Stiu ca fiecare afacere este diferita, fiecare afacere are puncte tari si puncte slabe (in curs de imbunatatire). Fiecare vrem sa punem problema intr-un mod unic, sa castigam noi primii increderea clientilor, sa facem mai multe vanzari, sa acaparam cat mai mult din piata, dar in toata aceasta nebunie legata de vanzari, multi proprietari de magazine online uita de cateva aspecte legate de propriul magazin online, pe care le are in comun cu altii.

Aici ma refer la anumite probleme sau elemente din site descoperite de mine in analiza a peste 500 de magazine online din Romania. Pentru ca scopul acestui blog este acela de a educa piata si pe viitorii clienti ai platformei, am hotarat sa fac publice aceste 7 semne ca trebuie sa iti schimbi platforma de ecommerce.

Acest articol nu este pentru cei care sunt multimiti de propriul magazin online, de design-ul acestuia, de trafic, de pozitiile din Google si nu in ultimul rand de numarul de comenzi pe care le are. Pentru ca odata descoperite aceste 7 probleme, trebuie in primul rand acceptate si pe urma actionat in acest sens.

1) Traficul Tau Nu Se Transforma in Vanzari

Daca investesti timp si bani in campaniile tale de marketing SEO, PPC, Social Media sau email marketing, dar traficul venit in magazinul tau nu se transforma in vanzari, sunt sanse mari sa ai probleme de usability, mai exact sunt probleme la design. Acest design poate fi prea incarcat, prea invechit, elemente greu de gasit, elemente lipsa etc., dar toate aceste probleme pot fi identificate daca se face un audit in acest sens.

Da, sunt multe magazine online cu vechime in piata, iar cu aceasta ocazie chiar ii felicit pe proprietarii acestora pentru ca au avut curajul sa inceapa inaintea multor altora si au vazut sau, mai corect, prevazut directia vanzarilor din online. Chiar daca rezultatele nu sunt cele asteptate, lucrurile se pot imbunatati radical de acum.

Avantajul magazinelor cu vechime in piata este legat de experienta pe care au acumulat-o in toata aceasta perioada, experienta pe care nici un nou magazin nu o poate avea fiind la inceput de drum.

2) Magazinul Tau Online Nu Este Adaptat Pentru Mobile

Deja am vazut cazuri in care 50% din trafic este de pe dispozitivele mobile. Campaniile mai agresive de pe Facebook iti pot genera acest lucru, dar asta nu este o problema. Adevarata problema consta in faptul ca inca sunt foarte putine magazine cu un design responsive (care se adapteaza pe orice dimensiune de ecran), iar vizitatorii intampina probleme mari la navigare, motiv pentru care decid sa nu mai cumpere produse de pe acel site.

In general magazinele mai vechi din piata se confrunta cu aceasta problema.

Adaptarea magazinului tau la o experienta placuta la navigarea de pe mobile, trebuie facuta pentru a evita si penalizarile date de Google la afisarea rezultatelor de pe mobile.

3) Timpul de Incarcare Este Prea Mare

Daca utilizatorii ajunsi in magazinul tau, sunt nevoiti sa astepte prea mult pentru incarcarea paginilor si mai ales pentru incarcarea cosului de cumparaturi, ai cele mai mari sanse ca acestia sa caute o alta sursa pentru a comanda respectivul produs. Fiind vorba de online, stii bine ca pentru acestia este doar un click distanta intre tine si concurenta.

academia de ecommerce

Intra in Academia de eCommerce

Suntem peste 2.700 de antreprenori in comunitate

Periodic ai sa primesti pe email informatii utile si studii de caz interesante despre cresterea vanzarilor online. Vrei?

Aici factorii principali ai acestei probleme legate de incarcarea site-ului sunt:

  • optimizarea codului sursa (depinde de la platforma la platforma)
  • optimizarea imaginilor de la produse
  • optimizarea bazei de date
  • performanta serverului care gazduieste acel magazin

4) Integrari de Logistica si Modalitati de Plata

Odata ajuns la un flux de vanzari, pentru a continua afacerea si a o creste este nevoie de automatizari, in caz contrar iti cresc costurile cu forta de munca umana si iti incetineste cresterea afacerii. Practic, acum este esential sa ai integrari cu firmele de curierat, iar comunicarea dintre voi sa se faca in mod automat in functie de statusul comenzii din platforma ta.

