Guest post realizat de partenerii nostri de la DAR Media.
Ti-ai ales sortimentul de produse, platforma de eCommerce potrivita pentru magazinul tau online si e timpul sa treci la urmatorul pas.
Vanzarile!
Pentru vanzari bune si o afacere profitabila avem nevoie de clienti, de clienti noi, de clienti impulsivi, dar mai ales de clienti loiali.
Si aici dam de o noua provocare in procesul de optimizare a magazinului online: cum sa facem sa atragem si sa pastram cei mai buni clienti pentru afacerea noastra?
Daca esti pus in fata acestei provocari, noi venim cu raspunsul: e timpul sa te ocupi de strategia de marketing a afacerii tale de eCommerce.
Nu iti spunem ca e simplu, iti spunem doar ca nu e musai sa fie atat de complicat daca urmezi cativa pasi importanti.
Inainte de a povesti pe indelete despre activitatile de marketing pe care trebuie sa le implementezi in afacerea ta de eCommerce, iti propunem sa incepem cu baza, si anume:
Cuprins: Cum iti pregatesti magazinul pentru primele campanii de marketing
- Tipuri de content pe care le poti exploata pe paginile de social media
- Seteaza-ti conturile de social media
- Facem si reclama?
- Ce zici de blogging?
- Ce trebuie sa ai in minte cand scrii articolele pentru blog-ul tau?
- Tips and tricks pentru a reusi sa scrii articole cat mai bune
Conturarea strategiei de marketing online
Din propria noastra experienta, antreprenorii care nu au cochetat niciodata cu marketingul sau persoanele ce nu sunt specialiste in domeniu, au tendinta de a sari peste aceasta etapa de a pregati terenul pentru reclamele ce vor urma sa vina, sau sa lucreze la ea pe parcurs.
O caracteristica a oamenilor de actiune, a antreprenorilor, este trecerea imediata la actiune. Aceasta caracteristica duce la modalitatea de lucru de tip ”Agile”.
Dar cum nici ”Agile” nu exclude importanta planificarii initiale, sa ai asteptari de la activitatile tale de marketing fara a avea un scop spre care te indrepti sau o strategie bine pusa la punct, e ca si cum ai pleca intr-o vacanta in care vrei sa vizitezi cat mai multe atractii fara itinerariu.
Adica mai putin probabil sa obtii maximul pe care ti-l doresti.
Asadar, iti doresti sa scoti maximum posibil din campaniile tale de marketing, sa le transformi in potentiali clienti si vanzari?
Pentru asta avem nevoie de o strategie de marketing.
Un studiu realizat de Smart Insights ne spune ca aproape jumatate dintre companii nu si-au definit clar strategia de marketing online, iar 17% au definit-o separat de planul lor de marketing.
Prin urmare, 62% dintre companii nu sunt pregatite din acest punct de vedere. Le lipseste strategia si instrumentele necesare pentru promovarea corespunzatoare a afacerii.
E cert ca aceste companii au omis crearea unei strategii de marketing pentru optimizarea campaniilor sau pur si simplu au folosit metoda ”pe repede-nainte”.
Nu merge dupa turma, fa parte din cealalta categorie de companii.
Diferentiaza-te de majoritatea afacerilor care fac marketing ”pe feeling”. Creeaza o strategie de marketing online pentru promovarea magazinului tau online.
O strategie de marketing online te va ajuta sa:
- iti definesti obiectivele pe termen scurt si lung
- identifici potentialii clienti ai afacerii tale
- iti alegi retelele sociale si canalele de marketing unde se afla publicul tau
- iti conturezi modalitati de a comunica eficient cu clientii tai
- analizezi si sa imbunatatesti constant rezultatele din departamentul de marketing
Practic, o strategie de marketing este GPS-ul care te ajuta sa ajungi la rezultatele propuse.
6 pasi pentru o strategie de marketing online
1. Creeaza profilul clientului ideal pentru afacerea ta ( buyer persona):
– identifica-l la nivel demografic ( de unde e, cati ani are, este barbat, este femeie, ce venituri are, dar ce nivel de educatie are?)
