9 minute timp de citire

Tu stii cum sa faci o prima impresie de milioane? Oamenii te judeca si te incadreaza intr-un anumit tipar inca din primele 7 secunde in care interactioneaza cu tine iar prima impresie nu se schimba atat de usor.

Prin urmare, prima impresie este vitala mai ales daca vorbim despre o intalnire de afaceri sau o situatie in care trebuie sa iti demonstrezi abilitatile de antreprenor. Aceste secunde pot face diferenta dintre inceputul unei comunicari profitabile cu partenerii si investitorii si o incercare esuata de a obtine fonduri sau alte beneficii pentru firma ta.

Asadar, cum ii faci pe oameni sa te placa inca din prima clipa in care te vad? Cum poti sa iti pui in valoare calitatile si partile bune si sa iti maschezi punctele slabe?

In articolul de astazi, am selectat cateva sfaturi pentru antreprenorii care doresc sa faca de fiecare data o prima impresie de milioane. Citeste articolul si vezi cate dintre ponturile de mai jos iti sunt cunoscute, pe cate le aplici si care iti lipsesc, pentru a-ti imbunatati imaginea la viitoarea prima intalnire cu un partener de afaceri sau orice alta persoana.

1. Fii atent la postura si limbajul corpului

Postura si limbajul corect al corpului merg dincolo de regulile de a sta cu spatele drept si de a avea o strangere de mana ferma, prin care sa transmiti faptul ca esti un om determinat – desi nici acestea nu sunt de ignorat.

Cand intalnesti pentru prima data o persoana, pastreaza o postura deschisa (nu iti incrucisa bratele sau picioare deoarece acestea sunt miscari defensive), apleaca-te aproape imperceptibil in fata sau spre persoana respectiva cand vorbesti si nu iti fie frica sa ocupi cat loc ai nevoie la masa. Ok, nu e indicat sa ai nevoie de 2 metri patrati ca sa te desfasori in toata splendoarea; totul in limitele codului bunelor maniere.

Ce comportamente trebuie sa eviti? O miscare inteligenta este sa renunti la obiceiul de a-ti atinge fata prea des, sa asezi un obiect in fata, ca si o bariera intre tine si cealalta persoana, sa clipesti excesiv sau sa stai prea aproape de interlocutor. Nu uita ca, la fel ca si tine, toata lumea are o zona de confort, un spatiu personal si nici tie nu ti-ar placea ca o persoana practic necunoscuta sa il invadeze.

Fii atent la postura si limbajul corpului.

2. Ai grija la discursul tau si tonalitatea vocii

O tonalitate prea inalta a vocii transmite faptul ca esti extrem de nervos/agitat sau copilaros – in special daca obisnuiesti sa termini propozitiile declarative ca si o intrebare, ridicand tonalitatea spre sfarsitul propozitiei. Practic, semnalizezi faptul ca ai putine cunostinte despre subiectul discutat, indiferent de cat de de priceput esti de fapt.

Pe de alta parte, o voce mult prea groasa transmite faptul ca esti autoritar, lipsit de emotii, indecis sau precaut. Impreuna cu aspectul fizic si imbracamintea, vocea este unul dintre principalele aspecte care contribuie la acea prima impresie din primele 7 secunde.

super gomag

Vrei sa iti deschizi un magazin online?

Descopera cum iti gasesti produsul vedeta

Primesti acces la video-ul in care iti arat cum sa iti alegi cel mai bun produs in magazin! Vrei?

Trebuie sa fii tu constient de felul in care vorbesti si de tonalitatea vocii. Daca ai un ritm rapid de vorbire, ia o gura sanatoasa de aer inainte sa incepi si propune-ti sa faci pauze scurte intre fraze, altfel vei parea o persoana emotionata sau neglijenta. In acelasi timp, nu incetini prea mult ritmul, nu fii monoton pentru ca vei parea cu mintea in alta parte.

Daca nu stii sigur cum suna vocea ta in urechile altora, inregistreaza-te in timp ce rostesti un discurs si apoi asculta-te. Vei fi surprins de cat de diferit iti suna vocea fata de cum iti suna in propria minte.

Si renunta la interjectii precum ah, hmm, gen si alte fraze care exprima ezitarea.

Ai grija la tonalitatea vocii tale.

