Acest material te ajuta sa iti ajustezi planul de marketing la fiecare 6 luni.

Si e o actiune pe care trebuie sa o faci. 

E o actiune care te ajuta sa ramai in pas cu trendurile, dar si sa faci modificari pentru evita risipa de resurse pe ceea ce nu functioneaza.

E frustrant sa pierzi bani sau sa vezi cum energia oamenilor tai e investita in sarcini mici, care nu iti aduc satisfactie nici tie, nici lor.

Asa ca haide sa vedem impreuna care sunt cele 5 lucruri de facut pentru ajustarea planului de marketing si a directiei magazinului tau online.

Cuprins Cum ajustezi planul de marketing pe 6 luni

  1. Verifica si analizeaza rapoartele din primele 6 luni
  2. Ajusteaza obiectivele si avatarele de client
  3. Incepe planificarea pentru campaniile mari de final de an
  4. Dezvolta un calendar de continut pentru perioada de vara si back to school
  5. Identifica procesele repetitive si prioritizeaza-ti resursele

1. Verifica si analizeaza rapoartele din primele 6 luni

De fiecare data cand iti propui sa faci modificari in planul de marketing (sau orice plan al afacerii tale), trebuie sa te uiti la date.

Din fericire, online o poti face rapid si usor, datorita faptului ca magazinul tau culege constant informatii si date.

Ai Google Analytics si Search Console pentru comportamentul de cautare si imaginea de ansamblu asupra comportamentului clientilor de la sursa, in site.

De asemenea, in platforma Gomag ai o multime de rapoarte asupra vanzarilor, a comportamentului de achizitie si a performantei produselor / magazinului tau.

Centralizeaza toate aceste date si fii atent in special la:

  • Obiceiurile de cumparare ale clientilor – vezi, de exemplu, cum evolueaza vanzarile si comanda medie in perioadele normale vs. ocazii speciale.
  • Vezi performanta produselor – coreleaza profitabilitatea produselor cu numarul de vanzari (arata bine sa ai multe comenzi in admin, dar e prea costisitor pentru tine daca sunt comandate doar produse cu marja mica).
  • Vezi performanta continutului din site – poti actualiza informatiile pentru a ramane relevante.
  • Uita-te la sursele de achizitie clienti – descopera canalele profitabile si investeste mai mult in ele. Testeaza campanii alternative pe canalele mai slabe si vezi daca le poti creste.
  • Vezi calea clientilor spre comanda – poti identifica potentiale bariere sau sa adaugi in paginile respective stimuli pentru urgentarea comenzilor sau eliminarea obiectiilor.
  • Urmareste rapoartele privitoare la frecventa de cumparare / vizita – ai oportunitati de fidelizare a clientilor, daca le oferi impulsurile potrivite.

Sigur, vei observa atent si alte rapoarte, dar acestea depind de specificul si nivelul business-ului tau.

2. Ajusteaza obiectivele si avatarele de client

Dupa ce analizezi si interpretezi datele, vei trage niste concluzii. 

S-ar putea sa fie nevoie de ajustari mai mari sau mai mici, in functie de ce iti spun datele, asa ca aici nu iti pot spune precis ce ai de facut. Totul depinde de rapoartele tale.

La inceputul anului cu siguranta ti-ai stabilit niste obiective pe urmatoarele 12 luni; poate si mai granular, la 6 luni, 3 luni, sau obiective lunare.

Mai intai, vezi daca ti-ai atins obiectivele pe termen scurt, pana acum.

Asta iti va spune multe despre relevanta campaniilor, despre interpretarea corecta a avatarelor de client, despre performanta ofertelor…

Sigur, vei tine cont si de sezonalitate – sarbatori, anotimpuri, perioade ante si post salariu, putere de cumparare, prioritatile financiare in functie de starea economiei.

Ajusteaza-ti obiectivele pe urmatoarele 6 luni, tinand cont de concluzii, dar si de datele din anii anteriori. 

ajustare-avatare-client

via Ghid Campania de marketing – Plan de actiune

In aceasta faza, nu strica sa te uiti si la avatarele tale de client. 

  • Oare ar trebui actualizate si acestea?
  • Au aparut schimbari sau anomalii in comportamentul de cumparare?
  • A crescut comunitatea sau ai implementat programe care au crescut rata de fidelizare (asadar poti sa fii mai indraznet in campanii)?
  • Ai identificat nevoi noi (de produse, servicii sau tip de oferta)?

Cand esti cu un ochi pe clienti si cu unul pe imaginea de ansamblu, vei putea lua decizii mai bune de business, astfel incat sa ramai relevant pentru public.

Citeste si: Cum sa iti scazi costul de achizitie clienti pentru magazinul tau online

3. Incepe planificarea pentru campaniile mari de final de an

Ultimele luni ale anului sunt, pentru multi, si perioadele cu cea mai mare profitabilitate.

Campaniile mari sunt cele de Craciun, Black Friday, Back to school (pentru unii) sau in functie de sezon (fashion, echipament pentru sporturi de iarna, suplimente pentru imunitate etc.).

Poate ca acum iti pare mult pana atunci, dar timpul trece mai repede decat iti imaginezi.