– pune pe foaie cateva aspecte calitative, psihografice – care ii sunt prioritatile, care ii sunt provocarile, ce pasiuni sau interese are etc.
2. Stabileste clar obiectivele campaniilor de marketing si instrumentele de care ai nevoie
De ex., daca scopul campaniei este sa creasca veniturile cu 20%, atunci e posibil ca eforturile echipei de marketing sa se indrepte spre a aduce cu 50% mai multe lead-uri in aceasta campanie.
3. Stabilesti indicatorii de performanta (cpc, cpa, etc.)
Masurarea principalilor KPI-s de marketing este vitala pentru scalarea reclamelor si pentru a creste performantele acestora. Stabileste indicatorii de performanta in functie de campaniile de marketing ce urmeaza sa deruleze. Aminteste-ti sa ii masori si urmaresti constant.
4. Evalueaza importanta fiecarui canal digital pe care te poti promova (owned / earned/ paid media).
Fie ca vorbim de Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn sau mai nou TikTok si Clubhouse, asigura-te ca audienta ta este prezenta acolo.
Retelele de Social Media ar trebui sa fie unul dintre primele canale de promovare online pe care magazinele de eCommerce sa fie prezente. Aceste canale iti vor aduce multa expunere si mult trafic in magazinul tau online, care intr-un final se va transforma in vanzare.
5. Auditarea si imbunatatirea campaniilor de marketing
Auditeaza continutul existent si incearca sa identifici gaps – ce poti face mai bine, cum a functionat etc., si apoi creeaza un plan de continut.
6. Adu impreuna toate punctele de mai sus pentru a crea si implementa o strategie de marketing online coerenta (on point)
Dacă ai urmat acesti pasi,
Ti-ai conturat o strategie de marketing pentru promovarea magazinului tau online, ca la carte! Asadar, acum ne putem focusa pe activitatile specifice marketingului online.
In continuare vom povesti despre:
- Cum sa iti setezi si optimizezi conturile de social media
- Cum sa scrii primele articole de blog si postari pentru magazinul tau online
- Cum trebuie sa arate paginile de vanzare ale produselor din magazinul tau
- Optimizare SEO
- Implementare analytics
Ia o agenda, un pix, un ceai sau o cafea si sa incepem.
1. Cum sa iti setezi si optimizezi conturile de social media
Nu e un secret faptul ca mare majoritatea a clientilor tai potentiali sunt pe social media.
De ce sa nu fii si tu acolo cu compania ta, aproape de ei?
Promovarea pe retelele sociale a magazinului online, este pe cat de importanta, pe atat de puternica.
Pentru ca permite potentialilor clienti sa descopere marci de produse si servicii prin continutul postat pe retelele sociale.
In acest mod, ei gasesc produse pe care, in mod normal, nu le-ar cauta pe o platforma de comert electronic.
Insa, atunci cand vrei sa te promovezi pe social media, alegerea castigatoare este combinatia dintre strategiile de promovare organice si cele platite.
Potrivit Sprout Index Above and Beyond, consumatorii de online gasesc brandurile si interactioneaza cu ele in diferite moduri.
45% dintre utilizatori cauta brandurile direct, in timp ce 40% dintre ei le gasesc prin recomandari venite de la prieteni sau familie.
39% dintre utilizatori interactioneaza cu brand-urile in online pentru ca le urmaresc constant, in timp ce 35% dintre ei intra in contact cu un brand prin intermediul unui influencer care il promoveaza.
Pe langa magazinul online, pentru mai multa vizibilitate avem la dispozitie cateva retele de socializare, precum Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn sau TikTok.
Studiile ne arata ca retelele de socializare influenteaza decizia de cumparare pentru 87% dintre cei care fac shopping online.
Postarile de social media sunt o modalitate usoara si ieftina de a interactiona cu publicul tau, de a crea vizibilitate acestuia si de a genera mai multe venituri pentru afacerea ta de eCommerce.
