14 minute timp de citire

Tu ce email-uri trimiti clientilor?

Recent am inceput sa ma uit mai atent la email-urile clientilor nostri la Gomag. M-am abonat la o multime de newslettere si stau cu ochii pe inbox, sa vedem ce tipuri de email trimit proprietarii de afaceri online si oamenii lor.

Sursa: Giphy

Din partea multora am avut surprize placute – sa nu vad doar email-ul sec de confirmare comanda sau doar un “thank you for your subscription”, tradus pe jumatate.

Iar unele newslettere nu arata rau deloc, insa mereu e loc de mai bine.

Asa ca, dupa exemplul clientilor nostri si ceea ce facem noi la agentie, m-am gandit sa iti vorbesc azi despre 12 tipuri de email pe care ar trebui sa le trimiti clientilor tai, astfel incat sa castigi mai multe vanzari, sa recuperezi cosurile abandonate si sa intretii o comunicare eficienta cu baza ta de date.

1. Email de bun venit

Practic, acesta este un email trimis automat fiecarui nou abonat al site-ului tau. Email-ul de bun venit deschide conversatia cu clientul si umanizeaza relatia brand-client, punand bazele viitoarelor vanzari.

Ponturi pentru un mesaj mai bun:

  • Creeaza o abordare unica – Ai grija la titlul email-ului, pentru ca destinatarul sa stie din prima ca mesajul primit vine din partea companiei tale. In text, multumeste-i utilizatorului, ofera-i cateva date despre compania ta (poti crea chiar si o poveste) si anunta-l ca acest email este primul dintr-o serie de mesaje pe care i le vei trimite periodic.
  • Ofera o recompensa sau fa sugestii – Poti folosi email-ul de bun venit pentru a determina prima achizitie a clientului in site-ul tau. De exemplu, ofera-i un discount pentru prima comanda dar te sfatuiesc sa acorzi un termen limita pentru discount, astfel incat sa obtii vanzarea cat mai repede. Poti adauga un cronometru dar neaparat sa ii spui cat timp are la dispozitie sa foloseasca discount-ul.
  • Subliniaza beneficiile firmei tale in comparatie cu ale competitorilor tai
  • Educa-ti abonatul oferind informatii despre produs / nisa
  • Afiseaza testimoniale si elemente de trust pentru a-l determina sa aiba incredere in tine

email-bun-venit

2. Email inregistrare client

Trimite acest email automat de fiecare data cand clientul isi face cont in site-ul tau. Insa atentie, posibil ca unii clienti vor sa comande fara a investi timp in crearea unui cont asa ca ia in considerare doua posibilitati prin care sa realizeze achizitia: cu cont si fara cont.

Ponturi pentru un mesaj mai bun:

  • Include o explicatie/un motiv pentru care persoana respectiva primeste acest email. De exemplu: “Recent ai cerut sa te alaturi comunitatii noastre de peste x abonati si sa primesti newslettere…”
  • Ofera-i garantii destinatarului ca datele sale personale nu vor fi folosite in alt scop decat cel mentionat in termenii si conditiile pe care le-a bifat la crearea contului. De exemplu: “Iti garantam ca nu vom vom furniza adresa ta de email unei a treia parti…”
  • Include logo-ul companiei, ca element de incredere
  • Mentioneaza informatii despre modul in care se poate dezabona, in orice moment, daca isi doreste
  • Poti include si datele sale de inregistrare si o parola, in cazul in care o generezi tu si o poate schimba ulterior.

email-inregistrare-cont

super gomag

Vrei sa iti deschizi un magazin online?

Descopera cum iti gasesti produsul vedeta

Primesti acces la video-ul in care iti arat cum sa iti alegi cel mai bun produs in magazin! Vrei?

3. Confirmarea comenzii

Trimite acest email la fiecare comanda finalizata pentru a confirma clientului ca ai inregistrat comanda si urmeaza sa ii fie trimisa. Acesta te ajuta si sa vezi daca adresa de email este functionala si daca clientul intr-adevar a comandat sau cineva face glume proaste. De asemenea, este o ocazie pentru a face cross-selling sau up-selling.

