Saptamana trecuta am discutat despre SEO pentru pagina de produs intr-un magazin online si, pentru ca am vazut multe pagini cu diverse probleme, pentru azi am creat un (scurt) checklist.

Acesta te va ajuta sa faci optimizarile de baza in magazinul tau online sau il poti trata ca pe un instrument din care iti dai seama ce ai facut gresit pana acum si ce trebuie sa corectezi.

Stai linistit, nu e greu de folosit si nici nu presupune o munca sisifica pentru tine. Ia fiecare task al checklist-ului pe rand si, in timp, magazinul tau va urca din ce in ce mai sus in Google.

Pregatit? Hai sa vedem ce ai de facut.

1. Cauta cuvintele cheie pe care te afla deja lumea

Alege-cuvintele-cheie

Primul si primul pas atunci cand ti-ai propus sa cauti cele mai potrivite cuvinte cheie pentru tine e sa te uiti… pe ce cuvinte rankezi deja. Lista lor te va ajuta sa determini pe ce directie te afli; poate sa fie una buna sau una neprofitabila.

Daca e buna, poti sa iti consolidezi pozitia pe aceste cuvinte cheie creand continut relevant si valoros pentru oameni si atragand backlink-uri spre paginile pe care vrei sa le rankezi.

Daca, in schimb, nu e o directie buna, inseamna ca trebuie sa cauti cuvinte cheie noi si sa iti evaluezi strategia de SEO pentru a crea una mai puternica.

Citeste si: Bazele SEO pentru magazinul tau pe Gomag

2. Cauta noi cuvinte cheie

Odata ce ti-ai dat seama care este directia in care merge site-ul si daca aceasta este ok, e momentul sa cauti noi cuvinte cheie care sa iti consolideze si imbunatateasca pozitiile.

Unde te uiti dupa cuvinte cheie noi? Incepi cu sinonime ale cuvintelor pe care rankezi deja, cuvinte cheie din acelasi camp semantic, si te uiti si in Keyword Planner sau Ubersuggest.

De asemenea, verifica sugestiile Google la cautarea pe cuvintele tale cheie. S-ar putea sa gasesti acolo idei foarte bune.

Citeste si: Storytelling in eCommerce – Cum sa vinzi fara sa dai impresia ca vinzi ceva

3. Foloseste cuvinte cheie long tail

cuvinte-long-tail

Imagineaza-ti cuvintele cheie long tail ca pe expresii mai scurte sau mai lungi, care nu se limiteaza la un singur cuvant. In general, long tail presupun si o intentie de cautare mai mare decat cuvintele scurte, ce pot fi caute cu interes academic.

4. Monitorizeaza volumul cautarilor

In functie de volumul cautarilor iti dai seama cat de puternic (sau nu) este un cuvant cheie. Pentru a-l monitoriza foloseste instrumente precum Keyword Planner, Ahrefs sau, daca vrei o varianta aproximativa, poti cauta cuvantul in Google si sa vezi numarul de rezultate returnate.

In principiu, asta iti va oferi o imagine de ansamblu pentru cat de popular este un anumit subiect. De aici poti gasi si cuvintele cheie long tail usor de folosit.

Citeste si: Cum Gasesti Cele Mai Bune Cuvinte Cheie Pentru Afacerea Ta

5. Analizeaza daca sunt relevante cuvintele cheie alese

E un aspect pe care ar trebui sa il inteleaga orice proprietar de business. Pe de o parte avem cuvintele cheie populare, cuvintele care atrag atentia si pe de alta parte cuvintele cheie care vand. Uneori, acestea sunt unele si aceleasi (dar niciodata in totalitate).

Cuvintele populare, pe care poate rankeaza si concurentii, iti vor aduce trafic in site. Dar atat. Nu vei vinde pentru ca, practic, oamenii nu au intentia sa cumpere cautand aceste cuvinte ci cauta informatii sau argumente.

Asadar verifica daca munca pe care o depui pentru optimizarea pe baza cuvintelor alese merita sau nu. Pentru ca daca ai un volum urias de trafic in site dar tu nu vinzi… nu e bine.

6. Verifica plasarea cuvintelor cheie

Odata ce ai facut lista cu cuvinte cheie trebuie sa le si folosesti, nu-i asa?

Incepe prin a crea meta tag-uri unice pe baza cuvintelor cheie, individual.

Foloseste cuvantul aferent unei pagini in meta titlu (incearca sa il pozitionezi la inceput, foloseste si un call-to-action de tipul “profita”, “vezi oferta” etc.). Meta titlul ar tebui sa se incadreze in 60-70 de caractere si e primul care atrage atentia oamenilor in Google – asa ca ai grija sa fie reprezentativ si interesant.