Tipuri de content pe care le poti exploata pe paginile de social media:
- Stiri: informatii despre ce se intampla nou in industria in care activezi sau care sunt cele mai mari trenduri
- Postari inspirationale: Motiveaza consumatorii sa foloseasca produsele sau serviciile tale pentru un stil de viata mai bun sau ofera-le exemple ce ilustreaza modul in care afacerea ta le poate aduce un plus de valoare in viata acestora
- Postari educationale: Impartaseste cu urmaritorii tai statistici, tutoriale sau studii care sa ii invete ceva nou si valoros
- Postari de promovare a produselor sau serviciilor: Arata-le fotografii sau video-uri – cum pot folosi produsele tale sau testimoniale din partea altor clienti
- Da drumul unor concursuri sau giveaway-uri pe pagina ta care sa-ti creasca vizibilitatea si interesul pentru afacerea ta
- Q&A: Intreaba clientii cum folosesc produsele sau serviciile tale, cum ii ajuta, unde le-au descoperit.
Seteaza-ti conturile de social media
1. Creeaza pagina de Facebook si Instagram cu numele companiei tale.
2. Adauga descriere, orele de lucru, adresa sediului, numar de telefon si altele
3. Pregateste un cover foto si o fotografie de profil in concordanta cu brandul tau. Iti sugerez sa adaugi ca poza de profil logo-ul companiei tale, iar pe cover un USP – unique selling proposition sau o oferta speciala.
4. Stabileste frecventa cu care vrei sa postezi – noi iti recomandam minim 3 postari pe saptamana, dar pot fi si mai multe.
5. Creeaza un plan de postari pentru o luna. Asa nu va trebui sa te gandesti in fiecare zi ce sa postezi
Vezi si Planul de marketing pentru magazinul tau online in 2021
Facem si reclama?
Pentru a rula reclame pe social media, avem nevoie mai intai sa setam conturile, sa cream un business manager si sa legam conturile si paginile intre ele.
Cum faci asta? Uite un articol foarte bine structurat care te va ajuta sa faci asta – Cum creezi contul de Facebook Business Manager pentru magazin online [2021]
Te-ai uitat pe articol?
Dupa ce ai urmat toti pasii prezenti acolo, poti sa incepi sa creezi un feed de produse pe care sa-l introduci in reclamele pe Facebook Ads si Instagram Ads.
Ai toti pasii aici: Secretul pentru Facebook Ads eficiente in eCommerce: feed-ul de produse
Iar despre tipurile de reclame ce ruleaza pe Facebook si Instagram, probabil le stii si tu.
Cele de lead generation, conversii si trafic sunt cele mai folosite atunci cand vine vorba de magazinele online.
Dar daca vrei sa le aprofundezi si sa le descoperi pe toate, le gasesti aici in ghidul de la Facebook dedicat reclamelor.
Ce zici de blogging?
O solutie buna pentru a face o impresie buna inca de la inceput. Blog-ul nu mai este un simplu jurnal, cum poate il stiai.
Astazi, articolele de blog sunt o parte esentiala a unei strategii de marketing complete.
Este o modalitate usoara de a intretine relatia cu clientii tai, de a genera trafic in magazinul online si de a promova produsele sau serviciile din afacerea ta de eCommerce.
Cel mai mare beneficiu al blogging-ului este de departe SEO. Scrise dupa o analiza atenta a cuvintelor cheie care te intereseaza, articolele de blog te ajuta sa apari cat mai sus in rezultatele Google.
Uite un blog – al celor de la https://www.aqualine.ro/blog – client GOMAG
Daca nu stii ce articole sa scrii pe blogul tau sau de unde sa incepi, poti sa te folosesti de BuzzSumo si Ahrefs.
BuzzSumo, te ajuta sa gasesti usor continut viral in jurul unui subiect.
Acest instrument te ajuta sa vezi ce continut functioneaza cel mai bine in jurul unui subiect sau pentru un anumit site.