Ponturi pentru un mesaj mai bun:

  • Arata-i spre confirmare clientului datele comenzii sale: numarul comenzii, pretul, data, detaliile produsului, sumarul tranzactiei, eventual si imaginea produsului etc.
  • Apeleaza la tehnici de vanzare cum ar fi cross-selling, cu ajutorul carora ii prezinti clientului produse aditionale, care sa completeze produsele achizitionate.
  • Alege optiuni de fidelizare cum ar fi punctele de fidelitate, prin care sa il motivezi sa cumpere in continuare pentru a beneficia de un discount, un cadou etc. In confirmarea comenzii afiseaza-i numarul de puncte acumulate pana acum si spune-i cate puncte trebuie sa mai adune pentru a profita de discount mai mare. Si cum sa le foloseasca.
  • Include optiuni prin care sa te contacteze daca are nelamuriri, vrea sa anuleze comanda sau are nevoie de ajutor
  • Ai grija ca email-ul tau sa fie responsive, deoarece e din ce in ce mai putin probabil ca toti clientii tai deschid email-ul de pe desktop.

email-confirmare-comanda

Citeste si: Cum faci prima vanzare online in mai putin de 30 de zile [Partea II]

4. Anularea comenzii

Acest email poate fi trimis din mai multe motive. Fie clientul anuleaza comanda facuta deoarece s-a razgandit, a intervenit ceva, nu a facut el comanda, fie o anulezi tu deoarece produsele nu ti-au fost livrate la timp de catre furnizor. Anularea comenzii este un fenomen nedorit nici de catre tine, nici de catre client dar trebuie sa fii constient ca se mai intampla.

Ponturi pentru un mesaj mai bun:

  • Include numele clientului, numarul comenzii, data la care a fost facuta, lista de produse comandate, mentioneaza produsele disponibile din cadrul aceleiasi comenzi, pe care i le poti livra daca doreste.
  • Optional, poti include motivul pentru care anulezi comanda.
  • Asigura clientul ca isi va primi banii inapoi, in cazul in care a facut deja plata cu cardul.
  • Daca anularea vine din partea ta pentru produse care nu mai sunt disponibile, incearca sa ii oferi un discount la alte produse care exista pe stoc, similare. Totusi, nu fi prea insistent, altfel clientul se va simti presat si frustrat.

Comanda acum Ghidul Vanzarilor pe E-mail

si ai Calendarul complet pentru toate evenimentele din an + Super tips & tricks practice, la fiecare tip de email.

ghid vanzari pe email

Ia-ti ghidul acum, apasa “send” si vezi cum vanzarile incep sa curga!

5. Notificare stoc nou

Trimite acest email pentru a-i anunta pe clienti si abonati ca ai lansat un stoc nou, o noua gama de produse, un nou serviciu etc. Sau alerteaza-l ca produsul dorit a revenit in stoc. Chiar daca utilizatorii nu s-au gandit pana acum sa se intoarca in site pentru a cumpara ceva, exista posibilitatea sa le trezesti interesul si dorinta pentru produsele tale.

Ponturi pentru un mesaj mai bun:

  • Ramai concentrat pe obiectivul tau. Si acesta e acela de a chema oamenii in site si a-i determina sa cumpere. Evita posibilele distrageri in email, nu te intinde cu textul si foloseste un singur buton de call-to-action care sa ii directioneze pe landing-ul cu produsele noi.
  • Incearca sa incluzi imagini ale noilor produse. Nu e de ajuns sa ii spui utilizatorului despre noutati, ar trebui sa i le si arati. Foloseste imagini de calitate, originale, optimizeaza-le din punct de vedere al dimensiunii si ai grija sa ai un raport echilibrat imagini/text, pentru ca pozele nu au niciun impact daca utilizatorul nu isi da acordul sa fie afisate.
  • Segmenteaza-ti publicul. De exemplu, daca ai o colectie noua de haine pentru femei, nu are niciun sens sa o prezinti abonatilor de sex masculin. Pentru un impact puternic si mai multa relevanta, segmenteaza audienta, altfel email-ul tau va merge direct in spam.
  • Ai grija la link-urile inserate. Nu e nimic mai suparator decat sa dai click pe un link care iti promite o pagina cu produsele noi si care sa te duca, de fapt,  in homepage, unde nu vezi nici urma de produse noi.

email-stoc

6. Recuperarea cosului de produse

Foloseste acest tip de email pentru a oferi potentialilor clienti cateva motive solide pentru a finaliza comanda si a recupera cosul de produse pe care l-au abandonat in site-ul tau.

Stiai ca rata medie de abandon a cosului depaseste 68%? In acest moment intra in scena email-urile de recuperare.

In general, acestea sunt deschise de mai mult de jumatate dintre persoanele care au abandonat cosul, unele chiar asteptand un discount/voucher care sa le motiveze sa finalizeze achizitia.

Ponturi pentru un mesaj mai bun:

  • Foloseste testimoniale ale clientilor multumiti
  • Creeaza senzatia de urgenta apeland la FOMO – frica oamenilor de a rata ceva, de a fi lasati pe dinafara. In acest scop, poti seta un interval de timp in care este valabil discount-ul tau.
  • Ofera un discount/voucher/cod de reducere. Atentie, in primul email al campaniei de recuperare incearca doar sa ii amintesti utilizatorului ca si-a uitat produsele in cos. Daca oferi din prima un discount il obisnuiesti sa primeasca o reducere de fiecare data cand abandoneaza cosul.

email-recuperare-cos

Citeste si: GoBot – Magazinul tau pe pilot automat la Gomag

7. Newslettere

Trimiterea newsletter-elor este o modalitate de a pastra atentia si interesul abonatilor asupra site-ului tau. In cadrul acestora transmiti informatii noi despre firma si iti fidelizezi clientii.

