Salut. Ai o firma mica in acest moment sau pur si simplu esti la inceput?

Super, esti intr-o perioada foarte faina din punct de vedere antreprenorial, ca sa zic asa. 

Te intrebi… ce tot vorbesc eu aici? 🙂

In episodul de azi din Doza de eCommerce by Gomag o sa iti povestesc de ce, daca ai un business mic, ai oportunitati uriase atat in momentul in care incepi cat si atunci cand vrei sa cresti.

Cum transformi problemele in oportunitati

Cred ca stii si tu care sunt cifrele: peste 85% dintre firme se inchid in primul an. Asta denota ca nu a fost vorba de un business valid, nu s-au acomodat in piata sau au pornit la drum cu un scop nerealist.

Pentru ca, vezi tu, multi pornesc afaceri din simplul motiv ca vor bani sau timp liber.

Nu e un scop gresit, in sine, insa faptul ca tu esti concentrat acolo te distrage de la intreaga perspectiva de business si te poate face sa iei decizii mai putin sanatoase, pe termen lung si scurt.

In plus, timpul n-a fost niciodata cel mai bun prieten al oamenilor de afaceri.

E normal sa vrei un echilibru intre viata profesionala si familie insa trebuie sa iti acorzi si concensia ca business-ul tau va lua de multe ori un loc prea comod la masa de cina sau atunci cand iti duci copiii la scoala sau chiar in dormitor.

Uite de ce, din proprie experienta, cred ca scopul tau ar trebui sa fie acela de a schimba lumea, lucruri, mentalitati. De a oferi oamenilor ceea ce au nevoie si de a le face viata mai buna, implicit si pe a ta.

Citeste si: 10 Moduri In Care Creezi Un Echilibru Intre Cariera Si Viata Personala

Poti sa ajungi la clienti mult mai personal

Pentru ca acum esti inca in stadiul de mica afacere, ai oportunitatea de a merge mai aproape de clientii tai, unul cate unul, si de a afla adevaratele lor motivatii si nevoi.

Ii poti analiza vorbind cu ei la telefon sau chiar la o cafea si sa descoperi micile detalii ce transmit mai multa informatie decat un intreg roman pe email.

Ii poti intreba ce i-a facut sa cumpere sau de ce au ales sa mearga la competitori, ce le place, ce nu, si, in urma discutiilor, sa adaptezi comunicarea, ofertele, site-ul, absolut tot.

Mai mult, poti sa implementezi direct fiecare schimbare dorita pentru ca ai inca un volum limitat de trafic, pe care il poti controla si urmari mai usor din punct de vedere al reactiilor.

Pe langa o comunicare mai stransa si mai concludenta cu clientii, cand ai o afacere mica poti sa incepi sa cladesti parteneriate; sa colaborezi cu oameni care iti pot prelua o parte din munca, astfel incat tu sa te poti concentra pe scalare si pe lucrurile importante.

De exemplu, daca nu vrei sa investesti acum intr-un depozit, poti gestiona comenzile cu o firma de e-fulfillment, cum ar fi Frisbo

Sau daca vrei sa iti iei un birou, sa-ti maresti echipa, poti sa mergi spre hub-uri. Ori sa cauti freelanceri si sa faci parteneriate la distanta.

Important e sa intri in ecosistemul de eCommerce din tara si sa colaborezi cu ceilalti furnizori si jucatori – pentru ca, daca esti la inceput, chiar ai ce sa inveti din experienta lor. 

Niciodata nu stii de unde sare iepurele si faci un parteneriat care iti va propulsa afacerea si vanzarile mai ceva ca o racheta.

Vezi, de aceea mi-a ramas in minte un lucru pe care mi l-a spus un client si care e extrem de adevarat: “daca vrei sa mananci singur toata painea, s-ar putea sa te ineci”.

Gandeste-te la asta. 

Cu parteneri de nadejde, roata se invarte mai repede, in directia dorita.

Descopera aici Partenerii Gomag si cum te pot ajuta ei!

