12 minute timp de citire

Inca de la aparitia sa, eCommerce-ul a luat cu asalt lumea afacerilor. Felul in care ne conducem piata tinta, magazinele si afacerile s-a schimbat total, in mare majoritate ne-am orientat spre online. De asemenea, reducerea retelei de aprovizionare a permis economisirea unui volum apreciabil din bugete, pe care le investim acum in cresterea si expansiunea propriilor afaceri.

Clienti din toata lumea cumpara online pentru ca salveaza timp si bani si pentru ca au la dispozitie o gama din ce in ce mai larga de produse si servicii care nu erau atat de accesibile inainte.

Dar pentru a vinde la scara larga in online ai nevoie de un plan complet de afaceri, de instrumente performante si, in primul rand, de o platforma eCommerce competenta. Din fericire sau din nefericire, antreprenorii au la dispozitie o multime de solutii eCommerce de calitate. Nefericirea apare in momentul in care nu stii cum sa alegi cea mai buna optiune pentru modelul tau particular de business sau o alegi printr-un sistem deficitar.

Tocmai acesta este subiectul articolului de astazi: cum sa alegi platforma eCommerce potrivita pentru tine si de ce sa nu cazi in capcana preturilor scazute, atunci cand vine vorba de achizitia unei astfel de solutii. Mai mult, te voi invata cum sa gandesti pe termen lung, astfel incat alegerea pe care o faci astazi privitoare la platforma perfecta pentru afacerea ta sa fie una viabila si peste 50 de ani.

O platforma eCommerce potrivita este cea care iti raspunde corespunzator nevoilor actuale dar se poate adapta si pe viitor, in cazul in care vrei sa te extinzi.

De exemplu, pana acum 2 ani, trendul mobile era ceva dragut de facut in cadrul magazinelor online, fie ca era vorba de design responsive, design adaptativ sau alte solutii mobile. Incepand din 2015, optimizarea site-ului pentru mobile a devenit un must-have, daca nu vrei sa fii penalizat de algoritmii Google sau, mai simplu, daca nu vrei sa iti pierzi clientii.

Sau, un alt exemplu, din moment ce Google a inclus Panda in algoritmul de rankare si autoritate al site-urilor, strategia de content marketing s-a transformat intr-o componenta vitala a oricarui site.

De ce sa privesti dincolo de pret cand alegi o platforma eCommerce?

Pentru ca e o solutie mult prea importanta, ca sa o conditionezi de un simplu cost. Imagineaza-ti ca ai gasit platforma perfecta care costa extrem de putin sau gratuit si… atat. Habar nu ai cum sa iti configurezi produsele, design-ul nu se adapteaza la dispozitivele folosite pentru accesare, nu ai securitate, nu ai suport inclus, nu este scalabila, nimic. In acest caz, am enumerat doar aspectele de baza pe care trebuie sa le aiba un magazin online, daca vrea sa existe pe web.

Prin urmare incepi sa investesti in aceste functionalitati de care ai neaparata nevoie si, pe cand te gandeai ca ai facut cea mai buna afacere din viata ta, te trezesti ca cheltuiesti dublu sau triplu fata de calculele si asteptarile tale.

In ceea ce priveste vizibilitatea, autoritatea si impactul asupra clientilor, sunt aspecte pe care le obtii prin marketing si instrumente de promovare online si offline, ce nu tin neaparat de platforma dar, daca aceasta permite administrarea usoara a campaniilor direct din platforma, e un mare plus.

O platforma eCommerce buna costa, indiferent de tipul acesteia. Construirea si intretinerea platformei, echipa de programatori si dezvoltatori din spate, spatiul de lucru, salariile oamenilor, toate aceste aspecte implica un buget urias. Cand cumperi o platforma eCommerce gandeste-te ca achizitionezi experienta, inteligenta si motivatia oamenilor din spate. Daca ii mentii motivati, atunci sunt apti sa iti ofere in continuare servicii excelente.

academia de ecommerce

Intra in Academia de eCommerce

Suntem peste 2.700 de antreprenori in comunitate

Periodic ai sa primesti pe email informatii utile si studii de caz interesante despre cresterea vanzarilor online. Vrei?