Ponturi pentru un mesaj mai bun:

  • Targeteaza profilul clientului ideal (avatarul de client). Vezi care sunt caracteristicile demografice, interesele si obiceiurile audientei si creeaza newslettere astfel incat sa raspunda nevoilor si asteptarilor publicului. De exemplu, daca ai un site de fashion si vrei sa transmiti informatii noi despre produse, trenduri si moda, creeaza newslettere separate pentru barbati si femei. Te asigur ca un barbat celibatar este foarte putin probabil sa fie interesat de modele de rochii si outfit-uri feminine pentru vara lui 2019.
  • Creeaza sectiuni distincte pentru fiecare produs din newsletter. De exemplu, vinzi atat camasi, pantaloni, sacouri, costume pentru barbati dar si pantofi, curele, cravate, papioane etc. Daca ai scris despre fiecare sau ai produse noi in fiecare gama, aranjeaza-le logic in newsletter, insotite de imagini.
  • Pozitioneaza continutul important cat mai sus. Studiile privitoare la modul in care vad si citesc oamenii arata ca atentia si interesul scade cu cat textul este pozitionat mai jos.
  • Conform industriei, cea mai mare rata de click are loc dupa-amiaza iar cea mai mare rata de deschidere are loc in ziua de marti – foloseste aceste date pentru a afla timpii potriviti de trimitere dar iti recomand sa testezi pentru a descoperi timpii potriviti pentru afacerea ta.
  • Mergi pe ideea 80/20 – 80% continut educational si 20% promotional. Nu lasa niciun newsletter fara poveste, asa atragi atentia si asupra produselor pe care vrei sa le vinzi. Trimite articole din blog, sfaturile lunii, ponturi, idei de folosire si foloseste-te de imagini cu firma si echipa ta.

newsletter-photosetup-gomag

Citeste si: Despre Campaniile De Email Marketing

8. Cereri pentru review

Trimite acest tip de email clientilor care au comandat si au primit produsele/serviciile tale. Foloseste apoi testimonialele pentru a creste gradul de incredere al potentialilor clienti in site.

Ponturi pentru un mesaj mai bun:

  • Automatizeaza procesul de trimitere. Poti sa trimiti email-urile si manual, dar asta inseamna pierdere de timp si energie. Iti recomand sa folosesti un GoBot pentru a crea mesaje ce vor fi trimise automat la un interval de timp setat dupa finalizarea comenzii.
  • Ofera un discount la o comanda viitoare. Probabil vor exista oameni care sa isi ofere parerea in mod gratuit dar te asigur ca vor fi mai motivati sa raspunda cererii tale, daca le oferi si o recompensa.
  • Daca doresti, te poti folosi de serviciul TRUSTED.ro – Opinii de Incredere. Inregistrandu-te in program, vei obtine recenzii si rating de la clienti, la fiecare comanda, fara ca tu sa te mai obosesti.

email-cerere-review

9. Email pentru aniversarea clientului

Acest email se incadreaza in campaniile de fidelizare a clientului. Arata-i cat inseamna pentru afacerea ta. In acest fel, nu numai ca vede cat e de importanta persoana lui pentru comunitate dar mai mult, va fi motivat sa se intoarca in site si sa cumpere in mod repetat.

Ponturi pentru un mesaj mai bun:

  • Automatizeaza trimiterea email-urilor. Ar fi un adevarat cosmar sa trebuiasca sa retii fiecare data de nastere a fiecarui client sau aniversarea a un an de cand a cumparat prima data in site si sa pregatesti manual email-urile.
  • Foloseste o imagine frumoasa. De exemplu, o imagine cu un tort aniversar sau orice este relevant pentru afacerea ta si e atragator estetic.
  • Aniversarea nu trebuie sa se refere neaparat la ziua de nastere a clientului. De exemplu, poti sa celebrezi faptul ca a trecut un an sau jumatate de an de cand s-a abonat. Surpriza, faptul ca nu se astepta sa contorizezi aceste date, il va face sa treaca la actiune.
  • Ofera-i un mic cadou, un discount sau un cod de reducere, doar pentru el.

email-aniversare

10. Email de reamintire

Se intampla sa ai in baza ta de date adrese de email ale unor oameni care au cumparat odata si a trecut mult timp de cand nu ai mai vazut vreo reactie din partea lor?

