13 minute timp de citire

Cu siguranta te-ai intrebat pana acum de un milion de ori de ce pleaca oamenii din site-ul tau fara a converti.

Imagineaza-ti ca site-ul tau este un agent de vanzari. La fel ca si unul real, in momentul in care oamenii interactioneaza cu el, vorbeste cu acestia si incearca sa ii convinga ca merita sa cumpere un produs sau serviciu ori sa realizeze o micro-conversie.

In momentul in care oamenii il acceseaza, site-ul trebuie sa actioneze ca un agent de vanzari bine pregatit: sa aiba imbracamintea potrivita, sa vorbeasca fluent, sa se muleze dupa cerintele oricarui potential client, sa prezinte doar produsele de care este interesat potentialul client, sa aiba un discurs coerent si usor de inteles, sa dea informatii despre compania pentru care lucreaza si sa adopte un ton convingator, care sa indemne la actiune.

La fel si site-ul tau, doar ca in loc de imbracaminte avem design, in loc de discurs coerent e textul fara greseli gramaticale, simplu si usor de inteles, in loc de informatii despre companie avem paginile de contact si despre noi etc. Ei, problema apare in momentul in care agentul tau de vanzari nu este bine pregatit si face greseli elementare iar oamenii aleg, pe buna dreptate, sa plece.

In articolul de astazi ti-am pregatit 13 posibile motive pentru care oamenii pleaca din site-ul tau fara a converti si, in principal, fara a face o achizitie. Aceste motive tin de alegerile pe care le faci privitoare la structura site-ului si continutul acestuia dar vei afla si ponturi utile pentru a indrepta greselile, daca este cazul.

1. Design-ul tau era la moda prin anii ‘90

Ai intrat vreodata pe vreun site care arata mult prea obositor pentru ochi? Ma refer la site-urile cu multe imagini animate, prea multe bannere sclipitoare, popup-uri si reclame care nici nu te lasa sa respiri.

Intre timp moda s-a schimbat iar website-urile serioase au trecut la ultimele tendinte in web design, respectand regulile UI&UX, folosind design plat si imagini mari, de impact. Ca sa intelegi de ce au avut loc toate aceste schimbari, vezi mai jos cateva date:

  • E nevoie de mai putin de 8 secunde pentru ca oamenii sa isi faca o prima impresie. Avand in vedere ca pe langa site-ul tau exista peste un miliard de altele disponibile (Internet Live Stats) nu te mira ca oamenii aleg sa paraseasca rapid un site cu design demodat in favoarea unuia in tendinte.
  • Ar putea dura o viata intreaga sa schimbi prima impresie.
  • Ochiul uman are tendinta sa citeasca de la stanga la dreapta si de sus in jos. Acesta e un semnal pentru a-ti plasa butonul de call-to-action above the fold si sa testezi unde se opreste privirea si utilizatorul trece la actiune – dreapta sau stanga?
  • Creierul uman are tendinta sa fie distras usor de elementele animate. Daca bannerele tale se misca in toate partile sau in landing page alegi sa afisezi o animatie redata automat, atentia va fi distrasa de la CTA la bannerul respectiv.
  • Mintea umana se poate concentra la un nivel acceptabil pana la 40 de minute. Cu alte cuvinte, daca vrei sa trezesti interesul vizitatorului si sa ii mentii atentia, trebuie sa o faci repede. Nu ii ingreuna experienta de navigare cu un design demodat.

design-nepotrivit

sursa: captura de ecran lingscar.com

2. Structura de navigare este neclara

Ti s-a intamplat vreodata sa ajungi intr-un site si la un moment dat sa te pierzi printre pagini? Incepi sa navighezi in site si brusc, nu mai vezi niciun link spre pagina de home sau vreo harta a site-ului. Fiecare pagina arata diferit, meniul de navigare si link-urile nu sunt aceleasi sau plasate in acelasi loc.

super gomag

Vrei sa iti deschizi un magazin online?

Descopera cum iti gasesti produsul vedeta

Primesti acces la video-ul in care iti arat cum sa iti alegi cel mai bun produs in magazin! Vrei?

Mai rau, nu gasesti nicio optiune sa mergi inapoi in pagina unde ai vazut informatiile pe care le cautai. Structura de navigare neclara este principalul motiv pentru care oamenii (si in special potentialii clienti) parasesc site-ul inainte sa realizeze conversia dorita.