Apoi foloseste cuvintul cheie si cuvinte din campul semantic in meta descriere (functioneaza ca un carlig pentru a capta atentia potentialilor clienti), in H1, subtitluri, descrierile de produs sau descrierile din pagini (dupa caz).

Nu incerca sa repeti cuvantul cheie principal cat de des poti ci foloseste-l contextual, inlocuieste-l cu sinonime si cuvinte din campul semantic. Nu forta plasarea ci fa textul sa sune frumos, cursiv si natural.

Citeste si: SEO – 10 Sfaturi pentru Meta Tag-urile tale care sa iti creasca CTR-ul

7. Foloseste Google Analytics

Pe langa faptul ca nu te costa nimic, Google Analytics iti pune la dispozitie o colectie uriasa de informatii despre site-ul tau, traficul din el, comportamentul oamenilor si alte date care te pot ajuta sa iei deciziile potrivite pentru afacerea ta.

Chiar daca nu te pricepi foarte bine, tot vei intelege rapoartele standard si poti oricand sa inveti mai mult.

Asa ca, te invit sa iti implementezi codul de tracking in magazin (daca esti pe platforma Gomag, din Setari – Google Analytics adaugi doar ID-ul) si sa citesti care sunt primii pasi odata ce ai facut implementarea.

10 Reguli De Setat in Google Analytics Pentru Magazinul Tau

8. Verifica viteza de incarcare a site-ului

Foloseste Pingdom sau alt tool pentru a verifica viteza. Redu dimensiunile imaginilor. Redu numarul redirect-urilor. Foloseste un CDN (Content Delivery Network). Ideea e ca indiferent de ce instrument folosesti, acesta iti va semnala problemele si iti va oferi un set de indicatii pentru ce poti sa imbunatatesti.

9. Gestioneaza corect produsele iesite din stoc

  • Daca un produs nu mai este pe stoc pastreaza pagina si ofera optiunea de alerta pentru momentul in care produsul revine.
  • Daca un produs lipseste mult timp din stoc, fa redirect 301 catre un produs asemanator pentru a evita sa frustrezi clientii.
  • Pentru produsele iesite complet din stoc fac redirect 301 catre un produs / categorie similara.

10. Asigura-te ca URL-urile sunt optimizate

Evita URL-urile lungi, formate din litere, cifre si tot felul de simboluri. In primul rand arata urat atunci cand oamenii vor sa le copieze pentru a le trimite mai departe si, in al doilea rand, sunt greu de inteles de catre Google.

Pastreaza URL-urile scurte, formate pe baza cuvintelor cheie descriptive ale paginii.

11. Incurajeaza oamenii sa iti lase recenzii la produse

Continutul generat de utilizatorii si clientii tai are un impact mai puternic asupra viitorilor tai clienti decat celelalte elemente ale paginii de produs, la un loc. Recenziile sunt o dovada pentru clientii tai ca pot avea increde in tine si pot cumpara fara a intampina probleme.

De asemenea, odata ce ai recenzii poti folosi si datele structurate pentru a-ti imbogati rezultatele in Google si a atrage mai usor atentia celor care iti cauta produsele.

Incurajeaza oamenii sa iti ofere recenzii la produse in site, pe email, pe paginile de Social Media.

12. Evita continutul duplicat

Imagineaza-ti ca un potential clienti iti cauta un produs in Google si gaseste 2 pagini cu acelasi produs, una in care produsul e pe stoc si alta in care nu e. Cam confuz, nu-i asa? Evita sa pui clientul sa gandeasca si indica-i lui Google un URL principal pe care sa il rankeze, folosind tag-ul canonical.

13. Verifica ocazional cautarile interne

Daca ai multe produse in catalog, e obligatoriu sa ai o casuta de cautare interna. Si daca tot o ai, nu lasa datele legate de aceste cautari sa stea degeaba.

Verifica daca oamenii gasesc ceea ce cauta si, foarte important, cuvintele cheie pe care fac cautarea. Poate tu nici nu te gandeai ca ai ranka pe acestea sau poate oamenii cauta scriind gresit, ceea ce inseamna ca le e mai greu sa iti gaseasca produsele, in consecinta te impiedica sa rankezi mai sus.

Citeste si: Planul Minim De SEO Pentru Cei (Foarte) Ocupati

14. Creeaza o ierarhie clara a paginilor, folosindu-te de categorii

Oamenii au nevoie de o ordine, de sentimentul ca inteleg ce se intampla pentru ca, pusi fata in fata cu haosul, habar n-ai cum vor reactiona.

