Dupa cum probabil ai aflat deja, recent am dat startul unei noi serii de articole pe blog in care iti povestim despre cateva nume interesante de urmarit, experti in diverse domenii legate de marketing si eCommerce, de la care poti invata exact ceea ce te intereseaza.

Continuam seria #ExpertulSaptamanii la Gomag cu Rand Fishkin, un nume cunoscut de majoritatea specialistilor de SEO din intreaga lume.

Daca lucrezi in marketing sau faci SEO pentru site-ul tau, cu siguranta ai auzit de Rand Fishkin si aproape sigur ai vazut cel putin unul dintre video-urile sale din seria Whiteboard Fridays.

Rand este in prezent the Wizard of Moz, gazda a seriei Whiteboard Fridays, a scris mai multe carti pe subiectul optimizarii pentru motoarele de cautare, este co-fondator al Inbound.org (impreuna cu Dharmesh Shah de la Hubspot) si speaker la diverse evenimente din domeniu.

Bun, cine este Rand Fishkin (in detaliu) si de ce ar trebui sa fii foarte atent la tot ceea ce are de spus?

Astazi iti voi raspunde la intrebarile pe care le ai despre Rand si iti voi arata motivele pentru care ar trebui sa il urmaresti, sa inveti de la el si sa folosesti tool-urile de la Moz.

Rand a urmat cursurile Universitatii Washington din Seattle din 1997 pana in 2001 dar a renuntat pentru a lucra la compania de PR a mamei sale, Gillian Muessig, infiintand in scurt timp SEOmoz, blogul care sta la baza unuia dintre cele mai populare companii de SEO din lume.

Rand Fishkin

sursa: https://moz.com/about/team/randfish

Drept dovada ca pana si cei mai tari experti de pe mapamond au fost la un moment dat incepatori, Rand si-a dat seama ca are nevoie de anumite metode pentru a obtine mai multa vizibilitate pentru site-urile clientilor sai.

SEO, pe atunci, era inca un termen obscur, greu de inteles pentru novici insa asta nu l-a descurajat. A inceput sa puna intrebari si sa caute raspunsuri in forumurile online disponibile pana cand analizele si datele adunate l-au transformat intr-o autoritate.

Astfel, in 2004, in colaborare cu mama sa, Rand Fishkin a lansat blogul SEOmoz, cu misiunea de a face mai multa lumina asupra conceptului si tacticilor de SEO. Pe langa resursele de informatie, SEOmoz oferea atunci si consultanta pentru diverse firme.

Lucrurile nu au fost deloc roz pe tot parcursul acestei calatorii iar Rand si SEOmoz s-au aflat deseori pe marginea prapastiei numita faliment. O serie de decizii gresite, inclusiv investitii proaste, angajarea oamenilor nepotriviti si altele, a dus la cresterea datoriilor companiei si diverse probleme.

Vezi tu, SEOmoz a inceput sa ia avant de-abia in 2005, odata cu articolul scris de catre Brad Stone in revista NewsWeek despre white hat si black hat SEO, in urma unor interviuri cu Rand si echipa lui.

Chiar inainte de acest moment decisiv, prin intermediul lui Danny Sullivan (Search Engine Watch si Search Engine Land), Rand a participat la prima lui conferinta din domeniu, SES New York urmata apoi de SES Toronto si multe altele.

Pentru a fi recunoscut la evenimente, s-a folosit de o pereche de pantofi Puma galbeni care, in timp, au devenit o marca inregistrata pentru Rand – l-au ajutat sa iasa in evidenta si sa isi construiasca un brand personal aparte (astazi mustata a devenit semnul lui distinctiv 🙂 ).

Pantofii galbeni - semn distinctiv pentru Rand Fishkin

sursa: Moz.com

Atunci a aparut si ghidul incepatorului in SEO (o resursa de capatai pentru toti cei care isi doresc sa invete si sa munceasca in domeniul SEO). In februarie 2007, SEOmoz incepe sa ofere si optiunea de membership pentru acces la continut premium (ghiduri si instrumente), pe langa tonele de resurse gratuite disponibile pe blog.