3. Alege-ti cuvintele cu atentie

Cuvintele conteaza mai mult decat crezi. Cuvintele pozitive si convingatoare au avantajul de a deschide multe usi, facandu-i pe oameni sa se simta mai confortabil si, in final, sa isi doreasca sa lucreze cu tine/pentru tine. Evita vaitatul chiar daca inainte sa ajungi la intalnire un sofer ti-a taiat calea si ti-a ocupat locul de parcare sau dimineata te-ai trezit ca patrupedul vecinului tocmai ti-a facut praf stratul de flori din fata casei.

In schimb, adopta o atitudine pozitiva, deschisa si orientata spre cei cu care discuti. Evita negatiile, abordeaza orice situatie dintr-o perspectiva pozitiva si fii clar. Pregateste-ti din timp un scurt discurs despre tine, in care sa spui cine esti, cu ce te ocupi si ce ai realizat pana acum. Aceste informatii ii vor ajuta pe oamenii din jurul tau sa te inteleaga mai bine, sa iti puna intrebari si sa dezvolte discutii interesante.

4. Priveste-ti interlocutorul in ochi

Inchide-ti telefonul sau, cel putin, pune-l pe silentios, blocheaza notificarile de email sau mesaje instant, daca ai o agenda si un pix in mana nu scrijeli hieroglife sau cine stie ce mizgalituri ci fii atent, concentreaza-te la persoana cu care interactionezi. E cam greu sa cunosti pe cineva cand acesta nici macar nu se uita in ochii tai. Asadar incearca sa faci contact vizual cu toate persoanele prezente in incapere.

In schimb daca altii nu fac contact vizual cu tine cand vorbesti, poti sa inveti ceva interesant. De exemplu, daca nu sunt convinsi sau interesati de ceea ce spui, se vor uita mai degraba la gura ta sau la orice material de prezentare din incapere.

Priveste-ti interlocutorii in ochi.

Citeste si: 15 Trucuri Mentale Prin Care Sa Ii Influentezi Pe Ceilalti

5. Ai grija la imbracaminte

Chiar daca nu iti pasa absolut deloc de moda sau stiluri de imbracaminte, in meseria de antreprenor aspectul fizic si hainele conteaza. Clar, trebuie sa fii curat si sa ai hainele apretate dar, mai presus de asta, trebuie sa porti imbracamintea adecvata pentru intalnirea la care participi – fie ca e vorba de un eveniment formal de business, un eveniment monden sau ceva mai relaxat.

Aminteste-ti mereu ca tu esti propriul brand, propria afacere asa ca acorda atentie deosebita felului in care arati si te imbraci. Ai grija la ce alegi: haine, machiaj, bijuterii, ceasuri, incaltaminte, posete si accesorii sau chiar felul in care iti aranjezi parul.

Si incearca sa porti ceva in care te simti confortabil. De exemplu, daca te strang pantofii sau porti tocuri pe care nu esti obisnuita sa mergi, iti garantez ca iti va sta capul doar la durerea din picioare, nu la ce urmeaza sa vorbesti. Imbraca-te astfel incat sa te simti bine in pielea ta dar in acelasi timp, respecta dress code-ul evenimentului.

Ai grija la dress code-ul evenimentului sau intalnirii tale.

6. Pregateste-te din timp pentru intalnire

Si aici ma refer la necesitatea de a strange cat mai multe informatii despre persoana/persoanele cu care urmeaza sa te intalnesti si despre specificul intalnirii respective.

In primul rand, inainte sa mergi undeva unde stii ca vei intalni persoane necunoscute – fie ca este vorba de o conferinta sau petrecerea de Craciun a partenerului tau de afaceri – intereseaza-te din timp cum vor decurge lucrurile. Vezi cine va participa si care va fi tematica evenimentului. Astfel vei stii cum sa te imbraci si cum sa te pregatesti pentru discutiile cu oamenii pe care ii vei intalni.

Sau, daca mergi la o intalnire cu un posibil investitor, documenteaza-te. Retine-i numele, ocupatia, numele afacerii sale. Nu e nimic mai jenant decat sa ii ceri scuze interlocutorului in repetate randuri ca nu iti amintesti care este numele lui sau, mai rau, sa ii spui pe alt nume.