Daca te afli intr-o perioada cu vanzari mai scazute, profita de timpul liber pentru a incepe planificarea campaniilor din ultimele luni.

Dar daca acum e valul tau, concentreaza-te pe campanii, si vei face planificarea cu pasi mai marunti.

Cum planifici campaniile mari?

  • Seteaza niste obiective realiste si flexibile – tinand cont de datele din anii anteriori.
  • Planifica stocurile si necesarul pentru ambalare si livrare.
  • Stabileste-ti bugetul aproximativ.
  • Schiteaza ideile de marketing si abordare a clientilor, in functie de grupuri si segmente.
  • Pregateste calendarele de campanie – ideal, vei avea o perioada de teasing, una de comenzi in premiera pentru unul sau mai multe grupuri cu privilegii (clientii fideli, clientii cu valoare mare), praguri pentru clientii generali si continui agresiv cu alte campanii de Craciun / iarna.

Citeste si: Black Friday. De ce sa te pregatesti incepand de acum [Infografic]

4. Dezvolta un calendar de continut pentru perioada de vara si back to school

Lunile de vara sunt, in general, mai putin prietenoase cu vanzarile online (exceptand anumite nise). Plaja de clienti se afla… la plaja, in concedii, la inghetata sau bere. 

Sau daca nu e inca acolo, se gandeste la asta.

Daca in aceasta perioada inregistrezi vanzari mai scazute, e posibil sa nu fie din cauza campaniilor sau a mesajelor de marketing.

Pur si simplu, nu e cine sa iti bage in seama reclamele.

Dar e important sa continui sa le faci constant si sa publici continut constant.

De exemplu, pe landing page sau blog, posteaza continut evergreen, optimizat pentru motoarele de cautare (sa fie gasit usor atunci cand clientii cauta din interes sau din nevoie). 

Pentru ca daca tu nu vei fi prezent, vor fi acolo competitorii tai.

via Cursul Content Marketing Challenge Gomag

Stabileste un calendar de continut pentru aceasta perioada, pentru ca iti va fi mai usor:

  • Stabileste ce vei posta in Social Media – in general, mesaje relevante in aceasta perioada.
  • Fa un calendar cu idei de articole pe blog, in functie de frecventa obisnuita de publicare (nu intrerupe ritmul).
  • Poti face si un calendar de newslettere, cu mesaje scurte si relevante in functie de perioada de trimitere.
  • Colaboreaza cu bloggeri si parteneri. Fa guest posting si continut interesant pentru audienta lor, ocazie cu care vei primi inapoi si link-uri.

Vezi aici mai multe idei pentru strategia de continut: Cum iti organizezi strategia de continut pentru a-ti amplifica vanzarile [Checklist].

5. Identifica procesele repetitive si prioritizeaza-ti resursele

In fiecare business exista diverse sarcini mici, dar consumatoare de timp. In general, acestea se repeta in aceeasi forma.

De exemplu, schimbarea marcajelor pe produse sau mutarea intre categorii sau acordarea de tag-uri clientilor in functie de valoarea comenzilor.

Sau trimiterea a diverse mail-uri ca reactie la niste actiuni ale clientilor. Sau segmentarea cumparatorilor in diverse grupuri, in functie de frecventa achizitii sau comportament la cumparare.

Sa ai unul sau mai multi oameni care fac aceste sarcini manual… nu doar ca e moartea pasiunii, dar e si o risipa de energie.

Pentru a economisi resursele (bani, oameni, efort), gandeste strategii de automatizare a acestor sarcini.

Foloseste GoBotii din platforma Gomag, mai ales ca ii ai inclusi in abonament.

Colega noastra, Andreea, a avut o super prezentare despre automatizare in cadrul Gomag LevelUp Summit. 

Gasesti inregistrarea video in modulul Academia, din panoul de administrare al magazinului tau Gomag.

Urmareste prezentarea si pune in aplicare scenariile si exemplele primite.

Iar daca folosesti deja GoBotii, vezi rapoartele de performanta a acestora (de exemplu, SMS sau Email Bot). 

Poate e cazul sa faci ajustari si in mesajele transmise, pentru a creste rata de deschidere.

Citeste si: Automatizarea unei afaceri online: 5 idei pentru magazinul tau

In aceasta perioada e indicat sa iti ajustezi atat planul de marketing, cat si modul de lucru pentru magazinul tau.

Intotdeauna e loc de imbunatatiri, insa e important sa faci modificari in functie de datele si rapoartele de care dispui.

Aceasta e chiar frumusetea detinerii unui magazin online. Ai acces la o multime de informatii… iar daca esti istet, acestea te vor ajuta sa obtii si mai multe vanzari / clienti.

Aplica sfaturile de astazi in magazinul tau si ajusteaza-ti planul pentru rezultate exceptionale in urmatoarele 6 luni.

Vrei sa ai acces la date si instrumentele despre care am povestit azi…, dar inca nu vinzi cu platforma Gomag? Deschide un demo – ai 15 zile la dispozitie sa iti faci un magazin online gratuit.

Apoi vei alege abonamentul pentru a lansa magazinul si a-l creste sanatos.

Cosmin Daraban