In 2007, Rand a fost numit Best Young Tech Entrepreneur de catre Businessweek. Autorul articolului, Brier Dudley spunea ca “talentul lui Fishkin de a explica lucrurile complexe intr-un stil proaspat si clar e principalul motiv pentru care acesta devine o vedeta in lumea misterioasa a optimizarii pentru motoarele de cautare”,

Din 2008 compania iese de pe pierdere iar profiturile cresc de la luna la luna, impulsionati fiind si de investitia de 1.1 milioane de dolari, a celor de la Ignition Partners & Curious Office.

Rand Fishkin - the Wizard of Moz

Urmeaza o serie de lansari pentru tool-urile binecunoscute astazi precum Open Site Explorer, Keyword Difficulty tool, SEOmoz toolbar, Fresh Web Explorer, Moz PRO, Moz Local etc.

In 2013 SEOmoz trece printr-un proces de rebranding, devenind Moz.com pentru a surprinde mai bine suita de produse si servicii pe care o ofera compania dar si ca o miscare de marketing.

Rand Fishkin a fost omul principal din spatele Moz de la inceput si pana in 2014, in pozitia de CEO – la care a renuntat in acel an in favoarea lui Sarah Bird. Cu toate acestea, numele lui este inca strans legat de Moz, preluand titlul de Wizard of Moz si hotarand sa ramana un contribuitor individual al companiei.

In noiembrie 2011, impreuna cu Dharmesh Shash (Hubspot), Rand a fondat Inbound.org – un super hub online pentru marketerii din intreaga lume, in care poti posta intrebari, raspunsuri, job-uri – practic e o comunitate uriasa de marketeri in care toti isi pun cunostintele si experienta la comun.

In ultimii zece ani, Rand Fishkin a fost invitat sa vorbeasca echipelor de la Google, Facebook, Microsoft si sa prezinte pentru Asociatia Natiunilor Unite, Universitatea Stanford, Public Media, NPR, YCombinator, Hackers & Founders etc.

Rand Fishkin speaker

Rand a scris de-a lungul timpului doua carti despre SEO, The Art of SEO: Mastering Search Engine Optimization si Inbound Marketing and SEO: Insights from the Moz Blog iar anul acesta urmeaza sa lanseze cea de-a treia carte, Lost and Founder: A Painful Honest Field Guide to the Startup World.

Dupa spusele lui Rand, atunci cand nu lucreaza, isi petrece timpul impreuna cu sotia sa, Geraldine (autoarea blogului The Everyewhereist) si isi dezvolta abilitatile culinare 🙂 .

Legat de Whiteboard Fridays (pe care le poti urmari aici), acestea sunt filmulete scurte – sub 15 minute – in care Rand explica in termeni simpli si usor de inteles concepte si scenarii tehnice, complicate legate de SEO, incepand de la snippets, keyword cannibalization si pana la meta tags, canonical tag, link building etc.

De asemenea, Rand Fishkin este speaker principal in cadrul evenimentului anual organizat de Moz – MozCon – editia din acest an are loc in 9-11 iulie, in Seattle.

Citeste si: Tim Ash vine la TeCOMM in 8 Martie #ExpertulSaptamanii

Rand Fishkin nu e doar unul dintre cei mai cunoscuti experti in SEO din lume ci si un antreprenor de la care poti sa inveti care sunt lucrurile ce iti propulseaza business-ului, precum si greselile pe care e indicat sa le eviti.

Iti recomand cu incredere sa incepi sa il urmaresti: pe blog, pe Twitter, pe LinkedIn (ai link-ul la inceputul articolului) dar si video-urile din cadrul Whiteboard Fridays.

SEO e o industrie schimbatoare; in functie de ceea ce isi doresc si fac oamenii si motoarele de cautare, detaliile care fac diferenta se pot modifica intr-o clipa. De aceea sfatul meu este sa fii atent constant la ceea ce au de spus “greii” industriei si sa le pui sfaturile in aplicare.

Incepe cu Rand Fishkin.

Spune-mi, tu pe cine ai nominaliza drept #ExpertulSaptamanii pe blogul Gomag?

Cosmin Daraban