Asa ca ofera-le o ierarhie clara in site, un meniu clar si concis, cu categorii relevante si organizate, prin intermediul carora pot sa ajunga la paginile produselor de care sunt interesati.

Categoriile trebuie sa fie, de asemenea, relevante pentru ceea ce vinzi, prin urmare usor de inteles si urmarit de Google. Cel mai important cand creezi aceasta ierarhie e sa te gandesti la clienti si sa gandesti ca un client – sa fie usor de inteles chiar si de un copil de clasa a III-a.

15. Asigura-te ca ai continut introductiv pe toate paginile

Poate parea contra-productiv pentru tine sa creezi texte pentru toate paginile site-ului tau dar acestea sunt necesare. Da, poate parea mai frumos, estetic, daca folosesti doar imagini si minim de text dar Google are nevoie de text pentru a intelege repede si corect ce vinzi, cine esti si care e treaba cu tine.

Cu cat Google te intelege mai repede si mai bine, cu atat vei ranka mai rapid pe o pozitie buna. De ce? Pentru ca daca Google te intelege rapid, inseamna ca asa va face toata lumea.

16. Foloseste imagini optimizate

  • Redimensioneaza imaginile pentru a fi livrate cat mai repede si usor (cu cat consuma mai putine resurse, cu atat viteza site-ul va fi mai buna)
  • Ai grija sa denumesti din start imaginile cu cuvinte cheie reprezentative, numele produsului, de exemplu (nu DSC_877600 sau SKU-ul produsului)
  • Completeaza Alt-text cu cuvinte cheie descriptive, ajuta-l pe Google sa inteleaga ce e in poza respectiva)
  • Foloseste (daca se poate) imagini originale, care prezinta produsul in context, nu imagini stock (te ajuta pe partea de experienta a consumatorului si incredere)

Citeste si: Cum Faci SEO Pentru Imagini: Magazin Online si Blog

17. Afiseaza produse asemanatoare pe paginile de produs

recomandari-pachete-produs

Ar trebui sa folosesti recomandarile de produse in pagini la fel cum folosesti cuvintele cheie long tail in loc de cuvintele cheie scurte, pe care se bate toata lumea.

Gandeste-te ca decizia de cumparare depinde de foarte multi factori (bugetul disponibil, nevoile oamenilor, sezonalitate, urgenta etc.) asadar chiar daca omul ajunge pe pagina unui produs, poate este interesat de un produs cu mai multe functionalitati sau mai ieftin sau un pachet de produse.

Atrage-i atentie cu oferte de upsell, cross-sell sau pachete de produse.

18. Asigura-te ca preturile tale sunt clare si vizibile

Unul dintre cele mai enervante lucruri pentru consumatori e sa aiba un flux drept si usor de comandare a produsul si boom, in pagina de finalizare comanda sa vada costuri suplimentare.

Un business trebuie sa fie transparent asa ca spune-i omului din pagina de produs cat trebuie sa plateasca penrtu livrare sau spune-i daca are transport gratuit dupa o anume limita.

De ce te afecteaza asta la SEO?

Pentru ca daca oamenii fac bounce, intra multi in site dar ies repede inseamna ca nu le-ai oferit o experienta buna iar Google interpreteaza asta ca un semnal in defavoarea ta. Asa ca fii transparent.

19. Creeaza un blog sau o lista de articole actualizata

Continutul este principalul tau aliat in lupta spre pozitia 1 pentru paginile site-ului tau.

Asa ca sprijina magazinul cu articole relevante si utile pe care sa le postezi constant sau, daca nu ai timp, creeaza o lista cu un numar limitat de articole (pot fi tutoriale, comparatii, pro/contra etc.), pe care le actualizezi de fiecare data cand e nevoie.

Citeste si: Importanta continutului Evergreen pentru SEO

Considera acest checklist un punct de plecare in strategia de optimizare a magazinului tau.

De asemenea, nu uita ca in platforma Gomag gasesti aproape tot ce ai nevoie pentru a incepe sa optimizezi (ai tab-uri speciale pentru SEO la completarea datelor despre produs, integrari cu Google Analytics si Google Search Console, Schema, modul pentru testimoniale si recenzii, optimizarea imaginilor etc.).

Inca nu vinzi pe Gomag? Incearca platforma gratuit pentru 15 zile si decide singur daca intr-adevar este ceea ce ai nevoie pentru magazinul tau online.

Cosmin Daraban