Design-ul potrivit se axeaza nu doar pe aspectele estetice ale site-ului ci si pe crearea unei interfete usor de folosit, intuitiva si consistenta. La ce sa fii atent:

  • Afiseaza un meniu de navigare pe toate paginile site-ului si plaseaza-l in acelasi loc.
  • Creeaza o harta a site-ului usor de folosit si de accesat pentru utilizator.
  • Pune la dispozitia utilizatorilor o casuta de cautare in site, pentru a ajunge la informatia dorita cat mai repede.
  • Grupeaza informatiile si categoriile asemanatoare.
  • Foloseste un sistem de navigare secundar, de tipul breadcrumbs, pentru a-i arata vizitatorului in ce pagina se afla.

Citeste si: Rolul Breadcrumbs In Magazinul Tau Online

3. Site-ul tau se incarca greu

Conform statisticilor:

  • 47% dintre utilizatori isi doresc ca un site sa se incarce in 2 secunde sau mai putin
  • 40% dintre utilizatori abandoneaza un site daca nu se incarca mai repede de 3 secunde
  • Chiar si o secunda intarziere (sau 3 secunde de asteptare) scade satisfactia utilizatorului cu 16%

Aceste date nu ar trebui sa te mire, avand in vedere si expansiunea dispozitivelor mobile. Oamenii s-au obisnuit sa aiba acces la informatia dorita aproape instantaneu iar intarzierile ii determina sa abandoneze site-urile care se incarca greu, in favoarea altora care stau mai bine la acest capitol.

Pentru a verifica viteza de incarcare a site-ului tau, foloseste Google Page Speed Testing. Daca site-ul tau lasa de dorit, fii atent la imaginile afisate (editeaza-le pentru a avea dimensiuni mai mici si implicit un timp mai mic de incarcare) si optimizeaza codul din site. Te poti folosi si de sugestiile oferite dupa ce testezi viteza cu Google Page Speed Testing. Mai jos, vezi cum sta site-ul Silkmart la UX pentru mobil.

silkmart-pagespeed

4. Site-ul tau nu este responsive

Nu stiu daca ti se intampla si tie dar eu stiu sigur ca petrec mult timp pe smartphone. Si cand un site nu este optimizat pentru mobil, dau click pe butonul de “Back” fara niciun regret.

Daca tot vorbeam in subcapitolul precedent de dispozitivele mobile, nu e nimic surprinzator ca design-ul responsive a devenit un must have. Pe langa necesitatea de a livra utilizatorilor o experienta placuta indiferent de device (PC, tableta sau telefon mobil), pana si Google a rulat anul trecut un update, Mobileggedon, care penalizeaza site-urile fara design potrivit pentru mobil.

Din acelasi motiv, platforma noastra asigura din start magazinelor online care se dezvolta pe Silkmart, un design responsiv, ce raspunde corespunzator necesitatilor fiecarui utilizator.

Ce poti sa faci? Fie alegi un design responsive, fie o varianta alternativa a site-ului pentru mobil. Problema cu site-urile alternative este ca trebuie sa depui efort pentru a ranka si site-ul pentru PC si cel pentru mobil. Asadar munca se dubleaza. Iti recomand, de la inceput, design-ul responsive.

5. Ii innebunesti pe toti cu ad-urile din site

Intr-un fel inteleg daca principala sursa de venit a site-ului tau sunt anunturile. Insa activezi in eCommerce, deci vinzi produse sau servicii. Si nu ti-ar placea ca utilizatorii sa fie distrasi de acestea sau sa nu mai obtii conversiile dorite doar pentru ca oferta si continutul tau este ingropat sub reclame.

Tehnica de a umple site-urile cu reclame, in detrimentul continutului este una veche, de la inceputul internetului. Prin urmare, avand in vedere ca vremurile s-au schimbat, e momentul sa renunti la plasarea reclamelor deasupra textului.

Ce poti sa faci? Deoarece au fost folosite excesiv, reclamele au devenit frustrante. Ceea ce a dus, in ultimele 12 luni, la cresterea ratei de folosire a programelor de blocare cu 41% la nivel global. Rezultatul? Pierderile suferite de industria de publicitate vor depasi 22 miliarde de dolari.

