Scalarea. Cum sa scalezi un business. Cum sa il cresti.

Scalarea unui business este un subiect des invartit prin cercurile antreprenorilor. Si mai des, este perceput drept acelasi lucru ca si cresterea unui business.

Insa cele doua reprezinta moduri diferite de evolutie a unui business.

Pentru ca e o tema de interes in comunitatea noastra, astazi m-am gandit sa discutam putin despre ce inseamna, de fapt, scalarea unui business si ce presupune acest proces.

Este un material de folos daca ai un magazin online, chiar daca esti la inceput, pentru ca vei stii cum sa ii gasesti directia pe viitor.

Cuprins Scalarea unui business online

Scalare vs. crestere. Care e diferenta?

Scalarea este un obiectiv foarte dorit de catre proprietarii de afaceri, pentru ca inseamna un proces de evolutie in care veniturile cresc de cateva ori mai mult decat cheltuielile necesare pentru a le obtine.

Pe de alta parte, cresterea unui business in sensul standard, inseamna ca veniturile sa creasca direct proportional cu costurile necesare.

De exemplu, pentru a obtine vanzari de 30.000 de euro, trebuie sa investesti tot 30.000 in reclame, oameni de vanzari si marketing sau intr-un tool tehnic super scump.

Toti antreprenorii isi doresc sa isi creasca business-ul. E normal.

Insa e frustrant sa vezi ca banii pe care ii investesti iti aduc tot atatia bani. E frustrant sa simti ca bati pasul pe loc.

Pe de alta parte, scalarea unui business inseamna optimizarea proceselor existente, crearea de proceduri si gasirea unor solutii care minimizeaza costurile, in acelasi timp ce obtii dublu sau triplu venit.

Asta iti doresti cu adevarat.

Cum decurge procesul de scalare?

Evident ca nu exista o reteta universal valabil pentru scalare. Fiecare business are formula lui, personalizata.

Insa te poti ghida dupa sfaturile de mai jos pentru a-ti gandi propriul plan de scalare a afacerii.

Tine cont ca trebuie sa te implici si sa iti iei un angajament ca iti vei respecta procedurile, chiar daca asta inseamna ca vei investi sume sau timp ce, la prima vedere, ti se par prea mult.

E imposibil sa scalezi fara sa investesti. Atata ca in timp ti se va dovedi ca ai investit mai putin decat ti-ai imaginat initial.

Planificare si imagine de ansamblu

Procesul de scalare incepe de la un audit al business-ului. Trebuie sa stii in ce stadiu esti, unde poti face imbunatatiri si care sunt punctele tari pe care sa pariezi.

Auditeaza toate fatetele afacerii tale:

  • Obiectivele pe termen lung si scurt
  • Planul de afacere
  • Abilitatile si sarcinile echipei
  • Planurile de marketing – SEO, reclame PPC, afiliere, influencer marketing, email, CRO.
  • Pozitionarea brandului in acest moment 
  • Procesele de logistica
  • Capacitatea de adaptare a instrumentelor si platformelor pe care le folosesti
  • Relatiile cu furnizorii si partenerii de business
  • Planul financiar si cash flow-ul
  • Rapoartele de vanzari

rapoarte-vanzari-gomag

Planificarea scalarii poate incepe doar daca ai o imagine de ansamblu corecta si obiectiva asupra afacerii.

Si subliniez obiectiva. Verifica rapoartele, orienteaza-te dupa cifre si dupa efecte concrete, nu dupa parerile personale.

Apoi e timpul sa iti gandesti strategia: ai suficiente resurse pentru a face fata unui numar de 2-3 ori mai mare de comenzi? Pentru cat timp sau in cat timp? Cum vei face fata? 

Care sunt previziunile in ceea ce priveste numarul de vanzari, clienti si clienti fideli? Cat te va costa sa gestionezi corect aceste cresteri?

Hai sa ne uitam la bani.

Cash flow-ul este o componenta esentiala a unui business. 

Prea multe afaceri esueaza pentru ca nu stiu de unde le vin banii si pe ce se duc. De aceea trebuie sa iti supraveghezi veniturile si cheltuielile.

Un contabil bun te va ajuta aici, dar tu esti responsabil sa alegi cum vor evolua sursele de castig si costuri pe viitor.

Din moment ce costurile tale vor incepe sa creasca odata ce aplici planul de scalare, poate e momentul sa gasesti noi surse din care sa obtii bani.

Vei avea nevoie sa finantezi instrumentele si oamenii necesari pentru crestere. Poate vei angaja oameni noi in echipa, vei folosi noi instrumente de marketing, poate vei externaliza o parte din munca spre o agentie sau o platforma noua.

Toate acestea costa bani, pentru ca iti aduc castiguri pe care nu le-ai putea obtine fara sa te bazezi pe ele.

Poate e momentul sa gasesti investitori sau alte surse din care sa faci rost de finante.

Identificarea golurilor si crearea de proceduri

In urma audit-ului (inclusiv financiar) mai mult ca sigur vei gasi cateva locuri prin care pierzi resurse sau le investesti gresit.