Actioneaza in sprinturi si aplica orice crezi ca va merge

Spre deosebire de un startup, tu in acest moment, cu o firma mica, esti deja validat de clienti sau piata si probabil ai un cash flow cel putin de supravietuire.

Chiar daca uneori te descurajezi cand vezi ca vanzarile sau traficul nu cresc, trebuie sa ramai motivat – asa ca gandeste-te mereu de ce ai inceput, de ce ai vrut sa iti faci un business.

Aplica imediat orice vezi sau crezi ca merge. In acest stadiu greselile sunt usor de indreptat pe parcurs, la primul semn ca lucrurile o iau razna. 

Apasa pedala de acceleratie, scaleaza ceea ce vezi ca functioneaza – reclame, strategii, parteneriate etc. – si incearca mereu lucruri noi.

:point_right: Asculta in Apple iTunes :headphones: http://bit.ly/gomag-itunes
:point_right: Asculta pe Spotify :headphones: http://bit.ly/gomag-spotify

Acum e momentul.

Mentine relatia cu clientii – pentru ca ei sunt cei mai importanti. Ei sunt motivul pentru care tu continui sa existi.

Citeste si: Cum Sa Iti Automatizezi Mica Afacere Online

La ce sa fii atent atunci cand vorbesti cu un client

Incearca sa iti notezi:

  • Cuvintele principale pe care le rosteste
  • Obiectiile pe care le are cand vrei sa ii faci vanzarea
  • Ce probleme a avut in alta parte
  • De ce vrea sa foloseasca produsele sau serviciile tale
  • Cum arata persoana respectiva
  • Cati ani are
  • Ce accesorii poarta
  • Unde a propus sa aveti intalnirea

Compara-ti notitele de la fiecare intalnire in parte si descopera… avatarul de client. Care sunt caracteristicile comune dintre clienti si cum poti apela prin mesajele tale de marketing la aceste caracteristici si nevoi.

Sau prin sesiunile de consultanta pe care le-o oferi, indiferent ca personal, la telefon (vezi ghidul Convorbirilor telefonice din Academia de eCommerce), pe Social Media, in grupuri sau oriunde.

Pe scurt despre Start-up Nation

Sunt foarte multi care isi fac firme doar pentru a primi acesti bani de la stat, fara ca ei sa aiba educatia sau cunostintele necesare pentru a demara un business. 

Sincer, din punctul meu de vedere, aici apar foarte multe fraude. Pentru ca exista firme care liciteaza la supra pret, se dau supra preturi pentru anumite produse si servicii. 

Dar, sigur, asta nu e de competenta mea de analizat.

Ce e interesant de urmarit e ca antreprenorii care au un business valid pot sa acceseze aceste fonduri sa isi intareasca business-ul. Se poate, intr-o anumita masura. 

Dar e vital sa intelegi ca pentru a avea totusi si rezultate, trebuie sa ai un mindset de business, o perspectiva cat se poate de completa si o atitudine sanatoasa… adica nu orientata doar spre bani.

Citeste si: De ce nu cred intr-o singura sursa de trafic online [Podcast]

Te invit sa asculti in continuare episodul 6 din Doza de eCommerce by Gomag si, pe langa cele despre care ai citit pana acum, vei auzi cateva povesti din experienta mea in propria firma, motivele pentru care sa nu iti copiezi competitorii, cum sa iei decizii de dezvoltare, cum sa iti faci un plan de business dar si de ce sa ai un plan de exit.

Ti-a placut acest episod? Da un share si sustine podcastul Doza de eCommerce. 

Stai pe-aproape, urmeaza si alte episoade din care sa inveti – si mai ales sa aplici – pentru ca business-ul tau sa creasca mai ceva ca Fat-Frumos!

PS. Tot acum, cand ai o firma mica, ai oportunitatea sa compari si sa testezi mai multe platforme eCommerce. Eu te invit sa testezi Gomag gratuit pentru 15 zile si sa vezi cum te ajutam practic sa vinzi mai mult. Descopera functionalitati pe care nu le mai gasesti in alte platforme si un suport dedicat sa te ajute sa cresti!

Cosmin Daraban