Din moment ce increderea este elementul cheie in online (si nu numai) si totusi vrei sa ai reclame in site-ul tau, limiteaza numarul acestora si ai grija la locurile in care sunt plasate. Reclamele nu ar trebui sa fie primele care apar in fata utilizatorului si nici nu ar trebui sa aiba o proportie mai mare decat continutul natural al site-ului tau.

reclame in exces

Sursa: entrepreneurs-journey.com

6. Video-urile din site sunt redate automat

Din punctul meu de vedere, aceste instrumente nu sunt decat un semnal ca vrei sa preiei controlul asupra vizitatorilor tai. Iar oamenilor nu le place sa fie controlati. Nimic nu ii face sa dea “Back” mai repede decat un video care este redat automat si care, in majoritatea cazurilor, nici nu ii intereseaza.

Ce poti sa faci? Aici e simplu, nu folosi in site asa ceva. Ai incredere in publicul tau; daca va considera ca un anume tip de continut este util, il va viziona si fara sa il obligi.

7. Textele din site sunt greu de citit

Aici discutam despre fontul folosit, marimea acestuia si greselile gramaticale.

Font

  • Exista un singur font pe care designerii si orice specialisti iti recomanda sa NU il folosesti: Comic Sans. In afara cazului in care audienta ta are sub 2 ani sau site-ul tau este de fapt o revista de benzi desenate, acest tip de font nu are ce cauta in site.
  • Foloseste o culoare contrastanta cu imaginea de fundal
  • In ceea ce priveste marimea fontului, ai grija sa fie suficient de mare pentru ca textul sa poata fie citit, indiferent de dispozitivul folosit. In general, pentru titlu se foloseste 22px sau mai mult in timp ce pentru corpul textului, 14 px sau mai mult.

Greselile gramaticale

  • Ai mare grija la acest aspect deoarece atentia oamenilor poate fi usor distrasa de o singura greseala gramaticala
  • Inainte de a publica un text in site-ul tau verifica-l de mai multe ori. Poti cere ajutorul unei alte persoane in aceasta etapa, ii va fi mai usor sa isi faca o parere obiectiva.

Ai grija la marimea fontului.

sursa: Giphy.com

8. Ceri informatii sensibile la inregistrarea conturilor sau ii obligi sa isi faca un cont pentru a vedea continutul

E normal sa ceri anumite informatii de la client (nume, prenume si adresa de email) in schimbul unei oferte de valoare. Se numeste lead generation si este chiar o strategie eficienta de a-ti creste baza de clienti. Ei, problema apare in momentul in care la abonare, la inregistrarea unui cont sau in orice alta situatie care implica un formular, ceri informatii sensibile/confidentiale de care, in fond, nu ai neaparata nevoie.

Sau, alta situatie, inainte ca utilizatorul sa intre pe site pentru a-ti vizualiza oferta, ii impui sa isi creeze un cont. De ce? Nu are niciun sens sa faca un pas atat de mare, inainte sa stie macar ce beneficii are de castigat.

Daca site-ul tau obliga in vreun fel utilizatorii sa isi faca un cont sau sa dezvaluie informatii confidentiale, este momentul sa renunti la aceste cerinte.

Ai mare grija la formularele din site-ul tau. Testeaza pentru a descoperi care este lungimea potrivita, cate campuri ar trebui sa incluzi si ce informatii sa ceri. In general, in prima faza este suficient sa ceri numele, prenumele, adresa de email si numarul de telefon.

formular-lung

sursa: ConversionXL.com

Citeste si: Importanta Crearii Unui Cont In Magazinul Tau Online

9. Broken Links

Imagineaza-ti ca ai cautat mult timp o anumite informatie si, in sfarsit, Google ti-a returnat un site care pare sa potriveasca perfect cautarii tale. Dai click pe site si ajungi intr-o pagina 404 sau orice alta eroare. Nu e nimic mai frustrant decat sa vanezi o informatie, sa ajungi la un milimetru distanta de ea si site-ul sa te dezamageasca.

Pentru a evita aceasta problema, testeaza-ti site-ul constant si vezi daca este cazul sa rezolvi erorile. Corecteaza sau elimina paginile respective.

In ceea ce priveste paginile 404, personalizeaza-le pe specificul afacerii tale si ofera alternative pentru utilizator (o harta a site-ului, un ghid, link-uri spre pagini relevante etc.). Surpriza il va determina sa se gandeasca de doua ori inainte de a parasi site-ul.

cognitiveseo-404

sursa: CongnitiveSEO

10. Beneficiile produselor tale nu sunt clare

Pentru a ghida vizitatorul/lead-ul spre ultima faza din funnel-ul de vanzari, e necesar sa ii oferi motive bine intemeiate care sa il convinga ca merita sa realizeze conversia. Si aici ma refer, in primul rand, la beneficii.