E normal. De exemplu, poate un anumit om din echipa se ocupa de x treburi pe zi in x timp, pentru ca asa a fost directionat de la inceput, desi a evoluat din momentul in care l-ai angajat. 

Sau face sarcini repetitive ce ar putea fi rezolvate in mod automat, astfel incat sa nu mai consume atata timp.

Sau pierzi timp si bani pe training-ul oamenilor noi, pentru ca nu exista o planificare clara cu sarcinile si indatoririle fiecaruia.

Toate aceste goluri pot fi acoperite prin crearea de proceduri.

O procedura ia in considerare multiple scenarii si reprezinta planul standard prin care scenariile respective vor fi rezolvate cat mai eficient. De asemenea, inglobeaza toate elementele de care e nevoie pentru a duce la bun sfarsit o anumita actiune.

De exemplu, poti crea proceduri pentru partea de logistica, gestiune a produsului, pentru departamentul de customer service si multe altele.

creare-planificari-proceduri

Procedurile iti garanteaza ca in situatii precum “apare un om nou in echipa, trebuie sa invete ce are de facut in 20 de zile”, acesta va fi realizabil in termenul dat.

Partea mai putin apreciata la proceduri e ca e nevoie de timp pentru a le transforma in obiceiuri, mai ales daca sunt impuse dupa ce business-ul a existat deja de ceva vreme. 

De asemenea, par clasice doar pentru corporatii.

Dar chiar daca ai un business al tau si e inca mic, odata ce dezvolti si implementezi proceduri care sa creasca productivitatea si eficienta, vei vedea ca iti sunt de ajutor – chiar economisesc timp si resurse.

Automatizarea – must have in procesul de scalare a unui business

Daca exista o tehnica aproape sinonima cu scalarea, aceasta este automatizarea.

E usor de inteles de ce. 

Automatizarile rezolva sarcininile de detaliu, repetitive, care in mod normal consuma o multime de timp. 

Iar acest timp cost bani pentru tine, indiferent ca ar trebui sa lucrezi tu sau sa angajezi oameni care sa se ocupe de sarcinile repective.

Exista tehnici simple de automatizare, de tipul “daca x, atunci y”, si exista automatizari bazate pe AI, mai avansate (si, desigur, mai costisitoare).

In cadrul unui magazin online, automatizarile baza pe conditii te ajuta suficient incat sa ai timp si resurse pentru a investi in lucrurile mai importante: creatia si mesajele de abordare a audientei.

GoBotii din Gomag reprezinta astfel de tipuri de automatizare. 

Ii poti activa in multiple departamente ale magazinului: gestionarea comenzilor si emiterea de AWB-uri, de exemplu, mutarea produselor intre categorii, fidelizare si upsell catre clientii existenti etc.

Citeste si: Automatizarea unei afaceri online: 5 idei pentru magazinul tau

Prioritizarea sarcinilor si a obiectivelor

Un alt element din procesul de scalare despre care vreau sa povestim azi este prioritizarea.

Cand esti la inceput cu business-ul, nu ai cum sa stii ce aspect e cel mai important pentru ca tu sa cresti. Pentru ca veniturile sa creasca.

Asa ca te joci si urmaresti reactiile clientilor.

Pe masura ce numarul acestora creste, poti identifica anumite tipare comportamentale, produse tractor si tipuri de abordare care functioneaza (si care necesita un cost de achizitie mai mic).

In functie de aceste lucruri si de audit-ul de care ziceam mai sus (pe care il vei face constant), iti vei da seama unde sa automatizezi si ce e mai important pentru business-ul tau.

Vei invata sa prioritizezi corect, pe baza datelor si a rapoartelor, nu pe ghicite.

E mai important sa acoperi anumite gauri pentru ca pierzi bani? 

Sau e mai important sa iti intaresti un diferentiator, care sa consolideze pozitia brandului in piata? 

E mai important, in acest moment, sa creezi o procedura pentru un anumit departament? 

E mai important sa scazi costul de achizitie clienti prin implementarea unui program de fidelizare?

ai-nevoie-program-fidelizare-clienti

In urma analizelor iti vei ajusta planul si te vei ocupa de ceea ce ai vazut ca este prioritar, astfel incat sa cresti veniturile, si sa iti scazi costurile.

Citeste si: 5 Aplicatii Gomag care te ajuta sa iti scalezi business-ul

Stiu, stiu, nu am vorbit despre un proces foarte concret.

Si asta pentru ca este atat de diferit pentru fiecare.

Dar iti recomand sa tii cont de sfaturile de azi daca ti-ai propus sa iti scalezi business-ul.

Trebuie sa tii un ochi pe business si pe resursele pe care le poti investi. 

Tine cont si de faptul ca nu poti sa faci afaceri fara sa investesti bani si efort – de exemplu, nu te poti astepta sa obtii alte rezultate, daca rulezi aceleasi reclame sau mesaje de marketing.

PS. Vrei si tu o afacere online sau ai deja una si cauti o platforma care se dezvolta odata cu tine? Incearca Gomag, gratuit pentru 15 zile.

Cosmin Daraban
[i]
[i]
[index]
[index]
[i]
[i]
[index]
[index]
[i]
[i]
[i]
[i]
[index]
[index]