In comparatie cu bugetul investit intr-o platforma eCommerce, pretul abonamentelor este miscorat de milioane de ori astfel incat sa fie acceptabil pentru tine ca proprietar de afacere online dar sa ne ofere si noua posibilitatea de a munci calitativ pentru tine si de a-ti oferi exact functionalitatile si modulele necesare pentru ca business-ul tau sa aiba succes, pe termen lung.

De aceea, cei mai buni specialisti din domeniu recomanda alegerea unei platforme eCommerce in functie de functionalitatile de care are nevoie fiecare afacere in parte, si nu de pretul abonamentelor. Iar recomandarea mea personala este sa te orientezi spre platformele eCommerce romanesti, care sunt create special pentru piata tinta de aici.

Pentru a alege platforma potrivita, cand esti incepator in eCommerce, e indicat sa te orientezi spre un SaaS, cu un cost lunar precis si sa te concentrezi in special pe partea de promovare a afacerii. Apoi, e cazul sa treci la urmatorul nivel, unde vei folosi sisteme de automatizare a anumitor procese (stocuri, produse, documentare etc.) si, la acest nivel, vei avea nevoie de o solutie custom. Aceasta solutie te va ajuta sa importi si sa exporti usor datele necesare ale produselor sau serviciilor tale.

Cand ajungi in momentul in care ai acumulat experienta si stii ce trebuie sa faci pentru ca afacerea ta sa creasca accelerat, tot o platforma custom te va ajuta sa eficientizezi totul prin automatisme: stocuri, livrare, marketing etc.

Pentru a intelege mai usor ce factori sunt absolut obligatorii in alegerea platformei, mai jos am identificat 9 intrebari la care poate raspunde doar o platforma competenta.

1. Este o platforma multi-channel?

platforma multi channel ecommerce

multi channel ecommerce

In cadrul economiei de azi, oportunitatea de a-ti intrece competitorii depinde de folosirea tuturor canalelor online posibile pentru a ajunge in fata publicului tinta: marketplace, afiliere, comparatoarele de preturi, Social media etc.

Aceste canale trebuie integrate deoarece clientii se asteapta sa interactioneze cu afacerea ta prin intermediul tuturor canalelor disponibile.

2. Platforma poate creste odata cu business-ul tau, este scalabila?

Scalabilitatea se poate transforma intr-o adevarata provocare pentru orice companie, daca nu este planuita din timp. Pentru a scala arhitectura site-ului trebuie sa te gandesti la trei lucruri: hardware, software si proceduri.

Fiecare platforma are anumite limite in ceea ce priveste numarul maxim de utilizatori, de produse, specificatiile hardware etc. Tocmai de acesti factori depinde performanta website-ului.

Cand evaluezi platformele eCommerce, verifica volumul maxim de produse pe care le poate sustine, fara a sacrifica performanta. Aminteste-ti ca website-urile care nu sunt responsive nu doar ca ii vor determina pe clienti sa se indrepte spre competitia optimizata dar vor afecta si pozitia pe care rankeaza in motoarele de cautare. In acelasi sens, viteza de incarcare a paginilor web ar trebui sa se afle in conformitate cu standardele industriei.

De asemenea, privitor la preturi, alege o platforma care sa impuna un abonament lunar, in detrimentul celor care cer un anumit procent din vanzari. De exemplu, daca ai o afacere mica dar planuiesti sa cresti mult in viitorul apropiat, procentajul din vanzari iti poate limita eficienta. Gandeste-te doar la Black Friday. Daca vinzi de 1 milion de lei, chiar si 3% din vanzari inseamna o suma mult mai mare de bani, comparativ cu abonamentul lunar.

3. Platforma este securizata?

Orice platforma eCommerce opereaza cu date personale iar in momentul in care nu poate oferi protectie completa pentru aceste tipuri de informatii, reputatia business-ului va fi compromisa. Cand ai de ales o platforma, fii extrem de atent la practicile si procedurile de securitate. Asigura platforma protectia datelor cu caracter personal 24/7 pe servere complet securizate?