Chiar si optiunea de plata online sau mai multe modalitati de plata oferite clientilor tai, te pot ajuta la cresterea numarului acestora. Tranzactiile online, platite online cu cardul cresc extrem de mult de la an la an, iar pentru multe platforme astfel de integrari se pot face destul de dificil si pot implica costuri ridicate.

5) Interfata Rudimetara Si Invechita

Prima impresie conteaza si pentru clientii din online. Un design invechit si incarcat va afecta comportamentul clientilor, reducand gradul lor de incredere fata de brandul tau. In primele secunde vizitatorii observa design-ul, pe urma produsul si ce mai este afisat prin site. Prea mult design, prea multe elemente grafice afisate pot distrage atentia clientului fata de lucrurile importante, chiar daca este posibil sa le ai in site.

6) Probleme In Procesul de Finalizare Comanda

Pentru a deveni client, un vizitator trebuie sa adauge produsul in cos si sa finalizeze comanda. Ei bine, procesul de comanda este o zona extrem de sensibila pentru utilizatori. Practic aici se decide daca alege sa iti dea tie banii lui sau sa ii dea unui concurent.

Inca sunt multe, prea multe magazine online care au probleme mari in pagina de finalizare comanda si practic in tot acest intreg proces. Faptul ca iti obligi clientul sa isi faca cont, sau ca ii ceri acestuia prea multe informatii prin intermediul campurilor din formulare, nu faci altceva decat sa-l faci sa renunte din cauza stresului care poate sa-i apara sau a fricii (daca ii ceri si CNP).

Procesul de finalizare comanda trebuie sa fie unul extrem de simplu, format din unul, maxim 2 pasi acolo unde este cazul, iar campurile din formular sa fie cat mai putine. Tot aici este recomandat sa afisezi anumite elemente care sa te ajute la cresterea increderii in fata clientilor plus optiunea de a te contacta rapid pentru anumite nelamuri prin email, chat sau telefon.

7) Campaniile Tale De Marketing Se Opresc In Site

Fie ca lucrezi cu o agentie specializata, fie ca iti faci singur campaniile de marketing, din pacate totul se opreste in site, cand vizitatorul ajunge in pagina de produs sau pagina de categorie. Tot platforma magazinului tau iti poate limita si ideile de marketing pe care vrei sa le aplici pe viitor, pentru simplu fapt ca nu sunt realizabile in platforma ta.

Crearea unui landing page pentru oferte speciale, crearea unor reguli de reduceri pentru anumite categorii de produse sau in anumite perioade de timp, programarea actiunilor de marketing din interiorul magazinului tau pentru clientii deja existenti sunt lucruri pe care orice proprietar de magazin online isi doreste sa le faca, dar din pacate stiu ca este limitat de platforma.

Fidelizarea clientilor in functie de grupurile din care acestia fac parte sunt actiuni care iti vor aduce mai multe vanzari si pentru care in mod normal nu trebuie sa investesti bani deoarece totul se intampla in platforma.

Asadar, experienta acumulata in toti acesti ani in care ti-ai dezvoltat magazinul online, te face sa intelegi mai bine aceste 7 semne ca trebuie sa iti schimbi magazinul online, daca vrei sa poti concura cu liderii din piata sau cu cei noi intrati. Asta doar daca inca mai crezi cu adevarat ca vanzarile online reprezinta deja viitorul in comert.

Faptul ca noile platforme sunt mai bine optimizate din punct de vedere SEO si corect integrate cu social media sunt subiecte pe care am sa le dezbat in viitoarele articole din acest blog.

Vrei mai mult? Afla cum sa alegi platforma ecommerce potrivita pentru tine !

Tu ce probleme crezi ca ai la magazinul tau online ?

Follow me

Cosmin Daraban

CEO at Gomag
17 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 150 de magazine online din nise diferite.
Follow me