Il poti folosi atat pentru a gasi topicuri de interes pentru blog-ul tau, cat si pentru a descoperi alte blog-uri de calitate de unde te poti inspira.
Cu Ahrefs poti vedea ce face bine competitia ta.
Acesta este un instrument SEO care te ajuta sa intelegi cat de greu este sa clasezi un cuvant cheie si cat de mult trafic iti poate aduce.
Este o modalitate usoara de a gasi cuvinte cheie si teme de discutie pentru blogul magazinului tau online.
PONT! Ai aici un Mega Ghid – Blogul si vanzarile online: +250 de Idei pentru blog si sfaturi pentru incepatori.
De implementarea blogului in magazinul tau online nu-ti face griji, se integreaza usor direct din platforma Gomag.
Gasesti mai multe informatii aici: Modulul Blog din platforma Gomag – Incepe sa castigi mai mult trafic in magazin
Ce trebuie sa ai in minte cand scrii articolele pentru blog-ul tau?
- Fiecare articol pe care il postezi trebuie sa aduca valoare cititorilor. Blog-ul tau trebuie sa contina informatii pe care publicul tau vrea sa le citeasca. Starneste curiozitatea, educa-i, amuza, informeaza-i, fa cate putin din toate astea cu fiecare articol care apare.
- Care este scopul pentru care scrii un articol. Vanzarile pot fi tinta finala, dar nu construi totul in jurul vanzarii. Concentreaza-te pe a aduce cititorii pe blog-ul tau cu ajutorul motoarelor de cautare si social media. Ajunsi acolo, leaga o relatie puternica cu ei. Articolele nu trebuie sa fie pagini de produs, ci trebuie sa faca clientul sa vrea sa ajunga pe pagina de produs.
- Construieste pe brand-ul tau. Blogging-ul nu este doar pentru a promova produse si a genera vanzari la final. Articolele de blog te ajuta sa dai voce brand-ului tau si sa il scoti in evidenta pe piata.
- Fii constant! Incearca sa publici un articol cel putin odata sau la doua saptamani. Obisnuieste-ti publicul cu ideea ca vor gasi mereu pe blog-ul tau materiale de care au nevoie.
Uite cateva tips and tricks pentru a reusi sa scrii articole cat mai bune:
- Scrie paragrafe scurte, nu mai lungi de 3-4 randuri
- Adauga bullet-uri pentru a scoate in evidenta ideile importante
- Include titluri si subtitluri pentru a evidentia continutul paragrafelor
- Nu folosi foarte multe adjective, comunica simplu si clar
- Exprima o idee in cat mai putine cuvinte
- Citeste articolul cel putin odata dupa ce l-ai scris pentru a te asigura ca ideea este transmisa asa cum iti doresti
- Trimite articolul si altcuiva sa il citeasca pentru a te asigura ca nu scapi greseli de ortografie sau scriere prin el
Dupa social media, ads si blogging avem nevoie de un landing page pe care sa directionam potentialii clienti.
Stii tu, pagina aceea frumos aranjata, cu produsele tale puse la expozitie. O pagina pe care potentialul tau client sa se plimbe usor si sa vada produsele de care are nevoie.
2. Cum iti pregatesti landing page-urile?
Gandeste-te la vitrina unui magazin fizic care ti-a atras atentia si care te-a facut sa intri, sa afli detalii despre produse si apoi sa cumperi.
Exact aceeasi senzatie ar trebui sa o aiba potentialii tai clienti cand intra pe landing page-urile tale, fie ele pagini de abonare, fie de vanzare.
Un landing page este creat cu scopul de a converti potentiali clienti, de aceea trebuie sa aiba un call to action clar si concis.
Vrei sa cumpere un produs sau sa se inscrie pe lista de asteptare pentru un curs pe care urmeaza sa il lansezi? Adauga in pagina un buton care sa ii ghideze in toata pagina spre aceasta actiune.
Cum te ajuta un landing page?
O pagina de vanzare construita corect poate fi un catalizator pentru generarea mai multor clienti potentiali, cresterea ratelor de conversie si imbunatatirea eforturilor generale de marketing.