Daca raspunsul este da, acest sistem va impiedica orice actiune frauduloasa asupra informatiilor respective. In plus, intereseaza-te de certificate SSL pentru site-ul tau si vezi daca platforma iti ofera instalarea gratuita. Prezenta certificatelor va influenta pozitiv decizia clientilor –  au incredere sa iti ofere date personale: carti de credit, cod IBAN, adresa, numar de telefon etc.

4. Care este localizarea platformei?

Unele afaceri se orienteaza spre un public national sau local, in timp ce altele au ambitii internationale. In functie de publicul tau tinta, alege o platforma care sa minimalizeze eforturile de intelegere a setarilor si care sa fie construita dedicat pentru tipul tau de afacere. Cand te adresezi publicului roman (publicul preponderent al magazinelor din Romania) este mai productiv sa alegi o solutie eCommerce romaneasca.

Aceasta se integreaza in ecosistemul de eCommerce din tara si iti pune la dispozitie functionalitati si module specifice pentru publicul roman: integrare cu furnizori romani de servicii (curierat, plati etc). Plus ca, daca apare vreo problema, este mult mai usor sa apelezi la programatori romani si nu mai trebuie sa traduci texte, titluri, butoane sau module de logistica.

5. Iti asigura platforma integrare cu alte sisteme?

Este important ca platforma sa fie flexibila si sa permita integrarea cu alte sisteme, pe masura ce descoperi ca ai nevoie de ele. De exemplu, trebuie sa iti permita o integrare facila cu sisteme ERP (stoc, pret, etc.), integrare cu procesatori de plati, Google Analytics, servicii de email automation, alte sisteme de marketing automatizat si furnizori de produse.

Avand in vedere faptul ca tehnologia avanseaza pe zi ce trece si mereu apar noi posibilitati de dezvoltare si imbunatatire a afacerii tale online, este vital ca platforma aleasa sa iti permita integrarea cu sistemele actuale dar sa aiba si flexibilitate pe viitor.

6. Platforma iti asigura un site optimizat pentru mobil?

optimizare pentru mobil

Tinand cont de avansarea accelerata a tehnologiei mobile si cresterea vanzarilor pe smartphone si tableta, nu mai incape vorba ca site-ul tau trebuie optimizat complet pentru orice device folosit de utilizatori. Despre importanta design-ului responsive am scris si in articolul Design Responsive Sau Cum Poti Sa Vinzi Pe Mobil.

Utilizatorii mobile nu mai reprezinta un procentaj infim din cadrul publicului ci au inceput sa joace un rol principal in comertul online, avand o putere de cumparare semnificativa. Dupa cum subliniaza statisticile, acest trend va lua amploare cat de curand, astfel ca magazinele online trebuie sa se conformeze. In plus, sa nu uitam de Google, care prioritizeaza site-urile responsive pe primele locuri din rezultate.

7. Iti ofera platforma toate functionalitatile si modulele de care ai nevoie?

Vanzarile online pot fi un business complicat astfel ca ai nevoie de instrumente puternice pentru a face fata atat clientilor cat si competitorilor. Prin urmare, asigura-te ca platforma aleasa iti asigura toate functionalitatile necesare pentru a avea succes. Ai nevoie atat de module care determina conversii – diverse tipuri de reducere (coduri de reducere, promotii cu limita de timp, reguli avansate, promotii “1+1 Gratis”, transport gratuit etc.) in functie de comportamentul clientilor – dar si un management facil al contului platformei – configurarea usoara a produselor si proces simplu de comanda.

Cea mai simpla metoda prin care sa STII care este cea mai potrivita platforma este sa o incerci. De aceea orienteaza-te spre platformele care iti ofera o perioada de proba gratuit, fara a cere detaliile cardului de credit.

8. Iti ofera suportul de care ai nevoie?

Unul dintre cei mai importanti factori care influenteaza alegerea este partea de suport. Tine cont ca exista un numar impresionant de platforme eCommerce, fiecare promovandu-se printr-un anume modul sau functionalitate. Mai presus de toate, este vital ca platforma aleasa sa ofere un suport clienti competent, care sa rezolve orice problema, in cel mai scurt timp.