7. Nu uita de maniere

Cuvinte precum “te rog”, “scuza-ma” sau “multumesc”, pot face adevarate minuni; sunt semnale ale bunei cresteri si a unor maniere impecabile. Pentru a respecta regulile bunelor maniere invata sa ii asculti pe ceilalti fara a-i intrerupe intr-un mod nepoliticos, asteapta-ti randul, fii rabdator si, foarte important, fii punctual.

Mai mult, gandeste-te bine inainte sa vorbesti sau sa reactionezi. De asemenea, vorbitul la telefon, trimiterea de mesaje sau orice alta ocupatie in timp ce conversezi cu cineva nu este multi-tasking: este “multi-grosolanie” si te poate costa “multi-milioane”. Acorda intreaga atentie persoanei/persoanelor cu care vorbesti.

Respecta codul bunelor maniere si trateaza-i pe toti cu politete

8. Zambeste si fii pozitiv

Exista numeroase motive pentru care sa zambesti, fie ca intri in contact cu o persoana necunoscuta, vorbesti cu angajatii si partenerii tai sau esti speaker in fata unei multimi de oameni. Zambetul te face o persoana mai pozitiva, mai deschisa si placuta.

Acesta ii ajuta pe interlocutarii tai sa se relaxeze si transmite incredere. Daca esti incruntat sau prea serios, oamenii dau inapoi deoarece le transmiti faptul ca esti nervos, autoritar si ar trebui sa fie in alerta.

Mai mult, iti permite sa relationezi eficient din start cu o persoana necunoscuta, indiferent de cultura din care face parte. Chiar daca nu vorbiti aceeasi limba, zambetul este perceput ca un semnal pozitiv in toata lumea.

Si, chiar daca nu te astepti, zambind, iti imbunatatesti dispozitia. Practic, te influenteaza fizic, eliberand in corp endorfina si serotonina.

Zambeste si fii pozitiv. Oamenii vor avea mai multa incredere in tine.

9. Nu incerca sa fii ceea ce nu esti

Este obositor si nu iti vei putea juca rolul pana la sfarsit. Fii tu insuti. Daca nu stii raspunsul la o intrebare pe care ti-a adresat-o interlocutorul, recunoaste. Nu e nimic rusinos sa recunosti, nu toata lumea s-a nascut invatata. Abilitatea de-ti admite punctele slabe si golurile informationale le spune oamenilor ca esti constient de tine si pot sa aiba incredere in sinceritatea ta.

Dupa cum afirmam si la inceput, reversul nu e o strategie buna – nu iti semnala de la inceput punctele slabe, daca persoanele cu care discuti nu le identifica singure. Cel mai probabil, o prima intalnire nu va dura suficient incat interlocutorul sa te cunoasca in profunzime.

Fii tu insuti, fii sincer si renunta la roluri.

10. Nu uita de reactia de dupa intalnire

Dupa o prima intalnire de afaceri nu uita ce trebuie sa faci in continuare: trimite prin email orice prezentare, orice informatie care ti-a fost ceruta, documente sau, daca nu este cazul de asa ceva, trimite o nota de multumire.

Aceste gesturi mici le arata oamenilor ca ai fost cu adevarat prezent la intalnire si esti interesat sa continui comunicarea.

Citeste si: 10 Obiceiuri Care Iti Complica Viata De Antreprenor

In articolul de astazi ai descoperit 10 sfaturi si idei care te invata cum sa faci o prima impresie de milioane, in cazul in care te intalnesti cu persoane necunoscute la o intalnire de afaceri, un eveniment sau orice alta situatie in care trebuie sa iti pui in valoare calitatile de antreprenor de succes.

Pune sfaturile de mai sus in aplicare si ai grija sporita la prima impresie pe care o lasi oamenilor cu care te intalnesti. Nu lasa o prima impresie negativa sa stea in calea planurilor tale de dezvoltare.

Daca ti-a placut acest articol, cu siguranta iti vor placea si urmatoarele. Aboneaza-te la blog si vei primi direct pe email articole cu ponturi si idei care te vor ajuta sa te dezvolti ca si antreprenor si sa iti cresti afacerea.

*GIF-urile folosite in articol au fost preluate de pe Giphy.com

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
18 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 600 de magazine online din nise diferite.

[i]
[i]
[index]
[index]