5 elemente de care trebuie să tii cont in crearea unei pagini de vanzare:
- Insereaza minim 3 butoane vizibile cu un singur call to action.
- Nu trebuie sa existe alte link-uri care sa distraga atentia vizitatorului din pagina
- Headline-ul trebuie sa fie clar si la subiect, sa comunice direct clientului despre ce este vorba
- Social proof, dupa ce ai informat vizitatorul despre produs, insereaza cateva testimoniale care sa-i creasca increderea in aceasta si tu sa obtii conversii mai bune
- Foloseste declansatori mentali precum urgenta (scarcity) sau raritatea pentru a impulsiona vizitatorul sa ia o decizie, prin fraze precum ,,primii x clienti beneficiaza de 25% discount’’
3. Cauta-ma dupa cuvantul cheie – Optimizarea SEO
Dupa ce am pus la punct, retelele sociale, blogul, contul de reclama si landing page-ul, acum vorbim despre SEO – “Search Engine Optimization” in traducere, optimizarea site-ului pentru motoarele de cautare.
Optimizarea SEO reprezinta o serie de tehnici prin care ajutam motoarele de cautare sa inteleaga cat mai bine care este continutul unui website.
Mai exact, atunci cand cineva cauta pe internet cuvinte sau fraze asociate afacerii tale, site-ul tau are sanse mai mari sa fie afisat in rezultatele motoarelor de cautare daca ai implementata o strategie buna de SEO.
Acest lucru iti va aduce mai multe vizite pe site si implicit mai multe vanzari.
Asa ajung site-urile in primele cautari pe Google.
Iar daca ne intrebi pe noi care sunt cele mai bune strategii SEO pentru magazinul tau online:
- Realizeaza un audit SEO care sa-ti arate erorile tehnice, paginile de optimizat, viteza site-ului etc.
- Cercetarea cuvintelor cheie pentru a gasi tipurile de cuvinte cheie pe care le cauta clientii.
- Include cuvintele cheie relevante in structura paginilor din magazinul tau online
- SEO on-page prin optimizarea strategica a cuvintelor cheie in meta etichete si continut.
- SEO tehnic pentru a te asigura ca motoarele de cautare iti pot accesa site-ul in mod eficient.
- SEO local pentru a ajuta la cresterea traficului organic local
- Marketing prin continut pentru a atrage vizitatori organici suplimentari.
- Link Building pentru a ajuta la imbunatatirea autoritatii site-ului tau.
- Masurarea succesului SEO cu instrumente precum Google Analytics si Ahrefs.
Dupa cum probabil ca ai observat, pregatirea magazinului online pentru primele campanii de marketing implica multe detalii.
Dar e mai bine sa-ti acorzi timpul si resursele necesare ca sa o faci bine de la bun inceput.
In acest fel eviti sa fii pe viitor ”pompierul” magazinului tau online si sa stingi ”focuri” aka sa rezolvi urgente in loc sa concentrezi pe cresterea vanzarilor, branding, sau pe fidelizarea clientilor.
Evident nu trebuie sa faci tu setup-ul pentru campaniile de marketing. Poti apela la o echipa care a facut asta in mod repetat si se concentreaza pe rezultate.
Vestea buna e ca pe site-ul Gomag gasesti o lista a partenerilor care te pot ajuta la strategie, setup si implementarea campaniilor de marketing.
Ne gasesti si pe noi, agentia DAR Media, acolo.
Daca mai ai intrebari, te asteptam sa ne scrii pe pagina de Facebook DAR Media sau pe comunitatea de DARMedieni – Digital marketing cu DAR Media.
Pana la urmatorul articol aici pe blogul GoMag, iti uram succes in afacerea ta si campanii de marketing cat mai profitabile.
- Secretele unui business care dureaza - octombrie 29, 2024
- Cum sa ne diferentiem cat mai bine de competitori - octombrie 22, 2024
- 5 modalitati prin care sa optimizezi bugetul micii tale afaceri - octombrie 15, 2024