Si orice ai crede, nu este suficient un singur canal de comunicare. E adevarat ca primeaza suportul online, pe email sau chat dar si aceste mesaje pot fi intarziate de diversi factori. E important sa primesti si suport telefonic pentru a rezolva problemele urgente care apar, inevitabil.

9. Te va ajuta sa iti vinzi produsele?

Platforma aleasa trebuie sa te ajute sa iti promovezi si sa iti vinzi produsele – sa fie un cadru excelent pentru strategiile de marketing.

In primul rand, platforma trebuie sa iti ofere modalitati complete de comercializare: cross-selling si up-selling. Apoi,  trebuie sa asigure integrarea cu sisteme de email marketing automation. In al treilea rand, e necesar sa lucreze inteligent cu continutul. Cauta o platforma ce te ajuta sa te conectezi la un blog, iti permite sa inserezi video-uri in pagina de produs sau sa asociezi diferite produse articolelor.

Nu in ultimul rand, vei vrea o platforma care te ajuta sa iti listezi si configurezi usor produsele. Astfel, vei avea control total asupra catalogului de produse, le vei grupa in colectii si categorii, vei modifica stocurile si disponibilitatea produselor etc.

Cum arata platforma eCommerce potrivita pentru oricine?

Cand vine vorba de alegerea unei platforme eCommerce, trebuie sa tii cont de mai multe aspecte. In primul rand, asigura-te ca platforma iti ofera servicii personalizate si preturi rezonabile in functie de dimensiunea afacerii tale si specificul acesteia. Echipa din spatele platformei trebuie sa automatizeze majoritatea functionalitatilor site-ului, astfel incat tu sa nu te lovesti de lucruri prea tehnice.

Ai nevoie de o arhitectura completa care sa poata sustine toate partile componente ale afacerii tale. Sincronizarea si automatizarea sunt ingredientele cheie pentru ca totul sa fie mai simplu.

La ce alte elemente trebuie sa fii atent:

  • o solutie sofisticata dar, in acelasi timp, flexibila
  • platforma multi-channel, web, mobile, tablete, social si magazin online
  • are abilitatea de a rula multiple site-uri de pe o singura infrastructura, cu o singura echipa
  • asigura suport pe diferite canale de comunicare
  • iti permite te lansezi cu noi branduri si in alte tari sau cu alte modele de business (marketplace, dropshipping etc.)
  • iti permite sa administrezi site-ul cu ajutorul unui singur set de instrumente
  • asigura suport pentru diferite modele de business, diferite comportamente de cumparare si nivele de management al autoritatii
  • asigura modalitati multiple de plata
  • are la dispozitie instrumente sofisticate de marketing si vanzare.

Cel mai important factor de care trebuie sa tii cont atunci cand iti alegi platforma eCommerce este increderea. Cauta pareri si opinii de la clienti si persoane care au interactionat cu platforma respectiva si discuta in prealabil cu reprezentantii acesteia. Este vital ca relatia dintre tine si echipa din spatele platformei sa fie una bazata pe comunicare activa, transparenta si respect profesional. Pana la urma, tu le incredintezi afacerea in timp ce ei iti pun la dispozitie experienta, cunostintele si implicarea in reusita proiectului tau.

Vrei mai mult? Vezi 7 semne ca trebuie sa iti schimbi platforma de ecommerce.

Pentru a intelege pe deplin de ce e nevoie sa ai o relatie profesionala pozitiva cu platforma ta eCommerce, iti recomand sa citesti un articol mai vechi, valabil si in prezent: Despre Relatia cu Agentia/Platforma Ta de E-Commerce.

Alege platforma eCommerce potrivita pentru tine astfel incat sa fie un partener constant pentru succes. Doar in acest fel vei creste impreuna cu platforma ta si iti vei transforma afacerea intr-un jucator important pe piata de eCommerce tintita.

Cosmin Daraban

CEO at Gomag
18 ani experienta online
Sunt cofondator SilkWEB & Gomag din 2005.
Scriu din experienta despre marketing in eCommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 600 de magazine online din nise diferite.

[i]
[i]
[index]
[index]