E momentul sa trimiti un email in care sa le amintesti de existenta ta, de produsele pe care le vinzi si de beneficiile pe care le castiga cumparand.

Ponturi pentru un mesaj mai bun:

  • Automatizeaza procesul de trimitere. De exemplu, poti seta ca la 4-6 luni de la ultima comanda sa ii fie trimis clientului un email de reamintire.
  • Ai grija la cuvintele de pe butonul de call-to-action. Evita verbele care ii cer clientului sa faca un efort (descarca, cumpara, cere, trimite etc.). In schimb, foloseste cuvinte care sa indice beneficiile pe care le are de castigat: primesti, castigi, “Profita de 20% reducere la urmatoarea comanda”.
  • Include o lista a produselor pe care le poate cumpara, cu imagini. Nu e suficient sa acorzi 20% reducere daca clientul habar n-are ce ar putea cumpara. Arata-i 2-3 optiuni si include imagini reprezentative, atragatoare.

email-reamintire

11. Email de fidelizare

Un multumesc spus la momentul potrivit face cat o intreaga campanie de marketing. Si asta pentru ca platesti mai putin pentru a atrage din nou atentia celor care au cumparat odata de la tine, fata de cei care nu au facut-o inca.

Ponturi pentru un mesaj mai bun:

  • Segmenteaza-ti lista cu email-uri, intre clienti si abonati (lead-uri). Asa vei putea trimite automat email-uri de multumire catre persoanele potrivite.
  • Multumeste-le pentru ca au cumparat de la tine. Dupa un interval de timp in care esti sigur ca produsul tau a ajuns la client, arata-i recunostinta ca te-a ales si intreaba-l daca e multumit, daca are nevoie de sfaturi sau ajutor.
  • Pregateste un discount special. Un multumesc e bun dar daca vine si cu un discount e si mai bun. Rezerva promotii si coduri speciale pentru fidelizarea clientilor.
  • Implementeaza programe refer-a-friend. Invita oamenii sa spuna si prietenilor despre tine pentru a se bucura de beneficii extra (puncte de fidelitate in plus, coduri de reducere, acces exclusiv).

email-fidelizare

12. Cross-sell / Upsell

Vezi tu, aceste tipuri de email depind foarte mult de timp. Pentru ca daca, de exemplu, lasi sa treaca prea mult timp de la achizitie si trimiti tarziu 2-3 optiuni de cross-sell sau upsell, oferta ta nu mai este relevanta.

De asemenea, tactica de vanzare pe care o vei alege depinde si de tipul tau de produs / catalogul de produse.

Ponturi pentru un mesaj mai bun:

  • Ofera optiunile de cross-sell / upsell inca din pagina de produse / cos. Trimite optiuni si pe email imediat dupa confirmarea comenzii, pentru ca oamenii sa aiba timp sa completeze comanda.
  • Trimite optiuni relevante la produsul / produsele comandate.
  • Foloseste Email Bot din Gomag pentru a selecta produsele pentru cross-sell / upsell si trimite email-urile automat, pe baza unor reguli bine stabilite.
  • Poti crea o secventa pe baza principiului upsell, pentru noii abonati din baza ta. Incepi prin a recomanda produse cu preturi mai mici, pe ideea ca daca omul iti da odata bani, data viitoare ii va fi usor sa cumpere chiar si produse cu preturi mari. Cu pasi mici, il duci de la produsele de care iti pasa mai putin spre marea vanzare pe care o tintesti.

Citeste si: 50+ Idei Bestiale pentru urmatorul tau email

De ce sa trimiti aceleasi tipuri de email-uri, din nou si din nou, daca ai la dispozitie o multime de alte tipuri de campanii care te ajuta sa iti cresti baza de clienti si numarul de vanzari?

Foloseste-te de functionalitatil din platforma si de GoBoti pentru a automatiza pe cat posibil procesul de trimitere al email-urilor.

Asta nu inseamna ca tu nu mai ai nimic de facut. Gandeste-te cum sa creezi si sa optimizezi email-urile conform sfaturilor de mai sus, pentru a castiga loialitatea clientilor si a-i determina sa cumpere din site in mod repetat.

Creeaza campanii, fii inventiv, original si foloseste o abordare cat mai personalizata.Uita-te la sabloanele pe care le ai la dispozitie in Gomag dar si in Academia de eCommerce si adapteaza-le la business-ul tau – asa ai din start structura potrivita, pe care trebuie sa o completezi doar cu povestea ta.

Nu folosesti inca platforma Gomag? Fa-ti un demo gratuit pentru 15 zile si testeaza. Asa te vei convinge cu ochii tai cum te ajutam sa vinzi online mai mult, mai des si mai profitabil.

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
18 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 600 de magazine online din nise diferite.