ca uneori valoarea unui numar redus de comenzi poate fi mai mare decat cea a clientului care a comandat de cele mai multe ori.
Partea si mai interesanta e ca ii vezi nominal, cu nume si adresa de email.
Astfel, ii poti grupa pentru a identifica potentiali ambasadori de brand, pe care sa ii contactezi pentru a le propune o strategie de parteneriat: bonusuri sau invitatii sa te recomande mai departe.
Include si acest aspect in strategia ta pentru anul viitor.
11. Clienti cu o comanda
Odata ce exporti raportul clientilor cu o comanda (identificati pe o anumita perioada de timp), ii poti contacta ulterior pentru a le face o oferta speciala sau upsell la produsele comandate initial.
Noi recomandam sa realizezi o strategie pentru ei si sa ii contactezi la cat mai putin timp dupa ce a fost realizata prima comanda.
De asemenea, le poti prezenta o oferta de aniversare la un an dupa prima comanda realizata, de exemplu.
Noteaza in planul pentru anul viitor!
12. Clienti cu comenzi anulate
Pe clientii cu comenzi anulate ii poti observa ca numar de comenzi efectuate vs. comenzi anulate.
E important sa intelegi de ce au cerut anularea comenzii astfel incat sa iti ajustezi strategia de promovare sau de prezentare a produselor din comanda respectiva.
13. Clienti cu retururi
La fel si in cazul clientilor cu retururi.
Returul e o situatie mai problematica decat o anulare.
Scopul tau este sa gandesti un plan pentru a descuraja aceasta actiune, oferind totodata informatii cat mai complete astfel incat decizia de cumparare sa fie luata in mod responsabi.
Tine cont ca exista cazuri si nise in care rata de retur e mai mare (comenzile facute la impuls, cum e de Black Friday, sau nisa fashion, cand se comanda marimi / modele nepotrivite).
14. Grupuri de clienti
Acest raport te va ajuta sa intelegi impactul fiecarui segment de clienti pe care l-ai denumit in magazinul tau – daca ai acces la modulul Grupuri de clienti.
Poti identifica grupurile care iti aduc cel mai mult profit, astfel incat sa ii targetezi si mai bine la anul, cu campanii dedicate.
Din cealalta perspectiva, poti vedea grupurile cu rezultate medii sau scazute, astfel incat sa ii incurajezi sa realizeze si mai multe comenzi sau de o valoare mai mare.
Important de observat si numarul de clienti din grup vs numarul de comenzi efectuate. Asa identifici grupurile cu cel mai bun potential de fidelizare.
Citeste si: Cum iti ajustezi planul de marketing pentru urmatoarele 6 luni
Rapoartele de produs – decizii si elemente de luat in considerare
15. Top produse
Din acest raport identifici cele mai bine vandute produse in magazinul tau, impreuna cu valoarea si cantitatea totala vanduta pana acum.
De ce te ajuta? Deoarece iti vezi produsele vedeta si poti ajusta strategia ta pentru a atrage atentia asupra produselor ce nu se vand la fel de bine.
Le poti prezenta ca oferte cross-sell, One-Time Offer sau poti crea bundle-uri si pachete unde incluzi un produs bestseller + produse mai greu vandabile.
Include strategia noua in planificarea pentru 2023, tinand cont de datele din acest raport.
16. Profitabilitate produse
Raportul iti arata performanta canalelor de vanzari, tinand cont de pretul de achizitie si pretul final de vanzare.
Daca ai si alte canale integrate cu magazinul tau – eMAG Marketplace sau alte site-uri de vanzari, de exemplu, cu siguranta te intereseaza sa vezi daca acestea te ajuta sa vinzi pe bune sau nu.
Urmareste performanta acestora in timp pentru a-ti concentra atentia pe canalele eficiente in anul ce vine.
17. Produse fara vanzari
- Ai in site produse care nu s-au vandut deloc de un anumit timp?
- De cat timp?
- De ce nu se vand?
Raspunde la aceste intrebari astfel incat sa identifici produsele pe care ar merita sa le scoti din portofoliu.
Sau pentru a crea o strategie de promovare concentrata pe acestea (in cazul in care vrei sa le mai pastrezi).
18. Produse fara stoc
Vezi aceste produse in ordinea cantitatii vandute. De asemenea, poti urmari numarul de zile de la ultima comanda realizata cu aceste produse.
Te ajuta sa decizi daca produsele respective merita sa fie readuse in stoc sau nu.
Poti corela aceste informatii cu alertele de stoc create in magazin & notitele agentilor de support.