La cumparare, oamenii vor fi mereu interesati de ce au de castigat daca scot cardul din portofel, ce beneficii le revin, ce dorinte isi indeplinesc.

Sa zicem ca vinzi dormitoare. Daca te apuci sa le spui oamenilor specificatii tehnice, cum a fost ansamblat, cate componente are, care este tehnica prin care a fost realizat un pat, de exemplu, ia-ti adio de la conversie. Gandeste-te ce dorinta au oamenii cand cumpara un pat: sa doarma confortabil, sa se trezeasca odihniti si revigorati, nu-i asa? Cu alte cuvinte, este suficient sa le arati ca patul tau le asigura confort si odihna si iti maximizezi sansele de conversie.

oferta vs cerere

Revizuieste-ti continutul din site si, in loc sa prezinti functionalitati, prezinta beneficiile si avantajele pe care le au de castigat cumparand produsele/serviciile pe care le vinzi.

11. Oferta de pe site e irelevanta

Exemplul nissan.com este deja notoriu in randul marketerilor. In mod normal, cand vezi acest nume crezi ca vei ajunge in pagina producatorului de automobile Nissan, nu-i asa? In schimb, daca introduci adresa in bara de search, ajungi intr-un site care vinde componente pentru calculatoare.

Daca ai fi interesat de masinile Nissan si ai ajunge pe acest site, ai mai sta mult aici? Nici vorba.

Exact acelasi lucru se intampla daca promiti ceva in anuntul platit pe Google si oferta prezentata in landing page este total diferita. Nu incerca sa pacalesti utilizatorii. Voi parasi site-ul imediat si, poate, nu se vor mai intoarce.

Ce poti sa faci? Ai grija ca numele tau de domeniu sa fie unic sau cel putin sa nu se confunde cu alte branduri cunoscute. In ceea ce priveste oferta din landing page, ai grija sa fie aceeasi cu cea din ad.

site-nissan

sursa: captura de ecran Nissan.com

12. Nu afisezi niciun buton de call-to-action

Ce faci de obicei dupa ce termini de citit un articol extraordinar? Ii dai share? Scrii un comentariu in care iti exprimi gandurile referitoare la subiectul articolului? Te abonezi? Sau doar pleci fara a realiza vreo actiune?

De cele mai multe ori, atunci cand nu oferi niciun buton de call-to-action cititorilor, nu le spui ce sa faca in continuare, nici nu vor face nimic. Problema e ca desi le-ai captivat atentia destul cat sa ajunga la sfarsitul articolului, nu le-ai cerut sa faca nimic altceva.

Ce poti sa faci? Gandeste-te la ce vrei sa faca vizitatorii tai. Vrei sa descarce ceva? Spune-le. Vrei sa dea click pe un link? Pune-le link-ul la dispozitie si cere-le sa dea click. Vrei sa cumpere ceva? Afiseaza un buton CTA “Adauga in cos”.

13. Nu ai pagina de contact si pagina despre noi

Mai tii minte analogia de la inceputul articolului cu agentul de vanzari? Imagineaza-ti ca vorbesti cu unul. Si acesta incepe sa iti prezinte oferta din senin, fara sa ai habar ce firma reprezinta iar la sfarsit pleaca fara a-ti lasa o carte de vizita sau date de contact.

Aceeasi greseala o faci si cu site-ul tau, daca nu acorzi atentie paginii de contact si paginii cu informatii despre firma. Citeste mai multe detalii despre cum trebuie sa arate aceste pagini in urmatoarele articole:

In articolul de astazi ai descoperit 13 posibile motive pentru care oamenii iti parasesc site-ul fara a cumpara sau a realiza vreo conversie. Vezi cum actioneaza site-ul tau ca un agent de vanzari, care sunt posibilele greseli si aplica ponturile in cadrul afacerii tale, pentru a atrage si mentine interesul utilizatorilor.

Daca ti-a placut acest articol sau ai nelamuriri, te invit sa imi spui ce crezi in sectiunea de comentarii de mai jos. Spor la conversii!

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
18 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 600 de magazine online din nise diferite.

[i]
[i]
[index]
[index]