19. Produse cu stoc limitat
In cazul acestui raport, iti poti da seama daca ar trebui sa suplimentezi stocul produselor putine in magazin, tinand cont de aceiasi parametri ca la raportul anterior.
20. Top categorii
Indiferent ca ai un numar mai mare sau mai mic de categorii in magazin, sigur te intereseaza sa vezi daca unele atrag mai multi clienti decat altele si de ce se intampla asta.
Recomandarea noastra este sa exporti acest raport, astfel incat sa ai optiuni multiple de ordonare a datelor. By default, ordinea e data de cantitatea de produse vanduta in fiecare categorie.
Ce te intereseaza sa afli?
- Din ce categorile s-a vandut valoric cel mai mult?
- Cate produse se afla in categoriile respective?
Datele acestea pot fi corelate pentru a emite anumite ipoteze pe care sa le testezi.
De exemplu, o categorie mai putin vizibila poate fi afisata prioritar in magazin, astfel incat sa atraga mai multe comenzi.
Sau o categorie profitabila poate fi suplimentata cu produse noi, pentru ca ai vazut un interes crescut pentru aceasta.
Sau, daca ai o categorie unde cantitatea de produse vandute este mai mica, dar cu o valoare mare, poti creea o campanie speciala cu bonusuri pentru a incuraja decizia de cumparare din categoria respectiva.
Include idei de acest tip in planificarea pentru 2023.
21. Produse noi
In raportul produselor noi vei vedea performanta produselor adaugate intr-un interval de timp stabilit, din punct de vedere al cantitatii vandute.
Acesta te ajuta sa iti ajustezi strategia de promovare pentru a face push pe ele tinand cont de faptul ca sunt produse noi si atractive pentru clienti.
Insa, in acelasi timp, vei vedea obiectiv daca merita sa le pastrezi in site, sau nu.
De exemplu, daca produsul exista in site de ceva timp, dar nu reuseste sa atraga vanzari in ciuda faptului ca ai facut campanii si oferte pentru el, e posibil sa nu fie tipul de produs necesar pentru client.
Daca nu il atrage dupa atata vreme, poate e momentul sa cauti metode alternative de vanzare pentru produsul respectiv sau si sa il scoti din site, deoarece doar iti ocupa resurse.
22. Produse in wishlist
Raportul te ajuta sa identifici cele mai dorite produse in site, dar si cate adaugari in wishlist se finalizeaza cu o comanda.
Uneori clientul nu are finantele necesare pentru a cumpara imediat produsul dorit, asa ca wishlist-ul e o metoda de a-si demonstra interesul si de a se asigura ca nu uita de tine.
Tu poti reactiona trimitand remindere automate la “expirarea” wishlist-ului, de exemplu.
Pe baza datelor din acest raport poti si prezenta anumite produse drept “cele mai dorite” sau “cele mai des adaugate in wishlist”. E o metoda de folosire a principiului dovezii sociale, al lui Cialdini.
23. Evolutie pret 30 de zile
Acest tip de raport este unul relativ nou, care te va ajuta sa respecti legslatia privitoare la structurarea preturilor.
Practic, aici poti vedea preturile minim / maxim / actual / afisat, dar si un grafic alaturat fiecarui produs, astfel incat sa vezi evolutia vanzarilor in functie de pret.
Te va ajuta sa iei deciziile potrivite pentru strategia de pret si campanii pentru anul viitor.
Citeste si: Cum gasesc produse tinta cu care sa pot avea succes de la inceput
Rapoartele din Gomag te ajuta sa planifici un 2023 legendar!
Cu conditia sa le folosesti.
Tine cont si de faptul ca poti exporta rapoartele dorite, astfel incat sa poti lucra pe tabele asa cum doresti, iar corelarea informatiilor sa fie mai usoara.
Acum e momentul sa treci la actiune. Iti dorim un 2023 plin de profit!
Iar daca nu folosesti inca Gomag pentru a vinde online, iti reamintim ca ai la dispozitie 15 zile sa incerci patforma gratuit.
Deschide un demo si convinge-te cu ochii tai ca iti oferim exact ceea ce ai nevoie.
- Cum setezi secventa de email-uri bun venit pentru a-ti asigura vanzarile - ianuarie 21, 2025
- 25 de sfaturi de bun simt pentru afacerea ta in 2025 - ianuarie 14, 2025
- Planul de marketing 2025 – Calendar pentru 365 de zile de postari, continut si idei de promovare - ianuarie 3, 2025